Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Net zoals jij de argumenten die niet in jouw kraam passen blijft negeren. Zo kunnen we de bal blijven terug kaatsen uiteraard...

60% van de ziekenhuisbedden zijn ingenomen door mensen die daar in de eerste plaats niet hadden hoeven liggen. Zestig procent! dat is niet mijn quote, die komt van Marc Noppen. Ik mag aannemen dat dat toch iemand is die spreekt met kennis van zaken?

Ik ben er van overtuigd dat prikken alleen ons niet gaat helpen, jij bent er blijkbaar rotvast van overtuigd dat dit wel het geval gaat zijn. Voor mij geen enkel probleem hoor, ieder zijn mening. Maar ga anderen niet verwijten dat ze argumenten negeren als je net hetzelfde doet. Zie je reactie op de post van Yo-han... Mensen hoeven niet onmiddellijk hun ganse levensstijl drastisch omgooien, geleidelijk aan kleine stapjes kunnen echt wel al een groot verschil gaan maken.
Dat klopt, alleen helpen die kleine stapjes ons op dit moment niks verder. Vaccineren daarentegen wel.

Gestopt met lezen na die zin.
Ergens heeft hij wel gewoon gelijk. Daarmee wil ik geen afbreuk doen aan de mensen die extreem zwaarlijvig zijn ten gevolge van psychische problemen zoals onverwerkte trauma's. Maar dat gaat bij het gros van de mensen met overgewicht gewoon niet op. Ja, mensen met zwaar overgewicht voelen zich vaak enorm slecht, maar hoofdzakelijk voelen ze zich zo slecht net omdat ze zo zwaar zijn. En daardoor zitten ze in die vicieuze cirkel dat ze daardoor nog meer gaan eten.

Een verandering van levensstijl kan je zeer simpel uitvoeren hoor. Je moet zelfs niet meteen starten met minder te eten maar door anders te eten. Je begint gewoon klein door bijvoorbeeld de preparé 's middags tussen de boterham te vervangen door kipfilet of ontvette hesp. Of drink je elke dag 4 blikjes cola? Dan schakel je over naar 3 blikjes cola. Doe je nu absoluut niets van beweging? Maak vanaf nu dan zondag namiddag tijd om een half uurtje te gaan wandelen. En eens de mensen zien dat kleine, simpele aanpassingen hun vruchten afwerpen zal dat hen motiveren om de volgende stap te zetten.

In het geval van overgewicht en het bereiken van een gezondere levensstijl denken mensen te vaak nog in extremen. Nee, je hoeft niet van de ene dag op de andere over te schakelen op bruine rijst met broccoli en kipfilet. Nee, je hoeft geen 6 dagen per week naar de fitness te gaan + 4 dagen cardio doen om gezond te zijn.

Maar ja, het zal moeilijk zijn, je zal wat op de tanden moeten bijten. Maar je gaat altijd voor een deel je eigen verantwoordelijkheid moeten nemen.

Een verandering van levensstijl kan je zeer simpel uitvoeren hoor. Je moet zelfs niet meteen starten met minder te eten maar door anders te eten.
Dat getuigt toch van een gigantisch gebrek aan realiteitszin?

De afgelopen 40 jaar, 300 miljoen dieetboeken, 50 soorten diëten, magische kwakzalver vermagerpillen, 50% van de bevolking in de US en Europa te dik, 100den gezondheidscampagnes...
tonen toch ergens aan dat het héél misschien toch niet zo gemakkelijk is om uw levensstijl aan te passen en structureel gewicht kwijt te raken.

Maar wordt off topic. Er is een overgewicht topic hier op BG.

Dat klopt, alleen helpen die kleine stapjes ons op dit moment niks verder. Vaccineren daarentegen wel.
Nogmaals, dat helpt inderdaad niet van vandaag op morgen of volgende week. De pandemie is echter al langer dan anderhalf jaar bezig en we zitten nu al in de vierde golf... Steeds weer wordt er enkel gefocust op de korte termijn, nergens is er ook maar een beetje visie voor lange termijn. Op een paar maanden tijd kan je echt wel een significant voordeel halen uit die kleine stapjes... Nu voor mij allemaal geen probleem hoor, nogmaals iedereen moet het leven leiden dat hij zelf wil, maar dat onze gevaccineerde roker met overgewicht dan ook maar stopt met roepen hoe egoïstisch anderen zijn en wat voor een risico ongevaccineerden vormen voor de volksgezondheid als hij zelf onderdeel van het probleem is...

De afgelopen 40 jaar, 300 miljoen dieetboeken, 50 soorten diëten, magische kwakzalver vermagerpillen, 50% van de bevolking in de US en Europa te dik, ... tonen toch ergens dat het héél misschien toch niet zo gemakkelijk is om uw levensstijl aan te passen en structureel gewicht kwijt te raken.
En heb je ook de rest van mijn post gelezen? Waarin ik duidelijk aanhaal dat je met kleine stappen moet beginnen. Of denk je echt dat het zo een onrealistische voorbeelden zijn die ik post?

Afvallen is enorm simpel, het is u eraan kunnen houden dat moeilijk is. En je zal ook wel een deel wilskracht moeten tonen. De extreme cijfers qua overgewicht hebben misschien ook gewoon met het gemakzucht van de mensen te maken? Het is natuurlijk makkelijker en lekkerder (nu ja) om naar de McDo te rijden dan uw eigen potje te koken. En in uw zetel Netflix opzetten is makkelijker dan 2 x een half uurtje vrij te maken om te sporten.

Oh de ironie. Bijna al je posts in dit topic zijn gebaseerd op theoretische stellingen en wat-als-stellingen. Bijna nergens hou je rekening met de praktische werking of heb je ook maar enige voeling hoe het er in de realiteit aan toe gaat.

En heb je ook de rest van mijn post gelezen? Waarin ik duidelijk aanhaal dat je met kleine stappen moet beginnen. Of denk je echt dat het zo een onrealistische voorbeelden zijn die ik post?

Afvallen is enorm simpel, het is u eraan kunnen houden dat moeilijk is. En je zal ook wel een deel wilskracht moeten tonen. De extreme cijfers qua overgewicht hebben misschien ook gewoon met het gemakzucht van de mensen te maken? Het is natuurlijk makkelijker en lekkerder (nu ja) om naar de McDo te rijden dan uw eigen potje te koken. En in uw zetel Netflix opzetten is makkelijker dan 2 x een half uurtje vrij te maken om te sporten.

Is afvallen echt enorm simpel?

"Junk food may be addictive in the same way as heroin or cocaine, according to a study showing that laboratory rats will endure painful electric shocks to satisfy their craving for high-calorie snacks made from sausages, bacon and cheesecake."

Ik denk dat er sowieso wel een heel spectrum zit tussen persoon X die overgewicht heeft en dit eigenlijk makkelijk kan wegwerken met wat simpele gedragsaanpassingen, die "enkel" wat karakter vereisen, en persoon Y met obesitas die een zeer ongezonde relatie heeft met voedsel, ook gewoon al moeite heeft met beweging, en echt professionele begeleiding nodig heeft.

Is afvallen echt enorm simpel?

"Junk food may be addictive in the same way as heroin or cocaine, according to a study showing that laboratory rats will endure painful electric shocks to satisfy their craving for high-calorie snacks made from sausages, bacon and cheesecake."
Ja, want zoals ik in mijn post zet: Afvallen is enorm simpel. Dat is gewoon simpele wiskunde: Kcal in < Kcal uit. Het is het volhouden dat moeilijk is. En ik mag hopen dat de gemiddelde mens iets meer wilskracht voor de dag kan stellen dan de gemiddelde laboratoriumrat.

Gaan we hier niet heel hard off topic? Er is al een overgewicht topic en voorts is het toch echt wel zonneklaar dat afvallen en gezonder leven (wat dus op zijn minst deels een aanpassing van heelder lifestyles is) ontieglijk veel moeilijker is dan twee spuitjes laten zetten (en dan, in het slechtste geval, eentje extra per jaar)? Daar gaat het hier toch over in de COVID context? Dat 'we ook maar eens moeten kijken naar andere dingen'?

Dat artsen en experts daar een licht op schijnen, dat een ongezonde levensstijl helemaal niet bevorderlijk is voor je COVID verloop, dat is goed (overgewicht is een groot probleem in onze maatschappij vind ik zelf) maar ik denk niet dat er experts zijn die zeggen 'we moeten gaan concentreren op het verplichten van bepaalde BMIs' of weet ik veel.

Die weten ook wel dat miljoenen mensen verplichten om magerder te worden en gezonder te leven gewoon niet gaat. Toch zeker niet op minder tijd dan tien jaar. Dat is een utopie. Je kan daar dan persoonlijk nog van denken wat je wilt (en ik spreek hier als relatief sportief persoon met een normaal BMI), over de moeilijkheidsgraad van een gezond leven, maar dat is gewoon geen optie in de strijd tegen COVID. Je zit dan met een ingebakken gedachtegoed van heelder generaties dat je gaat moeten bijsturen.

Kijk naar sigaretten. Iedereen weet ondertussen dat dat enorm ongezond is (en dat is nog veel duidelijker en zwart-witter dan overgewicht voor veel mensen) en toch roken er nog relatief veel mensen. En dat is na jaren van campagnes, taxen, onderzoeken, ... Je wordt om je oren gegooid met berichten dat roken belachelijk ongezond is en geen voordelen biedt, en het is duur en het is gewoon verboden op vele locaties. En toch zijn er nog steeds die er mee beginnen. En dat aantal kan dan wel zakken, het is nog altijd een aanzienlijk deel.

Hoe kan je dan in godsnaam denken dat je op anderhalf (of twee) jaar tijd een hele bevolking op een zeker gewicht gaat krijgen (en ja, dat hebben sommigen hier al gezegd, maar dan waarschijnlijk in die oudere topics)? Dat is geen optie. Dat gaat gewoon niet.

Wat wel gaat, is miljoenen mensen een spuitje toedienen. Dat hebben we al gedaan. En het is deels door die onnozele weigeraars dat we nu in de problemen zitten. Ik ben dus constante 'kijk eens naar groep x of y' comments eigenlijk echt beu gehoord. Ja, natuurlijk zijn er nog factoren die bepalen hoeveel kans je hebt om op de ICU te belanden, maar bijna geen enkele van die factoren zijn met twee prikjes op te lossen.

Je kan dus blijven theorycraften dat het allemaal veel beter zou gaan zonder die ongezonde dikkerds in de ICU, maar erg realistisch is dat niet. Wat wel erg realistisch is, is een hele bevolking vaccineren.

Dus als ik het goed begrijp gaan we vaccinatie niet verplichten omdat er dikke mensen bestaan?

Gaan we hier niet heel hard off topic? Er is al een overgewicht topic en voorts is het toch echt wel zonneklaar dat afvallen en gezonder leven (wat dus op zijn minst deels een aanpassing van heelder lifestyles is) ontieglijk veel moeilijker is dan twee spuitjes laten zetten (en dan, in het slechtste geval, eentje extra per jaar)? Daar gaat het hier toch over in de COVID context? Dat 'we ook maar eens moeten kijken naar andere dingen'?

Dat artsen en experts daar een licht op schijnen, dat een ongezonde levensstijl helemaal niet bevorderlijk is voor je COVID verloop, dat is goed (overgewicht is een groot probleem in onze maatschappij vind ik zelf) maar ik denk niet dat er experts zijn die zeggen 'we moeten gaan concentreren op het verplichten van bepaalde BMIs' of weet ik veel.

Die weten ook wel dat miljoenen mensen verplichten om magerder te worden en gezonder te leven gewoon niet gaat. Toch zeker niet op minder tijd dan tien jaar. Dat is een utopie. Je kan daar dan persoonlijk nog van denken wat je wilt (en ik spreek hier als relatief sportief persoon met een normaal BMI), over de moeilijkheidsgraad van een gezond leven, maar dat is gewoon geen optie in de strijd tegen COVID. Je zit dan met een ingebakken gedachtengoed van heelder generaties dat je gaat moeten bijsturen.

Kijk naar sigaretten. Iedereen weet ondertussen dat dat enorm ongezond is (en dat is nog veel duidelijker en zwart-witter dan overgewicht voor veel mensen) en toch roken er nog relatief veel mensen. En dat is na jaren van campagnes, taxen, onderzoeken, ... Je wordt om je oren gegooid met berichten dat roken belachelijk ongezond is en geen voordelen biedt, en het is duur en het is gewoon verboden op vele locaties. En toch zijn er nog steeds die er mee beginnen. En dat aantal kan dan wel zakken, het is nog altijd een aanzienlijk deel.

Hoe kan je dan in godsnaam denken dat je op anderhalf (of twee) jaar tijd een hele bevolking op een zeker gewicht gaat krijgen (en ja, dat hebben sommigen hier al gezegd, maar dan waarschijnlijk in die oudere topics)? Dat is geen optie. Dat gaat gewoon niet.

Wat wel gaat, is miljoenen mensen een spuitje toedienen. Dat hebben we al gedaan. En het is deels door die onnozele weigeraars dat we nu in de problemen zitten. Ik ben dus constante 'kijk eens naar groep x of y' comments eigenlijk echt beu gehoord. Ja, natuurlijk zijn er nog factoren die bepalen hoeveel kans je hebt om op de ICU te belanden, maar bijna geen enkele van die factoren zijn met twee prikjes op te lossen.

Je kan dus blijven theorycraften dat het allemaal veel beter zou gaan zonder die ongezonde dikkerds in de ICU, maar erg realistisch is dat niet. Wat wel erg realistisch is, is een hele bevolking vaccineren.
Voor mij is deze discussie gestart als een klassiek afleidingsmanoeuvre, genre: "iets doorvoeren dat ik niet wil, dat ze dan eerst maar X en Y doorvoeren (wat nooit zal gebeuren wegens onwerkbaar hehe)."

Dat zie je in elke discussie, over roken, over acties voor het klimaat, enz.

en in België is er officieel nog maar 30 bevestigde gevallen.
Op sciensano dashboard staat omicron op 0.00%
Allemaal hopeloos achter op de achterliggende besmettingen.
Afvallen is enorm simpel, het is u eraan kunnen houden dat moeilijk is. En je zal ook wel een deel wilskracht moeten tonen.
No shit sherlock.

Een sixpack en gespierd zijn is enorm simpel.
Je moet u gewoon houden aan een paar simpele dingen, zoals 3 keer per week specifiek fitnessen gedurende lange periodes en maximum 6% vetpercentage.

Easy wilskracht die iedereen toch heeft.

in NL hebben ze ook het licht gezien:

én ze doen het nog slim ook
"Wie na de laatste vaccinatie nog positief is getest op het coronavirus, moet zes maanden wachten vanaf het moment waarop hij of zij corona heeft gehad, aldus het RIVM."
ja, ook hier in belgie heb ik al op de radio gehoord dat experten zouden willen dat het sneller gaat. Mssh tijd voor @JanusDR zijn moment van glorie. Jammer genoeg mag @Loser niet posten :evil:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan