De algemene levensstandaard van Belgie

Dat geeft inderdaad wel een vertekend beeld denk ik. De indexkorf bevat ook heel wat producten die gedaald zijn in prijs maar geen courante aankopen zijn. Je koopt niet elke dag een TV/smartphone of koelkast bij wijze van spreken maar energie, voeding e.d. wel. Als je het niet breed hebt heb je ook geen ruimte om zaken te kopen die gedaald zijn. Enkel maar de basisbenodigdheden.
Ben nu gene econoom en weet nu niet of daar een consumptieformule inzit? Voeding dagelijks nodig, TV 5-10 jaarlijks?
Ik denk dat we op dat gebied niet echt kunnen spreken over een dalende levensstandaard maar eerder een groter wordende kloof tussen rijk en arm.

De oude hoge EPC huizen zijn ook ferm gestegen hoor. Dat overbieden (op ook veel oudere huizen) was veelal een tijdelijk corona effect. Maar algemeen kosten huizen gewoon meer, door simpelweg de tekorten op de markt, vraag aanbod. Dat staat dan los van inflatie. De grote prijsstijging bij nieuwbouw heeft idd veel te zien met de strenge bouwnormen en materiaal kost (materiaal kost en werkuren zijn wel inflatie gebonden), en duurdere gronden. Renovatiekosten lopen ook zo op, waar je bij een oud huis snel een vertekend beeld krijgt, en je binnen de 6 jaar moet renoveren vandaag.

Nu ja, het gaat hier niet alleen over de woonmarkt. De inflatieboom is een samenloop van vele omstandigheden. Het was voornamelijk de energiecrisis die hier voor een ferme inflatieboom zorgde. Zie maar naar de cijfers van 2022 (bijna 10%) die jij hier postte.
De grote reden was de corona crisis. De energiecrisis dateert zich van vooral de grote inflatiepiek. Overheden over heel de wereld hebben sectoren half of helemaal plat gelegd maar wel iedereen ruim gecompenseerd voor het verlies aan inkomen. Je had dus minder producten en diensten om te kopen maar wel ongeveer evenveel geld om te spenderen waardoor de prijzen stegen.
Dat geeft inderdaad wel een vertekend beeld denk ik. De indexkorf bevat ook heel wat producten die gedaald zijn in prijs maar geen courante aankopen zijn. Je koopt niet elke dag een TV/smartphone of koelkast bij wijze van spreken maar energie, voeding e.d. wel. Als je het niet breed hebt heb je ook geen ruimte om zaken te kopen die gedaald zijn. Enkel maar de basisbenodigdheden.
Ben nu gene econoom en weet nu niet of daar een consumptieformule inzit? Voeding dagelijks nodig, TV 5-10 jaarlijks?
Dat wordt in rekening gebracht, er wordt met enquêtes nagegaan wat mensen consumeren en op basis daarvan een gewicht aan elk product geplakt, als tv's minder belangrijk worden of minder frequent gekocht wordt gaat het gewicht zakken.

je kan hier zien hoeveel gewicht elk product krijgt in de formule (op een totaal van 1000): https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/crosstable.xhtml?view=b2a7e599-0bfd-4f8f-aefb-e92c5635eb87

tv's zitten denk ik in "video apparatuur" voor 0,138% van onze uitgaven, brood is bijna 10 keer belangrijker aan 1,118% in de formule voor het berekenen van de inflatie.

Laatst bewerkt:
@beryl, ja ... corona en vlak daarna de Ukraine oorlog = energiecrisis.

Moesten TV's ook peperduur zijn vandaag zou de verkoop ervan teveel afzien. Dan doen velen wel 5 jaar langer met de huidige TV ofzo, of volstaat een 40 inch ipv 55 65inch. Een grote of nieuwere TV is geen levens behoefte.

Ik vond het een interessante aflevering waarin wordt aangetoond dat een gezin rechthouden met één lagere middenklassejob onmogelijk is geworden. Volgens mijn vader kon de facteur vroeger met zijn wedde een heel gezin onderhouden.
En betaalde die facteur ook huur voor een huis met alle moderne snufjes zoals dat van hun? Of was het een niet geïsoleerd ding met enkel glas en niet overal eletriek?

En betaalde die facteur ook voor de gas/elektriciteit voor alle moderne apparaten die men nu overal staan heeft? Of was het een kachel en dat was uw verwarming en warm water met een tijl?

En betaalde die facteur ook voor alle andere moderne zaken die toen niet bestonden (zoals internet, streaming diensten, al hun merch, ...)? Of was het alleman rond de 1e radio en dat was het?

En ging die facteur ook 15% van zijn jaarloon opdoen aan voetbal en uitstapjes? Of waren dat mensen die nooit of misschien 1x in hun leven de zee zagen?

Het is maar om aan te tonen dat het andere tijden waren en je het gewoon niet zo simpel kunt vergelijken.

En betaalde die facteur ook voor alle andere moderne zaken die toen niet bestonden (zoals internet, streaming diensten, al hun merch, ...)? Of was het alleman rond de 1e radio en dat was het?
Betaal jij misschien voor zaken die nog niet bestaan?

De na-oorlogse periode, vanaf de jaren '50 tot in de jaren '70, waren gekenmerkt door een grote economische bloei met een kostwinnersmodel waarin 1 inkomen volstond voor een goed leven. Naar de normen van toen uiteraard. De levensstandaard was lager dus het consumptiepatroon zette minder druk op het gezinsinkomen. Huisvesting was een pak goedkoper waardoor één inkomen volstond om een woning te kunnen kopen.

De jaren '60 zijn echter ook niet de middeleeuwen he. Dat zijn de gouden jaren waarin "luxeproducten" toegankelijk werden voor de werkende klasse: wasmachine, koelkasten, televisies, chartervluchten, auto's, telefoon,...

Op vlak van huisvesting was het de periode van de 'vrijstaande droom'. Er was, in die periode, enorm veel nieuwbouw - dat zie je nu nog als je op een random steenweg rijdt - van vrijstaande woningen op een ruim perceel. Enorm gegeerd in die tijd was de inpandige garage (door de opkomst van de gezinsauto), centrale verwarming, ruime kamers, een badkamer, zeer ruime kelder. Aan comfort werd er enorm gewonnen in vergelijking met de voor-oorlogse periode. Een villa koste toen 3 tot 4 keer een jaarinkomen, vandaag is dat makkelijk 8 tot 10 keer een jaarinkomen.

Punt is dat gezinnen toen ook allerlei zaken wouden die een generatie eerder nog onbereikbaar waren. Dat is bij elke generatie zo.

Dus ja, de kans is groot dat de jaren '60 facteur ook toegang had tot vakantie, centrale verwarming en electriciteit in elke ruimte van zijn woning. En dat met 1 inkomen. Ik durf zelfs beweren dat de facteur van toen een relatief comfortabeler leven had als de facteur vandaag.

Naast een hogere levensstandaard zijn immers ook inflatie, stijgende belastingdruk en exponentieel stijgende huisvestingskosten de reden waarom we als maatschappij getransformeerd zijn naar een model van tweeverdieners. Onze inkomens als gezin zijn gestegen maar niet evenredig met de kosten. En van die hogere kosten is de hogere levensstandaard niet het leeuwendeel.

Laatst bewerkt:
Betaal jij misschien voor zaken die nog niet bestaan?
Sinds jij er 1 specifiek zinnetje uitpikt zal ik het ook maar doen: nee, maar ik vergelijk het dan ook niet met wanneer het wel bestaat en waar de mensen in dit programma telkens enorm op kunnen besparen.

Voor al de rest van je post: heel veel woorden om te zeggen dat je het inderdaad niet kunt vergelijken op de manier dat jij deed. Zoals ik dus zei.

Sinds jij er 1 specifiek zinnetje uitpikt zal ik het ook maar doen: nee, maar ik vergelijk het dan ook niet met wanneer het wel bestaat en waar de mensen in dit programma telkens enorm op kunnen besparen.

Voor al de rest van je post: heel veel woorden om te zeggen dat je het inderdaad niet kunt vergelijken op de manier dat jij deed. Zoals ik dus zei.
Je kan het perfect vergelijken:

Gemiddelde belastingdruk op gezinnen in België, jaren '60

RSZ: 8%
Personenebelasting: 10 à 15%
BTW: pas ingevoerd in de jaren '70
Vrouw aan de haard werd fiscaal gepromoot
Kindergeld voor 3 kinderen in de jaren '60 was 3000 BEF, wat nu overeen zou komen met 950 EUR (vandaag krijg je daarvoor 553 EUR)

Uit mijn post blijkt net wel dat je kan stellen dat een een model van éénverdiener niet langer haalbaar is vandaag. In het geval van dat programma 1,3 verdiener, maar bon.

Je kan het perfect vergelijken:

Gemiddelde belastingdruk op gezinnen in België, jaren '60

RSZ: 8%
Personenebelasting: 10 à 15%
BTW: pas ingevoerd in de jaren '70
Vrouw aan de haard werd fiscaal gepromoot
Kindergeld voor 3 kinderen in de jaren '60 was 3000 BEF, wat nu overeen zou komen met 950 EUR (vandaag krijg je daarvoor 553 EUR)
Maar belastingsdruk is niet het enige hé. Mijn post ging net over al de rest...
Uit mijn post blijkt net wel dat je kan stellen dat een een model van éénverdiener niet langer haalbaar is vandaag. In het geval van dat programma 1,3 verdiener, maar bon.
Je zei zelf ook in je vorige post dat de levensstandaard en niveau van comfort niet vergelijkbaar zijn. Dit ook omdat het gemiddelde daarvan geëvolueerd is van éénverdienergezin naar meerverdiener. Dus ja, logisch dat als je dat gemiddelde van nu najaagt, dat dit moeilijk gaat lukken met 1 loon. Maar dat komt door alle dingen die in de jaren 60/70 niet als gemiddeld aanschouwd werden die nu ook allemaal geld kosten... En de enige reden dat die "luxe" gemiddeld geworden is, is omdat het gemiddelde gezin niet meer moet rondkomen met maar 1 loon.

En alle dingen die je aanhaalde van de "luxeboom" van de jaren 60 en 70 komen zelfs niet in de buurt van wat vandaag door sommigen (zoals Robin & Jonah) als de norm aanzien wordt. Zoals al hun reizen, uitstapjes en voetbal. Ze beweerden dat ze zo goed op hun geld letten maar dat was dan allemaal ongekend terrein 🤯

Ik heb buiten de voetbalmerch ook genoeg merchandise van popcultuur gezien, van boekenkasten vol DVD's/blurays tot posters tot kussens tot kleren tot poppetjes tot ... Om nog te zwijgen over de berg speelgoed voor hun kind. Ik kan begrijpen dat je dat wilt doen voor je kind, maar doe het dan binnen je budget.

Wat dus terugkomt op hetgeen ik in mijn eerste reactie al zei als conclusie:
Het is maar om aan te tonen dat het andere tijden waren en je het gewoon niet zo simpel kunt vergelijken.
Vergeet niet dat je originele post waar ik op antwoordde gewoon simpelweg stelde "Volgens mijn vader kon de facteur vroeger met zijn wedde een heel gezin onderhouden.". Dit zonder verdere duiding, zelfs niet eens een indicatie van wanneer dit was...

Ne facteur kan nu ook "een heel gezin" onderhouden met 1 loon als je de levensstandaard van toen toepast.

Vergeet niet dat je originele post waar ik op antwoordde gewoon simpelweg stelde "Volgens mijn vader kon de facteur vroeger met zijn wedde een heel gezin onderhouden.". Dit zonder verdere duiding, zelfs niet eens een indicatie van wanneer dit was...
Ok, vergelijk de facteur uit Geld Gezocht met een facteur uit de jaren '60. Die laatste kon met zijn loon, als enige kostwinner, een gezin comfortabel onderhouden. Dat lukt vandaag niet meer. En dat ligt niet enkel aan het feit dat onze levensstandaard is gestegen maar ook aan inflatie, hogere belasting en exponentieel gestegen vastgoedprijzen.
- Promo's zijn slecht... Euh nee, op lange termijn zijn die goed, we doen dat ook. Dat afwasmiddel 2 jaar in de kast staat boeit niks. Ale, 5 potten mayonaise is ook niet niks, maar denk aan haar postuur te zien dat het er wel snel doorgaat...

Promo's zijn een marketingtactiek en niet ontwikkeld om onze koopkracht te verhogen. Pakweg Unilever of P&G zijn geen liefdadigheidsinstellingen he. Het is trouwens zo dat promoties vooral voordelig zijn voor gezinnen met een hoger inkomen. Dit omdat je in bulk moet kopen en dus in één keer een hoger bedrag moet neerleggen om nadien te verbruiken aan een lagere kost/unit. Voor gezinnen met een laag inkomen laat de cash flow dat hoger bedrag vaak niet toe.

Hoe hoger het gezinsinkomen hoe goedkoper dus producten als wasmiddel, luiers, enz. worden.

Heb er eentje opgezocht: Dash Platinum Plus pods in promotie (bij Jumbo) is 2 betalen en 5 dozen krijgen (2 + 3 gratis). Dus 33,98 betalen en je neemt aan waarde 84,95 mee naar huis. Alleen, als je weekbudget voor gezinsboodschappen aan de lage kant ligt, en er is geen verdere financiële ruimte, dan is die 33,98 meteen leggen een grote opgave.

Ok, vergelijk de facteur uit Geld Gezocht met een facteur uit de jaren '60. Die laatste kon met zijn loon, als enige kostwinner, een gezin comfortabel onderhouden. Dat lukt vandaag niet meer. En dat ligt niet enkel aan het feit dat onze levensstandaard is gestegen maar ook aan inflatie, hogere belasting en exponentieel gestegen vastgoedprijzen.
Comfortabel onderhouden naar de huidige gemiddelde levensstandaard...
Uit dezelfde post die je quotte:
Ne facteur kan nu ook "een heel gezin" onderhouden met 1 loon als je de levensstandaard van toen toepast.

Verder heeft inflatie heeft weinig impact op je stelling hé, sinds onze lonen ook geïndexeerd worden. Toch als je het bekijkt op niveau van de algemene inflatie.
En ja, gemiddelde woningprijzen zijn inderdaad geëxplodeerd. Een combinatie van vereisten die veranderen (en dat comfort die ook geld kost) bovenop vraag en aanbod. En vraag en aanbod is gestuurd door de maatschappij, waar wederom de normalisering van het tweeverdienmodel dit gestuurd heeft.
Maar gemiddelde woningsprijzen zeggen niks. Dit is bv al boven de "standaard" uit de jaren 60 (en dat is al een dubbel beperkt voorbeeld want ik heb enkel in hun gemeente gezocht + immoweb is altijd maar een momentopname van wat er op dat moment beschikbaar is):

Geen idee hoeveel dat huis in de jaren 60 zou gekost hebben en wat het loon van een postbode toen was. Maar het is jouw stelling dat het niet zou lukken, dus staaf jij het maar.

Dit is bv al boven de "standaard" uit de jaren 60 (en dat is al een dubbel beperkt voorbeeld want ik heb enkel in hun gemeente gezocht + immoweb is altijd maar een momentopname van wat er op dat moment beschikbaar is):

Ik denk nu wel dat de gemiddelde woning in de jaren '60 niet onbewoonbaar werd verklaard..... Dus eigenlijk is dat een bouwgrond van 70m² en dus best een duur stukje grond.

Deze eigendom moet aanzien worden als een totaalrenovatie of een herbouwproject. De woning werd ongeschikt en onbewoonbaar verklaard op 05/11/2024.

En ja, gemiddelde woningprijzen zijn inderdaad geëxplodeerd. Een combinatie van vereisten die veranderen (en dat comfort die ook geld kost) bovenop vraag en aanbod. En vraag en aanbod is gestuurd door de maatschappij, waar wederom de normalisering van het tweeverdienmodel dit gestuurd heeft.
Maar gemiddelde woningsprijzen zeggen niks. Dit is bv al boven de "standaard" uit de jaren 60 (en dat is al een dubbel beperkt voorbeeld want ik heb enkel in hun gemeente gezocht + immoweb is altijd maar een momentopname van wat er op dat moment beschikbaar is):
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/scherpenheuvel-zichem/3270/20367727
Bouwjaar 1850, da's een kleine eeuw eerder.

In de jaren '60 had je eerder dit soort wijken waar de lagere middenklasse een huis kon kopen: https://maps.app.goo.gl/Akr6Da569R8Xs7gZ8

En je moet vandaag niet vergelijken met een levensstandaard van een halve eeuw geleden. De vergelijking gaat over een comfortabele gemiddelde levensstijl, uiteraard volgens de geldende standaard van die periode he.

Ik denk nu wel dat de gemiddelde woning in de jaren '60 niet onbewoonbaar werd verklaard..... Dus eigenlijk is dat een bouwgrond van 70m² en dus best een duur stukje grond.
Onbewoonbaar verklaard naar huidige normen. Geen idee waarom, want ik heb op de Era site gezocht omdat er "Besluit zie bijlage op ERA-website." bijstaat maar niet gevonden.

Onbewoonbaar verklaard naar huidige normen. Geen idee waarom, want ik heb op de Era site gezocht omdat er "Besluit zie bijlage op ERA-website." bijstaat maar niet gevonden.

Er staat niet dat mits wat aanpassingen de problemen kunnen opgelost worden. Er wordt wel degelijk gesproken over een totaalrenovatie of herbouwproject. Dus de kans dat er iets structureel mis is met dat huis lijkt me wel groot.

Er staat niet dat mits wat aanpassingen de problemen kunnen opgelost worden. Er wordt wel degelijk gesproken over een totaalrenovatie of herbouwproject. Dus de kans dat er iets structureel mis is met dat huis lijkt me wel groot.
Maar we weten het niet...
Sinds beide als mogelijkheid staan, is het al niks dat wettelijk vastgelegd is. Vlaamse Codex Fiscaliteit maakt daar een onderscheid in. Ofwel is het geschikt voor renovatie-, verbeterings- of aanpassingswerkzaamheden, ofwel niet en dan is het sloop:

Artikel 3.30.​

§1. Als de woning, die ongeschikt of onbewoonbaar werd verklaard of waarvoor de afgifte van een conformiteitsattest werd geweigerd, volgens de bevindingen van het conformiteitsonderzoek dat verloopt volgens de procedure, vermeld in artikel 3.3, in aanmerking komt voor renovatie-, verbeterings- of aanpassingswerkzaamheden, dan moeten die door de houder van het zakelijk recht worden uitgevoerd.

Voor de renovatie-, verbeterings- of aanpassingswerkzaamheden kan onder de gestelde voorwaarden een tegemoetkoming worden verleend zoals bedoeld in artikel 5.75.

Artikel 3.31.​

Als de woning die ongeschikt of onbewoonbaar werd verklaard of waarvoor de afgifte van een conformiteitsattest werd geweigerd, volgens de bevindingen van het conformiteitsonderzoek dat verloopt volgens de procedure, vermeld in artikel 3.3, niet in aanmerking komt voor renovatie-, verbeterings- of aanpassingswerkzaamheden, dan moet de houder van het zakelijk recht hetzij aan de woning een andere bestemming geven volgens de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 hetzij de woning slopen, tenzij de sloop verboden is op grond van wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen.

Een mogelijke reden die momenteel zou zorgen voor ongeschiktverklaring is het ontbreken van dakisolatie, en dat was in de jaren 60 doodnormaal. Als je de lijst van de minimumvereisten bekijkt (die dus tot ongeschikt en onbewoonbaar kunnen leiden bij afwezigheid), staan daar best veel dingen op die in de jaren 60 niet van toepassing waren:
Dus zolang we niet weten waarom, blijft het gissen.

@the_fox

Ik begrijp niet wat je wilt bewijzen. On topic: ik vond de aflevering interessant als voorbeeld dat een startend, lage middenklasse gezin niet langer kan rondkomen met 1 (of in het specifieke geval 1,3) loon. Een halve eeuw geleden was dit wel mogelijk. Uiteraard is de maatschappij veranderd en daarbij onze levensstandaard. Maar net zo goed is de fiscale druk toegenomen en is door inflatie onze koopkracht uitgehold. En de index die jij aanhaalt vangt dat maar gedeeltelijk op want daar wordt ook aan gesleuteld he. De woningprijzen zijn gigantisch gestegen (bekijk het aantal jaarlonen dat nodig is om een woning te verweven), meer als de gezinsinkomens. Dat ligt zoals je aanhaalt gedeeltelijk aan andere normen maar ook de grondprijzen zijn exponentieel gestegen. We zijn hierdoor geëvolueerd naar een tweeverdienersmodel. Paradoxaal genoeg in een maatschappij met een groeiende groep alleenstaande en éénoudergezinnen.

De facteur uit de jaren '60 had het dus beter als de facteur vandaag. Jouw mening dat dit komt door de spilzucht van dat koppel vind ik wat bij de haren getrokken. Optimaliseren kan altijd (zoals ze in dat programma hebben gedaan) maar erg verkwistend kwamen die nu toch niet over.

Maar iedere zijn mening he.

@the_fox

Ik begrijp niet wat je wilt bewijzen.
Niks, maar zo werkt een discussie; iemand antwoord op mijn post dus ik antwoord op de hunne. Heeft niets met bewijzen te maken.

Uiteraard is de maatschappij veranderd en daarbij onze levensstandaard.
...
De facteur uit de jaren '60 had het dus beter als de facteur vandaag.
Hier ga ik niet mee akkoord en vind ik zelf dat je jezelf tegenspreekt. Als de levensstandaard omhoog gegaan is, kan je toch niet zeggen dat men het in het verleden beter had. En bij een hogere levensstandaard hoort logischerwijze ook een hoger prijskaartje.

Jouw mening dat dit komt door de spilzucht van dat koppel vind ik wat bij de haren getrokken. Optimaliseren kan altijd (zoals ze in dat programma hebben gedaan) maar erg verkwistend kwamen die nu toch niet over.

Maar iedere zijn mening he.
Als ieder zijn mening mag hebben, moet je de mijne ook correct voorstellen.

Dit is hetgene dat ik al zei in mijn eerste comment over deze aflevering:
Lijkt mij een heel gemakkelijke oplossing: naar uw stand leven. Met €3500/maand voor een gezin van 2 met een kleuter moet je misschien 2x nadenken over €1.560/j voor voetbal en €4.620 een reizen en uitstapjes...
En ja, ik vind dat bepaalde popmerchandising kopen, in combinatie met de voetbal en de uitstapjes, geen goede keuze is als ze bewust niet beide voltijds werken. Vooral als jij dan de vergelijking maakte met de luxe uit de jaren 60, want daar was dat antwoord op. Dat al die kosten in de jaren 60 niet normaal waren en die facteur van toen waarschijnlijk niet maakte maar dat zij dat nu wel als "de norm" aanzien.

Dus zolang we niet weten waarom, blijft het gissen.

Dus om niet te zeggen dat het misschien niet het beste voorbeeld is om aan te tonen dat je voor 99000 euro nog een woning kan vinden, gezien in dit voorbeeld het kan zijn dat je voor 120000 euro het bewoonbaar kan maken, maar dat het even goed kan zijn dat je er nog 250000 euro tegenaan moet gooien.
Want zoals je zelf zegt: "We weten het niet."

Terug
Bovenaan