Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Buiten het produceren van scheten die we zelf graag ruiken zie ik echt geen mogelijke industrie die aan deze voorwaarden voldoet.Fabrieken die de deur sluiten zijn niet persee een teken van een falende economie. Als we de productie van auto's overlaten aan landen waar dat goedkoper kan kunnen de middelen die daarmee vrijkomen in Europa worden toegewezen aan industrieën waarin wij een comparatief kostenvoordeel hebben met economische groei als gevolg.
Natuurlijk zijn er naast het economische aspect nog wel andere zaken om rekening mee te houden zoals bijvoorbeeld de geopolitieke impact van het uitbesteden van productie aan andere landen, met in in het bijzonder China dan.
Buiten het produceren van scheten die we zelf graag ruiken zie ik echt geen mogelijke industrie die aan deze voorwaarden voldoet.
Klap voor Belgische chemie: nul grote investeringen en productiecapaciteit op diepterecordIk ben zelf ook geen expert dus even moeten chatGPT'en, maar er zijn wel zulke sectoren hoor:
- Chemie en farma
- Industriële machines
- High-tech productie
- Lucht -en ruimtevaart
- Data Privacy en cyber security
- Duurzame milieutechnologie
- Nog aantal anderen...
(Thierry Breton heeft gelukkig recent ontslag genomen uit de EU)Ontwikkeling en research voor die zaken is misschien wel iets dat we nog zouden kunnen maar voor productie zijn we weer erg hard afhankelijk van andere landen en ik vraag me echt af of we daar uberhaupt nog (bekwaam) volk voor genoeg hebbenIk ben zelf ook geen expert dus even moeten chatGPT'en, maar er zijn wel zulke sectoren hoor:
- Chemie en farma
- Industriële machines
- High-tech productie
- Lucht -en ruimtevaart
- Nog aantal anderen...
Fabrieken die de deur sluiten zijn niet persee een teken van een falende economie. Als we de productie van auto's overlaten aan landen waar dat goedkoper kan kunnen de middelen die daarmee vrijkomen in Europa worden toegewezen aan industrieën waarin wij een comparatief kostenvoordeel hebben met economische groei als gevolg.
Natuurlijk zijn er naast het economische aspect nog wel andere zaken om rekening mee te houden zoals bijvoorbeeld de geopolitieke impact van het uitbesteden van productie aan andere landen, met in in het bijzonder China dan.
Ik ben zelf ook geen expert dus even moeten chatGPT'en, maar er zijn wel zulke sectoren hoor:
- Chemie en farma
- Industriële machines
- High-tech productie
- Lucht -en ruimtevaart
- Nog aantal anderen...
Da's op zich niet echt het probleem. Het feit dat buitenlandse investeerders Belgische bedrijven overkopen is eerder een bewijs van economische sterkte. We zouden ons meer zorgen moeten maken eens die buitenlandse investeerders onze markt niet interessant genoeg meer vinden. Het is wel goed om wat lokale verankering te hebben maar uiteindelijk is dat ook allemaal korte termijn. Er zal misschien eens een Belgische vestiging overleven ipv een buitenlandse omdat de eigenaars Belgisch zijn maar op lange termijn volgt de economische realiteit toch.En trouwens van alle industrieën die we hier nog hebben, hoeveel procent daarvan is nog volledig in Belgische/Europese handen?
Welke grote Belgische bedrijven hebben wij hier de laatste decennia van de hand gedaan?
- AB InBev: De grootste brouwerij ter wereld, ontstond uit een Belgische fusie (Interbrew) maar kwam later in handen van de Braziliaanse investeringsmaatschappij 3G Capital.
- Petrofina: Deze oliemaatschappij, destijds een van de grootste Belgische bedrijven, werd in 1999 overgenomen door de Franse olie- en gasreus Total. Hoewel Total Europees is, waren er Amerikaanse aandeelhouders betrokken bij de financiering van de fusie.
- Solvay's* farmaceutische tak**: Dit deel van het chemiebedrijf werd in 2010 verkocht aan het Amerikaanse Abbott Laboratories. Solvay blijft echter een Belgisch bedrijf actief in andere sectoren.
- Umicore: Hoewel het officieel nog Belgisch is, heeft Umicore belangrijke Amerikaanse aandeelhouders die invloed uitoefenen op de bedrijfsstrategie, vooral op het gebied van batterij- en recyclagetechnologieën.
- BPost: Hoewel niet volledig in buitenlandse handen, heeft BPost aanzienlijke contracten met Amerikaanse technologie- en logistieke bedrijven, wat invloed heeft op bepaalde beslissingen en strategische posities.
- Brussels Airport Company: Het bedrijf werd deels overgenomen door de Australische investeringsmaatschappij Macquarie, hoewel ze later hun aandelen verkochten, werd de controle gedeeltelijk bepaald door niet-Europese aandeelhouders.
- Electrabel: Ooit een Belgische energiepionier, is het nu eigendom van het Franse bedrijf Engie. Hoewel Engie Europees is, werkt het vaak samen met internationale (ook niet-Europese) investeringsmaatschappijen in de energiesector.
- Vandemoortele: De Belgische voedselproducent Vandemoortele heeft investeerders aangetrokken uit Aziatische landen, waardoor sommige strategische beslissingen internationaal worden beïnvloed.
- Agfa-Gevaert: Hoewel nog steeds Belgisch qua oorsprong, heeft Agfa in de medische technologie een groot deel van zijn investeringen uit Amerikaanse en Aziatische bronnen.
En de lijst is eigenlijk eindeloos, je zou er weemoedig van worden.
VW groep had in 2022 669k werknemers voor 10mio wagens
Toyota doet het met 375k voor 9mio wagens
Gm doet het met 158k voor 6mio wagens
Ok mss wat kort door de bocht (zitten bij VW ook vrachtwagens, geen idee of de andere dat ook hebbeb) maar VW lijkt me toch heel veel werknemers te hebben?
Pieter Abbeel is het beste voorbeeld op dat vlak wat AI betreft. En inderdaad, onze enige grondstof (kennis) zijn we volledig aan het om zeep helpen gezien het niveau in het onderwijs jaar na jaar daalt door verschillende oorzaken. Ik hoorde gisteren op de radio dat ze in een middelbare school nu elke dag 'het Nederlandse woord van de dagk' gaan introduceren omdat meer dan de helft geen Nederlands spreekt, mooie voorbode van de toekomst.Ik vind de wijziging van de demografie in Europa wel niet zo compatibel met het huidige economische discours. Wat zijn we met het binnenbrengen van laaggeschoolden als de maakindustrie moeite heeft te overleven. High tech innovatie lijkt me ook serieuze klappen te krijgen als je de pisa scores ziet en de enigste high tech export dat we hebben zijn onze witte raven die vluchten naar andere niet europese landen. De economisch mindere europese landen zien hun geschoolde werknemers dan ook verhuizen naar de sterkere economische europese landen waardoor de situatie daar ook scheef trekt.
https://euranetplus-inside.eu/eu-seeks-to-stem-brain-drain/