De algemene levensstandaard van Belgie

Welke producten heb je dan allemaal al in prijs zien zakken de voorbije 5-10 jaar? Ik heb vlees, vis, alcohol, sigaretten, zuivel, brood, chips, nootjes, frisdrank, olijfolie, blikvoeding, pasta, ... enkel maar in prijs zien toenemen in België. Dat is ook geen persoonlijk gevoel ofzo, de inflatie bevestigt dat.
Ik heb pasta, olijfolie en eieren bv zien stijgen wanneer de grondstofprijs omhoog gegaan is en dan terug zien zakken wanneer de grondstofprijs terug daalde. En dat is waar ik op antwoordde.

Uiteindelijk gaat dat na x jaar door inflatie mogelijks terug duurder zijn, maar daar antwoordde ik ook niet op. Ik antwoordde op iemand die zei dat de prijs nooit daalt voor de consument als de prijs van de grondstoffen daalt.

Welke producten heb je dan allemaal al in prijs zien zakken de voorbije 5-10 jaar? Ik heb vlees, vis, alcohol, sigaretten, zuivel, brood, chips, nootjes, frisdrank, olijfolie, blikvoeding, pasta, ... enkel maar in prijs zien toenemen in België. Dat is ook geen persoonlijk gevoel ofzo, de inflatie bevestigt dat.

Op 2 jaar tijd steeg de prijs van een winkelkar al bijna met 1/3.

De peper en zout chips zijn rond de energiecrisis richting 2.5€ gegaan voor een zak van Lays. Daarna zijn die gezakt naar 2.25, nu koop ik diezelfde chips voor 2.15.
Vlees is gestegen, gezakt en dan terug gestegen voor de zaken die ik kocht.
Brood is gewoon stap voor stap gestegen.

Het punt was dat er effectief fluctuaties zijn. En dat het niet enkel stijgen stijgen stijgen is zoals er hier vermeld werd.

Voor jou ook, je verzekeringen/winkelkar/zorgkosten/... stijgen evenzeer in prijs.
Je zou in een hut in de wildernis in Alaska kunnen gaan leven en toekomen met wat vangt in de natuur, maar dat gaat nog niets veranderen aan de globale inflatie.

Als we absoluut kijken heb je gelijk. Dan is het duurder voor mij. Relatief gezien, rekening houdende met de stijging van mijn loon tgv indexatie, moet ik eerlijk zeggen dat dit meeviel.
Mijn winkelkar is wat duurder geworden. Mijn benzinekosten waren niet zoveel duurder (maar mijn maandelijkse kost voor benzine was 20€), mijn huur is niet gestegen (want ik huur niet, vaste afbetaling), verzekeringen, is 100€ in zijn geheel bijgekomen voor de paar verzekeringen die ik had.

Om het kort te maken, absoluut spaar ik meer dan voor de indexatie. En volgens mijn kostenpatroon en uitgavepatroon was ik niet duurder af. Wanneer deze wijzigen kan de conclusie ook anders zijn. Om die reden vermelde ik dan ook expliciet de vermelding van voor X.

Zie hierboven + dit klopt gewoon niet als algemene stelling. Ik heb al genoeg dingen in prijs zien zakken. Dat valt natuurlijk enkel op als je altijd dezelfde producten koopt, dus ik heb dit enkel nog maar met 100% zekerheid opgemerkt bij een select aantal producten in supermarkt of zelfs DHZ.
Dingen met een dagprijs zoals groenten/fruit of zelfs eieren zeker, maar ik vemoed dat je het daar niet over hebt.

Kan je hier concrete voorbeelden van geven of is het gewoon buikgevoel?
1 heel concreet voorbeeld: brood. Voor februari 2022 betaalde ik 2,2 à 2,35euro voor een supermarktbrood in de lokale Carrefour. Graanprijzen schoten door het dak, een brood werd 2,65, 2,85, tot 3,05.
Graanprijzen zijn ondertussen bijlange niet meer zo extreem hoog als in 2022, maar ik betaal nog steeds rond de 3 euro voor een brood in m'n lokale Carrefour.
(ik koop het er eigenlijk niet meer, want niet te eten, maar da's iets anders 🤪)

Deze discussie vanuit een IK standpunt houden, is eigenlijk nutteloos. Persoonlijk inkomen hoog of laag, eigen woonst of niet maken al een groot verschil. Dan komt het uitgavenpatroon.

Wat @DogFacedGod god zegt is idd een must, je aanpassen naargelang je inkomen.

En als je reeds een huis kocht voor corona (met warmtepomp en vloerverwarming waar je dan in topics kan over leuteren), wel mooi! Maar voor veel jong volwassenen vandaag is het andere koek en ei. En hier spreek ik niet over mezelf.

Laatst bewerkt:
1 heel concreet voorbeeld: brood. Voor februari 2022 betaalde ik 2,2 à 2,35euro voor een supermarktbrood in de lokale Carrefour. Graanprijzen schoten door het dak, een brood werd 2,65, 2,85, tot 3,05.
Graanprijzen zijn ondertussen bijlange niet meer zo extreem hoog als in 2022, maar ik betaal nog steeds rond de 3 euro voor een brood in m'n lokale Carrefour.
(ik koop het er eigenlijk niet meer, want niet te eten, maar da's iets anders 🤪)
Maar dat spreekt mij toch niet tegen? Ja, er zullen voorbeelden zijn, maar ik antwoordde dat het niet opgaat als algemene stelling om te zeggen dat het nooit daalt. Want zowel ik als @Renegadexxripxx hebben al voorbeelden gegeven dat het wel daalt.

Om een nooit-stelling tegen te spreken, heb je maar 1 tegenvoorbeeld nodig. 1 voorbeeld dat het wel zo is, is echter geen bewijs dat die algemene stelling wel klopt...

En als je reeds een huis kocht voor corona (met warmtepomp en vloerverwarming waar je dan in topics kan over leuteren), wel mooi! Maar voor veel jong volwassenen vandaag is het andere koek en ei. En hier spreek ik niet over mezelf.
Maar ook dat valt met een korrel zout te nemen hé.

Ik woon in een rijhuis. Aankoop voor corona, maar minder dan 15j geleden. Dit is in een straat waar indertijd (jaren 50) meerdere identieke woningen gezet zijn door een compagnie. Allemaal rond dezelfde moment begin 2000 door de compagnie gerenoveerd om vervolgens te verkopen. Dus ook geen warmtepomp en vloerverwarming...
1 van mijn buren die in een bijna identiek huis (structureel hetzelfde, maar sindsdien zijn er ook wel al vervangingen gebeurd in beide huizen die uiteraard niet meer identiek zijn) woonde, is het afgelopen jaar overleden. Vraagprijs was 75% van wat ik indertijd betaald heb (* zie edit onderaan) en heeft 5maand te koop gestaan en nu in optie. Geen idee wat de uiteindelijke verkoopprijs zal zijn, maar 99% kans dat het niet boven vraagprijs zal zijn...

Om maar aan te tonen dat als je enkel naar gemiddelde huizenprijzen kijkt, je gelijk hebt. Maar dat is dus inclusief nieuwbouw en renovaties waar natuurlijk ook moderne technieken en comfort inzitten (die ook geld kosten). Als je echter naar identieke panden kijkt waar weinig tot geen werken in gebeurd zijn de afgelopen 20j, klopt die ook zeker niet altijd.

[edit]*: uiteraard bedoel ik werkelijke waarde, dus euro gecorrigeerd voor inflatie ;)
In € vragen ze momenteel meer dan wat ik indertijd betaald heb, maar als je dat bedrag corrigeert met de inflatie naar wanneer ik mijn woning gekocht heb, kom je op ~75% van het bedrag.

Laatst bewerkt:
Ik leef zuinig en kom toe, dat kan jij niet weten. Wegens slechte gezondheid ga ik ook zelden uit, ga niet op reis.
Ik betaal ook liefst 100€ meer huishuur voor wat meer rust, dan op een kak appartement te gaan zitten met lawaai en kloten buren (been there). Anderen gaan liefst 3x per jaar op reis. Ik wil maar zeggen, wees voorzichtig als je onbekenden hun rekening gaat maken. Dat is uw buikgevoel als je dat denkt te weten, want je weet het niet.
Maar als er een topic gemaakt wordt over de algemene welvaartsgraad spreken we over een grote groep mensen en niet op individueel niveau dus persoonlijke situaties doen eigenlijk weinig ter zake. Niet om je aan te vallen maar je hoeft zo'n zaken niet op je persoonlijke leven gaan bekijken, er zijn er die in de nieuwe situatie winnaar zijn en er zijn jammer genoeg ook verliezers.

Maar als er een topic gemaakt wordt over de algemene welvaartsgraad spreken we over een grote groep mensen en niet op individueel niveau dus persoonlijke situaties doen eigenlijk weinig ter zake. Niet om je aan te vallen maar je hoeft zo'n zaken niet op je persoonlijke leven gaan bekijken, er zijn er die in de nieuwe situatie winnaar zijn en er zijn jammer genoeg ook verliezers.
Ik reageerde even op iemand anders. In mijn daarop volgende reply bedoel ik ook net wat jij zegt ;)

Maar ook dat valt met een korrel zout te nemen hé.

Ik woon in een rijhuis. Aankoop voor corona, maar minder dan 15j geleden. Dit is in een straat waar indertijd (jaren 50) meerdere identieke woningen gezet zijn door een compagnie. Allemaal rond dezelfde moment begin 2000 door de compagnie gerenoveerd om vervolgens te verkopen. Dus ook geen warmtepomp en vloerverwarming...
1 van mijn buren die in een bijna identiek huis (structureel hetzelfde, maar sindsdien zijn er ook wel al vervangingen gebeurd in beide huizen die uiteraard niet meer identiek zijn) woonde, is het afgelopen jaar overleden. Vraagprijs was 75% van wat ik indertijd betaald heb en heeft 5maand te koop gestaan en nu in optie. Geen idee wat de uiteindelijke verkoopprijs zal zijn, maar 99% kans dat het niet boven vraagprijs zal zijn...

Om maar aan te tonen dat als je enkel naar gemiddelde huizenprijzen kijkt, je gelijk hebt. Maar dat is dus inclusief nieuwbouw en renovaties waar natuurlijk ook moderne technieken en comfort inzitten (die ook geld kosten). Als je echter naar identieke panden kijkt waar weinig tot geen werken in gebeurd zijn de afgelopen 20j, klopt die ook zeker niet altijd.
De oude hoge EPC huizen zijn ook ferm gestegen hoor. Dat overbieden (op ook veel oudere huizen) was veelal een tijdelijk corona effect. Maar algemeen kosten huizen gewoon meer, door simpelweg de tekorten op de markt, vraag aanbod. Dat staat dan los van inflatie. De grote prijsstijging bij nieuwbouw heeft idd veel te zien met de strenge bouwnormen en materiaal kost (materiaal kost en werkuren zijn wel inflatie gebonden), en duurdere gronden. Renovatiekosten lopen ook zo op, waar je bij een oud huis snel een vertekend beeld krijgt, en je binnen de 6 jaar moet renoveren vandaag.

Nu ja, het gaat hier niet alleen over de woonmarkt. De inflatieboom is een samenloop van vele omstandigheden. Het was voornamelijk de energiecrisis die hier voor een ferme inflatieboom zorgde. Zie maar naar de cijfers van 2022 (bijna 10%) die jij hier postte.

Laatst bewerkt:
Als je wil kijken naar levenstandaar moet in mijn ogen toch kijken naar de procentuele uitgaven. Als men bvb 10 jaar terug 20 procentvan het inkomen besteede aan voedsel en de dag van vandaag nog altijd 20 procent kan je toch echt niet spreken van een dalende of stijgende welvaartsgraad. En dan moet je ook niet enkel voeding maar alle facetten van het leven meenemen in de vergelijking. En dat maakt het ook zo enorm moeilijk.

De oude hoge EPC huizen zijn ook ferm gestegen hoor. Dat overbieden (op ook veel oudere huizen) was veelal een tijdelijk corona effect. Maar algemeen kosten huizen gewoon meer, door simpelweg de tekorten op de markt, vraag aanbod. Dat staat dan los van inflatie. De grote prijsstijging bij nieuwbouw heeft idd veel te zien met de strenge bouwnormen en materiaal kost (materiaal kost en werkuren zijn wel inflatie gebonden), en duurdere gronden. Renovatiekosten lopen ook zo op, waar je bij een oud huis snel een vertekend beeld krijgt, en je binnen de 6 jaar moet renoveren vandaag.

Nu ja, het gaat hier niet alleen over de woonmarkt. De inflatieboom is een samenloop van vele omstandigheden. het was voornamelijk de energiecrisis die hier voor een ferme inflatieboom zorgde. Zie maar naar de cijfers van 2022 (bijna 10%) die iemand hier postte.
Ik besef net dat mijn vorige post misschien niet 100% duidelijk was (heb het er ook in een edit bijgezet), maar die 75% is werkelijke waarde hé, dus euro gecorrigeerd voor inflatie ;)
In € vragen ze momenteel meer dan wat ik indertijd betaald heb, maar als je dat bedrag corrigeert met de inflatie naar wanneer ik mijn woning gekocht heb, kom je op ~75% van het bedrag.

Dus als je wederom enkel naar de vraagprijs in euro kijkt en geen rekening houdt met inflatie, kan je idd denken dat die huizen ferm in prijs gestegen zijn.

Akkoord hoor, vraag aanbod ontspoort: prijzen omhoog. En daar bovenop komt nog eens de inflatie. Maar zoals @nestorius zegt: met hoge inflatie heb je winners en losers. En niet enkel voor het kopen van een woning vandaag. Ik vind auto's ook zot duur vandaag, snel 20k voor een klein stadswagentje (of nog een pak meer als het een e-model is).

Als je wil kijken naar levenstandaar moet in mijn ogen toch kijken naar de procentuele uitgaven. Als men bvb 10 jaar terug 20 procentvan het inkomen besteede aan voedsel en de dag van vandaag nog altijd 20 procent kan je toch echt niet spreken van een dalende of stijgende welvaartsgraad. En dan moet je ook niet enkel voeding maar alle facetten van het leven meenemen in de vergelijking. En dat maakt het ook zo enorm moeilijk.
De wet van Engel min of meer.

Trouwens, wanneer mijn schoonfamilie hier was met Kerst 2023 (dus een dik jaar geleden), viel het hen op dat veel zaken zoals (sommige) voeding, shampoo, schoolgerief, ... hier infeite even duur waren als in Mexico. Daar hebben ze een gigantische inflatie gehad, geen automatische indexering, en sowieso al doorgaans een veel lager loon.

Laatst bewerkt:
Akkoord hoor, vraag aanbod ontspoort: prijzen omhoog.
Maar zelfs dat is niet overal en niet voor alle types panden zo. Tuurlijk vraag en aanbod, maar wederom op specifieke criteria.
En "oude EPC huizen" waar je het hiervoor over had met renovatieplicht, volgens immoweb was het pand waar ik het over had EPC C dus geen renovatieplicht (noch nu, noch wat momenteel op de planning staat). Locatie valt goed mee (anders zou ik hier niet komen wonen zijn :P ) en prijs is in deze regio marktconform. Toch 5maand tekoop gestaan en zelfs geen zekerheid dat het nu effectief verkocht is want staat enkel maar "in optie"...

Er hangt ook heel veel af van de kopers hoor en naar wat er specifiek vraag is. Ik zie dat ook bij veel van mijn jongere collega's die hun eerste koophuis zoeken. Dat pand hier in't straat zou al afgeschoten worden. Want rijhuis zonder garage en niet genoeg moderne snufjes/comfort. Die zoeken ofwel net die oude EPC E-F huizen voor een totaalrenovatie of net moderner. Terwijl ik ook niks van die moderne snufjes of comfort heb en daar indertijd ook geen probleem van maakte. Maar ik heb dan ook een huis kunnen kopen terwijl zij zagen dat het allemaal onbetaalbaar geworden is :p

De wet van Engel min of meer.

Trouwens, wanneer mijn schoonfamilie hier was met Kerst 2023 (dus een dik jaar geleden), viel het hen op dat veel zaken zoals (sommige) voeding, shampoo, schoolgerief, ... hier infeite even duur was als in Mexico. Daar hebben ze een gigantische inflatie gehad, geen automatische indexering, en sowieso al doorgaans een veel lager loon.

Zelfde in Polen, gigantische inflatie in 2022 en 2023 maar geen indexering en lager loon dus we voelen het hier veel harder. Prijzen beginnen hier gevaarlijk dicht bij de West Europese te komen.

Dat geeft inderdaad wel een vertekend beeld denk ik. De indexkorf bevat ook heel wat producten die gedaald zijn in prijs maar geen courante aankopen zijn. Je koopt niet elke dag een TV/smartphone of koelkast bij wijze van spreken maar energie, voeding e.d. wel. Als je het niet breed hebt heb je ook geen ruimte om zaken te kopen die gedaald zijn. Enkel maar de basisbenodigdheden.
Ben nu gene econoom en weet nu niet of daar een consumptieformule inzit? Voeding dagelijks nodig, TV 5-10 jaarlijks?

Op 2 jaar tijd steeg de prijs van een winkelkar al bijna met 1/3.
Zonnepanelen bvb.

Het leven tout-court is duurder geworden, en dat steekt men dan op de inflatie. Maar als de grondstoffen goedkoper worden, dan zie je de prijs nooit dalen, dat wordt allemaal mooitjes extra opgeblazen in de keten zodat de prijs voor de consument hetzelfde blijft.
Euhm... Het leven wordt duurder = inflatie. Dat zijn gewoon synoniemen.

Dat geeft inderdaad wel een vertekend beeld denk ik. De indexkorf bevat ook heel wat producten die gedaald zijn in prijs maar geen courante aankopen zijn. Je koopt niet elke dag een TV/smartphone of koelkast bij wijze van spreken maar energie, voeding e.d. wel.
Ben nu gene econoom en weet nu niet of daar een consumptieformule inzit? Voeding dagelijks nodig, TV 5-10 jaarlijks?
Vooral op basisbehoeften merk ik een sterke stijging: dak boven je hoofd, energie, water, brood, transport ...
Een tv die 100-200€ goedkoper is en je om de 10 jaar koopt compenseert dat idd niet. Een dikke tv of auto is al luxe, geen basisbehoefte.

Terug
Bovenaan