Dan blijft het probleem van onderfinanciering wel bestaan. De inkomsten verdubbelen misschien wel, maar de kosten ook. Probleem blijft dat de loonkost hoog is, en om 9 kinderen op te vangen heb je niet genoeg aan 1FTE, maar eerder 1,5FTE (verlof, ziek, kindjes, er is langer dan 8u opvang nodig op een dag, ....Hier is de formule die ze gebruiken:
Dagprijs x aantal dagen per week x 45 weken per jaar : 12 maanden (dus delen).
Ik heb me eigenlijk nooit afgevraagd of ze nu meer of minder dicht zijn dan gemiddeld, maar er komt wel wat geregel bij kijken. Maar ja, ze hadden plaats en het was op 10 min stappen.
Als ze de prijs zouden verdubbelen zou ik uiteraard toch ook wel serieuze verminderingen van het aantal kinderen willen zien.
9 kinderen aan 30€/dag geeft als ze alle dagen komen 60750€ per jaar of ong 60K, loonkost minimumloon voor 1 FTE is ong 40K per jaar, of 60k voor 1.5 FTE. Wat het gewoon onleefbaar maakt voor creches om te blijven bestaan zonder subsidies.
In het freelance en ondernemersforum spreken ze van minstens 450€ per dag om te starten als zelfstandige, als je dat doortrekt naar opvang van 5 kindjes is dat minstens 90€ + BTW of bijna 110€ per kind. Geen enkele ouder kan/wil dat betalen.