Patj
Well-known member
Eerste paragraaf is off topic, hier moet niet verder op worden doorgegaan.
Denk je dat Katholieken niet nadenken over die zaken? Zeer zwakke site, veel van die zaken zijn waanzinnig uit de context getrokken trouwens en veel zaken vind ik al bij al best nog meevallen. Denk je trouwens dat wij idioten zijn die alles letterlijk interpreteren (oké ja er zijn zo een mensen, maar radicalen heb je bij alle groepen, niet alleen bij religieuzen). Dat is allemaal in een andere tijd geschreven in een totaal andere context. Wat een algemene kortzichtigheid, onbegrip en onverdraagzaamheid tegen Katholieken bij sommigen hier. Ook een totale ontkenning van de gigantisch rijke literatuur die de Kerk heeft hieromtrent (ook over abortus). Prachtige ethische en filosofische werkstukken, die overigens een veel zachtere lezing van de bijbel geven dan een ruwe en uit de context getrokken interpretatie.1) Bijbel niet gelezen, vriend? Tip: Bijbelanalyse-site waar je alle passages van de Bijbel kan terugvinden per onderwerp.
Ik raad vooral volgende onderwerpen aan: Cruelty, contradictions, women, homosexuality, en absurdity.
Opmerkelijk trouwens dat iedereen nu pas begint te bashen op geloof sinds ik dat heb gezegd. Gisteren en deze ochtend merkte niemand het nochtans op en waren we vrolijk aan het argumenteren over abortus. Blijkbaar had ik toch niet zoveel gelovige argumenten gebruikt dan... geen reden om mij daar nu op aan te vallen vind ik.
Eerst zeg je dit en reduceer je gelovigen (of mij) tot een hoop volgzame achterlijkenJe geeft dus uiteindelijk toe dat je u gewoon baseert op waarden die iemand anders heeft vastgelegd voor jou. Dat verklaart ook meteen waarom je argumenten inhoudelijk geen steek houden, je denkt niet voor jezelf en je probeert iemand anders zijn standpunten te verdedigen.
En dan krabbel je wat terug als ik zeg dat filosofie en Christendom met elkaar verweven zijn en dat Christendom en kritisch denken elkaar niet uitsluiten (de namen die ik opnoemde zijn geen theologen (of toch niet allen dat), maar CHRISTELIJKE filosofen), maar geef je me weer een ongegronde sneer. Geef gewoon toe dat jouw bericht ongepast was. Stop met te zeggen dat ik niet nadenk over abortus, dat ik een soort van domme persoon ben die alles maar klakkeloos aanneemt. Ik heb hier louter argumenten tegen abortus gebruikt die evengoed door een atheïst gegeven hadden kunnen worden, juist omdat ik weet dat velen hier niet in een God geloven.Filosofie vindt zijn oorsprong vooral in de drang naar kennis en inzicht vergaren door middel van rede en logica. Denk aan de natuurfilosofen die in tijden dat er nog geen fysica en chemie bestond de aard van de materie probeerden te begrijpen door gedachte-experimenten in plaats van door religie. (ook al waren ze verkeerd, het was een verdienstelijke poging en een grote stap gezien ze zelf gingen nadenken in plaats van verzinsels aan te nemen. - je kan er misschien een voorbeeld aan nemen? - )
Ik weet heel goed wat filosofie inhoudt ja. Hopelijk jij nu ook. Anders kan ik wel enkele inleidende werken aanraden.
Theologie is trouwens niet hetzelfde als christelijk of gelovig zijn. Theologie is de studie van het geloof. Je kan perfect atheïst en theoloog zijn. Weer een zwakke poging om mijn woorden om te draaien, het ging duidelijk over gelovig/christelijk zijn en filosofie. Jij maakt er dan weer theologie en filosofie van om je gelijk te proberen halen.
Ik vind jou overigens een heel zwak persoon om mee te discussiëren. Je plaatst je constant boven andere mensen (niet alleen mij), staat mij te verslijten voor een achterlijke en alles wat jou niet aanstaat is zonder verdere uitleg een drogreden. Ik ga fundamenteel niet akkoord met andere mensen hier (en zij ongetwijfeld met mij), geen probleem dat is normaal hier, maar ik waardeer heel hard dat ze hun best doen om hun stellingen te beargumenteren. Ik geloof dat het ook mijn kennis vergroot in het debat en ik hoop oprecht dat ook zij iets opsteken van de discussie met mij.
Maar bij jou is dat onmogelijk, je mag echt een beetje meer moeite doen om te argumenteren en minder ongegrond beleren. Je komt echt niet sterker uit een discussie zo. Het enige effect dat je krijgt is dat mensen niet meer met jou willen praten.
Maak van wij maar "het merendeel van de maatschappij", maar dat is inderdaad 100% waar. Er is een minderheid tegen abortus in België. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat we er niet over mogen discussiëren, praten of mensen mogen proberen overtuigen om het aan te passen.Wij vinden abortus tot x weken momenteel ok, omdat wij als maatschappij vinden dat de zelfbeschikking van de vrouw voorrang heeft op het ongeboren leven tot dat moment x.
En daarover gaat de discussie.
En het is inderdaad niet vreemd dat groepen die vrouwenrechten zeer laag inschatten (zoals de Republikeinen en religies) daar grote tegenstander van zijn.
Ik vind het ook jammer dat je Republikeinen en religies uniform reduceert tot groepen die vrouwenrechten zeer laag inschatten. Laat staan dat abortus iets te maken heeft met vrouwenrechten natuurlijk.
Laatst bewerkt: