Gaan we hier niet heel hard off topic? Er is al een overgewicht topic en voorts is het toch echt wel zonneklaar dat afvallen en gezonder leven (wat dus op zijn minst deels een aanpassing van heelder lifestyles is) ontieglijk veel moeilijker is dan twee spuitjes laten zetten (en dan, in het slechtste geval, eentje extra per jaar)? Daar gaat het hier toch over in de COVID context? Dat 'we ook maar eens moeten kijken naar andere dingen'?
Dat artsen en experts daar een licht op schijnen, dat een ongezonde levensstijl helemaal niet bevorderlijk is voor je COVID verloop, dat is goed (overgewicht is een groot probleem in onze maatschappij vind ik zelf) maar ik denk niet dat er experts zijn die zeggen 'we moeten gaan concentreren op het verplichten van bepaalde BMIs' of weet ik veel.
Die weten ook wel dat miljoenen mensen verplichten om magerder te worden en gezonder te leven gewoon niet gaat. Toch zeker niet op minder tijd dan tien jaar. Dat is een utopie. Je kan daar dan persoonlijk nog van denken wat je wilt (en ik spreek hier als relatief sportief persoon met een normaal BMI), over de moeilijkheidsgraad van een gezond leven, maar dat is gewoon geen optie in de strijd tegen COVID. Je zit dan met een ingebakken gedachtengoed van heelder generaties dat je gaat moeten bijsturen.
Kijk naar sigaretten. Iedereen weet ondertussen dat dat enorm ongezond is (en dat is nog veel duidelijker en zwart-witter dan overgewicht voor veel mensen) en toch roken er nog relatief veel mensen. En dat is na jaren van campagnes, taxen, onderzoeken, ... Je wordt om je oren gegooid met berichten dat roken belachelijk ongezond is en geen voordelen biedt, en het is duur en het is gewoon verboden op vele locaties. En toch zijn er nog steeds die er mee beginnen. En dat aantal kan dan wel zakken, het is nog altijd een aanzienlijk deel.
Hoe kan je dan in godsnaam denken dat je op anderhalf (of twee) jaar tijd een hele bevolking op een zeker gewicht gaat krijgen (en ja, dat hebben sommigen hier al gezegd, maar dan waarschijnlijk in die oudere topics)? Dat is geen optie. Dat gaat gewoon niet.
Wat wel gaat, is miljoenen mensen een spuitje toedienen. Dat hebben we al gedaan. En het is deels door die onnozele weigeraars dat we nu in de problemen zitten. Ik ben dus constante 'kijk eens naar groep x of y' comments eigenlijk echt beu gehoord. Ja, natuurlijk zijn er nog factoren die bepalen hoeveel kans je hebt om op de ICU te belanden, maar bijna geen enkele van die factoren zijn met twee prikjes op te lossen.
Je kan dus blijven theorycraften dat het allemaal veel beter zou gaan zonder die ongezonde dikkerds in de ICU, maar erg realistisch is dat niet. Wat wel erg realistisch is, is een hele bevolking vaccineren.