Even mezelf citeren... ik heb het even uitgeplozen
Wij (Cronos, dus wellicht wel handig voor meerderen) krijgen een terugbetaling op basis van een
gemiddeld CREG-tarief van 3 maanden. Welke maanden dat zijn ligt vast, dus het is niet zo dat de eerste maand afvalt wanneer een nieuwe maand start.
Concreet zijn de bedragen die we nu (oktober, november, december) terugkrijgen gebaseerd op het gemiddelde van mei, juni en juli.
De terugbetaling voor januari, februari en maart 2023 is op basis van augustus, september en oktober 2022. Respectievelijk 50, 59 en 69 ct, dus voor elke kwh die je zal laden in januari, februari of maart krijg je
c€59,33. Piek en dal bestaat niet in deze opzet. Eender welke kwh brengt dat bedrag op.
Mijn huidig energiecontract is er één met code 101, dus wordt mijn tarief effectief elke maand aangepast voor de komende maand (itt tot een 103 of 303). Ik kan dus bij het begin van elke maand kijken of het interessant is of niet om thuis te laden (en al dan niet enkel snachts)
Voor november is mijn conclusie: overdag thuisladen kost mij 0,7 cent/kwh, 's nachts laden
brengt 9,89 cent/kwh op
tldr,
Het is een systeem van de bluts en de buil, dus als je laadgedrag steeds hetzelfde blijft zou het een nuloperatie moeten zijn. Als je er echter tijd en moeite wil insteken, kan je een aardige duit verdienen.