De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Er is bij EVs tegenwoordig nog maar weinig verschil tussen Audi en Skoda nochtans. Da's iets van het verleden imo.

Pakweg een A3 en A1 was indertijd ook een VW met wat mooiere materialen vanbinnen. Heel kort door de bocht. Ging je naar een A4 of A6, dan was dat toch even anders.
Ik zou daarom dan ook nog even wachten tot de A6 e-tron uitkomt, en dan nog eens herevalueren, want dat is toch waar Audi echt het verschil maakt.

Daarnaast heb je het eigenlijk toch ook maar enkel over de Q4? Want de (Q8) e-tron en e-tron GT hebben toch niet bepaald veel met Volkswagen of Skoda te maken.

Welke Range Rovers zijn er dan als EV bijvoorbeeld? Of een BMW 3GT, of een Audi A5, of ... of ...

Als niet-autoliefhebber is er inderdaad in bijna alle vormen en maten wel iets te vinden in de EV markt. Maar een liefhebber is wat kritischer natuurlijk en dan loop je echt wel keihard tegen het geringe aanbod aan hoor.
Zeker qua designs. Kijk maar naar Mercedes. De ICE varianten zijn véél mooier dan de EV varianten. (smaken en geuren natuurlijk, maar toch...)
Ok, maar nu ben je opnieuw specifieke merken eruit aan het halen. Ik vind persoonlijk de EV's van Mercedes ook povertjes maar misschien is er wel een andere fabrikant die bij de overschakeling net wél modellen maakt die perfect je ding zijn terwijlk je de ICE modellen daar totaal niet mooi vond.

Mijne kameraad is beginnen rondkijken voor ne vervanger voor zijnen Etron maar aangezien hij liever iets minder duur wilde voor zijn volgende was hij richting XC60 beginnen kijken (heeft hij vroeger ook al gehad). Tot hij er achter kwam dat de EV variant daarvan de EX60 wordt... zijn goesting was direct over :laugh:

Waarom niet? Er is nu eenmaal een enorm verschil tussen pakweg een stevig uitgeruste 5, E of A6 enerzijds en eender wat je kan krijgen bij non-premium merken. Sommigen zijn dat gewoon en hebben geen zin om over te stappen naar pakweg een Opel, Peugeot, Skoda, Volkswagen...
Ik heb járen met Skoda gereden. Er is geen merkelijk verschil met deijn A4 die ik nu heb. Buiten het feit dat diejn A4 kneiterhard (lees oncomfortabel) rijdt. Voor de rest heb je ne kalen bak van waarschijnlijk los door de €50k met zelfs niet eens nen achteruitrijcamera (die kan je laten naplaatsen voor €370, ik gok gewoon een vinkje aanzetten in de software) of Smartphone interface (€10/maand aub, dankuwel :laugh: schande).

Het enige verschil tussen vergelijkbare modellen van Audi enerzijds en VW/Skoda anderszijds zit in je hoofd (en portefeuille), maar als je iets anders wil geloven... by all means. Ik hoop juist dat ge uwe Q8 van €100k er niet gaat bijsleuren want dan gaan we natuurlijk compleet van het padje af...

Ok, maar nu ben je opnieuw specifieke merken eruit aan het halen. Ik vind persoonlijk de EV's van Mercedes ook povertjes
Ja ik kan moeilijk alle merken gaan opsommen, want het zijn er véél. Maar om dan nog wat voorbeeldjes te geven.
Audi dan, de Q4 is echt een lelijk ding tov de Q3 en Q5. De Q8 is dan wel weer mooi, maar die sluit ook een pak dichter aan qua design met zijn ICE variant. En de e-tron GT is ook wel een schot in de roos qua design.
VW, hier ook is de ICE variant (in mijn ogen dan) een pak mooier dan de EV's.
Jaguar, heeft maar 1 EV en die is dan nog eens hondslelijk als je het mij vraagt. Zowat de enige lelijke Jaguar die er is.
Ford heeft maar 1 EV, valt wel te pruimen, maar je moet er voor zijn.
Volvo heeft enkel de XC40 en EX30 momenteel, wil je wat ruimte, dan zit je aan hybrides/ICE.
...

Je kan toch moeilijk ontkennen dat je serieus wat geluk moet hebben dat het model die je net wil, in EV variant bestaat en er dan ook nog eens goed uit ziet.
BMW doet het alleszins zeer goed met hun iX1 en iX3. Ik ben niet echt fan van de BMW SUV's, maar ik kan het enorm apprecieren dat ze gewoon hun ICE design gebruiken.
Ik ben gewoon niet aan dat extreem aerodynamisch design van de EV's. Ik wil gerust extra betalen voor meer batterij om de slechtere aerodynamica te compenseren, als ik daardoor een design heb die mij meer aanstaat.

maar misschien is er wel een andere fabrikant die bij de overschakeling net wél modellen maakt die perfect je ding zijn terwijlk je de ICE modellen daar totaal niet mooi vond.
Dat kan, maar als dat er nu nog niet is, heb je daar weinig aan als je nu een auto nodig hebt.

Ik heb járen met Skoda gereden. Er is geen merkelijk verschil met deijn A4 die ik nu heb. Buiten het feit dat diejn A4 kneiterhard (lees oncomfortabel) rijdt. Voor de rest heb je ne kalen bak van waarschijnlijk los door de €50k met zelfs niet eens nen achteruitrijcamera (die kan je laten naplaatsen voor €370, ik gok gewoon een vinkje aanzetten in de software) of Smartphone interface (€10/maand aub, dankuwel :laugh: schande).

Mja, zoals steeds, als je idee van premium de hoeveelheid opties is die je voor een bepaald budget kan krijgen, dan gaat een relatieve prijsbreker als Skoda uiteraard beter voor de dag komen. Maar rust ze eens gelijk uit... Allez, dat interieur van de A4 staat sowieso op hoger niveau en dat moet je ook kunnen erkennen.

Maar dat terzijde, heb je al eens de configurator van Skoda nog opengedaan de laatste tijd? De goedkoopste Superb Combi die ik configureer is 49K. De goedkoopste A4 40K. Met zelfde motor en velgen. Kan je dus al een Platinum Pack in steken en budget overhouden, en van "kaal" spreken we dan ook al niet meer.

Het enige verschil tussen vergelijkbare modellen van Audi enerzijds en VW/Skoda anderszijds zit in je hoofd (en portefeuille), maar als je iets anders wil geloven... by all means.

We hadden het toch specifiek over grote premium breaks? Wat heeft VW of Skoda dat vergelijkbaar is met een A6? En als je Superb zegt, dan klopt dat qua ruimte, maar ik hoop dat je niet gaat beweren dat er verder geen verschil is tussen beiden 🙂

Welke Range Rovers zijn er dan als EV bijvoorbeeld? Of een BMW 3GT, of een Audi A5, of ... of ...

Als niet-autoliefhebber is er inderdaad in bijna alle vormen en maten wel iets te vinden in de EV markt. Maar een liefhebber is wat kritischer natuurlijk en dan loop je echt wel keihard tegen het geringe aanbod aan hoor.
Zeker qua designs. Kijk maar naar Mercedes. De ICE varianten zijn véél mooier dan de EV varianten. (smaken en geuren natuurlijk, maar toch...)
Van de RR is gewoon al een wachtlijst voor de elektrische hoor ;)
Je noemt hier specifieke types van ICE wagens op, om dan te zeggen dat er geen EV van is.
Is er al een ICE van een Q4? iPace? E-tron GT? Dat haal je toch ook niet als argument aan om te zeggen dat ICE's achter lopen?

Weet ik, maar tegen dat de eerste er zijn mag je nog even wachten.

Je noemt hier specifieke types van ICE wagens op, om dan te zeggen dat er geen EV van is.
Is er al een ICE van een Q4? iPace? E-tron GT? Dat haal je toch ook niet als argument aan om te zeggen dat ICE's achter lopen?
Dus volgens jou is het aanbod groter bij EV’s?
Want dat is waar ik het over heb.

Mja, zoals steeds, als je idee van premium de hoeveelheid opties is die je voor een bepaald budget kan krijgen, dan gaat een relatieve prijsbreker als Skoda uiteraard beter voor de dag komen. Maar rust ze eens gelijk uit... Allez, dat interieur van de A4 staat sowieso op hoger niveau en dat moet je ook kunnen erkennen.

Maar dat terzijde, heb je al eens de configurator van Skoda nog opengedaan de laatste tijd? De goedkoopste Superb Combi die ik configureer is 49K. De goedkoopste A4 40K. Met zelfde motor en velgen. Kan je dus al een Platinum Pack in steken en budget overhouden, en van "kaal" spreken we dan ook al niet meer.

We hadden het toch specifiek over grote premium breaks? Wat heeft VW of Skoda dat vergelijkbaar is met een A6? En als je Superb zegt, dan klopt dat qua ruimte, maar ik hoop dat je niet gaat beweren dat er verder geen verschil is tussen beiden 🙂
Interieur hoger niveau? I really wish I could... je leest vanalles over betere materialen enzo maar in realiteit merk ik daar eerlijk gezegd heel erg weinig van.

In de deuren bv, het leer net onder het raam plooit gewoon mee als je het vast pakt. En ik bedoel niet zachtjes indrukken maar echt aanvoelen alsof dat hele paneel niet goed vast zit, in de zetels zal het ook niet zitten, er is nergens afgesloten opbergruimte waardoor alles in je auto in het zicht ligt. En dan zijn er een hoop kleine details die de hele ervaring niet verbeteren zoals de hendel van de cruise control die op een objectief verrotte plaats staat.
Waar zit het premium dan exact? De knopjes die van een "beter" materiaal zijn? Ik zie het eerlijk en oprecht niet. Of, en het zal wrs net dát zijn: ik ben er niet zo gevoelig aan.

Mensen die daar wel gevoeliger aan zijn doen dat dan af als "jij bent gewoon geen auto liefhebber" maar eigenlijk heeft het niks met "auto liefhebber" te maken maar met "luxepaardje". Waar op zich niks verkeerd mee is voor alle duidelijkheid.

Ik heb nooit gezegd dat er meer keuze voor alle duidelijkheid. Ik heb gewoon gezegd dat er toch al een vrij breed gamma is.
Als je natuurlijk je wensen filtered tot één specifieke niche: het móet merk x zijn EN exact dat type koetswerk... ok, dan zal je inderdaad nog véél gaten vinden.

Bij VW zal er al niet veel verschil meer op zitten (als je de camionetten niet meetelt).
Andere merken hebben dan weer helemaal geen enkele ICE.
Momenteel ben ik eerlijk niet zeker of er in personenwagens meer aanbod is in ICE als in EV.

Q4: Q3 en Q5
E-tron GT: A7 (S7/RS7) en R8
iPace: uh, F-Pace?

Allez dat zijn allemaal niet identiek dezelfde modellen, maar ruwweg zelfde grootte/segment en valabele alternatieven? En als je buiten het merk gaat vindt je sowieso voldoende je gading.

Dat kan je dan toch niet zeggen van wat ik al zei over een grote premium break, of inderdaad iets coupe achtig als een A5 of 4GC bvb.

Sowieso is het gamma EV's voorlopig nog kleiner en wordt het nog fors uitgebouwd de komende jaren.

Interieur hoger niveau? I really wish I could... je leest vanalles over betere materialen enzo maar in realiteit merk ik daar eerlijk gezegd heel erg weinig van.

In de deuren bv, het leer net onder het raam plooit gewoon mee als je het vast pakt. En ik bedoel niet zachtjes indrukken maar echt aanvoelen alsof dat hele paneel niet goed vast zit, in de zetels zal het ook niet zitten, er is nergens afgesloten opbergruimte waardoor alles in je auto in het zicht ligt. En dan zijn er een hoop kleine details die de hele ervaring niet verbeteren zoals de hendel van de cruise control die op een objectief verrotte plaats staat.
Waar zit het premium dan exact? De knopjes die van een "beter" materiaal zijn? Ik zie het eerlijk en oprecht niet. Of, en het zal wrs net dát zijn: ik ben er niet zo gevoelig aan.

Ik denk dat het dan vooral over het laatste gaat. Gebruik van materialen bij de premium merken is nu niet echt iets dat onder zware discussie staat...
Die CC hendel ben ik nu wel oprecht benieuwd naar: staat die niet zowel bij de A4 als bij de Superb links aan de stuurkolom? Wat trouwens ook een kwestie van gewenning is - ik heb CC bij de BMW op het stuur en in al mijn Audi's tot nu toe op die hendel links, en ik prefereer die hendel links. Bedien je toch blind, werkt intuitief en er staan al genoeg knopjes op het stuur.

Maar je bent je vooral ook heel hard aan het vastbijten in het A4 voorbeeld, en negeert daarbij alles wat ik voor de rest ook zeg. Dat prijsvoorbeeld van die Superb en A4 om te beginnen, bijvoorbeeld. Of hoe het vooral over de grote breaks ging en hoe iemand best een voorkeur voor een 5-reeks of A6 boven een Superb kan hebben en dat veel verder gaat dan enkel in het hoofd.

Ik denk dat het dan vooral over het laatste gaat. Gebruik van materialen bij de premium merken is nu niet echt iets dat onder zware discussie staat...
Die CC hendel ben ik nu wel oprecht benieuwd naar: staat die niet zowel bij de A4 als bij de Superb links aan de stuurkolom? Wat trouwens ook een kwestie van gewenning is - ik heb CC bij de BMW op het stuur en in al mijn Audi's tot nu toe op die hendel links, en ik prefereer die hendel links. Bedien je toch blind, werkt intuitief en er staan al genoeg knopjes op het stuur.

Maar je bent je vooral ook heel hard aan het vastbijten in het A4 voorbeeld, en negeert daarbij alles wat ik voor de rest ook zeg. Dat prijsvoorbeeld van die Superb en A4 om te beginnen, bijvoorbeeld. Of hoe het vooral over de grote breaks ging en hoe iemand best een voorkeur voor een 5-reeks of A6 boven een Superb kan hebben en dat veel verder gaat dan enkel in het hoofd.
Ik ga niet beweren dat de knopjes etc niet net wat verfijnder zijn in de Audi, ik kan mezelf alleen niet overtuigen van duizenden euro's meer te betalen voor een auto gewoon voor die paar knopjes die in China €1/knop ipv €0,5/knopje kosten. Das wat bij de haren getrokken, maar ik bedoel vooral: die laatste paar % die je extra wil aan luxe betaal je x4-x5 en meer door...

Je hebt wel gelijk op het laatste punt. Ik ben niet helemaal op de hoogte van de huidige prijssettings van die merken. Ik weet wel dat Skoda een pák duurder geworden is de laatste 5 jaar en eigenlijk op VW niveau zit nu waardoor het verschil in mijn hoofd waarschijnlijk groter is dan het in werkelijkheid is. Hoewel, bij de Q4 ben ik toch wel weer achterovergevallen voor wat het maar is...

Omtrent de CC zal inderdaad deels wel gewenning zijn. Ik heb de eerste weken wel verschillende keren mijn voorligger verblind met mijn grootlichten omdat ik mij vergiste van hendel. Het meest vervelende vind ik vooral dat ik bij die A4 mijn hand moet verplaatsen om aan de CC te kunnen (hendel zit op 7-8u, aan de 'onderzijde' van het stuur). Bij de Superb zit dat allemaal op één hendel waardoor je de CC kan bedienen met 1 vinger ipv je hele hand te verplaatsen. Ik weet dat je nu wrs zit te denken "muggenzifter" :tongue: maar ik vind dat oprecht het bestere systeem.

Sorry maar het ligt toch echt wel bij jou hoor. Een goede vriend van me heeft een VW Passat, de business uitvoering. Zeker geen misse wagen, maar je merkt toch echt wel het verschil tussen een "premium" merk. De BMW 3 touring die ik een paar dagen als vervangwagen had is van dezelfde klasse en was toch duidelijk beter afgewerkt. Betere zetels, beter infotainment, tot in de klank van de deur als die dicht gaat. Het scheelt toch.

Is het het allemaal waard? Nee. Waarschijnlijk niet. Marges zijn veeeel hoger op premium wagens, maar dat is dan ook geen product waar je voor best-value gaat, helaas. Zie het een beetje als Iphones, is een Pro nu zo veel beter dan een gewone Iphone? Nee, maar mensen betalen graag een pak meer voor dat beetje extra.

Ik ga niet beweren dat de knopjes etc niet net wat verfijnder zijn in de Audi, ik kan mezelf alleen niet overtuigen van duizenden euro's meer te betalen voor een auto gewoon voor die paar knopjes die in China €1/knop ipv €0,5/knopje kosten. Das wat bij de haren getrokken, maar ik bedoel vooral: die laatste paar % die je extra wil aan luxe betaal je x4-x5 en meer door...

De premium'taks' is er absoluut, en dan ook heel persoonlijk of je dat ervoor over hebt of niet. Ik begrijp het zeker dat velen dat er niet voor over hebben!

Omtrent de CC zal inderdaad deels wel gewenning zijn. Ik heb de eerste weken wel verschillende keren mijn voorligger verblind met mijn grootlichten omdat ik mij vergiste van hendel. Het meest vervelende vind ik vooral dat ik bij die A4 mijn hand moet verplaatsen om aan de CC te kunnen (hendel zit op 7-8u, aan de 'onderzijde' van het stuur). Bij de Superb zit dat allemaal op één hendel waardoor je de CC kan bedienen met 1 vinger ipv je hele hand te verplaatsen. Ik weet dat je nu wrs zit te denken "muggenzifter" :tongue: maar ik vind dat oprecht het bestere systeem.

Ik zou het nog eens moeten testen maar gevoelsmatig lijkt het nu alsof ik mijn hand niet van mijn stuur moet halen om die te bedienen... Maar ben het niet zeker.

Alleszins, ik zit aan mijn vijfde wagen ondertussen waar de plaatsing zo is dus dat is wel ingebakken, er staat mij ook iets bij dat toen ik mijn Passat in ontvangst nam in 2010, dat ik toen ook even vragen had bij de plaatsing. Maar achteraf gezien nooit meer issues mee gehad.

Ik zou het nog eens moeten testen maar gevoelsmatig lijkt het nu alsof ik mijn hand niet van mijn stuur moet halen om die te bedienen... Maar ben het niet zeker.

Alleszins, ik zit aan mijn vijfde wagen ondertussen waar de plaatsing zo is dus dat is wel ingebakken, er staat mij ook iets bij dat toen ik mijn Passat in ontvangst nam in 2010, dat ik toen ook even vragen had bij de plaatsing. Maar achteraf gezien nooit meer issues mee gehad.
Ik zit met mijn hand altijd op 3 en 9 uur. En van daaruit kan je perfect die cc hendel bedienen met 1 vinger terwijl je hand op het stuur blijft. Ik was daar wel tevreden over qua gebruiksgemak.

Ik zit met mijn hand altijd op 3 en 9 uur. En van daaruit kan je perfect die cc hendel bedienen met 1 vinger terwijl je hand op het stuur blijft. Ik was daar wel tevreden over qua gebruiksgemak.

Dacht ook dat ik het zo doe (ik zit ook op kwart voor 3), maar het is zodanig muscle memory geworden dat ik mij de actieve handeling niet exact kan uitdenken als ik niet in de wagen zit :)

Een tiental jaar Audi (3xA4) gereden (met het hendeltje links achteraan het stuur) en nu al een vijftal jaar BMW (3GT + 3 Touring, met de knopjes op het stuur).
Audi deed ik blindelings, zowel het inschakelen, uitschakelen, snelheid verhogen of verlagen ....
Bij BMW moet ik nog steeds bij élke handeling een blik op het stuur werpen.

Het zal ook wel te maken hebben met wat je eerst gewend was.

Bij Volvo en mijn vorige Arteon kon ik het blindelings (aan het stuur).

Op mijn Nintendo Switch krijg ik XYAB maar niet in mijn hoofd geprent, in mijn jeugd veel te veel Playstation gespeeld waardoor ik steeds denk aan X, driehoekje, bolletje, vierkantje 😅

Het zal ook wel te maken hebben met wat je eerst gewend was.

Bij Volvo en mijn vorige Arteon kon ik het blindelings (aan het stuur).

Op mijn Nintendo Switch krijg ik XYAB maar niet in mijn hoofd geprent, in mijn jeugd veel te veel Playstation gespeeld waardoor ik steeds denk aan X, driehoekje, bolletje, vierkantje 😅
Jij hebt dus op de knoppen van u volvo en arteon als ik het begrijp overal X- O- driehoekje en vierkantje op geverft??😁

Even mezelf citeren... ik heb het even uitgeplozen :)

Wij (Cronos, dus wellicht wel handig voor meerderen) krijgen een terugbetaling op basis van een gemiddeld CREG-tarief van 3 maanden. Welke maanden dat zijn ligt vast, dus het is niet zo dat de eerste maand afvalt wanneer een nieuwe maand start.

Concreet zijn de bedragen die we nu (oktober, november, december) terugkrijgen gebaseerd op het gemiddelde van mei, juni en juli.
De terugbetaling voor januari, februari en maart 2023 is op basis van augustus, september en oktober 2022. Respectievelijk 50, 59 en 69 ct, dus voor elke kwh die je zal laden in januari, februari of maart krijg je c€59,33. Piek en dal bestaat niet in deze opzet. Eender welke kwh brengt dat bedrag op.

Mijn huidig energiecontract is er één met code 101, dus wordt mijn tarief effectief elke maand aangepast voor de komende maand (itt tot een 103 of 303). Ik kan dus bij het begin van elke maand kijken of het interessant is of niet om thuis te laden (en al dan niet enkel snachts)

Voor november is mijn conclusie: overdag thuisladen kost mij 0,7 cent/kwh, 's nachts laden brengt 9,89 cent/kwh op

tldr,

Het is een systeem van de bluts en de buil, dus als je laadgedrag steeds hetzelfde blijft zou het een nuloperatie moeten zijn. Als je er echter tijd en moeite wil insteken, kan je een aardige duit verdienen.
Hoe werkt dit juist voor iemand met een analoge teller?
Krijg je dan een forfait op je loonbrief ivm laden of hoe werkt dit?

Terug
Bovenaan