Crisis in de kinderopvang

Hier is de formule die ze gebruiken:
Dagprijs x aantal dagen per week x 45 weken per jaar : 12 maanden (dus delen).
Ik heb me eigenlijk nooit afgevraagd of ze nu meer of minder dicht zijn dan gemiddeld, maar er komt wel wat geregel bij kijken. Maar ja, ze hadden plaats en het was op 10 min stappen.

Als ze de prijs zouden verdubbelen zou ik uiteraard toch ook wel serieuze verminderingen van het aantal kinderen willen zien.
Dan blijft het probleem van onderfinanciering wel bestaan. De inkomsten verdubbelen misschien wel, maar de kosten ook. Probleem blijft dat de loonkost hoog is, en om 9 kinderen op te vangen heb je niet genoeg aan 1FTE, maar eerder 1,5FTE (verlof, ziek, kindjes, er is langer dan 8u opvang nodig op een dag, ....

9 kinderen aan 30€/dag geeft als ze alle dagen komen 60750€ per jaar of ong 60K, loonkost minimumloon voor 1 FTE is ong 40K per jaar, of 60k voor 1.5 FTE. Wat het gewoon onleefbaar maakt voor creches om te blijven bestaan zonder subsidies.

In het freelance en ondernemersforum spreken ze van minstens 450€ per dag om te starten als zelfstandige, als je dat doortrekt naar opvang van 5 kindjes is dat minstens 90€ + BTW of bijna 110€ per kind. Geen enkele ouder kan/wil dat betalen.

Dat mag uiteraard.
Maar het keert uiteindelijk terug naar de essentie: kwaliteit kost geld, ben je bereid dat geld op de tafel te leggen. Gegeven de huidige enorme tekorten, zou welke regering dan ook wel gek moeten zijn om niet minstens een deel van de kost bij de gebruikers (de ouders dus) te leggen.
Maar de regering wil niet dat ouders thuis blijven, ze wilt dat iedereen zo veel mogelijk aan de slag is.

Blij dat Crevits (of Welzijn) een werkgroep in't leven heeft geroepen. Benieuwd wat ervan gaat overblijven na de verkiezingen weliswaar.

Begin dan ook aan kinderen nadat je een financieel plan gemaakt hebt. Wij krijgen constant verwijten dat we ‘rijk’ zijn, maar wij hebben geen kinderen.

Als je dan gaat voor 3 kinderen en klaagt, heb ik daar weinig empathie voor. Wat kost een kind gemiddeld? €250 per maand? Dan hebben wij €750 per maand te spenderen aan hobbies om op gelijke hoogte te komen. Wat wij trouwens niet doen.

Begin dan ook aan kinderen nadat je een financieel plan gemaakt hebt. Wij krijgen constant verwijten dat we ‘rijk’ zijn, maar wij hebben geen kinderen.

Als je dan gaat voor 3 kinderen en klaagt, heb ik daar weinig empathie voor. Wat kost een kind gemiddeld? €250 per maand? Dan hebben wij €750 per maand te spenderen aan hobbies om op gelijke hoogte te komen. Wat wij trouwens niet doen m.
Lees anders de thread eens en kom dan terug.

Als je dan gaat voor 3 kinderen en klaagt, heb ik daar weinig empathie voor. Wat kost een kind gemiddeld? €250 per maand? Dan hebben wij €750 per maand te spenderen aan hobbies om op gelijke hoogte te komen. Wat wij trouwens niet doen.
Een maandbox pampers in promo kost al zo'n €55 (70-80 zonder) - Opvang is €30ish per dag - dan heb je nog geen kledij, eten, dokterskosten of uitstapjes gepland. Met €250 per maand ga je er niet komen.

Maar de regering wil niet dat ouders thuis blijven, ze wilt dat iedereen zo veel mogelijk aan de slag is.

Dan snijdt ze in uitkeringen en gebruikt ze dat geld als financiering voor de kinderopvang, dat kan ook uiteraard. Of ze maakt een combo van beide. Extra geld dat vrijkomt en een stimulans om te werken.

hier betalen we al 600 euro per maand voor 1 kind, dan is een verdubbeling toch wel pittig. Maar ik moet er wel bijzeggen dat we wel een duurdere creche gekozen hebben omdat ze daar werken met max 7 kindjes per verzorger. Wat ook de hogere prijs verklaart.
En hoeveel krijg je terug van de belastingen?

Laten we wel wezen gemiddelde is iets van 15 euro / dag (dus er betalen er veel een stuk minder) en gemiddelde bezetting is nog geen 6 (op piekmomenten wss wel meer).

Graag deze cijfers staven.

Gemiddelde was wel enkel voor de inkomensgerelateerde en van 2019

Shiiiiit zeg. Vind je zo'n uitspraken nu zelf niet om van onder tafel te kruipen? Ik heb hier geen enkele ervaring mee. Maar zie hier mijn blanket-opinion.

Een maandbox pampers in promo kost al zo'n €55 (70-80 zonder) - Opvang is €30ish per dag - dan heb je nog geen kledij, eten, dokterskosten of uitstapjes gepland. Met €250 per maand ga je er niet komen.
Maar je hebt kindergeld en belastingsvermindering op inkomen

Eerste jaren zullen idd wat duurder zijn maar dacht dat @Mulan eens had gezegd dat haar dochter iets van 100 euro nettokost was nu? Je maakt het natuurlijk ook voor een stuk zo duur als je zelf wilt (voor valide kinderen natuurlijk)

Probleem is dat die jaren uw loon ook lager is en uw andere kosten hoger.

Maar je hebt kindergeld en belastingsvermindering op inkomen

Eerste jaren zullen idd wat duurder zijn maar dacht dat @Mulan eens had gezegd dat haar dochter iets van 100 euro nettokost was nu? Je maakt het natuurlijk ook voor een stuk zo duur als je zelf wilt (voor valide kinderen natuurlijk)

Probleem is dat die jaren uw loon ook lager is en uw andere kosten hoger.
Verkeerd onthouden denk ik, ik heb wasbare luiers gebruikt en daarvan was de nettokost ongeveer 100 euro per jaar (na verkoop op de tweedehandsmarkt en een wasbare luierpremie van onze stad).

Dat "je maakt het zo duur als je wil" klopt helemaal, wie de tweedehandsmarkt goed gebruikt (ook voor oudere kinderen!) Kan een half fortuin uitsparen aan meubels, kledij, fietsen, schooltassen,...

Wij komen voor schoolkosten, opvang, sport en kleding toe met het kindergeld (met sociale toeslag) momenteel, maar dat is natuurlijk exclusief verborgen kosten die wel worden doorgerekend als men zegt: "Een kind kost een huis": simpelweg dat patatje en stuk vlees extra, sociale activiteiten: iets eten of drinken of ingangsgeld als je naar een binnenspeeltuin gaat, mijn auto is geen driedeurs maar een vijfdeurs, ik rijd per jaar duizenden kilometers extra met de auto naar school en opvang, mijn huis is veel groter dan wanneer ik alleen zou zijn,...

Laatst bewerkt:
En hoeveel krijg je terug van de belastingen?

Laten we wel wezen gemiddelde is iets van 15 euro / dag (dus er betalen er veel een stuk minder) en gemiddelde bezetting is nog geen 6 (op piekmomenten wss wel meer).
45 procent van het maximumbedrag van 14.4 euro per dag.

En laten we wel wezen, ik klaag helemaal nergens, ik zeg gewoon dat een verdubbeling wel pittig zou zijn om te betalen.

Dan snijdt ze in uitkeringen en gebruikt ze dat geld als financiering voor de kinderopvang, dat kan ook uiteraard. Of ze maakt een combo van beide. Extra geld dat vrijkomt en een stimulans om te werken.
Moesten die uitkeringen nu nog van dezelfde overheid komen als de kinderopvang, maar ja, dat is niet het geval. We leven (helaas?) niet meer in een unitaire staat.

Geen job hebben is max 1 dag per week creche voor uw kind aan de volle pot. Probleem met volle creches is meteen opgelost en bijgevolg ook budget/personeel probleem.

In mijn mening.

Geen job hebben is max 1 dag per week creche voor uw kind aan de volle pot. Probleem met volle creches is meteen opgelost en bijgevolg ook budget/personeel probleem.

In mijn mening.
Geen job hebben èn niet actief naar werk zoeken = geen uitkering hebben = een pak meer armoede dus creëert meer problemen dan dat het er oplost.
In mijn mening.

In mijn mening.
Hoeveel van de kinderen/dagen in de opvang worden dan "ingenomen" door niet-werkenden?

Terug
Bovenaan