De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Grail 7 vs Grizl CF SL 6 :thinking:🤯

Grail 7 Grizl CF SL 6
AluminiumCarbon
2x112x10
GRX RX810 + GRX RX600GRX RX400
Sand (of Forest)Basic Earl Grey
€1.799,00€1.999,00

Voor de 2x11 gekozen. Vertel me waarom het juist of fout is!
Volgens mij ook het makkelijkste om op mijn Wahoo Kickr te zetten (die ook 11 tandwielen heeft).
Deze ook toegevoegd Canyon Grail AL/CF Fender Set.

En deze past ook zover ik het opzoek? Canyon Garmin Mount

Laatst bewerkt:
Hangt er toch vooral van af van wat je wenst? 'juiste' vergelijking zou overigens zijn met de grizl 7.

Ik vind het vreemd om dit zo te gaan vergelijken?

Hangt er toch vooral van af van wat je wenst? 'juiste' vergelijking zou overigens zijn met de grizl 7.

Ik vind het vreemd om dit zo te gaan vergelijken?
Deze is eigenlijk vergeleken op wat in voorraad is.
Voor woon-werk verkeer door de week voornamelijk in het weekend misschien wat extra gravel, daarom ook Grail > Grizl (en bikepacken zit er ook niet meteen in).

2x11 of 2x10 maakt volgens mij niet zoveel uit. Eigenlijk denk ik niet dat ik al ooit op mijn koersfiets op het kleinste kransje langs achter gereden heb.

Zaterdag met windkracht 5 in de rug met mijn grizl 6 zelfs maar een paar keer op mijn zwaarste versnelling geschakeld en dan kwam ik eigenlijk nog bij lange niet tekort.

Nuja als je meer op de weg gaat is het mss handig dat de gaten niet te groot zijn (al vind ik dat precies wel heel goed meevallen met mijn grizl) . Maar ik heb de mijne eigenlijk om meer off-road te rijden en ik een mtb ook wel wat overkill vind voor wat ik er mee wil doen.

Dusja hangt vooral van het gebruik af.

In alle eerlijkheid, de Grail Alu is de enige van de 4 (Grail AL/CF en Grizl AL/CF) die ik niet zou overwegen.

- het unieke van de Grail CF is hate it or love it, maar het is uniek, en werkt wel een beetje dempend
- de lasnaden van de Grizl AL zijn magnifiek weggewerkt, die van de Grail AL zijn nog steeds lelijk
- de veel bredere banden op de Grizl maken dat carbon daar veel minder een impact zal hebben, dus het is veel minder "must"

De Grail AL heeft eigenlijk niets dat mij hebberig maakt. Persoonlijke mening natuurlijk, maar ik zou annuleren :D

In alle eerlijkheid, de Grail Alu is de enige van de 4 (Grail AL/CF en Grizl AL/CF) die ik niet zou overwegen.

- het unieke van de Grail CF is hate it or love it, maar het is uniek, en werkt wel een beetje dempend
- de lasnaden van de Grizl AL zijn magnifiek weggewerkt, die van de Grail AL zijn nog steeds lelijk
- de veel bredere banden op de Grizl maken dat carbon daar veel minder een impact zal hebben, dus het is veel minder "must"

De Grail AL heeft eigenlijk niets dat mij hebberig maakt. Persoonlijke mening natuurlijk, maar ik zou annuleren :D

Net even gaan kijken op de website, die lasnaden zijn inderdaad wel rampzalig.

Wat is de reden eigenlijk dat de hoods zo naar binnen gekanteld zijn bij de grizl?

Is dat voor comfort ofzo?

bij een roadbike, zie Evenepoel of nog erger, bij Van Schip is dat puur aerodynamische optimalisatie

maxresdefault.jpg

Bij een gravelbike is dat omdat ze dan in lijn liggen met de flare van uw stuur. En die flare is er om in de drops meer breedte - en dus controle - te hebben over ruig terrein.

salsa-cowchipper_7-2000x1333.jpg

In het algemeen zijn lichtjes gekantelde hoods ook gewoon comfortabeler. Van nature hou je je handen ook niet loodrecht tov de grond.

bij een roadbike, zie Evenepoel of nog erger, bij Van Schip is dat puur aerodynamische optimalisatie

maxresdefault.jpg

Bij een gravelbike is dat omdat ze dan in lijn liggen met de flare van uw stuur. En die flare is er om in de drops meer breedte - en dus controle - te hebben over ruig terrein.

salsa-cowchipper_7-2000x1333.jpg
Dus op echt off-road terrein kun je met een gravelbike eigenlijk beter in de drops rijden dan op de hoods?

Dus op echt off-road terrein kun je met een gravelbike eigenlijk beter in de drops rijden dan op de hoods?
Dat is natuurlijk persoonlijke smaak, maar daarvoor is dat wel bedoeld, ja :)

Ik rijd heel graag op de hoods, bijna altijd, maar als het iet of wat technisch wordt heb ik meer vertrouwen in de drops. Bij mijn Ritchey stuur is de flare wel heel groot, en de drop heel klein. Een ontzettend lelijk stuur, maar wel perfect voor zijn doel.

ritchey-comp-venturemax-drop-fietsstuur.jpg

Je hebt ook meer het gevoel gelocked te zitten in je stuur. Anderzijds is dat met mijn drop (ga ik eens meten straks, heb net mijn vork nog wat verder afgezaagd) toch ook niet supercomfortabel.

Dat is natuurlijk persoonlijke smaak, maar daarvoor is dat wel bedoeld, ja :)

Ik rijd heel graag op de hoods, bijna altijd, maar als het iet of wat technisch wordt heb ik meer vertrouwen in de drops. Bij mijn Ritchey stuur is de flare wel heel groot, en de drop heel klein. Een ontzettend lelijk stuur, maar wel perfect voor zijn doel.

ritchey-comp-venturemax-drop-fietsstuur.jpg

Je hebt ook meer het gevoel gelocked te zitten in je stuur. Anderzijds is dat met mijn drop (ga ik eens meten straks, heb net mijn vork nog wat verder afgezaagd) toch ook niet supercomfortabel.
Welja als ik een uur off-road ga heb ik altijd last van mijn duimen (wss omdat ik veel te hard knijp op de hoods). Ik zal eens proberen meer in de drops te rijden, zal waarschijnlijk wel helpen omdat ik dan zo niet de angst heb om er vanaf te schieten met mijn handen.

Drops (zeker met flare) is vooral voor momenten dat je meer stabiliteit nodig hebt. Echt afdalen doe je dan ook in de drops.
Voor de rest zou je gewoon comfortabel op de hoods moeten kunnen rijden, 90% van de tijd rijd je toch daar. Overschakelen naar de drops is geen oplossing.
Te vaak staan de hoods te vlak tov je stuur zelf, waardoor je je pols lichtjes naar voor moet kantelen en je ook meer gespannen op je fiets gaat zitten.
Als je op je fiets gaat zitten en je strekt je arm richting je stuur. Dan staat je hand lichtjes naar binnen én zal je handpalm niet vlak staan met de grond hé. Je handpalm aan de kant van je duim zal nu eenmaal hoger gepositioneerd zijn tov je pink. Het is maar logisch dat je je hoods zet naar de natuurlijke positie van je lichaam.

Foto 1: hoods staan vlak tov je stuur.
Foto 2: hoods hebben een hoek van pakweg 15 graden tov je stuur.
Road-Bars-1.jpg

How-to-set-up-drop-handlebars-feature-1340x786.jpg

Filmpje dat het perfect uitlegt.

Drops (zeker met flare) is vooral voor momenten dat je meer stabiliteit nodig hebt. Echt afdalen doe je dan ook in de drops.
Voor de rest zou je gewoon comfortabel op de hoods moeten kunnen rijden, 90% van de tijd rijd je toch daar. Overschakelen naar de drops is geen oplossing.
Te vaak staan de hoods te vlak tov je stuur zelf, waardoor je je pols lichtjes naar voor moet kantelen en je ook meer gespannen op je fiets gaat zitten.
Als je op je fiets gaat zitten en je strekt je arm richting je stuur. Dan staat je hand lichtjes naar binnen én zal je handpalm niet vlak staan met de grond hé. Je handpalm aan de kant van je duim zal nu eenmaal hoger gepositioneerd zijn tov je pink. Het is maar logisch dat je je hoods zet naar de natuurlijke positie van je lichaam.

Foto 1: hoods staan vlak tov je stuur.
Foto 2: hoods hebben een hoek van pakweg 15 graden tov je stuur.
Road-Bars-1.jpg

How-to-set-up-drop-handlebars-feature-1340x786.jpg

Filmpje dat het perfect uitlegt.
Heel interessant. Ik denk dat dat idd het probleem is. Mijn stuur staat op 0 graden en de hoods staan er idd vlak mee.

Zal ik op mijn ultimate ook eens aanpassen, dit is dan ook de reden waarom ik na een tijd mijn schouders begin op te trekken terwijl ik niet het gevoel heb van te ver te zitten.

Puur kwa comfort sowieso, is net hetzelfde als kasseien trouwens. De trillingen van de baan komen via u banden op u voorvork en balhoofd/stem tot op u stuur. Als jij je stuur vast pakt vlak naast u stem ga je 100% van de trillingen op je stuur voelen, als je u stuur op de hoods of beter nog in de drops neemt is je contactpunt verder van je stem verwijderd en ga je dus een deel van u stuur de kans geven om mee te flexen waardoor de trillingen enigszins gedempt worden. De uitzondering hierop is de Grail CF omdat de bovenste bar niet in direct contact staat met je stem/balhoofd.

De toppers hier die tubeless rijden op hun Grizl, nemen jullie voor de zekerheid toch nog een binnenband mee als jullie gaan rijden? Of enkel een repair kit?

De toppers hier die tubeless rijden op hun Grizl, nemen jullie voor de zekerheid toch nog een binnenband mee als jullie gaan rijden? Of enkel een repair kit?
Geen grizl-eigenaar, maar ik neem altijd een binnenbandje mee, en op mijn zadelpen zit een tyre plugger

Eerlijk gezegd, nog geen van beide nodig gehad de voorbije jaren. Een paar kleine gaatjes die onmiddellijk gevuld waren, en een keer of twee dat er een groot gat was en ik heel veel sealant en lucht verloren was, maar alsnog gedicht en gewoon kunnen doorrijden na oppompen. Kwestie dat ik toch altijd thuis geraak.

Ik heb 1 binnenband mee (zijn wel serieuse knuisten vergeleken met een koersbinnenbandje :D). Met de koersfiets 2 omdat die niet tubeless is.

Het aantal volk dat aan mij vraagt (Canyon Grail 7 ALU 2022) welke fiets dat is en complimenten geeft, na 3 ritten, al niet meer op 2 handen te tellen.

Zelf al man aan het rood licht die ik niet ken die vroegen of ze er een foto van mochten nemen.

Dus zo lelijk zal die niet zijn.

Die lasnaden klopt wel.
Geen idee waarom dat op sommige fietsen bijna onzichtbaar is (zoals mijne Trek Procaliber), en op andere fietsen (zoals Scott) ge denkt : dat zou ik wel even goed kunnen lassen.

Ikzelf zou de Grizl absoluut nooit kopen. Omdat ik vooral op de weg wil rijden ermee, en soms wat lichte gravelpaden. Daar is een Grizl veel te overkill voor.

Die lasnaden klopt wel.
Geen idee waarom dat op sommige fietsen bijna onzichtbaar is (zoals mijne Trek Procaliber), en op andere fietsen (zoals Scott) ge denkt : dat zou ik wel even goed kunnen lassen.

Het is gewoon extra nabewerking die geld kost hé. Niemand kan lassen op een manier dat het eruitziet als carbon, maar bij een Grizl moet je toch verdorie goed kijken.

Ps: 't Was geen aanval naar die fiets hé - hij heeft voor mij gewoon geen USP.

Terug
Bovenaan