De frituur

Oproep aan frietliefhebbers omgeving Mol!
Dit weekend zitten we in Sunparks in Mol met vrienden en in plaats van de typische spaghetti kwamen we met het idee om morgenavond frietjes te gaan halen. Grandioos idee natuurlijk maar no way dat ik naar die frituur in het park zelf ga om mijn blauw te betalen aan matige kwaliteit.
Welke frituur in de omgeving is een aanrader?

Dit weekend zitten we in Sunparks in Mol met vrienden en in plaats van de typische spaghetti kwamen we met het idee om morgenavond frietjes te gaan halen. Grandioos idee natuurlijk maar no way dat ik naar die frituur in het park zelf ga om mijn blauw te betalen aan matige kwaliteit.
Frituur passeo is daar vlakbij en is al jaren tot beste frituur van Mol verkozen. ik ben er zelf nog niet geweest, dus kan dat niet bevestigen. Ik ga altijd naar 'T rozalieke, bij den Jim. Dat is nen bodybuilder en heeft goei frieten.

Frituur passeo is daar vlakbij en is al jaren tot beste frituur van Mol verkozen. ik ben er zelf nog niet geweest, dus kan dat niet bevestigen. Ik ga altijd naar 'T rozalieke, bij den Jim. Dat is nen bodybuilder en heeft goei frieten.
Ik bevestig dit, uitgetest tijdens een weekend sunparcs/legacy festival 👌

Aan de serieuzere kant: één van mijn vaste frituren staat te koop. M'n vrouw stuurde het door met als grap erbij: 'wanneer beginnen we eraan?' Ze had al een naam en alles in gedachten.

Maar alle gekheid op een stok, je hoort vaak dat een frituur een goudmijn kan zijn. Ik kan mij inbeelden eens je er een goede routine kan insteken en je het wat gewoon wordt, het plezant werken kan zijn. Maar wat zijn de valkuilen of mindere afspecten van zelf een frituur te runnen? Zelf heb ik 0,0 ervaring in de horeca.

Het spreekt voor zich dat je veelal aan het werk bent wanneer anderen thuis zijn en dus weekends en 's avonds moet werken.
Over welke frituur heb je het dan? In Heule staan er twee over te nemen momenteel...

Informeer maar eens...
Komt in orde! 'k Heb al een business plan met o.a. de taakverdeling.

Hear me out: ik sleur mij altijd de baan op, van het één naar 't ander rijden. Klantenportefeuille opbouwen en eigenlijk zoveel mogelijk volk naar onze frituur lokken. Zwaar werk, I know, maar iemand moet het doen. Elk café bezoeken op zoek naar potentiële klanten en ze overtuigen door de eerste wachtpint voor niets te geven. Daarnaast laat ik ze dan selfies maken met hun wachtpint om onze socials te onderhouden.

Het enige wat jij nog hoeft de doen is gewoon dingen in 't vet gooien, verpakken en meegeven. En hier en daar eens wat opruimen en wanneer de stocklimiet bereikt is wat zaken bijbestellen.

En we noemen het: DE VETTIGEN PATAT

La Casa in Meerhout beste frituur van de regio.

Met zowat gans Meerhout zone 30 zijn dat dan wel gegarandeerd koude frieten voor hij daarmee terug in sunparks is :unsure:
Ah is dat veranderd daar? Al heel lang niet meer geweest helaas.
Maar toch, als je ooit eens in de buurt bent: 1 adres. La Casa

Aan de serieuzere kant: één van mijn vaste frituren staat te koop. M'n vrouw stuurde het door met als grap erbij: 'wanneer beginnen we eraan?' Ze had al een naam en alles in gedachten.

Maar alle gekheid op een stok, je hoort vaak dat een frituur een goudmijn kan zijn. Ik kan mij inbeelden eens je er een goede routine kan insteken en je het wat gewoon wordt, het plezant werken kan zijn. Maar wat zijn de valkuilen of mindere afspecten van zelf een frituur te runnen? Zelf heb ik 0,0 ervaring in de horeca.

Het spreekt voor zich dat je veelal aan het werk bent wanneer anderen thuis zijn en dus weekends en 's avonds moet werken.

Valkuilen (vooral op basis van een zeer goeie frituur hier in de buurt die een paar jaar geleden is overgenomen en helaas steil bergaf ging/gaat):
- als je de kwaliteit van de vorige niet kan aanhouden
- inconsistente kwaliteit
- inefficiëntie zodat de wachttijden te lang oplopen
Daarnaast zit je inderdaad met late uren, weekendwerk. Van mijn "vaste" frituur hoor ik ook vaak dat het nogal alles of niets is: dagen waarop het te kalm is, afgewisseld met dagen waarop er constant een lange rij staat te wachten. Zeker tijdens feestdagen scheelt dat precies enorm van het ene jaar op het andere.

Los hiervan, voor de grote fanclub van borden en bestek hier :p ik zal wel al halverwege mijn kleine portie frieten voor ik op het idee kwam. En geen krop sla in huis om de foto compleet te maken. Een komkommer zou erover geweest zijn.
luxf34L.jpeg

Valkuilen (vooral op basis van een zeer goeie frituur hier in de buurt die een paar jaar geleden is overgenomen en helaas steil bergaf ging/gaat):
Daarnaast zit je inderdaad met late uren, weekendwerk. Van mijn "vaste" frituur hoor ik ook vaak dat het nogal alles of niets is: dagen waarop het te kalm is, afgewisseld met dagen waarop er constant een lange rij staat te wachten. Zeker tijdens feestdagen scheelt dat precies enorm van het ene jaar op het andere.

Wat je eventueel kan doen is een stage van een paar maanden (of langer) voordat je koopt, afspreken (als onderdeel van de verkoop).
In onze buurt is een kleine brouwerij door 2 mannen opgestart die ‘m vervolgens verkocht hebben aan een man waarbij de eis was dat hij een jaar lang in stage moest om het hele brouwproces tot in de kleinste kneepjes te leren (en ook de administratie etc..). Voor de verkopende partij fijn dat hun nalatenschap in geoefende handen was (nieuwe eigenaar mocht ook de eerste jaren de brouwerij niet doorverkopen) en de nieuwe eigenaar kon meteen goed beginnen.

Wist je trouwens dat er bedrijven zijn die graag hun kennis en kunde willen doorgeven aan een enthousiasteling? Misschien niet het bedrijf dat in de buurt zit, en dus een directe concurrent, maar zeker de kleinere bedrijven die verder zitten en trots zijn op de kwaliteit het ambacht dat ze leveren. Je zou dus ook een (korte) stage elders kunnen regelen.

Los hiervan, voor de grote fanclub van borden en bestek hier :p ik zal wel al halverwege mijn kleine portie frieten voor ik op het idee kwam. En geen krop sla in huis om de foto compleet te maken. Een komkommer zou erover geweest zijn.
luxf34L.jpeg
Amai, mayonaise met frieten ipv frieten met mayonaise.
Of zo komt het toch over :oink:

luxf34L.jpeg
Soms moet je ze ook wat tijd geven. Paar jaar geleden werd mijn vaste frituur overgenomen en hoewel het sympathieke mensen waren, was het toch beduidend minder. Een jaar of twee later was het wel weer echt goed.

Die twee intermezzo jaren zonder deftige frituur was wel een zware tijd :frown:

Wat je eventueel kan doen is een stage van een paar maanden (of langer) voordat je koopt, afspreken (als onderdeel van de verkoop).
In onze buurt is een kleine brouwerij door 2 mannen opgestart die ‘m vervolgens verkocht hebben aan een man waarbij de eis was dat hij een jaar lang in stage moest om het hele brouwproces tot in de kleinste kneepjes te leren (en ook de administratie etc..). Voor de verkopende partij fijn dat hun nalatenschap in geoefende handen was (nieuwe eigenaar mocht ook de eerste jaren de brouwerij niet doorverkopen) en de nieuwe eigenaar kon meteen goed beginnen.

Wist je trouwens dat er bedrijven zijn die graag hun kennis en kunde willen doorgeven aan een enthousiasteling? Misschien niet het bedrijf dat in de buurt zit, en dus een directe concurrent, maar zeker de kleinere bedrijven die verder zitten en trots zijn op de kwaliteit het ambacht dat ze leveren. Je zou dus ook een (korte) stage elders kunnen regelen.

Ja, het erge is dat de nieuwe eigenaars effectief een paar maanden hebben kunnen meelopen met de vorige, die hebben hen echt geleerd hoe het moest.
Alleen ging de kwaliteit zeer snel achteruit na die stage en de efficiëntie ook. De oorspronkelijke eigenaars deden dat zelf ook nog maar 2 jaar, maar dat was er niet aan te merken - dat was een geoliede machine.

Tof verhaal van die brouwerij, daar is dat inderdaad ook goed ingeburgerd om zo'n overdracht te doen.

Amai, mayonaise met frieten ipv frieten met mayonaise.
Of zo komt het toch over :oink:

Het valt beter mee dan het op die foto lijkt, er was al een heel deel frieten weg - een kleintje daar is een middel in de meeste andere frituren. Gelukkig is de verhouding niet voor heel die bak zo of ik rolde onder tafel :)

Soms moet je ze ook wat tijd geven. Paar jaar geleden werd mijn vaste frituur overgenomen en hoewel het sympathieke mensen waren, was het toch beduidend minder. Een jaar of twee later was het wel weer echt goed.

Die twee intermezzo jaren zonder deftige frituur was wel een zware tijd :frown:

We hebben ze zeker een 2-tal jaar gegeven, maar ondertussen is dat ook weer een paar jaar geleden. Iedereen die ik in de buurt ken, heeft betere adressen gevonden en nu zitten ze in de neerwaartse spiraal van steeds minder open zijn, meestal weinig volk als ze dan nog eens wél open doen,...

Hoezeer ik ook de ambacht van het frietenbakken wil bewieroken, het is en blijft “het gooien van snacks van dubieuze afkomst en aardappelen in warm vet”

Ja, er is warm en er is warm. En er is vet en is zéker vet. Maar komaan. Als je een beetje brains hebt, maar vooral, als je de persoonlijkheid en de passie hebt, is dat sowieso een goudmijn.

Ik heb jarenlang samengewoond met Menno (maan-thol) Lung. Een chinees wiens ouders een succesvol afhaalrestaurant hadden in wachtebeke. Hij was van plan dat over te nemen - cuz money - tot hij eens ging meewerken bij een vriend in een frituur.

Niet meer opstaan om 7u om groente te snijden. Geen sauzen meer maken. Geen gevogelte ontbenen. Geen gebakken rijst maken. Geen…

Nee. Opstaan om 10u30. Krantje lezen. Genieten. Kwartiertje voor opening de ketel aanzetten. En wachten. En verdienen.

Kerel heeft nu een frituur, De Pier in Zoersel, en verdient een veelvoud van zijn ouders. Met een kwart van het werk

Terug
Bovenaan