Een instapfiets met een 10-speed cassette is toch meer dan prima voor een beginner. Hij is goedkoper in aankoop én onderhoud. Ik begrijp dat voor een meer doorgewinterde wielertoerist extra versnellingen soms "cruciaal" kunnen zijn om met de snelle zondaggroep mee te kunnen of om een zware intervaltraining aan de juiste cadans af te werken. Maar voor Jos of Mieke van om de hoek, die om de twee weken een ontspannen gravelritje van 40 km doen aan 18 km/u, lijkt me de keuze snel gemaakt. Voor hen is een 12-speed gewoon totale overkill en zelfs parels voor de zwijnen.
Ik zou het net anders bekijken.
Als niet zo getrainde sporter ben je beperkt in wat je fysiek aan kan. Ik bedoel dan qua wattage.
Je hebt die versnellingen dus nodig om u eigen niet de nek af te rijden. Als je dan grote sprongen hebt tussen versnellingen dan kan het zijn dat je ineens een serieuze daling van cadans hebt om niet te veel wattage te moeten trappen.
Het punt is ook niet om met de zondaggroep mee te kunnen. Maar vooral dat je gewoon maar 10 mogelijke versnellingen hebt.
Als een niet getraind fietser zou ik toch kijken naar op zijn minst daar een derailleur vooraan te hebben.
Gewoon ter info stel je gaat rijden met die grizl 5, 40 tanden voorraan.
Je rijdt 85 cadans, in uw 23. Je doet dan 18,59 km/h. Je schakelt naar een lager kroontje zijnde uw 20, met dezelfde cadans doe je ineens 21,38. Dat is 2,79km/h sneller.
Op de weg is dat zeker doenbaar, cadans wat aanpassen en zo compenseer je wat.
Meer versnellingen en mogelijkheden maken het net aangenamer en toegankelijker.
Ik zou persoonlijk echt wel aanraden om net dat tikkeltje meer uit te geven voor de grizl 6 of 7. Je krijgt daar ook return voor terug die het zeker interessant maken. Denk maar de hendels die bij de GRX of Apex toch beter geschikt zijn voor off-road.
Iets wat je constant gebruikt, versnellingen, of constant in uw handen hebt, hendels, bepalen toch veel als het genot van fietsen aankomt.
Ik beschouw mezelf niet echt als beginner, en die 10 speed is voor mij meer dan prima. Ik rij niet in groep, maar ook zeker niet aan 18km/u.
Met een alu fiets met grx400 10 speed doe ik mijn woon-werk (dikke 10km) aan een gemiddelde van 27 à 28, maar evengoed een ritje Vlaamse Ardennen met wat hoogtemeters aan 28 gemiddeld. De eerste Gravel Bash reed ik ook met dat fietsje, en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik niet meekon (integendeel

).
Maar jij hebt geen 1by als ik mij niet vergis?
Dat maakt al een heel groot verschil zoals ik hierboven ook zeg.
Snelheid is niet zozeer het probleem hoor. 40x11 aan 90 cadans is goed voor 41km/h, dus snel genoeg op de vlakke.
Het is vooral alles tussen 35 en 15, en vooral 25 tot 15 (wat ik aanneem waar het gros van de kilometers in gereden zullen worden) waar de stappen voelbaar zijn.
Cadans kan je aanpassen. Maar het verschil tussen 75 en 90 is naar belasting van de spieren al totaal anders als je een beetje voor uw doen vermogen trapt. Als ik te lang moet stoempen cumulatief dan schieten de krampen tot voorbij mijn oren.