We hebben hier ook wel wat maatschappelijke problemen, ik denk aan mentale gezondheid of praktischer de crisis in de kinderopvang, die deels terug te brengen zijn tot misschien iets te hard een standaard na te streven die niet noodzakelijk is. Maar goed, dat is mijn mening.
Sluit ik bij aan. Ik denk dat heel veel problemen die we hebben, zowel qua mentale gezondheid als bredere maatschappelijke problemen, te reduceren zijn tot onze verslaving aan materiële welvaart en hoe die te financieren. We leven vaak om te werken (en voelen ons vaak sociaal gefaald als we een burn-out krijgen, deeltijds gaan werken, etc.) om te kunnen voldoen aan dat ideaalbeeld van heel veel te 'bezitten'. Je moet daar zelfs niet eens voor zoeken: ga naar bepaalde threads hier op het forum en die fetish om toch maar steeds mooiere, duurdere en exclusievere zaken te hebben dan andere mensen spat er vanaf.
Ik ben absoluut geen fan van degrowth, en er zijn weinig nuttigere tijdsbestedingen als het werk doen dat je graag doet (en je mentaal uitdaagt). Maar als ik zie hoe laid back ze op dat vlak in veel armere werelddelen zijn, en als ik dat dan vergelijk met wat voor een ratrace dat dat hier soms is, dan vraag ik me af: waarom doen zoveel mensen hier dat zichzelf toch aan.

Schroef uw consumptie (en inkomsten) wat terug en je gaat misschien een veel gelukkiger leven dan je nu hebt.
Ik woon hier op zowat 20km van Antwerpen centrum, dus dicht genoeg bij een grootstad (je denkt mogelijk aan iets dichter?), maar mijn bubbel beperkt zich niet tot daar du snee, ik zou het nog niet eens overwegen

. Qua gemak, betrouwbaarheid, comfort overtreft welke wagen dan ook de combo OV & deelwagens. De vraag "heb ik het eigenlijk wel nodig?" stelt zich niet en is ook de verkeerde vraag om te stellen. De echte vraag is "is het alternatief aanvaardbaar voor mij?".
Waarom zou je een auto absoluut nodig hebben? Dat is misschien zo als je ergens woont in het kleinste gehucht in de Westhoek of Limburg, maar ergens anders?
Ik woon zelf op zo'n 8km van Antwerpen-centrum. Letterlijk alles wat ik doe in Antwerpen is met de fiets of per (e-)brommer (en ik ben echt niet langer onderweg dan max. 30 minuten): probeer het maar eens met de auto. Als je er al binnen een half uur geraakt kan je overal een halfuur aanschuiven en u blauw betalen aan parking, LEZ, etc.
Als ik naar ergens in de omgeving rond Antwerpen moet zijn, juist hetzelfde. Gisteren nog een hele dag bij een vriendin in Kontich gezeten (20km): een kleine drie kwartier onderweg op rustige binnenwegjes.
Donderdag zat ik nog in Gent. 8€ voor een treinticket heen en terug en op nog geen uur ben ik er (naar station + 40 minuten trein): doe je het na?
Zelfde als ik ga werken in Brussel (krijg wel abonnement, maar bon): op een uur ben ik van bij mij thuis tot aan de voordeur van het Vlaams Parlement.
Pas op, ik ga niet zeggen dat een auto niet comfortabel is eh. Zeker als het regent of je moet vaak ergens zijn dat heel moeilijk bereikbaar is, dan heeft dat idd grote voordelen. Maar in alle andere gevallen is het denk ik eerlijk om te zeggen dat een auto niet meer dan een gewoonte is. Voor de paar gevallen waar een auto echt veel beter/sneller is, is het die grote prijs die je betaalt het dan wel waard?
Is misschien een generatiekloof, maar voor mij in ieder geval niet. Ik geef die uitgespaarde 3/4000+€ per jaar (wat dan nog een onderschatting is voor velen) dan véél liever uit aan pakweg een grote reis, een mooiere woonst of zelfs meer etentjes/dure avondjes uit.