De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

Wat je wel niet beschrijven is dat diegene die niet de Europese identiteit koesteren nooit blaken zijn, maar altijd andersgekleurden.
wat is die Europese identiteit dan wel? Wit-Russische democratie, Hongaars perssysteem, Ierse abortussoepelheid, Griekse financiële strengheid, Zwitserse militaire kracht, Israëlische scheiding van kerk en staat en Bosnische religieuze tradities?

Angelsaksisch sociaal systeem of toch eerder het bismarxiaans of Scandinavisch model?
Belastingdruk op z'n Scandinavisch/Belgisch of eerder op zijn Zwitsers?
Openheid over inkomens zoals in Noorwegen of strrkgeheim zoals in België?

Dé Europese identiteit is divers. We hebben wel enkele gemeenschappelijke waarden, vertaald in de EVRM, maar je zal het VB niet echt dat als een kernwaarde horen beschouwen.

wat is die Europese identiteit dan wel? Wit-Russische democratie, Hongaars perssysteem, Ierse abortussoepelheid, Griekse financiële strengheid, Zwitserse militaire kracht, Israëlische scheiding van kerk en staat en Bosnische religieuze tradities?

Angelsaksisch sociaal systeem of toch eerder het bismarxiaans of Scandinavisch model?
Belastingdruk op z'n Scandinavisch/Belgisch of eerder op zijn Zwitsers?
Openheid over inkomens zoals in Noorwegen of strrkgeheim zoals in België?

Dé Europese identiteit is divers. We hebben wel enkele gemeenschappelijke waarden, vertaald in de EVRM, maar je zal het VB niet echt dat als een kernwaarde horen beschouwen.
DE Vlaming bestaat zelfs niet. Hoe graag het VB dat ook wil.

Als de Vlaming niet bestaat, bestaat er dan iets als de Belg? De Amerikaan? De Chinees?

Zo kan je alles helemaal plat koken tot het uiteindelijk uit elkaar valt in individuele deeltjes.

Als de Vlaming niet bestaat, bestaat er dan iets als de Belg? De Amerikaan? De Chinees?

Zo kan je alles helemaal plat koken tot het uiteindelijk uit elkaar valt in individuele deeltjes.
Ik zou het wel interessant vinden moest iemand hier eens zijn visie geven op wat de Vlaamse identiteit voor hem inhoudt.

Overigens voel ik me ook meer Europeaan (of Antwerpenaar) dan Belg of Vlaming, al komt dat allicht vanwege mijn internationale vriendengroep en beroep. Ik kan me goed voorstellen dat dat voor Jef uit Mespelare anders is.

Laatst bewerkt:
Ik zou het wel interessant vinden moest iemand hier eens zijn visie geven op wat de Vlaamse identiteit voor hem inhoudt.

Overigens voel ik me ook meer Europeaan dan Belg of Vlaming, al komt dat allicht vanwege mijn internationale vriendengroep en beroep. Ik kan me goed voorstellen dat dat voor Jef uit Mespelare anders is.
Zou ik ook wel eens willen weten. Ik voel mij op de 1ste plaats een Limburger. Dan Belg en dan pas Vlaming.

Klopt. Met een aantal van de posters hier deel ik duidelijk niet eenzelfde cultuur of normen en waarden.
En wat is er volgens u dan zo anders in uw cultuur of normen en waarden dat jij vindt dat ze afwijken van sommige?

Uw politieke voorkeur die kan afwijken, maar de cultuur waarin je opgegroeid bent die zal niet afwijken.

Laatst bewerkt:
Ik ben niet opgegroeid in een cultuur die terroristen verheerlijkt for starters. Die niet aanzet tot leedvermaak wanneer iemand moet onderduiken omwille van zijn mening.

Hoe TvG 'zijn' Vlaamse cultuur omschrijft met een biologische component, met huidskleur als drager van die cultuur, dat staat haaks op hoe ik opgevoed ben en in het leven sta.

Gelijke rechten, plichten, kansen, begrip en respect ongeacht welke huidskleur, gender, geaardheid, middelen, beperkingen of afkomst je hebt. Dat zijn waarden en normen die, afgaande op hun posts, lang niet alle posters hier delen.

Ik kijk niet naar de wereld door een bril van fake news en complottheorieën, voor mij wonen daardoor een aantal forumleden op een totaal andere wereld. Er zijn hier verschillende leden die zich er over verwonderen dat niet iedereen tijdens de piek van de coronacrisis minstens 20 knuffelcontacten had. Die stoefen dat ze één keer vrijwilligerswerk zijn gaan doen in een vaccinatiecentrum louter om sneller een vaccin te bemachtigen, of wat zitten te stoefen over hun verkeersovertredingen. Dat zijn mensen die niet dezelfde normen en waarden delen als mij hoor.

Dat we dezelfde taal spreken en naar dezelfde tv-programma's kijken, dat is voor mij maar een detail.

Ik ben niet opgegroeid in een cultuur die terroristen verheerlijkt for starters. Die niet aanzet tot leedvermaak wanneer iemand moet onderduiken omwille van zijn mening.

Hoe TvG 'zijn' Vlaamse cultuur omschrijft met een biologische component, met huidskleur als drager van die cultuur, dat staat haaks op hoe ik opgevoed ben en in het leven sta.

Gelijke rechten, plichten, kansen, begrip en respect ongeacht welke huidskleur, gender, geaardheid, middelen, beperkingen of afkomst je hebt. Dat zijn waarden en normen die, afgaande op hun posts, lang niet alle posters hier delen.

Ik kijk niet naar de wereld door een bril van fake news en complottheorieën, voor mij wonen daardoor een aantal forumleden op een totaal andere wereld. Er zijn hier verschillende leden die zich er over verwonderen dat niet iedereen tijdens de piek van de coronacrisis minstens 20 knuffelcontacten had. Die stoefen dat ze één keer vrijwilligerswerk zijn gaan doen in een vaccinatiecentrum louter om sneller een vaccin te bemachtigen, of wat zitten te stoefen over hun verkeersovertredingen. Dat zijn mensen die niet dezelfde normen en waarden delen als mij hoor.

Dat we dezelfde taal spreken en naar dezelfde tv-programma's kijken, dat is voor mij maar een detail.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen normen en waarden en cultuur imo. Ik mag hopen dat die normen en waarden die je beschrijft toch ook in totaal andere culturen grotendeels van toepassing zijn.

Zoals Abou Jahjah het beschrijft, die bepaalde ruggengraat, bv in de Europese cultuur of de Arabische cultuur, die verbindt de mensen en moet behouden blijven. De Vlaamse cultuur zit in vaak heel kleine dingenn gaande van eten tot sport tot kunst tot architectuur en veel verder. Maar binnen die Vlaamse cultuur kan je dan wel verschillende strekkingen hebben, hoeft niet iedereen (politiek) hetzelfde te denken.

Uiteraard kan je je niet vereenzelvigen met iemand die totaal verschillende waarden en normen heeft, zeker wanneer die haat uitdragen, maar dat wil daarom niet zeggen dat je niet in dezelfde cultuur bent opgegroeid of woont. Waarden en normen is dus imo niet gewoon eigen aan een cultuur. Ze kan er onderdeel van uitmaken, maar cultuur is gewoon zoveel meer dan dat.

Het was een forse uitspraak dat Van Grieken deed, ik was er oprecht van verschoten dat hij die kant op wilde gaan. Heb een paar podcasts met Tom gehoord en was hij zeer uitgebreid over de visie en de missie maar altijd zeer gereserveerd. Wat ik aan hem wel respecteer. dat niet marginaal, maar radicaal gedoe typeert hem.

Maar ik heb het even laten reflecteren en eigenlijk als je de context ziet waarin hij het zegt klopt het ook wel gewoon. Je moet in Afrika ook geen blanke meer op de troon van een president zetten. Ik als blanke zal welkom zijn maar moet het daarom nog niet naar mijn hand willen zetten of het willen ontvreemden. Zelfde als hier, iedereen is welkom, maar pas u aan. De regie in handen nemen moet niet.

In de Wetstraat veel commotie, in pers ook maar weinig afkeurende reacties precies.

Identiteit heeft meerdere lagen en het is aan ieder individu om de ene laag wat meer prioriteit te geven dan de andere. Ik ben zelf in een Vlaams nest geboren en geef tot op de dag van vandaag nog altijd voorkeur om mezelf Vlaming te noemen, eerder dan een Belg. Maar vraag me niet om te omschrijven wat "de Vlaamse cultuur is", want een loutere opsomming van historisch erfgoed, heimatliederen en Vlaamse kost omvat niet wat de Vlaamse cultuur betekent. Ik geloof wel dat ieder "volk" een verbeelde gemeenschap is en dat je wel wat kan afbakenen omdat we nu eenmaal met zijn allen gebonden zijn aan landsgrenzen en lokale wetten.

Ontkennen dat er een Vlaamse cultuur is, maar wel hoog oplopen met de cultuur van Kaukasische bergvolkeren is hypocriet, lijkt me. Het is fout om cultuur op een essentialistische manier te benaderen, omdat cultuur nu eenmaal iets is dat continu in beweging is en altijd tot stand komt door kruisbestuivingen. Geen enkele cultuur is "zuiver" en dat hoeft ook niet. Er zijn volksnationalisten die beweren dat Vlaanderen vroeger een zuivere cultuur had, maar dat is complete nonsens. Nostalgie naar het verleden in hun ogen is vaak nostalgie naar een verleden dat nooit heeft bestaan. De Guldensporenslag bekijken als een soort proto-nationalistische veldslag vind ik ook bedenkelijk, al kan je niet helemaal uitsluiten dat het belang van de lokale politieke cultuur een rol heeft gespeeld.

Het feit dat de Vlaamse nationalisten zo het katholieke geloof terug op de voorgrond plaatsen is al een eerste signaal voor mij dat dit eerder vanuit een tegen beweging (en politiek gewin) is dan vanuit een oprechte eigenheid. Als je trouwens de banden bekijkt tussen het VB n sommige NVA en de conservatieve strekkingen binnen de Kerk..

Het willen maken van een Vlaamse Canon is ook zo iets artificieels. Alsof onze gewoontes van vandaag hetzelfde zullen zijn als die van binnen 20 jaar.. Precies alsof dat een schande zou zijn mochten die veranderen. Misschien dan best eens kijken naar de gewoontes van 20 a 40 jaar geleden. De generatie die nu staat te roepen aan de zijlijn hebben net de grootste veranderingen (mede door technologische innovatie) achter de rug. Dit heeft een grote invloed op onze gewoontes, normen en waarden. Een cultuur is in constante verandering. En iedereen beleeft die op een andere manier. En daar is niets mis mee. Iedereen onder één noemer plaatsen om zo tegen een gezamenlijke 'vijand' te plaatsen is plat populisme en gevaarlijk.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen normen en waarden en cultuur imo. Ik mag hopen dat die normen en waarden die je beschrijft toch ook in totaal andere culturen grotendeels van toepassing zijn.

Zoals Abou Jahjah het beschrijft, die bepaalde ruggengraat, bv in de Europese cultuur of de Arabische cultuur, die verbindt de mensen en moet behouden blijven. De Vlaamse cultuur zit in vaak heel kleine dingenn gaande van eten tot sport tot kunst tot architectuur en veel verder. Maar binnen die Vlaamse cultuur kan je dan wel verschillende strekkingen hebben, hoeft niet iedereen (politiek) hetzelfde te denken.

Uiteraard kan je je niet vereenzelvigen met iemand die totaal verschillende waarden en normen heeft, zeker wanneer die haat uitdragen, maar dat wil daarom niet zeggen dat je niet in dezelfde cultuur bent opgegroeid of woont. Waarden en normen is dus imo niet gewoon eigen aan een cultuur. Ze kan er onderdeel van uitmaken, maar cultuur is gewoon zoveel meer dan dat.
Voor mij maken die normen en waarden wel essentieel deel uit van de cultuur, en valt dat niet te reduceren tot louter politiek denken. Dat gaat voor mij echt over de fundamenten van je samenleving.

Die normen en waarden die ik beschrijf, komen deels voort uit onze judeo-christelijke traditie, maar ik vind die vooral ook universeel. Dus is het logisch dat je die ook in totaal andere culturen tegenkomt. Ik stel alleen vast dat in onze samenleving zelfs de grootste partij van het land die normen en waarden niet (ten volle) onderschrijft.

Enfin, ik snap wat je wil zeggen hoor. Maar als die normen en waarden zo fundamenteel beginnen te verschillen binnen een samenleving, dan kan je mijn inziens echt niet meer spreken van een gemeenschappelijke cultuur. Ongeacht al de andere zaken die ons binden.
Het was een forse uitspraak dat Van Grieken deed, ik was er oprecht van verschoten dat hij die kant op wilde gaan. Heb een paar podcasts met Tom gehoord en was hij zeer uitgebreid over de visie en de missie maar altijd zeer gereserveerd. Wat ik aan hem wel respecteer. dat niet marginaal, maar radicaal gedoe typeert hem.

Maar ik heb het even laten reflecteren en eigenlijk als je de context ziet waarin hij het zegt klopt het ook wel gewoon. Je moet in Afrika ook geen blanke meer op de troon van een president zetten. Ik als blanke zal welkom zijn maar moet het daarom nog niet naar mijn hand willen zetten of het willen ontvreemden. Zelfde als hier, iedereen is welkom, maar pas u aan. De regie in handen nemen moet niet.

Als je aangepast bent in 'Afrika', daar geboren en getogen bent, waarom zou je dan geen president mogen worden? Waarom zou je niet mee aan de knoppen mogen zitten? Louter en alleen omdat je (voor)ouders van een ander continent kwamen en je er dus een andere huidskleur op na houdt? Ik snap dat dat daar in de historische context zeer moeilijk zou liggen, maar op zich is dat vandaag de dag gewoon even hard racisme en discriminatie hoor. Of dat nu in Europa richting een zwarte is, of in Afrika tegen een blanke, ...

Je moet in Afrika ook geen blanke meer op de troon van een president zetten. Ik als blanke zal welkom zijn maar moet het daarom nog niet naar mijn hand willen zetten of het willen ontvreemden. Zelfde als hier, iedereen is welkom, maar pas u aan. De regie in handen nemen moet niet.

Zo onmogelijk is het dus niet.

In de Wetstraat veel commotie, in pers ook maar weinig afkeurende reacties precies.

En waarom zou een blanke in Afrika niet politiek actief kunnen zijn en zelfs doorgroeien tot president? Volgens die logica zou dus hier ook enkel een blanke eerste minister kunnen worden dan? Het is toch niet omdat je een andere huidskleur zou hebben dat je automatisch het zou willen "ontvreemden", wat dat ook wil zeggen? Ik vind het heel eng en gevaarlijk om cultuur en politiek in een land of regio te vereenzelvigen met een huidskleur, dat is gewoon puur en onversneden racisme.

Ik ben het er mee eens dat een blanke president in Zwart-Afrika vandaag mss vreemd zou ogen, maar het quasi uitsluiten omwille van de huidskleur is gewoon ongehoord imo.

Het feit dat de Vlaamse nationalisten zo het katholieke geloof terug op de voorgrond plaatsen is al een eerste signaal voor mij dat dit eerder vanuit een tegen beweging (en politiek gewin) is dan vanuit een oprechte eigenheid. Als je trouwens de banden bekijkt tussen het VB n sommige NVA en de conservatieve strekkingen binnen de Kerk..

Het willen maken van een Vlaamse Canon is ook zo iets artificieels. Alsof onze gewoontes van vandaag hetzelfde zullen zijn als die van binnen 20 jaar.. Precies alsof dat een schande zou zijn mochten die veranderen. Misschien dan best eens kijken naar de gewoontes van 20 a 40 jaar geleden. De generatie die nu staat te roepen aan de zijlijn hebben net de grootste veranderingen (mede door technologische innovatie) achter de rug. Dit heeft een grote invloed op onze gewoontes, normen en waarden. Een cultuur is in constante verandering. En iedereen beleeft die op een andere manier. En daar is niets mis mee. Iedereen onder één noemer plaatsen om zo tegen een gezamenlijke 'vijand' te plaatsen is plat populisme en gevaarlijk.

Het gebruik van dat katholieke geloof in hun argumentatie is natuurlijk louter als tegengewicht tegen wat zij als grootste boosdoener zien van het willen ontwrichten van onze maatschappij en cultuur, nl de Islam. Want daar waar in grote delen van Europa we eindelijk verlost lijken van dat juk van het geloof, is dat in oa de Arabische wereld natuurlijk nog grotendeels overheersend. Het is dan idd wel onnodig dat ze net naar dat geloof teruggrijpen om onze cultuur en eigenheid in de verf te zetten, hoewel het op zich nog wel bij de oudere generaties speelt en het lang deel is geweest van onze cultuur. Maar het is imo een grote stap terug in onze ontwikkeling als mens en volk.

Ik begrijp die canon ergens wel, als historicus. Het gaat daarin zaak zijn om de canon los te koppelen van een door de politiek opgelegde identiteit. Ons grondgebied is nu eenmaal een regio die bol staat van cultuur en geschiedenis en ook al is het vanuit historisch opzicht een haast onbegonnen taak om met de nodige nuance duiding te brengen in ons verleden, kan een canon wel helpen door kapstokken te presenteren. Een canon schotelt de geschiedenis voor als een boeiend verhaal dat duidelijk en helder is. Dat de geschiedenis véél meer omvat dan wat in een canon wordt gepresenteerd moet daarbij wel vermeld worden, maar vanuit die hapklare brok kan je, indien je bent geïnteresseerd, op zoek gaan naar die nuance. Een canon kan helpen door die eerste stappen in de nuance bij te lichten.

In het secundair onderwijs wordt de geschiedenis ook vaak voorgesteld in duidelijk afgebakende periodes "oudheid", "middeleeuwen", "nieuwe tijd", "nieuwste tijd" of krijg je termen als de "industriële revolutie" voorgeschoteld. Als je dieper in de historische wetenschap duikt weet je dat die afbakeningen arbitrair zijn, maar je hebt die wel nodig om structuur te brengen in het verleden. Mijn devies hierin is: gebruik die hokjes aanvankelijk als houvast en begin, zodra je die hokjes leert kennen, nadien pas met de nuance en grijstinten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan