De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Een instapfiets met een 10-speed cassette is toch meer dan prima voor een beginner. Hij is goedkoper in aankoop én onderhoud. Ik begrijp dat voor een meer doorgewinterde wielertoerist extra versnellingen soms "cruciaal" kunnen zijn om met de snelle zondaggroep mee te kunnen of om een zware intervaltraining aan de juiste cadans af te werken. Maar voor Jos of Mieke van om de hoek, die om de twee weken een ontspannen gravelritje van 40 km doen aan 18 km/u, lijkt me de keuze snel gemaakt. Voor hen is een 12-speed gewoon totale overkill en zelfs parels voor de zwijnen.
Ik beschouw mezelf niet echt als beginner, en die 10 speed is voor mij meer dan prima. Ik rij niet in groep, maar ook zeker niet aan 18km/u.
Met een alu fiets met grx400 10 speed doe ik mijn woon-werk (dikke 10km) aan een gemiddelde van 27 à 28, maar evengoed een ritje Vlaamse Ardennen met wat hoogtemeters aan 28 gemiddeld. De eerste Gravel Bash reed ik ook met dat fietsje, en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik niet meekon (integendeel :oi22:).

Ik beschouw mezelf niet echt als beginner, en die 10 speed is voor mij meer dan prima. Ik rij niet in groep, maar ook zeker niet aan 18km/u.
Met een alu fiets met grx400 10 speed doe ik mijn woon-werk (dikke 10km) aan een gemiddelde van 27 à 28, maar evengoed een ritje Vlaamse Ardennen met wat hoogtemeters aan 28 gemiddeld. De eerste Gravel Bash reed ik ook met dat fietsje, en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik niet meekon (integendeel :oi22:).
Ik ben het volledig met je eens, zeker als ik het verschil zie tussen de onderhoudskosten van mijn 11-speed en 12-speed drivetrain. Maar vanuit de gedachtegang van Kendl als competitieve wielrenner kan ik ook begrijpen dat een extra versnelling in sommige situaties een voordeel kan bieden. Dat geldt vooral wanneer je echt op je limiet zit of zware, lange tochten onderneemt maar dat geldt m.i. toch niet voor de meerderheid van de wielertoeristen.

Je bewijst het punt dat altijd geldt: it's never the bike.....
Al die marginal gains, tof als profrenner, maar als amateur maakt dat het verschil niet.
Alsook: dat was inderdaad best wel tof, die gravelbash. Misschien moeten we nog eens initiatief nemen?

Een instapfiets met een 10-speed cassette is toch meer dan prima voor een beginner. Hij is goedkoper in aankoop én onderhoud. Ik begrijp dat voor een meer doorgewinterde wielertoerist extra versnellingen soms "cruciaal" kunnen zijn om met de snelle zondaggroep mee te kunnen of om een zware intervaltraining aan de juiste cadans af te werken. Maar voor Jos of Mieke van om de hoek, die om de twee weken een ontspannen gravelritje van 40 km doen aan 18 km/u, lijkt me de keuze snel gemaakt. Voor hen is een 12-speed gewoon totale overkill en zelfs parels voor de zwijnen.

Ik zou het net anders bekijken.
Als niet zo getrainde sporter ben je beperkt in wat je fysiek aan kan. Ik bedoel dan qua wattage.
Je hebt die versnellingen dus nodig om u eigen niet de nek af te rijden. Als je dan grote sprongen hebt tussen versnellingen dan kan het zijn dat je ineens een serieuze daling van cadans hebt om niet te veel wattage te moeten trappen.

Het punt is ook niet om met de zondaggroep mee te kunnen. Maar vooral dat je gewoon maar 10 mogelijke versnellingen hebt.
Als een niet getraind fietser zou ik toch kijken naar op zijn minst daar een derailleur vooraan te hebben.

Gewoon ter info stel je gaat rijden met die grizl 5, 40 tanden voorraan.
Je rijdt 85 cadans, in uw 23. Je doet dan 18,59 km/h. Je schakelt naar een lager kroontje zijnde uw 20, met dezelfde cadans doe je ineens 21,38. Dat is 2,79km/h sneller.
Op de weg is dat zeker doenbaar, cadans wat aanpassen en zo compenseer je wat.
Meer versnellingen en mogelijkheden maken het net aangenamer en toegankelijker.
Ik zou persoonlijk echt wel aanraden om net dat tikkeltje meer uit te geven voor de grizl 6 of 7. Je krijgt daar ook return voor terug die het zeker interessant maken. Denk maar de hendels die bij de GRX of Apex toch beter geschikt zijn voor off-road.
Iets wat je constant gebruikt, versnellingen, of constant in uw handen hebt, hendels, bepalen toch veel als het genot van fietsen aankomt.

Maar jij hebt geen 1by als ik mij niet vergis?
Dat maakt al een heel groot verschil zoals ik hierboven ook zeg.
Snelheid is niet zozeer het probleem hoor. 40x11 aan 90 cadans is goed voor 41km/h, dus snel genoeg op de vlakke.
Het is vooral alles tussen 35 en 15, en vooral 25 tot 15 (wat ik aanneem waar het gros van de kilometers in gereden zullen worden) waar de stappen voelbaar zijn.
Cadans kan je aanpassen. Maar het verschil tussen 75 en 90 is naar belasting van de spieren al totaal anders als je een beetje voor uw doen vermogen trapt. Als ik te lang moet stoempen cumulatief dan schieten de krampen tot voorbij mijn oren.

Je bewijst het punt dat altijd geldt: it's never the bike.....
Al die marginal gains, tof als profrenner, maar als amateur maakt dat het verschil niet.
Alsook: dat was inderdaad best wel tof, die gravelbash. Misschien moeten we nog eens initiatief nemen?
Aantal versnellingen als marginal gains gaan bestempelen gaat me toch wat ver :P

Ik wil gerust meegaan dat het mannetje het belangrijkste is. En dat er vanaf een bepaald moment veel geld uitgegeven wordt voor kleine verbeteringen.
Maar zeker in de lage regionen doe je veel winst met wat meer geld uit te geven.
Koop je een pakweg zo een grizl 7 en je legt daar een beter setje wielen onder, betere performancebanden, een stuur dat op uw maat is en een zadel dat bij u past en je hebt een wezenlijk beter rijdende fiets.
Een fiets waar je niet alleen sneller mee zal zijn, maar die ook qua gevoel echt veel beter en leuker zal rijden. En die je potentieel ook vaker van stal zal nemen, steeds met een glimlach.

Ik zou het net anders bekijken.
Als niet zo getrainde sporter ben je beperkt in wat je fysiek aan kan. Ik bedoel dan qua wattage.
Je hebt die versnellingen dus nodig om u eigen niet de nek af te rijden. Als je dan grote sprongen hebt tussen versnellingen dan kan het zijn dat je ineens een serieuze daling van cadans hebt om niet te veel wattage te moeten trappen.
Maar in al je redeneringen vertrek je van de veronderstelling dat iedereen altijd en overal zijn nek wil afrijden. Maar dat klopt niet voor een groot deel van de wielertoeristen en al zeker niet voor wie zich in deze prijsklasse bevindt. Zij hebben helemaal geen behoefte om tot het uiterste te gaan, en komen daar ook nooit in de buurt. Ze liggen ook niet wakker van hun cadans. Ze fietsen puur voor de ontspanning, om buiten te zijn, om bij te praten met hun vriend(in). Dat extra budget houden ze liever over voor een andere hobby of een extra terrasje onderweg.

Maar in al je redeneringen vertrek je van de veronderstelling dat iedereen altijd en overal zijn nek wil afrijden. Maar dat klopt niet voor een groot deel van de wielertoeristen en al zeker niet voor wie zich in deze prijsklasse bevindt. Zij hebben helemaal geen behoefte om tot het uiterste te gaan, en komen daar ook nooit in de buurt. Ze liggen ook niet wakker van hun cadans. Ze fietsen puur voor de ontspanning, om buiten te zijn, om bij te praten met hun vriend(in). Dat extra budget houden ze liever over voor een andere hobby of een extra terrasje onderweg.
Exact! En je kan argumenteren "die paar honderd euro extra", maar laten we eerlijk zijn, het is geen goedkope hobby. Naast de fiets komen de gps, schoenen, kledij, onderhoudskosten,... Het hoeft zeker niet allemaal van het duurste te zijn, maar het tikt wel aan natuurlijk.
Het draait toch rond de vrijheid en het genot van fietsen vooral.

Persoonlijk heb ik een hekel aan de term “wielertoerist” :P
Verkeerde connotatie en vaak gebruikt in een neerbuigende context.
Liever hanteer ik recreatieve fietser, maar dat terzijde :P

Ik ga er allesbehalve vanuit dat iedereen zijn nek eraf wilt rijden hoor. Ik zie gerust hoe je zonder enig oogmerk van prestatie te leveren plezier kan halen uit het fietsen.
Maar het blijft wel een fysieke sport natuurlijk. Veel valt en staat met hoe uw fysiek ervoor staat. Als je fysiek niet in orde bent dan ga je geen al te lange ritten of uitdagende ritten kunnen doen.
Ga je met vrienden rijden dan wil je ook niet de duidelijk mindere zijn die iedereen ophoudt of die ze achterlaten.
Vraag maar aan @poeperman hoe het voelt als je vroegtijdig moet afdraaien op een rit met vrienden omdat je niet meekan :P

Het materiaal dat je gebruikt kan zeker daarin wel nog een rol spelen.
Als je wat meer kan schakelen en zo wat vlotter kan trappen en zo minder vermoeidheid opbouwt kan dat qua beleving wel een groot verschil maken.
Of een sneller bollend bandje met velgje. Wordt toch vaak onderschat welke impact dit kan hebben.

Maar dat fietsen een dure hobby is dat staat buiten kijf. Ik ben gestopt met bijhouden wat het mij kost, mijn vrouw zou direct de scheiding aanvragen :P
Zou ze wel ineens weten waarom onze tuin nog niet aangelegd is :P

Dit lijkt er al meer op!
Nieuwe Terra race.

BIKE-CHECK-TERRA-RACE-KATHERINE-MOORE-1-970x647.webp

Kan je daarmee strandraces doen? Of beter mijn exceed ombouwen met vaste vork?

@poeperman met al jouw Chinese ervaring wat is een deftige rigid fork voor mijn exceed, het moet boost zijn.
Ik heb een gravel vork van €100 van ali, ik rijd daar al een paar jaar mee rond zonder enig probleem;.

Ik zou zeggen zoek op "MTB fork Boost" en klik op "sorteer op prijs" en pak de goedkoopste.

Dit lijkt er al meer op!
Nieuwe Terra race.

In het licht van de vorige discussie kan dat al tellen :P
Frameset 3,2k en goedkoopste afgemonteerd frame 4999 knotsers. Met 2by 12 speed dan nog wel! :P

Wel heerlijke fiets! Maar als je naar die geometrie kijkt dan gaat het gegeven van “gravel dus comfortabeler” ook niet echt meer op.

In het licht van de vorige discussie kan dat al tellen :p
Frameset 3,2k en goedkoopste afgemonteerd frame 4999 knotsers. Met 2by 12 speed dan nog wel! :p

Wel heerlijke fiets! Maar als je naar die geometrie kijkt dan gaat het gegeven van “gravel dus comfortabeler” ook niet echt meer op.

Dat OMX frame en die wielen helpen de prijs niet natuurlijk.
De goedkopere wielen selecteren doet direct veel met de prijs, maar dat komt de looks dan weer niet ten goede.

Frameset prijs lijkt mij wel in lijn te liggen met andere merken waar het een optie is. Als je ziet wat ze vragen voor zo'n Astr RS.. 🫠

Mogelijks wel een kanshebber hier als weg/gravel fiets. Al is 40mm clearance met een 2x nu ook niet spectaculair veel te noemen.

Dat OMX frame en die wielen helpen de prijs niet natuurlijk.
De goedkopere wielen selecteren doet direct veel met de prijs, maar dat komt de looks dan weer niet ten goede.

Frameset prijs lijkt mij wel in lijn te liggen met andere merken waar het een optie is. Als je ziet wat ze vragen voor zo'n Astr RS.. 🫠

Mogelijks wel een kanshebber hier als weg/gravel fiets. Al is 40mm clearance met een 2x nu ook niet spectaculair veel te noemen.

Ik vind dat precies ook nog een "oké" prijs, vergeleken met de concurrentie (3T Racemax, Aspero-5,..?).

Op de eerste generatie gravelbikes moest je wel endurance zitten. Op het EK gravel hier in Leuven zag je nog bijzonder veel koersfietsen met een zo breed mogelijke band er in gepropt.
Ondertussen zijn we enkele jaren verder en bieden de meeste merken gelukkig 2 opties aan naargelang je gebruik.

40mm met 2x is wel weinig ja. Als je ziet dat veel merken al opschuiven richting 50mm.

Op de eerste generatie gravelbikes moest je wel endurance zitten. Op het EK gravel hier in Leuven zag je nog bijzonder veel koersfietsen met een zo breed mogelijke band er in gepropt.
Ondertussen zijn we enkele jaren verder en bieden de meeste merken gelukkig 2 opties aan naargelang je gebruik.

40mm met 2x is wel weinig ja. Als je ziet dat veel merken al opschuiven richting 50mm.

Die trend is er zeker om steeds groter te gaan, maar eerlijke vraag: Is dat nodig? Heb je echt een frame nodig dat 50mm aankan voor gravel hier in BE of bij uitbreiding EU?
Ik zie vooral dat Unbound en dergelijke US gravel races er precies voor zorgen dat iedereen gaat steigeren indien er geen 50mm of 2.1" MTB band in een frame geraakt.

Ik vraag me oprecht af of het een modeverschijnsel is of een structurele shift naar steeds bredere banden. Zien we bv. over een paar jaar enkel nog gravel bikes met 2.1"-ers?

Die trend is er zeker om steeds groter te gaan, maar eerlijke vraag: Is dat nodig? Heb je echt een frame nodig dat 50mm aankan voor gravel hier in BE of bij uitbreiding EU?
Ik zie vooral dat Unbound en dergelijke US gravel races er precies voor zorgen dat iedereen gaat steigeren indien er geen 50mm of 2.1" MTB band in een frame geraakt.

Ik vraag me oprecht af of het een modeverschijnsel is of een structurele shift naar steeds bredere banden. Zien we bv. over een paar jaar enkel nog gravel bikes met 2.1"-ers?

Vernieuwen om je als merk te kunnen differentiëren van de anderen zeker?

Op de koersfiets hebben we natuurlijk hetzelfde meegemaakt waar we in kleine stapjes van 23mm naar 30 a 32mm nu zijn gegaan. En bij mtb tot de 2.40 die nu vrij standaard is.
Telkens zijn we breder gegaan dan de meesten ooit gedacht hadden.

Uiteraard is bij gravel het type ondergrond nog veel meer verschillend tov op de weg. Er zal sowieso meer variatie zijn in wat nu de "ideale" breedte is. Ik rij nu (effectief gemeten) met 48mm, ik vind dat zeker niet te breed. Dus ja, ook in een race gravel zou ik 50mm banden willen kunnen steken. 2.10 is misschien al de stap te ver, zoals ik persoonlijk 32mm op de koersfiets al wat veel vind. Ik zal het moeten testen om het te kunnen zeggen 🙂

Terug
Bovenaan