De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Oprollen van vanachter naar je ventiel toe en de lucht er uit laten, dat is bijna zo goed als vacuüm.
20220417-155753.jpg

Als het als reserve moet dienen, waarom koop je niet één tubolito? Die zijn vele malen kleiner. Eens thuis kan je er altijd weer een gewone band insteken en u tubolito weer als reserve.

Ik heb zelf alleen maar plugs mee, geen reserveband.

Tegenwoordig krijgt de Grail betere banden, maar nog steeds Schwalbe, en dus nog steeds een fluitje van een cent om tubeless te leggen op DT-Swiss velgen.
Zal niet veel uitmaken maar op mijne grail liggen Continentals. Er staat ergens "TR" op geschreven. Vermoed dat dat "Tubeless Ready" wil zeggen.

Eerst kwamen ze met de Schalbe G-One Bite, dan een tijdje Continental Terra's, en nu Schwalbe G-One R banden.

Either way, dit weekend nog eens gaan ploeteren naast het asfalt.

LJGeact.jpeg

Op de carbon Grails liggen blijkbaar Schwalbes, op de aluminium versies liggen Conti's. Geen idee waarom er daar verschil is. Zal wel niet veel uitmaken denk ik. Ze bollen toch goed. :)

Op de carbon Grails liggen blijkbaar Schwalbes, op de aluminium versies liggen Conti's. Geen idee waarom er daar verschil is. Zal wel niet veel uitmaken denk ik. Ze bollen toch goed. :)
Voor de (bijna?) laatste levering klopt dit inderdaad.

Het grootste deel zet hem tubeless, volgens mij.
Gisteren zelf ook gedaan en is precies toch gelukt.
Eentje lekte even aan de naad van de velg de andere aan een 2-tal spaken maar stopte ook snel. 🤞🏻
Hoe te fixen als het aan de spaak precies blijft lucht "lekken"? (Sealant komt er langs daar niet uit, zoals op de naad van de velg wel was).
Nog wat sealant erbij gedaan, wiel weer op druk gezet en rondgedraaid.

Laatst bewerkt:
Hoe te fixen als het aan de spaak precies blijft lucht "lekken"? (Sealant komt er langs daar niet uit, zoals op de naad van de velg wel was).
Nog wat sealant erbij gedaan, wiel weer op druk gezet en rondgedraaid.
Langs de spaak zou niet mogen. Dan zou ik het velglint eens bekijken en vervangen.

Langs de spaak zou niet mogen. Dan zou ik het velglint eens bekijken en vervangen.
Merde dus.
Nog extra kosten en vooral nog velglint in huis halen.

Hoeveel MM breed is het beste qua velglint? Ik keek nu naar deze. (Grail 7 AL, DT Swiss Gravel LN SH11).
En wat is de beste manier om de band er af te halen, sealant op te kuisen en alles proper te hebben? :p

Laatst bewerkt:
Merde dus.
Nog extra kosten en vooral nog velglint in huis halen.

Hoeveel MM breed is het beste qua velglint? Ik keek nu naar deze. (Grail 7 AL, DT Swiss Gravel LN SH11).
En wat is de beste manier om de band er af te halen, sealant op te kuisen en alles proper te hebben? :p
Die zouden een 24mm binnenbreedte moeten hebben, dus pak eentje van 24mm. Die van 25mm die je post past ook prima.

Voor mij is de makkelijkste manier:

- druk eraf
- wiel op de grond
- band bovenaan losduwen langs 1 zijde, een 20- tal cm
- zachtjes uw wiel draaien zodat die opening onderaan zit en dan met een spuit leegzuigen
- band er volledig af
- met een niet rafelende doek het restant aan sealant afnemen
- velglint losmaken als het beschadigd zou zijn
- velgbed VOLLEDIG ontvetten, best met alcohol oid. Tubeless tape kleeft namelijk niet supergoed, dus het is belangrijk dat het overal kan hechten
- starten op 5 a 10cm van het ventiel, over het ventiel, helemaal rond, STRAK, tot je 5 a 10cm verder dan het ventiel eindigt
- langs de naafzijde van de velg een klein gaatje prikken in het ventielgat (met een naald oid)
- ventiel zo diep mogelijk duwen in dat gat, en afh. van model goed opspannen met het ringetje
- band volledig of bijna volledig (zie stap 3) monteren - ik doe het meestal volledig en dan sealant via ventiel, maar binnenkort ga ik wat dikkere sealants proberen en die gaan niet goed via het ventiel)
- sealant (indien nog vers) gewoon opnieuw gebruiken
- pompen voor uw leven
- POPS AND BANGS

Laatst bewerkt:
Jij lijkt mij iemand die weer waarmee hij bezig is, maar dit moet toch een extern probleem hebben? Zo bizar asymmetrische
:laugh:

Slijtage is wel symmetrisch hoor, foto is een beetje scheef getrokken. Maar dat loopvlak is al volledig vlak, om van die scheur nog maar te zwijgen...
Ik rij een mengeling van slecht asfalt en steenpuin (fijne gravel is hier moeilijk te vinden), op zo'n 3 bar (bandjes zijn 38 breed, ik weeg 72kg).

De voorband ter vergelijking;

ZogwTshl.jpg

Je zou denken dat het komt omdat het geen banden voor Tarmac zijn, maar dat zijn ze wel.
Bizar dat deze al zo gesleten zijn.

Ik heb daarnet een nieuwe besteld. Die slijtage is niet zo erg (wordt ie alleen maar rapper van), maar die scheur kan ik niet mee blijven rijden...
Op zich wel leuke bandjes hoor, en niet al te duur.
K zal wat rustiger aanzetten in het vervolg en niet de volle 250 watt ineens loslaten 😆 .

Terug
Bovenaan