De buren van BeyondGaming

De tuin van de buren wordt vanaf 1 september ook een beetje uw tuin: bal terughalen of kraan plaatsen mag binnenkort

We gaan wat burendrama's bijkrijgen in vlaanderen :laugh:
Als de buurman iets wil bijbouwen, ben ik dan verplicht om hem toegang te verschaffen tot mijn tuin als dat niet anders gaat? Want dat was me niet duidelijk. Op voorhand verwittigen is ook een grijze zone.

Als de buurman iets wil bijbouwen, ben ik dan verplicht om hem toegang te verschaffen tot mijn tuin als dat niet anders gaat? Want dat was me niet duidelijk. Op voorhand verwittigen is ook een grijze zone.
Goeie vraag.

Wij hebben in den tijd toen we net gebouwd hadden ook een van de buren via onze tuin de ramen laten leveren. Andere buren hun aannemers kwamen dan via ons perceel naar de bouwwerf. Camionette stond op onze oprit en zo. Goeie afspraken goeie buren en zo.

De tuin van de buren wordt vanaf 1 september ook een beetje uw tuin: bal terughalen of kraan plaatsen mag binnenkort

We gaan wat burendrama's bijkrijgen in vlaanderen :laugh:
Eindelijk. Nu kan ik zonder me te verplaatsen oefenen op hordes lopen.

Dat van die bal kan ik enigzins nog snappen. Ik ben als klein manneke vroeger ook vaak genoeg over de platen gekropen om mijn bal in de tuin van de buren te gaan halen. Nuja, die mensen hadden zelf ook al gezegd dat ik daar niet elke keer voor moest aanbellen en 'm maar gewoon moest gaan halen.

Maar het plaatsen van een kraan? Dat zou nu toch echt vreemd zijn moest je daartoe verplicht worden. Je zal maar een mooi aangelegde tuin hebben. Een kraan zet je niet zomaar zonder schade aan te brengen aan de grond eh .

Goeie vraag.

Wij hebben in den tijd toen we net gebouwd hadden ook een van de buren via onze tuin de ramen laten leveren. Andere buren hun aannemers kwamen dan via ons perceel naar de bouwwerf. Camionette stond op onze oprit en zo. Goeie afspraken goeie buren en zo.
Akkoord. Maar dit gaat gegarandeerd drama opleveren waar de burenrelaties niet zo denderend zijn.

As we speak stonden de huiseigenaren van een huurhuis dat aan ons perceel grenst hier. We gaan een nieuwe afsluiting plaatsen rondom en nu vroegen ze een papier waarop stond dat we hun niet aansprakelijk zouden stellen als de mogelijke hond van de mogelijke nieuwe huurders mogelijks in onze nieuwe draad zou bijten. :lol:

Dan zet ik een kraan op die hond!

As we speak stonden de huiseigenaren van een huurhuis dat aan ons perceel grenst hier. We gaan een nieuwe afsluiting plaatsen rondom en nu vroegen ze een papier waarop stond dat we hun niet aansprakelijk zouden stellen als de mogelijke hond van de mogelijke nieuwe huurders mogelijks in onze nieuwe draad zou bijten. :laugh:

Dan zet ik een kraan op die hond!
Teken alvast onder voorbehoud dat je hen mogelijks niet aansprakelijk zult stellen.

Zalige thread hier!

Even denken over onze buren van ons rijhuisje in Hasselt tussen de grote en kleine ring dat we net een jaar + gerenoveerd hebben - dan weten jullie een beetje de context.

Aan de rechterzijde:

Huurhuis waar tijdens de werken een madam in woonde met haar twee kinderen. De man zat nog in het buitenland maar zou tegen het einde aan naar België komen.

Natuurlijk maakten we wel wat lawaai tijdens de werken, niet plezant. Maar we begonnen wel bijna nooit voor 10 uur, en het was meestal enkel op zaterdagen. We stopten om max 20 uur en meestal om 18 uur. Dus allez, 't is niet dat we elke dag om 6 uur begonnen met boren. Tijdens de werken geregeld komen klagen over het lawaai, en een uitbarsting vanuit haar raam naar ons toe dat "het wel lockdown was en ze hier met twee kinderen zat". Het was 14 uur zaterdag op een stralende dag... Ga dan naar buiten hé?

Ben die dan zelfs nog flessen wijn gaan brengen om de vrede te bewaren.

Nu zijn ze weg - enkele straten verder een huis gekocht en ons een ander adres gegeven, precies of we die niet zouden weten wonen na enkele wandelingen. Ook vreemd dat ze dat nodig vond. Grappig ook toen mijn vriendin aan de frituur stond en twee locals hoorden klagen over nieuwe inwoners van hun straat... juist ja, onze ex-buurvrouw.

Aan de linkerkant:

Staat eigenlijk al de hele tijd leeg en onbewoond. Een tijdje zijn er wel even mensen komen wonen maar die zeiden niet zo veel. Zijn nu weer weg. Die tuin is overwoekerd met klimop, en er staan ook enkele dode bomen die ondertussen gevaarlijk aan het overhellen zijn. Ben aan't wachten tot ze op de buurman (andere buur) zijn tuintje valt. Iedereen klaagt over die tuin :p.

Overburen:

Rolluiken altijd potdicht, tot we op een dag zagen dat ze open waren. Bleek dat er een gigantisch raam kapot was. Hoe, wat, wanneer: geen idee. Herstellen? Geen idee. Rolluiken nog altijd dicht. Bestellen ook heel vaak Domino's Pizza.

Andere overburen:

Vrouw die altijd nors door haar raam spiedt, maar als we zwaaien is ze wel vriendelijk!

Vermiste overbuur:

Na lange afwezigheid wou ik toch eens aanbellen, maar toen zag ik andere - onbekende - mensen net arriveren. Blijkt dat de bewoner, oude man, naar een rusthuis is omdat die helemaal loco was gegaan. Blijkbaar hebben ze die hier eens met een net moeten vangen omdat die zo verward was. Is ergens een krantenartikel van. Spijtig, was heel vriendelijke mens. Blijkbaar gaf die ook geld aan iedereen die het vroeg. :unsure:

Buren van de buren aan de rechterkant: vriendelijke mensen, kerel rijdt met een slagschip van een oude Volvo op LPG. Zit precies wel een zware motor in. Houden ook pakjes voor ons bij die aankomen. De dochter werd al gerecruteerd door mijn vriendin voor studentenjob in het rusthuis waar ze werkt; wel een super braveke, kruipt nog liever in de grond dan u aan te kijken.

Aan de rechterzijde:

Huurhuis waar tijdens de werken een madam in woonde met haar twee kinderen. De man zat nog in het buitenland maar zou tegen het einde aan naar België komen.

Natuurlijk maakten we wel wat lawaai tijdens de werken, niet plezant. Maar we begonnen wel bijna nooit voor 10 uur, en het was meestal enkel op zaterdagen. We stopten om max 20 uur en meestal om 18 uur. Dus allez, 't is niet dat we elke dag om 6 uur begonnen met boren. Tijdens de werken geregeld komen klagen over het lawaai, en een uitbarsting vanuit haar raam naar ons toe dat "het wel lockdown was en ze hier met twee kinderen zat". Het was 14 uur zaterdag op een stralende dag... Ga dan naar buiten hé?

Ben die dan zelfs nog flessen wijn gaan brengen om de vrede te bewaren.

Komt me bekend voor. Hier ook exact enkele weken na de start van de eerste lockdown beginnen verbouwen aan ons rijhuis. Echt niet plezant om zoveel lawaai te moeten maken als je weet dat iedereen constant thuis zit en thuis moet werken.

Ik heb er maximaal rekening proberen mee houden maar als je al blij bent dat de aannemer komt, ga je niet nog eens extra regeltjes opleggen dat ze pas vanaf 9u lawaai mogen maken bijvoorbeeld. Ze hebben wel af en toe laten blijken dat het soms lastig was (wat ik begrijp) maar ze verwijten ons niets (althans niet in ons gezicht :p).

Mijn marginale buurman die de hele herfst en winter vieze troep stookt, is sinds eergisteren ineens al begonnen met z'n schouw weer aan te steken. Het is augustus... Ik ga er vanuit dat ik binnen een paar jaar gewoon heel het jaar rond in de stank ga zitten.

Kun je dat niet gewoon aangeven?
Helaas, heb me er al over geïnformeerd. Heb eerst hem er uiteraard zelf over aangesproken, dat was niet zo'n succes. Daarna gepolst bij een kennis bij de politie maar die gaf ook niet zoveel hoop. Via de milieudienst van de gemeente kan een bemiddelaar aangesteld worden, dan hangt het nog van die kwiet af of hij er mee wil stoppen of niet. Daarna is nog een formele klacht mogelijk, maar dat is dan ook meteen een heel gedoe en is er ook nog kans dat het op niks uit draait.

Ik ga waarschijnlijk moeten kijken voor een extra filtersysteem voor mijn ventilatie.

Mijn buur heeft L-betons geplaatst. Wij vonden dat ok, die zijn grond is ne meter hoger. Dan heeft hij een haag geplaatst, ook goed.
Nu laat diene pipo het onkruid welig tieren.. Ik ga hem er een van dees dagen is over aanspreken want het begint er wat over te gaan.. Deze foto is van eind juli dus nu is het nog erger.. Ja diene lattenbodem en schraal bankje moeten nog in het containerpark geraken ;)

vjvXzmp.jpg

Met die nieuwe burenregel; hoe zit het dan als uw buren (ongevraagd?) gewoon uwe hof inkomen en uwe hond bijt ze in hun kl…?
Wie is verantwoordelijk?

Maar het plaatsen van een kraan? Dat zou nu toch echt vreemd zijn moest je daartoe verplicht worden. Je zal maar een mooi aangelegde tuin hebben. Een kraan zet je niet zomaar zonder schade aan te brengen aan de grond eh .
Vraag me dan ook af in hoeverre je als eigenaar genoeg moeite moet doen om te vermijden om via de buren te gaan. Want in principe, middels een kraan die groot genoeg is kan je toch eender wat over uw huis tillen (inclusief een kleinere kraan in uw eigen achterhof zetten).

Als je dan bv uw eigen aanplanting naast uw huis niet wil kapotmaken kan je dan eisen om via uw gebuur aan uw achtertuin te geraken? Kan nog leuke discussies opleveren :sop:

Als je dan bv uw eigen aanplanting naast uw huis niet wil kapotmaken kan je dan eisen om via uw gebuur aan uw achtertuin te geraken? Kan nog leuke discussies opleveren :sop:
In het artikel staat "als het niet mogelijk is via uw eigen domein". Dus ik gok dat "anders gaat mijn aanplanting kapot" geen goede reden is.

Met die nieuwe burenregel; hoe zit het dan als uw buren (ongevraagd?) gewoon uwe hof inkomen en uwe hond bijt ze in hun kl…?
Wie is verantwoordelijk?
Zonder toestemming iemand zijn eigendom betreden = huisvredebreuk.
Dus uwe gebuur mag naast een spuitje tegen de tetanus ook nog eens de flikken verwachten omwille van huisvredebreuk 😇

Veel van die zaken die uitgeklaard worden in die nieuwe regels waren al een evidentie als je een normaal persoon bent.

Wij wonen in een halfopen bebouwing tussen 2 rijhuizen. (Historisch foutje. Als onze woning ooit afbrandt of weg waait, dan zal er aansluitend aan die twee huizen moeten gebouwd worden.)
Toen de buur, waar ons huis niet tegen staat, zonnepanelen legde heeft hun aannemer een paar dagen onze oprit ingepalmd. Alternatief was alles van materiaal door hun rijhuis slepen. Maakte ons niets uit en onze buren content.

Voor een gevelrenovatie van een huurhuis was ik nu mijn hoofd aan het breken hoe we dit konden aanpakken zonder een ladder in de tuin van een gebuur te zetten of dagenlang een drukke straat te blokkeren.
Nu ga ik dat eerst nog altijd vriendelijk vragen aan die gebuur, maar weet dat hij het in principe niet meer kan weigeren.
Maakt toch wel een verschil...

Mijn buur heeft L-betons geplaatst. Wij vonden dat ok, die zijn grond is ne meter hoger. Dan heeft hij een haag geplaatst, ook goed.
Nu laat diene pipo het onkruid welig tieren.. Ik ga hem er een van dees dagen is over aanspreken want het begint er wat over te gaan.. Deze foto is van eind juli dus nu is het nog erger.. Ja diene lattenbodem en schraal bankje moeten nog in het containerpark geraken ;)

vjvXzmp.jpg
hier woning naast een oude vrouw, super vriendelijk maar niet meer goed te been.
Gevolg is dat heel haar klimop over mijn bedrading is aan het groeien en ik daar bijna elk weekend in de zomer werken door heb.

En weet je wat? Ik doe dat met plezier. Mijn tuin proper, geen gezever en de vrede bewaard met de buurvrouw.

Over van die kleine zaken ga ik eigenlijk nooit zagen tegen de buren, willen ze het niet af doen, dan doe ik het zelf wel, no big deal.
De dag dat ze moeilijk zouden doen heb je altijd een joker.

Terug
Bovenaan