De frituur

De nieuwe Bicky ballen zijn niet te vreten.
Goed dat ge het zegt, ik wou ze van de week al proberen.
4 vleeskes, da's ambitieus.

Het is blijkbaar Week van de Friet. En bij vrouwlief hangt de rode vlag uit. Dus de kans bestaat dat we deze week frieten gaan halen. :unsure:
De KANS bestaat dat het deze week frieten zijn?! Wij eten elke week frieten van de frituur.

Eergisteren met het gezin in de frituur gaan eten. Het werd een gewone (in sommige regio's middel zeker?), potje stoofvleessaus, potje mayo, bicky burger en een sito :drool:. Bonuspunten omdat de bicky en sito gratis waren door de week van de friet. Extra bonuspunten omdat die hun bicky's echt top zijn.

hier iets nieuws ontdekt:

de JULIENTJE, aka "de zwijnenbak".

dat is een grote bak friet, met stukken viandel er in en stoofvlees saus.
iets van een 9 euro.

dat smaakt wel hoor. is dat over gans BELGIE bekend?

iets van een 9 euro.

Is een Julientje niet iets uit Gent? Ik denk dat het hier en daar wel bekend is, maar dan toch voornamelijk in het Gentse. Een mitrailette is ook iets typisch Brussels en buiten Brussel ga je dat ook niet snel vinden denk ik.

Wat mij eigenlijk ook tot een ergernis brengt. Ik ben al in "official Bicky dealer" frituren geweest die hun fake broodje in de fucking microgolf steken en geen echte bicky vleesjes gebruiken. In de frituur waar we woensdag zijn geweest gebruiken ze zelfs standaard de Bicky Crispy :drool:.

Is een Julientje niet iets uit Gent? Ik denk dat het hier en daar wel bekend is, maar dan toch voornamelijk in het Gentse. Een mitrailette is ook iets typisch Brussels en buiten Brussel ga je dat ook niet snel vinden denk ik.
Toch wel hoor, Mitraillette's zijn hier ook overal gekend in Brugge en Oostende.

Je moet wel uitkijken, want normaal is dat met 2 hamburgers, frietjes en groenten.

Ooit eens bij ene geweest, die deed 2 halve hamburgers, frietjes en geen groenten. What a rip off.

Ik ben afkomstig uit de Vlaamse noordrand. Nog nooit van gehoord of gezien. Ik heb het nooit gezien in de menu alleszins (tenzij ik erover gekeken heb)...lijkt me meer iets van de Vlaanders.

Hier in de streek (ZWVL) is een Julientje sinds enkele jaren populair ja, in mijn frituur heb je intussen verschillende varianten:
- Julietje (frieten met boulet stukken, stoofvlees en mayo)
- Julientje (frieten met viandel stukken, stoofvlees en mayo)
- Fromeletje (frieten en 3 x spiegelei)
- Friclette (frienten met kaassaus, parmezaan en spek)
- Romboutje (frieten met mexicano stukken, stoofvlees en joppiesaaus)
- Bicky friet (frieten met de bicky sauzen, gedroogde uitjes en hamburger in stukken)

🤤

Ontstaan in de Gouden Saté in de Overpoortstraat. De frituur van Julien en zijn schoonzoon Peter. Toen Julien nog leefde heette het echter een "Hugo Claus". Een Romboutje is daar ook ontstaan.
Met studenten uit heel Vlaanderen is die verspreiding natuurlijk snel gebeurd...

Het is wel een beetje het "kapsalon-effect" aan het hebben hoor, ik ben dat al van de kust tot in Limburg tegengekomen.

Toch wel hoor, Mitraillette's zijn hier ook overal gekend in Brugge en Oostende.

Je moet wel uitkijken, want normaal is dat met 2 hamburgers, frietjes en groenten.

Ooit eens bij ene geweest, die deed 2 halve hamburgers, frietjes en geen groenten. What a rip off.
Groenten horen in een tuin of op een smoske, maar moeten wel ver van een mitraillette gehouden worden. Baguette, dubbele burger, frieten en ne kloefer saus. Die salaat geeft ge maar aan de konijnen.

Mitrailette (met vlees naar keuze) en Julienke in de Kempen ook veel voorkomend, mitrailette al 10+ jaar zeker, Julienke is wel vrij recent pas echt doorgebroken heb ik het idee. Romboutje (wat wel ook lekker is) in de Kempen nog niet vaak tegengekomen.

Ik heb hier echt voor het eerst van een Julienke gehoord :unsure: . Nu moet ik zeggen dat ik altijd naar dezelfde frituur ga en ze dat daar niet hebben.

Die eerste bestelt bitterballen in de frituur. Ik zei van de week nog tegen mijn vrouw dat ik mensen die bitterballen bestellen in de frituur niet vertrouw. Bitterballen zijn een snack zoals chips, niet voor bij frieten.

Allez, da's mijn mening he :unsure:.

Maar die derde. Die bestelt een Bicky zonder AUGURKEN? Er liggen helemaal geen augurken op een bicky!
ik kan mij er wel in volgen.

Als alles goed gaat ga ik zo meteen ook frites halen. Zoutkorrel in Merelbeke of Flora friet... Spannend!

iets van een 9 euro.

Voor zover ik mij kan herinneren heb ik altijd al een julientje gekend (W-VL). Ook hier in Oostkamp vind je dit samen met een romboutje op de menukaart.

Mitraillete is toch al serieus ingeburgerd. Maar het is iets dat ik meer associeer met een kebabzaak in plaats van een traditioneel frietkot.
Ook nog nooit groeten geweten op een mitraillette. Misschien dat het een optie is. Maar als je zo'n dingen eet, gaat dat klein beetje groenten je leven toch niet redden :p.

Terug
Bovenaan