De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Ik vind de breedte (in de punt dan voor alle duidelijkheid) toch ook wel storend, misschien is het de combinatie met die anti-slip idd maar het zadel is echt wel vrij breed en ik heb toch wel problemen gehad met zere plekken waar ik anders geen last heb.

Ik begrijp je opmerking over extreem anti-slip wel overigens, het voordeel is wel: je zit vast op u zadel... het nadeel is: ge zit vast op u zadel. Als je op een iets ruwere gravelstrook zit is het op zich niet verkeerd dat je niet constant zit te schuiven en dat voordeel heb je dan wel. Maar als je toch een beetje wil schuiven op u zadel heb je idd vaak dat dat zadel gewoon blijft plakken. Ook bij het opstappen of terug gaan zitten na even uit het zadel geweest te zijn blijf mijn broek vaak haperen op het eerste contactpunt.

Er zijn zeker wel betere zadels te vinden en ook het stuur ben ik niet meteen laaiend enthousiast over: 46mm op die 2XL is echt te breed voor de gemiddelde gebruiker volgens mij. Maar zelfs als je die zaken moet vervangen heb je nog altijd een topfiets voor een mooie prijs. Ik hoop alleszins dat we wat nieuwe gezichten mogen verwelkomen bij de 3de gravel ride. @Mr.Fingers had nog een goeie optie in het achterhoofd als ik me niet vergis. Maar misschien best nog even wachten... straks gaan ze nog denken dat Gravel een wintersport is! :unsure:

Volgens mij zit datzelfde zadel op mijn aeroad. Voor op een gravel allemaal goed en wel, maar als het hetzelfde is op mijn aeroad zal dat er niet lang op zitten.

Ivm zadels, vroeger ook veel uitgetest en nooit een goed gevonden, veel geld aan uitgegeven toen.

Op mijn dogma stond standaard een Prologue Kappa zadel van 75 euro en zat/zit perfect.
Had de carbonnen versie hiervan gekocht, ahja lichter is beter,... maar verkies toch de Kappa.

Dus duur is niet altijd beter.
Iemand ne Dogma kopen? 🙄

Ik was altijd heel content van fizik antares die op mijn ultimate zat. Maar geen idee welk zadel een beetje gelijkaardig is. Wel liefst 1 met korte neus. Misschien fizik vento argo?

Ik was altijd heel content van fizik antares die op mijn ultimate zat. Maar geen idee welk zadel een beetje gelijkaardig is. Wel liefst 1 met korte neus. Misschien fizik vento argo?
Ik heb een Vento Argo zadel liggen... ik vind dat zadel persoonlijk véél te breed. Dat is nog een stapje hogerop van het zadel van de Grizl imo.

Maar een zadel is echt super persoonlijk, ik vond dat Antares zadel van de Ultimate bv pure horror. Maar ik heb intussen wel gemerkt dat ik baat heb bij een zadel met een welving achteraan. Ik gebruik ondertussen al een aantal jaar een Fizik Aliante R5 Open en ik ben daar wel redelijk content van. 100% perfect is het niet, zeker niet in een statische omgeving als op de rollen of bij een lange klim maar voor de rest werkt dat voor mij. Het beste wat je kan doen is testen... en kijken wat voor u werkt en wat niet.

Hier staan de spatborden er ook al een tijdje op. Absolute aanrader moet ik zeggen. Geen spatje modder te bespeuren op mijn rug na een halve veldrit.

En ja, zit er soms ook weleens met mijn schoen tegen.

Niet gravel, maar op de weg rij ik deze periode ook met spatborden. Heb nu wel ook al enkele ritjes gedaan met enkel achter spatbord, dat doet toch het meeste af.

Dat stoten bij korter draaien vond ik ook wel geregeld storen (hoewel dat best meevalt).

Shimano R7000 11-34 cassettes op voorraad bij Mantel. Dus als je er eentje nodig hebt, 't is de moment (ik was al aan het zoeken van deze zomer).

Polle Pien voorspelde een droge dag, dus tijd om er nog eens op uit te trekken ipv te zwiften. Ik ben idd droog kunnen vertrekken maar na 30km gingen de sluizen toch weer open. Nieuw regenjasje kunnen testen (goed bevonden), en onderweg nog een beetje Jan De Nul gespeeld en zwaar aan het baggeren gegaan. Thuis gekomen met net geen 90km en net geen 5kg slijk.

En de obligate gravel - houtstapel - foto kon ook niet ontbreken natuurlijk:

NIJEYFGl.jpg

Welke band zouden jullie nemen voor de gravelbike om nu en dan een plaatselijk mtb rit te rijden in de vooral vlakke modder boerewegen? Ik dacht aan de G one Ultrabite. Nu heb ik de G one allround en deze heeft te weinig grip op de natte winter wegen.

Kan iemand een spatbord aanraden voor vooraan?
Achteraan heb ik een oud mtb spatbord dat prima zen werk doet, maar deze spatten en nattigheid die naar men gezicht vliegen vooraan ben ik wat beu :unsure:
(Of tis de leeftijd)

De meeste die ik vind zijn voor mountainbikes of racefietsen.

Ik was gisteren ook even de natuur ingetrokken om mijn nieuw zadel (zalig!) en dubbbel-wrapped stuur (dubbelzalig!) eens te gaan testen “in anger”. Alles goed vuil en vettig natuurlijk, en nul tractie op de onverharde hellingen van Linkebeek en Beersel.

Yup, ook al ontdekt dat de Cinturato H geen modderband is :).
Ik denk dat ik volgende winter wel voor een zwaardere band kies qua profiel, anderzijds is het op veel plaatsen een harde ondergrond en dan een spekgladde bovenlaag, echt veel grip moet je daar sowieso niet op verwachten. Alleen lopen mijn banden nu wel erg snel vol.

Ik was gisteren ook even de natuur ingetrokken om mijn nieuw zadel (zalig!) en dubbbel-wrapped stuur (dubbelzalig!) eens te gaan testen “in anger”. Alles goed vuil en vettig natuurlijk, en nul tractie op de onverharde hellingen van Linkebeek en Beersel.
double wrappen verdorie, dat ik daar nog niet aan gedacht heb. 'k Heb wel wijvenhanden, dus dat wordt wellicht niet zo praktisch

Terug
Bovenaan