De Europese economie

808 State

Well-known member
Audi Vorst dat de deuren sluit in februari, bij Volkswagen in Duitsland gaan drie fabrieken dicht.
Is het niet stilaan 5 voor 12 voor de Europese economie?

Ik denk dat het al lang 10 na 12 is, maar dat de leiders met hun kop in hun gat zitten te roeptoeteren dat we onze plastic doppen aan de flessen moeten vasthangen...

Ik zie geen pad voorwaarts. Elke mogelijke oplossing wordt standaard afgeblokt. Zeker in Belgie.

Energie MOET duurder worden. Werktijd MOET korter. Flexibiliteit MOET minder (mogen we nu al deftig nachtwerk doen in belgie/europa ?). De vraag is wat we proberen te bereiken met het huidige beleid...

Het is problematisch:

- Veel te veel regulering
- Veel te hoge belastingen -> waarom hier nog investeren?
- Te goede sociale zekerheid resulteert in luie bevolking (onterecht ziekteverlof, werkloosheidsuitkeringen,...) en gigantische begrotingstekorten
- Weinig tot geen innovatie. Software zit in de US. EV's in China. Waar is Europa de afgelopen 30 jaar mee gekomen?
- Onderwijs boert achteruit

De Europese bevolking kan nog wel een eindje teren op de huidige rijkdom die er is, maar de achteruitgang is ingezet. Draghi zijn rapport over de EU competitiveness toont de pijnpunten aan, maar hoe keer je dat nog om?

Laatst bewerkt:
Fabrieken die de deur sluiten zijn niet persee een teken van een falende economie. Als we de productie van auto's overlaten aan landen waar dat goedkoper kan kunnen de middelen die daarmee vrijkomen in Europa worden toegewezen aan industrieën waarin wij een comparatief kostenvoordeel hebben met economische groei als gevolg.

Natuurlijk zijn er naast het economische aspect nog wel andere zaken om rekening mee te houden zoals bijvoorbeeld de geopolitieke impact van het uitbesteden van productie aan andere landen, met in in het bijzonder China dan.

Fabrieken die de deur sluiten zijn niet persee een teken van een falende economie. Als we de productie van auto's overlaten aan landen waar dat goedkoper kan kunnen de middelen die daarmee vrijkomen in Europa worden toegewezen aan industrieën waarin wij een comparatief kostenvoordeel hebben met economische groei als gevolg.

Natuurlijk zijn er naast het economische aspect nog wel andere zaken om rekening mee te houden zoals bijvoorbeeld de geopolitieke impact van het uitbesteden van productie aan andere landen, met in in het bijzonder China dan.
Buiten het produceren van scheten die we zelf graag ruiken zie ik echt geen mogelijke industrie die aan deze voorwaarden voldoet.

Buiten het produceren van scheten die we zelf graag ruiken zie ik echt geen mogelijke industrie die aan deze voorwaarden voldoet.

Ik ben zelf ook geen expert dus even moeten chatGPT'en, maar er zijn wel zulke sectoren hoor:
  • Chemie en farma
  • Industriële machines
  • High-tech productie
  • Lucht -en ruimtevaart
  • Data Privacy en cyber security
  • Duurzame milieutechnologie
  • Nog aantal anderen...

Het is 5 na 12 voorbij....

Ik investeer de komende jaren meer dan een kwart miljard wereldwijd; daarvan gaat geen 10% meer naar Europa. Hoogstens nog wat investering daar waar sweating the assets geen optie meer is, of waar er een business case van <5yrs n bij voorkeur <3yrs op staat. En dat in een booming sector die ook perfect vanuit BE/EU zou kunnen werken en waar ze zelfs een voortrekkersrol zouden kunnen spelen...

Om het even met een platitude te zeggen die ook vandaag in de krant stond: enkel binnen Europa kijkt men nog op naar Europa; de rest van de wereld gaat door.

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook geen expert dus even moeten chatGPT'en, maar er zijn wel zulke sectoren hoor:
  • Chemie en farma
  • Industriële machines
  • High-tech productie
  • Lucht -en ruimtevaart
  • Nog aantal anderen...
Klap voor Belgische chemie: nul grote investeringen en productiecapaciteit op diepterecord

Het gaat heel triest de Europese economie hoor.
Er wordt hier nog heel weinig geinvesteerd. Hier een daar zal er wel een bedrijf zijn dat het goed doet, maar buiten de EU zijn het er veel meer die het beter doen.

De grootste voorbeeld van de EU regulatie moet wel AI zijn.
In de EU zijn ze fier dat we AI reguleren terwijl we de boot volledig hebben gemist :laugh: (Thierry Breton heeft gelukkig recent ontslag genomen uit de EU)

• Chemie en farma
  • Industriële machines
  • High-tech productie
  • Lucht -en ruimtevaart
  • Nog aantal anderen...
Ontwikkeling en research voor die zaken is misschien wel iets dat we nog zouden kunnen maar voor productie zijn we weer erg hard afhankelijk van andere landen en ik vraag me echt af of we daar uberhaupt nog (bekwaam) volk voor genoeg hebben

• Chemie en farma
  • Industriële machines
  • High-tech productie
  • Lucht -en ruimtevaart
  • Nog aantal anderen...

Maar wat kunnen we nog goed ?

* Chemie en farma: De R&D aftrek gaat op de schop, farma semi dood. Energieprijzen en groen beleide, chemie dood. Geloof me first hand, biotech/farma in Belgie is aan het afzien. Denk dat voor elke job opening er momenteel 3 buitengesmeten zijn ergens anders de 12mnd ervoor
* Machines, ruimtevaart etc: Als de energieprijzen en groen beleid niet verandert, zal dat ook snel gedaan zijn
* Alle diensten jobs zijn ook moeilijk aan het worden. Ik zie meer en meer de entry level jobs naar het buitenland verhuizen. Het is leuk om als jonge starter te hameren op 'we willen thuiswerken'. Vergeet niet dat het een 2-snijdend zwaard is. Een Roemen of Pool kan met dezelfde scholing en niveau ook thuiswerken op 1000km van hier voor de helft van het loon... Overal rond me zie ik IT entry level jobs gewoon verhuizen. Testing en zo zat al in verwegistan. Administratieve functies verhuizen bij ons naar Hongarije of Spanje. Zelfs inside sales voor Belgie of customer support voor Belgie zit al in Spanje. Geef zak geld aan een Belg om te verhuizen, verhuis Belg. Loon gedeeld door 2. Waar ik nu aan het solliciteren ben overal zelfde verhaal. Ze zoeken on site manager/senior profielen om de boel te organiseren. Maar de entry level/junior jobs gaan de helft gewoon naar het buitenland.
* Alles waar spitstechnologie nodig is, zijn we al lang gepoept. AI, ruimtevaart, biotech, dat is allemaal US en China. Amerika vindt het uit, China kopieert het, Europa reguleert het. Voor compliancy en circle jerk 'we maken regeltjes en we policen de regeltjes' is er wel nog werk de komende 20-30y, de laatste kan het licht uitdoen.

Eigenlijk is alles waar we competen in een globale wereld een probleem. De lokale bakker en slager en lokale consulting boite die on site moet komen etc zal wel nog goed gaan going forward. Alles wat in een globale wereld moet opereren is gepoept.

We kunnen dat nog wat proberen te rekken door lokale regelitis in te voeren (terwijl we kakken op trump zijn tarief beleid - overigens ook geen fan van, maar het lokale regelitis is even erg). Vb regeltjes invoeren die net wat anders zijn dan de buurlanden zodat je lokaal snel een implementatie hebt ipv een generiek Chinees ding. Ik denk vb maar aan thuisbatterijen die we rare regels opleggen. Of GDPR. Of lokale Franse/Italiaanse/Duitse/... ziekenhuis reglementering voor software. Uitstootnormen voor auto's, whatever. Maar uiteindelijk zal de Chinees of Amerikaan dat ook uitgesnuffeld hebben en onze lokale producten van de markt knallen.

Laatst bewerkt:
For the record: ik claim niet dat de Europese economie de goede kant uitgaat. Ik zeg alleen maar dat de sluiting van fabrieken (en dan vooral in de maakindustrie) niet persee een goede indicator is, maar slechts de perceptie voedt.

Maar inderdaad, als je naar GDP/capita kijkt doorheen de decennia zie je duidelijk een vertraging van de groei.

Eén van de grootste handicaps in Europa is de hoge energieprijs en dat hebben we aan onszelf te danken.
Zet 100% in op goedkope, betaalbare energie en heel de economie kan terug gekickstart worden.

Stop met groene energie te subsidiëren, straf fossiele brandstoffen niet af en de prijs daalt voor iedereen. Nu is Europa veel te veel mee gegaan en dat ecologische gedoe en het begint heel de economie te ondergraven. In de USA aarzelen ze niet om te hele gebieden te fracken als dat een economische meerwaarde heeft, terwijl ze hier nog niet eens het gas voor de Noordzee volop benutten ...

En trouwens van alle industrieën die we hier nog hebben, hoeveel procent daarvan is nog volledig in Belgische/Europese handen?
Welke grote Belgische bedrijven hebben wij hier de laatste decennia van de hand gedaan?

• AB InBev: De grootste brouwerij ter wereld, ontstond uit een Belgische fusie (Interbrew) maar kwam later in handen van de Braziliaanse investeringsmaatschappij 3G Capital.
  • Petrofina: Deze oliemaatschappij, destijds een van de grootste Belgische bedrijven, werd in 1999 overgenomen door de Franse olie- en gasreus Total. Hoewel Total Europees is, waren er Amerikaanse aandeelhouders betrokken bij de financiering van de fusie.
  • Solvay's* farmaceutische tak**: Dit deel van het chemiebedrijf werd in 2010 verkocht aan het Amerikaanse Abbott Laboratories. Solvay blijft echter een Belgisch bedrijf actief in andere sectoren.
  • Umicore: Hoewel het officieel nog Belgisch is, heeft Umicore belangrijke Amerikaanse aandeelhouders die invloed uitoefenen op de bedrijfsstrategie, vooral op het gebied van batterij- en recyclagetechnologieën.
  • BPost: Hoewel niet volledig in buitenlandse handen, heeft BPost aanzienlijke contracten met Amerikaanse technologie- en logistieke bedrijven, wat invloed heeft op bepaalde beslissingen en strategische posities.
  • Brussels Airport Company: Het bedrijf werd deels overgenomen door de Australische investeringsmaatschappij Macquarie, hoewel ze later hun aandelen verkochten, werd de controle gedeeltelijk bepaald door niet-Europese aandeelhouders.
  • Electrabel: Ooit een Belgische energiepionier, is het nu eigendom van het Franse bedrijf Engie. Hoewel Engie Europees is, werkt het vaak samen met internationale (ook niet-Europese) investeringsmaatschappijen in de energiesector.
  • Vandemoortele: De Belgische voedselproducent Vandemoortele heeft investeerders aangetrokken uit Aziatische landen, waardoor sommige strategische beslissingen internationaal worden beïnvloed.
  • Agfa-Gevaert: Hoewel nog steeds Belgisch qua oorsprong, heeft Agfa in de medische technologie een groot deel van zijn investeringen uit Amerikaanse en Aziatische bronnen.

En de lijst is eigenlijk eindeloos, je zou er weemoedig van worden.

VW groep had in 2022 669k werknemers voor 10mio wagens
Toyota doet het met 375k voor 9mio wagens
Gm doet het met 158k voor 6mio wagens

Ok mss wat kort door de bocht (zitten bij VW ook vrachtwagens, geen idee of de andere dat ook hebbeb) maar VW lijkt me toch heel veel werknemers te hebben?

En trouwens van alle industrieën die we hier nog hebben, hoeveel procent daarvan is nog volledig in Belgische/Europese handen?
Welke grote Belgische bedrijven hebben wij hier de laatste decennia van de hand gedaan?

• AB InBev: De grootste brouwerij ter wereld, ontstond uit een Belgische fusie (Interbrew) maar kwam later in handen van de Braziliaanse investeringsmaatschappij 3G Capital.
  • Petrofina: Deze oliemaatschappij, destijds een van de grootste Belgische bedrijven, werd in 1999 overgenomen door de Franse olie- en gasreus Total. Hoewel Total Europees is, waren er Amerikaanse aandeelhouders betrokken bij de financiering van de fusie.
  • Solvay's* farmaceutische tak**: Dit deel van het chemiebedrijf werd in 2010 verkocht aan het Amerikaanse Abbott Laboratories. Solvay blijft echter een Belgisch bedrijf actief in andere sectoren.
  • Umicore: Hoewel het officieel nog Belgisch is, heeft Umicore belangrijke Amerikaanse aandeelhouders die invloed uitoefenen op de bedrijfsstrategie, vooral op het gebied van batterij- en recyclagetechnologieën.
  • BPost: Hoewel niet volledig in buitenlandse handen, heeft BPost aanzienlijke contracten met Amerikaanse technologie- en logistieke bedrijven, wat invloed heeft op bepaalde beslissingen en strategische posities.
  • Brussels Airport Company: Het bedrijf werd deels overgenomen door de Australische investeringsmaatschappij Macquarie, hoewel ze later hun aandelen verkochten, werd de controle gedeeltelijk bepaald door niet-Europese aandeelhouders.
  • Electrabel: Ooit een Belgische energiepionier, is het nu eigendom van het Franse bedrijf Engie. Hoewel Engie Europees is, werkt het vaak samen met internationale (ook niet-Europese) investeringsmaatschappijen in de energiesector.
  • Vandemoortele: De Belgische voedselproducent Vandemoortele heeft investeerders aangetrokken uit Aziatische landen, waardoor sommige strategische beslissingen internationaal worden beïnvloed.
  • Agfa-Gevaert: Hoewel nog steeds Belgisch qua oorsprong, heeft Agfa in de medische technologie een groot deel van zijn investeringen uit Amerikaanse en Aziatische bronnen.

En de lijst is eigenlijk eindeloos, je zou er weemoedig van worden.
Da's op zich niet echt het probleem. Het feit dat buitenlandse investeerders Belgische bedrijven overkopen is eerder een bewijs van economische sterkte. We zouden ons meer zorgen moeten maken eens die buitenlandse investeerders onze markt niet interessant genoeg meer vinden. Het is wel goed om wat lokale verankering te hebben maar uiteindelijk is dat ook allemaal korte termijn. Er zal misschien eens een Belgische vestiging overleven ipv een buitenlandse omdat de eigenaars Belgisch zijn maar op lange termijn volgt de economische realiteit toch.

VW groep had in 2022 669k werknemers voor 10mio wagens
Toyota doet het met 375k voor 9mio wagens
Gm doet het met 158k voor 6mio wagens

Ok mss wat kort door de bocht (zitten bij VW ook vrachtwagens, geen idee of de andere dat ook hebbeb) maar VW lijkt me toch heel veel werknemers te hebben?

In de heimat knippen lag politiek altijd moeilijk.

Tot het echt niet anders kan. Ik hoor al 20y dat er structurele overcapaciteit is in de VW groep. Niemand zou verwonderd mogen zijn.

Ik vind de wijziging van de demografie in Europa wel niet zo compatibel met het huidige economische discours. Wat zijn we met het binnenbrengen van laaggeschoolden als de maakindustrie moeite heeft te overleven. High tech innovatie lijkt me ook serieuze klappen te krijgen als je de pisa scores ziet en de enigste high tech export dat we hebben zijn onze witte raven die vluchten naar andere niet europese landen. De economisch mindere europese landen zien hun geschoolde werknemers dan ook verhuizen naar de sterkere economische europese landen waardoor de situatie daar ook scheef trekt.
https://euranetplus-inside.eu/eu-seeks-to-stem-brain-drain/

Vraag is idd hoe je zo'n trage tanker van koers kan veranderen. De vele problemen zijn gekend, de wil om te veranderen is er niet. Van de minste scheet die je zou willen veranderen zit je met de ene na de andere massastaking.

Beetje cru gesteld maar waar Europa in uitblinkt is het verbieden en reguleren van zaken. Met klassiekers zoals die onnozele cookie banners die quasi elke site moet weergeven, GDPR regels waar geen enkel bedrijf conform aan is, en sinds kort die irritante vasthangende doppen die je met een vingerknip toch van de fles getrokken krijgt.

Zelfs toen ik studeerde was er in de markt al een overcapaciteit ter grootte van een Duitse constructeur. Intussen is daar met Tesla nog een speler extra bij gekomen, én dan moet China nog beginnen met echt te duwen. De markt is intussen groter geworden, maar daar staan zeke rnog wat grote herstructureringen aan te komen, en de kans is miniem dat die niet in Europa landen.

Daarnaast las ik hierboven "US vindt het uit, Azië kopiëert en Europa reguleert" en dat vat het redelijk goed samen. Europa's belangrijkste export-product is een overdaad een nutteloze overregulering geworden. Kosten, belastingen en gebrek aan gemotiveerde workforce is voor ons bijvoorbeeld een extra reden om investeringen hier weg te houden. Een gebrek aan een coherent, efficiënt en effectief regulerend kader dat innovatie boost ipv nodeloos afremt, is reden nummer 1. Alle voorsprong die we in Europa ooit hadden, is als sneeuw voor de zon weggesmolten, om plaats te maken voor regulitis.

Ik vind de wijziging van de demografie in Europa wel niet zo compatibel met het huidige economische discours. Wat zijn we met het binnenbrengen van laaggeschoolden als de maakindustrie moeite heeft te overleven. High tech innovatie lijkt me ook serieuze klappen te krijgen als je de pisa scores ziet en de enigste high tech export dat we hebben zijn onze witte raven die vluchten naar andere niet europese landen. De economisch mindere europese landen zien hun geschoolde werknemers dan ook verhuizen naar de sterkere economische europese landen waardoor de situatie daar ook scheef trekt.
https://euranetplus-inside.eu/eu-seeks-to-stem-brain-drain/
Pieter Abbeel is het beste voorbeeld op dat vlak wat AI betreft. En inderdaad, onze enige grondstof (kennis) zijn we volledig aan het om zeep helpen gezien het niveau in het onderwijs jaar na jaar daalt door verschillende oorzaken. Ik hoorde gisteren op de radio dat ze in een middelbare school nu elke dag 'het Nederlandse woord van de dagk' gaan introduceren omdat meer dan de helft geen Nederlands spreekt, mooie voorbode van de toekomst.

Misschien is een overwinning van Trump een goede wake up call?

Terug
Bovenaan