De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

Wanneer VB en NVA in de peilingen 30% en 25% halen, dan zijn hun ideologieën genormaliseerd.
Wie meent dat er met die meerderheid van niet te verbinden valt, snapt niet dat hij zelf marginaliseert.

Tja, voor sommige zaken geldt dat zeker, bvb flagrant racisme, extreem rechtse omvolkingstheorieën en dergelijke. Maar voor vele andere kwesties, daar hebben we zoveel progressie gemaakt de afgelopen decennia, dat het logisch is dat er discussie is en dat niet iedereen helemaal mee is. Maar je argument is zo breed dat daar geen onderscheid tussen kan gemaakt worden. Dan kan ik Moonblade wel begrijpen dat ie weinig ruimte ziet om te antwoorden.
Maar die zaken zijn aanwezig op dit forum he. Dat ontken je toch niet? Mijn argument richt zich niet op mensen die het wat moeilijk hebben met verandering. Mijn argument richt zich op zij die TvG steunen wanneer hij huidskleur als gateway gebruikt om een drager te zijn van onze cultuur, mijn argument richt zich op leden die die omvolkingstheorieën aanhangen, op de leden die terroristen aanmoedigen en leedvermaak hebben wanneer iemand moet onderduiken omwille van een uitgesproken mening. Ik richt mij op de egoïsten die zelfs tijdens de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog te belangrijk voelen om aan de gemeenschap te denken, en het doodnormaal vonden om op het hoogtepunt van de crisis 20 knuffelcontacten te hebben.

Dat zijn niet mijn normen en waarden. Dat is niet mijn cultuur. En dan lach ik dus eens heel erg luid wanneer er wordt geroepen dat onze normen en waarden en onze cultuur beschermd moeten worden van externe bevolkingsgroepen. Want voor mij is de dreiging van binnenin veel groter, en komt ze meestal net van zij die oproepen om ze te beschermen van buitenaf.

En nooit is er iemand die dan wil uitleggen wat ze zélf als waarden en normen zien. Ik probeer ten minste moeite te doen om dat voor mij te benoemen.

Laatst bewerkt:
Mijn argument richt zich niet op mensen die het wat moeilijk hebben met verandering. Mijn argument richt zich op zij die TvG steunen

Ik vraag me af wat je hier mee wilt zeggen? Je hebt geen probleem met mensen die het moeilijk hebben met verandering, maar ze moeten van jou uiteindelijk wel veranderen?

En zo ja, waarom zouden we in godsnaam moeten veranderen? Om ons aan te passen aan nieuwe culturen? Dus andere hebben wel culturen en wij niet? En zij kunnen die van hun naar hier brengen en wij passen ons wel aan omdat we geen Vlaamse cultuur hebben?

Ik vraag me af wat je hier mee wilt zeggen? Je hebt geen probleem met mensen die het moeilijk hebben met verandering, maar ze moeten van jou uiteindelijk wel veranderen?

En zo ja, waarom zouden we in godsnaam moeten veranderen? Om ons aan te passen aan nieuwe culturen? Dus andere hebben wel culturen en wij niet? En zij kunnen die van hun naar hier brengen en wij passen ons wel aan omdat we geen Vlaamse cultuur hebben?
Als ik lees dat de grootste partij van het land onderzoekt of de islam verboden kan worden, dat hun voorzitter de Vlaamse identiteit aan een blanke huidskleur linkt, dat heel wat mensen sympathizeren met een racistische terrorist die mensen het zwijgen probeert op te leggen met doodsbedreigingen en dat Vlaams Belang vindt dat Vlaanderen haar eigen Viktor Orban verdient dan ben ik degene die zich niet meer herkent in wat onze normen en waarden juist zijn.

Want wat zijn dan de normen en waarden die we moeten beschermen tegen gevaren van buitenaf? Is het de vrijheid van meningsuiting? Het respect voor de democratie? Het feit dat Belgische burgers gelijke rechten hebben ongezien hun afkomst of huidskleur? Iemand vertel het mij alsjeblieft want ik geraak er niet meer uit.

@StevenFM
Het is toch niet omdat een extreme zijde van het politiek spectrum op radicale wijze onze waarden en normen willen beschermen, dat dit betekent dat wij geen waarden en normen hebben die het waard zijn om te beschermen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Nationalisme is een genormaliseerde ideologie.
Het voorstel van Sam Van Rooy tot een Islamverbod dat Steven hier aanhaalt is extreem.

Ik vraag me af wat je hier mee wilt zeggen?
Dat die mensen niet dezelfde normen en waardenset delen als mij, en waarvan ik het dus moeilijk heb om te geloven dat zij eenzelfde culturele identiteit hebben als mij.

Je hebt geen probleem met mensen die het moeilijk hebben met verandering, maar ze moeten van jou uiteindelijk wel veranderen?
Moeten niet, maar ik hoop wel dat we als samenleving evolueren naar een maatschappij die eerder beantwoordt aan mijn ideale maatschappijbeeld dan aan het maatschappijbeeld van een VB ...

Wow. Sorry, maar spreken wij niet dezelfde taal ofzo? Hoe haal je die opeenvolging van vragen in hemelsnaam uit wat ik hier vandaag neergepend heb?

@StevenFM
Het is toch niet omdat een extreme zijde van het politiek spectrum op radicale wijze onze waarden en normen willen beschermen, dat dit betekent dat wij geen waarden en normen hebben die het waard zijn om te beschermen?
Welke normen en waarden beschermen ze dan? En als die radicale wijze inhoudt dat ze zelf onze normen en waarden aan de kant schuiven, wat zijn die normen en waarden dan waard?

Nuja denk dat het logisch is dat ook mensen met een zelfde huidskleur/fysieke kenmerken er andere meningen kan op nahouden . Uw uiterlijk bepaald niet uw karakter.

Anderzijds heb je nu eenmaal verschillende 'groepen' van mensen , volkeren in feite , die er een bepaalde manier van leven op nahouden ,met alle typische gewoontes. En dat dat iets is wat niemand echt wil loslaten. De vraag kan zijn : welke groep moet de dominante factor zijn , nu is dat de Vlaamse groep , maar moet dat zo blijven , of komt er een andere groep in de buurt ?Of evolueren we naar een gemixte nieuwe groep. En in hoeverre is dat een gevaar .

Welke normen en waarden beschermen ze dan? En als die radicale wijze inhoudt dat ze zelf onze normen en waarden aan de kant schuiven, wat zijn die normen en waarden dan waard?
Stellen dat de radicale aanpak van het VB iets zegt over de waarden en normen die ze proberen te beschermen, eerder dan dat het iets zegt over wat voor een partij het VB is, is een guilt by association fallacy.

Maar die zaken zijn aanwezig op dit forum he. Dat ontken je toch niet? Mijn argument richt zich niet op mensen die het wat moeilijk hebben met verandering. Mijn argument richt zich op zij die TvG steunen wanneer hij huidskleur als gateway gebruikt om een drager te zijn van onze cultuur, mijn argument richt zich op leden die die omvolkingstheorieën aanhangen, op de leden die terroristen aanmoedigen en leedvermaak hebben wanneer iemand moet onderduiken omwille van een uitgesproken meningm
Met dat laatste stukje heb ik het toch wat moeilijk.
Ik heb ook deelgenomen in die discussie, en ik weet dat wij niet dezelfde mening daarin hadden. Maar bij mijn weten heeft niemand daar actief aangemoedigd of was er sprake van leedvermaak. Ja er is kritiek geuit, en wel op beide kanten. Maar de discussie was complexer dan wat je hier wilt doen uitschijnen, en ook een stuk genuanceerder. Persoonlijk vind ik dat je hier een wel een heel makkelijk statement maakt.

Over de andere zaken ga ik niet discussiëren, ik heb het zelf nog niet gezien dus laat ik in het midden of dit effectief zo is.
Maar wederom denk ik dat je niet te snel moet uitgaan van niet eens met mij = een extreem uiterste van mijn mening dus. Je kan gerust kritiek hebben op bepaalde dingen zonder direct ontvolkingstheorie aan te hangen.

Stellen dat de radicale aanpak van het VB iets zegt over de waarden en normen die ze proberen te beschermen, eerder dan dat het iets zegt over wat voor een partij het VB is, is een guilt by association fallacy.
Geef nu toch eens gewoon antwoord op de vraag man 🥲. Altijd dat verstoppertje spelen en rond de pot dansen. In plaats van met buzz words mensen te verwijten dat er iets scheelt aan hun argumentatie, probeer eens inhoudelijk mij uit te leggen waarom ik volgens jou fout ben.

Maar wederom denk ik dat je niet te snel moet uitgaan van niet eens met mij = een extreem uiterste van mijn mening dus.
Ik kan heus dat verschil maken hoor.

Maar bij mijn weten heeft niemand daar actief aangemoedigd of was er sprake van leedvermaak.
Gisteren nog waren er hier verschillende mensen die leute hadden dat op het moment dat wij terug uit ons kot mogen, Van Ranst in zijn kot moet blijven. Is dat geen leedvermaak? Er zijn voorbeelden legio hoor, al zijn er ook al een hoop verwijderd geweest. Maar ik heb nu echt geen goesting om die te gaan opzoeken. Ik was al gefrustreerd genoeg de eerste keer dat ik die posts las.

Laatst bewerkt:
Niet zo vreemd toch? MVR was altijd de eerste om bij elke versoepeling af te komen dat we best binnen zouden blijven. Terwijl hij ondertussen vrolijk elke dag van TV studio wisselde, bordjes in Het Rad ging draaien, promofilmpjes draaien, etc. Dan is het een vrij menselijke reactie om eens “Ha” te zeggen. Op zich ook helemaal niets mis met leedvermaak. Daar doe je heus niemand kwaad mee.

Niet zo vreemd toch? MVR was altijd de eerste om bij elke versoepeling af te komen dat we best binnen zouden blijven. Terwijl hij ondertussen vrolijk elke dag van TV studio wisselde, bordjes in Het Rad ging draaien, promofilmpjes draaien, etc. Dan is het een vrij menselijke reactie om eens “Ha” te zeggen. Op zich ook helemaal niets mis met leedvermaak. Daar doe je heus niemand kwaad mee.
I beg to differ, om redenen die ik al voldoende heb uitgelegd, ook aan jou, in het betreffende topic.

Dat die mensen niet dezelfde normen en waardenset delen als mij, en waarvan ik het dus moeilijk heb om te geloven dat zij eenzelfde culturele identiteit hebben als mij.

Moeten niet, maar ik hoop wel dat we als samenleving evolueren naar een maatschappij die eerder beantwoordt aan mijn ideale maatschappijbeeld dan aan het maatschappijbeeld van een VB ...
Imo is dit is toch ook gewoon een vorm van extremisme. Mijn ideale maatschappijbeeld is goed, dat van de andere niet? Waarom geen gulden middenweg? Want wie zegt dat jou ideaalbeeld zo perfect is als je zelf beweert?

Ik kan heus dat verschil maken hoor.

Gisteren nog waren er hier verschillende mensen die leute hadden dat op het moment dat wij terug uit ons kot mogen, Van Ranst in zijn kot moet blijven. Is dat geen leedvermaak? Er zijn voorbeelden legio hoor, al zijn er ook al een hoop verwijderd geweest. Maar ik heb nu echt geen goesting om die te gaan opzoeken. Ik was al gefrustreerd genoeg de eerste keer dat ik die posts las.
je mag toch nog wel eens lachen zeker

Imo is dit is toch ook gewoon een vorm van extremisme. Mijn ideale maatschappijbeeld is goed, dat van de andere niet? Waarom geen gulden middenweg? Want wie zegt dat jou ideaalbeeld zo perfect is als je zelf beweert?

Zeg, ben jij nu aan het trollen? Tweede post op rij waar je keihard woorden in mijn mond legt.

Enfin, ik weet zelfs niet hoe ik hier moet op antwoorden.

Inderdaad, wie zijn wij om het salafisme te veroordelen.

:unsure:

Terug
Bovenaan