De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vanochtend was het weer de moeite met de linksplakkers. Panische angst voor het vak rechts van zodra er een regendruppel valt.
Op de E19 Antwerpen-Bxl op een bepaald moment alles vol op het linkse en middenvak, rechts reeds tot zover ik kon zien niemand. Linkse vak dan ook nog eens aan 100km/u. Was het beu, en heb rechts 20 wagens ingehaald aan 120km/u. Niemand die ook maar bougeerde naderhand. Ik snap dat écht niet, en dan ben ik diegene die in fout is in deze situatie..

Ik snap de frustratie, maar in dit geval is iedereen in fout. Aangezien de wet stipuleert dat je, gezien de omstandigheden, zo rechts mogelijk moet rijden, zijn de plakkers op het midden -en linkervak allebei in fout. Jij bent in fout omdat je rechts inhaalt.
Het grootse probleem en ook een ergernis, is dat jij een zware fout (volgens de wet) maakt en (denk ik) de anderen niet.

Ik snap de frustratie, maar in dit geval is iedereen in fout. Aangezien de wet stipuleert dat je, gezien de omstandigheden, zo rechts mogelijk moet rijden, zijn de plakkers op het midden -en linkervak allebei in fout. Jij bent in fout omdat je rechts inhaalt.
Het grootse probleem en ook een ergernis, is dat jij een zware fout (volgens de wet) maakt en (denk ik) de anderen niet.
Kom zeg. Diegene die rechts inhaalt is puur wettelijk in fout, maar doet dit enkel omdat de andere bestuurders blind links rijden. De oorzaak en schuld liggen echt wel bij de linksrijders.

Kom zeg. Diegene die rechts inhaalt is puur wettelijk in fout, maar doet dit enkel omdat de andere bestuurders blind links rijden. De oorzaak en schuld liggen echt wel bij de linksrijders.
Ja maar met hoe ons verkeer werkt en de wetgeving is opgesteld moet/mag je in principe niet verwachten dat iemand je langs rechts inhaalt. Wordt daarom toch als gevaarlijk aanzien dacht ik.

Ja maar met hoe ons verkeer werkt en de wetgeving is opgesteld moet/mag je in principe niet verwachten dat iemand je langs rechts inhaalt. Wordt daarom toch als gevaarlijk aanzien dacht ik.
Als je de regels volgt die in ons verkeer opgesteld zijn, dan kan er je niemand rechts inhalen.

Als je de regels volgt die in ons verkeer opgesteld zijn, dan kan er je niemand rechts inhalen.
Nu herhaal je gewoon wat ik zeg hé.

Als iemand anders de regels niet volgt is een gevaarlijkere situatie creëeren niet de oplossing. Dat bedoelde Yulquen gewoon lijkt mij.

Dat is het probleem inderdaad he. Ik besef dat ik in fout ben, maar het is vaak zo frustrerend. Ik zal niet beginnen fahren en in iemand zijn gat rijden, en ga ook niet rechts inhalen bij de minste vertraging. De keren dat ik +125km/uur rijd op een jaar zijn ook op 1 hand te tellen.
Maar vanochtend was het echt zo extreem dat ik het niet kon laten. Werkelijk 20 auto's ingehaald en nog steeds was de eerste camion op het rechtse vak amper in zicht.. Ik snap sommige mensen daar toch echt niet in.

Vanochtend iets na 5u op E17 aan de werken in Genbrugge.
Door die werken is dat daar nu 50, wat heel traag aanvoelt, maar door versmalde rijstroken en vrachtwagens ok is.
Rechts een colonne vrachtwagens voor zover het oog kon reiken, 1 auto ertussen.
Ik kom aan ong 60 (teller) aangereden, achter mij enkele honderden meters niemand.
Die auto beslist om vrij kort voor mij naar links te komen, haalt 1 vrachtwagen in en vertraagt dan tot 40km/h.

Tientallen vrachtwagens ons uiteindelijk langs rechts ingehaald.

Morgen toch maar via R4 rijden denk ik, daar kunt ge tenminste doorrijden. (kom van Waasland en moet richting Ikea)

Vanaf dat den eerste auto afdwingt da ge moet blijven staan alles wat er achter aan het rijden is sleurt zen eigen der mee door.
Als het aan een zebrapad is, heb jij voorrang, en dan dwing ik die ook af. Ik maak dan aanstalten om over te steken, en maak duidelijk oogcontact met de automobilist op het rijvak dat ik als eerste kruis. Ik steek niet daadwerkelijk over tot er geremd wordt, maar ik doe alsof. Is erg effectief.

Als het aan een zebrapad is, heb jij voorrang, en dan dwing ik die ook af. Ik maak dan aanstalten om over te steken, en maak duidelijk oogcontact met de automobilist op het rijvak dat ik als eerste kruis. Ik steek niet daadwerkelijk over tot er geremd wordt, maar ik doe alsof. Is erg effectief.
Een jaar of 5 terug daar eens een discussie over gehad met een chauffeur van een R8. Hij rijdt op het linkervak van de R40 (2 rijstroken in elke richting met een verhoogde scheiding er tussen), op het rechtervak rijdt iets voor hem een Range Rover Sport. Ik maak aanstalten om over te steken van de verhoogde scheiding, de Range Rover stopt zonder drama, de R8 stopt op het zebrapad zodat ik niet kan oversteken.

Hij vond mij een totale zot, ik zag hem toch afkomen, dan moet ik wachten tot de wagens gepasseerd zijn, doordat hij zo bruusk moest remmen kon zijn wagen beschadigd zijn. De Range Rover die beduidend minder remafstand had en 600kg meer woog had er nochtans geen probleem mee, en ik had nog steeds geen voet op het zebrapad gezet...

Some people.

Heb ik ook al meegemaakt met mijne vorige wagen. Was op de Boomsesteenweg (op de brug) aan't rijden richting Gamma, nam net de afrit naast de brug. Kwam daar aangereden en begon met remmen en er gebeurde niets, auto bleef gewoon tegen 90 voort bollen (was een afrit naar beneden ook).

Volle kracht aan de handrem zitten trekken en uiteindelijk kon ik net genoeg vertragen om tot stilstand te komen. Hadden daar auto's gestaan had ik ze allemaal los aangereden.

Bleek uiteindelijk het onderdrukventiel van de rembekrachtiger dat kapot was.
Mijn grootvader heeft vroeger (de man is ondertussen al 25 jaar dood) ook zoiets voorgehad, heb dat vaak horen vertellen.
Ging de wagen van zijne baas ophalen in de garage na onderhoud en onderweg naar huis wilt hij remmen, maar doet niks, ook de handrem deed niks. Meer nog de gaskabel bleef ook haperen dus de auto bleef gas geven.
In die tijd hadden veel mensen cb in de auto, zo ook in de auto van zijn baas en kon hij op die manier een boodschap doorgeven, er was iemand die reageerde en blijkbaar een stuk voor hem reed, die persoon heeft op hem gewacht en hem met zijn auto afgestopt.
De persoon die dat gedaan heeft was Willy Vannitsen, de wielrenner met zijn toen splinternieuwe Mercedes.

De algemene nonchalance van mensen. Daar kan ik mij echt dood aan ergeren.
Het zijn vaak ook dezelfde types,
vrouw van 35 jaar die aan het bellen is in haar bmw x1 en nergens richtingaanwijzers gebruikt en te lui of dom is om terug te schakelen in bochten uit haar constante schrik om stil te vallen.

Gevolg is dat ze hun bochten te snel nemen en dus deels afsnijden of dat ze zo bezig zijn met telefoneren dat ze de dimensies van alles rondom hen volledig fout inschatten.

Zelfs eens meegemaakt dat zo een troela in een minicooper op mij zat te claxoneren en met haar handen zat te zwaaien omdat ik het kruispunt niet wolde blokkeren en stopte aan de stoplijn bij groen licht. Een mirakel dat ik niet ben uitgestapt om haar wat verkeerslessen te geven.

Daar waag ik mij toch niet echt aan met ne kleinen op den arm, mondmasker en na 10 seconden bedampte bril. En alleen boeit het mij feitelijk niet, want ik wandel toch tot waar ik moet zijn en steek over vanaf dat ik een gat zie (maak totaal geen gebruik van zebrapaden dan).

Als der iets is van 'den amerique' dat ik als zeer aangenaam ervaren heb dan is het dat wel. In de Verenigde Staten is dat principe dus totaal niet van tel tenzij expliciet aangegeven op de borden ("slower traffic keep right"). Als Belg zijnde wel een chaos en stresske van hier tot in jakamakka als ze je op LA airport met een huurwagen die je niet kent voor de leeuwen gooien. 500 meter verder sta je al op de autostrade en dan zoeven er langs links, rechts en nog net niet in de tegengestelde richting auto's voorbij. Maar echt, na enkele uurtjes zie je wel de pure efficiëntie.

Ge begint echt op uw gemak te rijden, kiest u maar een strookske en begint maar te bollen. Links wilt der nen Buick rijden tegen 90, rechts halen ze u in tegen 130, no problem, no stress. Ge leert er echt wel verdomd goed mee in uw spiegels te kijken. (Het eerste claxon concert en mini hartaanval als ge rechts probeert in te voegen bij iemand die mij langs rechts aan het inhalen was zit nog steeds in mijn geheugen gegrift.) Die reflex heb ik echt meegenomen van ginder naar de Belgische wegen, het viel mij op hoe weinig ik mijn rechtse spiegel gebruikte eenmaal terug in België.

Linksrijders elke ochtend en mensen die hun bochten afsnijden.
Toen ik eens niet akkoord was met de (geheel onterechte) bokkesprongen van carfleet heb ik eens ne keer enkele weken speciaal mijn bochten extra stevig uitgedraaid genomen (de discussies waren opgelopen tot het niveau van "als t zo zit smijt ik em morgen op zen dak") .

Amai daar waren veel afsnijders die effe hun broekske vol gescheten hadden. Perfect legaal, bleef binnen mijn vakske maar amai bij sommige schol het gene centimeter :p

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het Amerikaans systeem zou werken hier. De autostrades zijn hier veel voller, waardoor het volgens mij zou uitkomen op gewoon op elke strook 90 of 100 rijden. Als je dat prima vind kan je je nu ook gewoon rechts op de cruise control zetten.

Ik haat dan weer mensen die je al van ver ziet staan aan het zebrapad en die niet oversteken tot je voor hun stil staat ookal vertraag je duidelijk. In die tijd was ik al 2x overgelopen en had ik de auto niet gehinderd en kon die zijn momentum wat houden.
Of dat ze niet overgaan tot je duidelijk een teken geeft met uw hand.
Als ze zo blijven staan en geen aanstalten maken heb ik vaak foert en rij ik door. Dat er dan maar iemand achter mij maar stopt.

Ik haat dan weer mensen die je al van ver ziet staan aan het zebrapad en die niet oversteken tot je voor hun stil staat ookal vertraag je duidelijk. In die tijd was ik al 2x overgelopen en had ik de auto niet gehinderd en kon die zijn momentum wat houden.
Of dat ze niet overgaan tot je duidelijk een teken geeft met uw hand.
Als ze zo blijven staan en geen aanstalten maken heb ik vaak foert en rij ik door. Dat er dan maar iemand achter mij maar stopt.
Ja dat ergert mij ook wel, maar ik heb er wel begrip voor. Heb het ook al meegemaakt dat ik dacht dat iemand ging stoppen en al op het zebrapad ging, maar op het laatste moment moest terugspringen of ik had op hun kapoot gelegen. Dus ja, soms heb je liever wat zekerheid zeker als voetvanger, want je hebt geen enkele bescherming tov een auto.

Nu herhaal je gewoon wat ik zeg hé.

Als iemand anders de regels niet volgt is een gevaarlijkere situatie creëeren niet de oplossing. Dat bedoelde Yulquen gewoon lijkt mij.

Neen hoor, ik gaf gewoon aan dat in de situatie van @Koone iedereen in fout is. Ik wou ook geen polemiek creëren wie nu schuldig is of niet, maar wat de letter van de wet zegt.
Ik haal af en toe zelf rechts in, omdat ik het persoonlijk gevaarlijker vind om van rijvak 1 naar rijvak 3 te manoeuvreren en daarna het omgekeerde te doen om een wagen in te halen op het middenvak.
Mijn grootste ergernis aan dit alles -tenzij het ondertussen gewijzigd is- is dat volgens de wet rechts inhalen een zware overtreding is (intrekking rijbewijs mogelijk) en links (midden) blijven rijden niet.

P.S.: Af en toe wou ik dat die springveer optie om wagens mee weg te katapulteren uit Carmageddon ook in het echt bestond. :ROFLMAO:

Ik flikker wel met mijn lichten. Associaal? Misschien wel, maar dat is rechts inhalen ook en niet naar rechtsgaan ook. Wel niet zoals een idioot iemand zen bumper eraf rijden, dat is ook niet nodig. Als ze dan nog niet aan de kant gaan is het via rechts.

Vrouwen in een veel te grote auto is al een even grote ergernis als vrouwen in een te kleine auto waarvan ze denken dat die niet tegen 100km/u de autostrade op kan. Een probleem dat ook oude mensen hebben, die denken dat die vrachtwagen van 40 ton makkelijk van 90 naar 50 kan remmen als zij zoals debielen zonder te kijken de autostrade op rijden.

Ik denk niet dat het Amerikaans systeem zou werken hier. De autostrades zijn hier veel voller, waardoor het volgens mij zou uitkomen op gewoon op elke strook 90 of 100 rijden. Als je dat prima vind kan je je nu ook gewoon rechts op de cruise control zetten.
Sowieso met vrachtwagens die hier max 90 mogen rijden kan dat systeem al niet werken.
En ik heb recent ook gehoord van een Amerikaan dat het keep your lane principe serieus aan het uitsterven is daar, het zou bijna overal ook al rechts aanhouden zijn.

Terug
Bovenaan