De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Heeft er gisteren iemand toevallig 'Boucle de Lasne' gedaan?

Heb daar gisteren een MTB toer gereden en dacht: 'Mogelijk zijn de gravelritten hier wel leuker'.
Want in de MTB rit lagen ook wel langere gravelstukken, en niet veel technisch.

Dus een reviewke van de gravelversie is welkom dan :-) Kwestie dat ik volgend jaar wat beter weet wat te doen.

Voorbije zondag Flatlands 300 gereden in duo met een van m'n beste vrienden. Als derde duo over de meet geraakt! (It's not a race 🤫).
Heel erg van genoten tijdens het fietsen: route was dik in orde, super kalme wegen, mooie afwisseling van verschillende soorten offroad (wel veel zand amai), geen materiaalpech en goeie benen. Mijn maat had wel een goeie inzinking rond km 240, maar heeft op karakter doorgefietst en is blijven forceren om te eten en drinken en kwam er zo de laatste 15-tal km weer wat door.

Organisatie en het event zelf vond ik wel maar flauw gezien de geschift hoge prijzen: €150 (deelname + camping) voor mezelf en €78,50 (!!!!!) "supporter package" voor mijn vriendin om mee te kamperen en te eten (de vriendinnen waren mee om ons naar huis te voeren achteraf en hebben er zondag een dagje Nijmegen van gemaakt). Zaterdag heel matige pasta als avondeten, waar je enorm lang op moest wachten + kleine porties... Op de foto's van vorig jaar zag ik grote chiro/scoutskamp ketels vol pasta staan, nu was het met zo debiele hipster catering, spijtig dus :p Ontbijt was ook vrij kut, al kwam dat vooral door het onweer, er stond exact 1 tent om te kunnen schuilen, dus 't was functioneel snel wat zompige boterhammen binnensteken. Nog een toppertje: aan de bevoorrading een koffie? Ah dat is extra betalen aub... Ook de aankomst was teleurstellend, een finishboogje, houten medaille en fletse burger. Er werd ook heel het weekend verkondigd van zeker alle stempels aan de checkpoints te verzamelen voor een verrassing aan de finish, maar toen ik met mijn stempelkaart de vraag stelde, wist men van niks: "Ah ja dat is iets van Bergamont, maar ja die hun tent is leeg dus geen idee". Dusja, hoe hard ik me ook geamuseerd heb, geen aanrader, er zijn volgens mij pakken leukere events te rijden in de buurt die hun geld wel waard zijn. Pik gewoon hun routes van op Komoot en rij ze zelf eens zou ik zeggen ;)

1750146822365.jpeg

Laatst bewerkt:
€150 deelname...

Ik snap daar de ballen van.
En waar ik nog minder de ballen van snap is dat die dure gravelevents veel meer volk trekken dan de goedkope.

€150 deelname...

Ik snap daar de ballen van.
En waar ik nog minder de ballen van snap is dat die dure gravelevents veel meer volk trekken dan de goedkope.

Afgelopen weekend het Eifelevent gedaan van PlugPlug en daar krijg je (voor iets meer geld) toch een pak meer: 3 bevoorradingen, ontbijt, BBQ, snacks, camping,.. Allemaal vrij deftig (tot goed) eten ook.

Soit, het bedrijf erachter draait verlies, dus misschien blijft dat niet duren :unsure:

Ik had het meer over dag gravelritten zoals lumberjack waar ze dan €40 ofzo voor vragen.

Op een MTB TT in de Walen heb ik ook al vaak warm eten aan de bevoorrading gekregen. En dat dan voor €9. Gratis drankje aan de finish is er ook bijna altijd bij. En een pain sausice van €5...

Net bijna van de weg gereden door een peleton fietsers op dunne bandjes. En maar lekker tegen 30km/h een blinde binnenbocht nemen. Mocht ik niet in de graskant uitgeweken zijn was het een mooi bloedbad geweest. Man man man. Als ik een auto was geweest was het fietsermoes.

@ Hierboven
Ik begrijp die dure prijzen ook niet echt. Vooral wat ze dan omschrijven als "ontbijt". Je krijgt dan een halfgare chocolade koffiekoek en een koffie. Hey maar de koffie is wél van Café Copain hé!!

Ik had het meer over dag gravelritten zoals lumberjack waar ze dan €40 ofzo voor vragen.

Op een MTB TT in de Walen heb ik ook al vaak warm eten aan de bevoorrading gekregen. En dat dan voor €9. Gratis drankje aan de finish is er ook bijna altijd bij. En een pain sausice van €5...
Yep, de waalse gastvrijheid is onovertroffen.

Zondag trouwens Saapjensmarathon in Herzele, mét pasta achteraf voor totaal 13€ …

De vorige Terra was echt een knappe fiets.. De nieuwe versie nu niet echt..

Overigens is het aanbod gravel fietsen nu wel zo sterk uitgebreid, dat de titel van de topic "(Grail/Grizl)" nu echt niet meer de lading dekt. :unsure:

De vorige Terra was echt een knappe fiets.. De nieuwe versie nu niet echt..

Overigens is het aanbod gravel fietsen nu wel zo sterk uitgebreid, dat de titel van de topic "(Grail/Grizl)" nu echt niet meer de lading dekt. :unsure:
Zeker nu Canyon de 'Endurace allroad' heeft geïntroduceerd. Het komt eigenlijk ongeveer neer op de Alu Grails van x jaar terug. Wel een aantrekkelijk prijskaartje voor een instapper gravel fiets. Die Cues groep krijgt zeer goeie reviews.

2019 belde, ze willen hun GRX 10-speed terug :p
GRX400 ga je toch op bijna geen enkele fiets meer vinden tegenwoordig?
Tegenwoordig is GRX610 gewoon 12speed. Dus 610, 820 of 825 alles is 12-speed.

Zeker nu Canyon de 'Endurace allroad' heeft geïntroduceerd. Het komt eigenlijk ongeveer neer op de Alu Grails van x jaar terug. Wel een aantrekkelijk prijskaartje voor een instapper gravel fiets. Die Cues groep krijgt zeer goeie reviews.
Ey, @MrKend54l 2025 heeft teruggebeld, om te zeggen dat 10-speed hier blijft.

Ey, @MrKend54l 2025 heeft teruggebeld, om te zeggen dat 10-speed hier blijft.
Laat ze maar bellen hoor :P
En wees blij, op de endurace heb je nog een voorderailleur. Op de grizl 5 is het zonder dat je het moet doen. 1499 voor een instap gravelfiets is leuk, maar met maar 10 mogelijke verzetten toch gelimiteerd.
11-13-15-17-20-23-28-34-41-48 - Cues cassette
10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 - SLX cassette
11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-44 - 1231 casette
Vooral vanaf de grotere vertandingen toch serieus grote sprongen bij cues. En in de verzetten die je voor ons vlak belgengravel gebruikt toch ook wat speling.
SLX tegen 1231 is wat smaak wat je wil. En bij sommige krijg je dan nog eens een derailleur aan de voorkant bij de GRX uitgeruste fietsen, schakelgalore!
Ik zou de 10-speed toch zijn verdiende rust geven, en wat extra centjes over de toonbank werpen.

Laat ze maar bellen hoor :p
En wees blij, op de endurace heb je nog een voorderailleur. Op de grizl 5 is het zonder dat je het moet doen. 1499 voor een instap gravelfiets is leuk, maar met maar 10 mogelijke verzetten toch gelimiteerd.
11-13-15-17-20-23-28-34-41-48 - Cues cassette
10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 - SLX cassette
11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-44 - 1231 casette
Vooral vanaf de grotere vertandingen toch serieus grote sprongen bij cues. En in de verzetten die je voor ons vlak belgengravel gebruikt toch ook wat speling.
SLX tegen 1231 is wat smaak wat je wil. En bij sommige krijg je dan nog eens een derailleur aan de voorkant bij de GRX uitgeruste fietsen, schakelgalore!
Ik zou de 10-speed toch zijn verdiende rust geven, en wat extra centjes over de toonbank werpen.
Een instapfiets met een 10-speed cassette is toch meer dan prima voor een beginner. Hij is goedkoper in aankoop én onderhoud. Ik begrijp dat voor een meer doorgewinterde wielertoerist extra versnellingen soms "cruciaal" kunnen zijn om met de snelle zondaggroep mee te kunnen of om een zware intervaltraining aan de juiste cadans af te werken. Maar voor Jos of Mieke van om de hoek, die om de twee weken een ontspannen gravelritje van 40 km doen aan 18 km/u, lijkt me de keuze snel gemaakt. Voor hen is een 12-speed gewoon totale overkill en zelfs parels voor de zwijnen.

Terug
Bovenaan