De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Helaas. Vandaag verkocht idd, ging ‘m alsnog kopen om er iets op te verdienen (en om die site eens te testen) 🫠
Precies nog wel een groot aanbod op buycycle. Eens in verdiepen hoe ‘beschermd’ je effectief bent als koper. Tweedehands kopen is tof, maar ik zie mijn aankopen wel nog eens graag op voorhand alvorens er centjes aan te spenderen.

Precies nog wel een groot aanbod op buycycle. Eens in verdiepen hoe ‘beschermd’ je effectief bent als koper. Tweedehands kopen is tof, maar ik zie mijn aankopen wel nog eens graag op voorhand alvorens er centjes aan te spenderen.
ja idd... Geld wordt pas doorgestort naar de verkoper indien er een go is door de koper. Beetje zoals Vinted :)

Het "zou" dus helemaal veilig moeten zijn. Ik ga alleszins ook regelmatig eens kijken

Met die beschrijving is het inderdaad de Grizl.
Maar ik zie er veel 50% op de weg rijden, en de andere 50% op brede rechte gravelbanen. En die hebben dan een Grizl ipv Grail.
Langs de andere kant voor veel mensen die gewoon gravel willen rijden voor de fun is een grizl toch de beste keuze.
Veel breder inzetbaar, ook geen trage fiets en sommige kleuren ook mooier in mijn optiek.
Alles wat je met een grail kan kan je ook met de grizl, omgedraaid niet.

Als je echt gaat racen en de snelste fiets wilt dan is de grail de betere uiteraard.

Met die uitleg koop je uiteindelijk best een enduro MTB hé ;-)

Alles wat je met een Grizl kan kan je ook met een enduro MTB, omgedraaid niet.

Kort gezegd. Volgens mij is de grail voor 90% van de mensen de betere keuze, als ik op Strava zie wat voor ritten ze ermee rijden.

Ik had persoonlijk liever een grizl gehad dan een grail. voelde me met de Grail vaak toch wat meer gelimiteerd in de vrijheid om te gaan verkennen en offroad te gaan. Waarschijnlijk puur iets wat tussen de twee oren zat en was die fiets daar waarschijnlijk wel capabel voor, maar goed.

Met die uitleg koop je uiteindelijk best een enduro MTB hé ;-)

Alles wat je met een Grizl kan kan je ook met een enduro MTB, omgedraaid niet.

Kort gezegd. Volgens mij is de grail voor 90% van de mensen de betere keuze, als ik op Strava zie wat voor ritten ze ermee rijden.
Nee want een enduro is een andere type fiets natuurlijk.

Een grizl is nog altijd wel een gravelfiets met een vrij agressieve geometrie.
Met snelle bandjes rij je daar nog altijd bloedje snel mee. Het voordeel is dat je breder kan gaan met je banden en standaard al wat tasjes kan monteren met bouten.
Nadeel is dat hij iets zwaarder is en minder wendbaar, zaken die je vooral nodig hebt als echt gaat racen.

Ze zijn beide even ongeschikt om echt op asfalt te rijden. En het is niet alsof je op een grizl zo spectaculair technischer kan rijden.
Zeker voor de modale man is er amper verschil tussen beide, en zelfs mensen die racen doen dat op de grizl.

....
Ze zijn beide even ongeschikt om echt op asfalt te rijden. ...
....
Bwah, toch enige nuance, zoveel doet er nu toch ook weer niet toe? OK, als je echt streeft naar optimum efficiëntie en snelheid op de weg, maar plezier is toch ook een factor? Ik rijd eigenlijk de helft van mijn baanritten op mijn dropbar mtb (het weer is een factor). Dat is gewoon een toffe fiets, punt.

Bwah, toch enige nuance, zoveel doet er nu toch ook weer niet toe? OK, als je echt streeft naar optimum efficiëntie en snelheid op de weg, maar plezier is toch ook een factor? Ik rijd eigenlijk de helft van mijn baanritten op mijn dropbar mtb (het weer is een factor). Dat is gewoon een toffe fiets, punt.
Plezier??? Ik wil gewoon eindigen met een zo hoog mogelijk gemiddelde, 2 uur afzien en nadien zoeken naar een nieuwe fiets en nieuwe wielen omdat ik mijn streefdoel niet haal.

Nee want een enduro is een andere type fiets natuurlijk.

Een grizl is nog altijd wel een gravelfiets met een vrij agressieve geometrie.
Met snelle bandjes rij je daar nog altijd bloedje snel mee. Het voordeel is dat je breder kan gaan met je banden en standaard al wat tasjes kan monteren met bouten.
Nadeel is dat hij iets zwaarder is en minder wendbaar, zaken die je vooral nodig hebt als echt gaat racen.

Ze zijn beide even ongeschikt om echt op asfalt te rijden. En het is niet alsof je op een grizl zo spectaculair technischer kan rijden.
Zeker voor de modale man is er amper verschil tussen beide, en zelfs mensen die racen doen dat op de grizl.
Ik heb op mijn grail, met gewone gravelbanden, 2 jaar geleden de Cristal Alken Classic gereden mee met volgens mij de snelste groep van de dag. Dat was wel harken maar die fiets kan daar echt wel serieus uit de voeten.

Daarnaast heb ik dit jaar, met diezelfde fiets, een MTB TT in de Ardennen gedaan. Niet supertechnisch maar toch.
In Limburg pak ik eigenlijk bijna nooit nog een MTB voor een TT te doen. Zeker niet kanten Mol, Lommel, Eksel, ...

Als je op een Grizl snelle banden legt. Dan is die inderdaad ook snel op het asfalt. Ik had gewoon gekeken naar de 'standaard fiets'.
Imo zijn die banden gewoon te breed.

Maar. Ik heb geen koersfiets. Wel een hardtail MTB. De Grizzl en de hardtail liggen gewoon te kort bij elkaar.
Voor iemand die wel een koersfiets heeft, en geen MTB snap ik de Grizzl wel veel beter.

Als ik het zo lees is een Grail ideaal voor de baanrenners die ook al wel eens door den bos willen rijden en een Grizl voor de gravel liefhebber die als het moet ook wel op de baan uit de voeten kan?
Verbeter me als ik fout ben, ik probeer het gewoon te begrijpen.
Ik heb ook maar een simpele niet agressieve gravelfiets met oog op bikepacking :p

Als ik het zo lees is een Grail ideaal voor de baanrenners die ook al wel eens door den bos willen rijden en een Grizl voor de gravel liefhebber die als het moet ook wel op de baan uit de voeten kan?
Volgens mij beschrijf je hier 2x dezelfde fiets? Een bos voor een baanjanet baanwielerenner is toch hetzelfde bos voor een gravelrijder? :p

Volgens mij beschrijf je hier 2x dezelfde fiets? Een bos voor een baanjanet baanwielerenner is toch hetzelfde bos voor een gravelrijder? :p
Ja zo kan je het ook interpreteren :p.
Het zal allemaal wel niet zoveel verschil maken zeker, tenzij je puur de focus legt op jezelf afmatten en de snelste tijd halen ipv plezier.

Verbeter me als ik fout ben, ik probeer het gewoon te begrijpen.
Ik heb ook maar een simpele niet agressieve gravelfiets met oog op bikepacking :p
Als het echt relaxed moet zijn dan zijn de grail en de grizl beide geen goede keuze.
Laat ons ook eerlijk zijn de reden waarom ze zo populair zijn is voor de prijs en dat het relatief makkelijk is om hem te bestellen en hem rijklaar te maken.

De grail is ook niet de allersnelste gravelfiets ofzo.
De keuze tussen grail en grizl kan je vooral herleiden naar looks en de filosofie van inzetbaarheid. Beide zijn gewoon puike keuzes.

Dat dubbeldecker stuur van de Grail en looks passen wel niet in één zin natuurlijk. Moet van het lelijkste zijn dat de afgelopen jaren op de markt is gekomen.

Hier vanochtend de Grizl 8 1by besteld. Volgende maand new bike month dus. Ideaal om hem nog in te rijden en gewoon te raken voor ik hem los laat in het slechte weer.

Ik zou deze zondag graag de Frans Claes gravel route rijden. Iemand die kan inschatten hoe het er in de contreien van Leuven bij zal liggen na de voorspelde regenval van komende zaterdag (18 mm regen)? De moeite om een uur in de wagen te zitten of toch beter nog een droger moment afwachten? Of als alternatief in de Kempen gaan gravelen?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan