De huurwet: Te weinig aandacht voor mensen die het niet breed hebben

Dit valt dus ook onder de opzet van de thread, want die mensen hebben hun huurinkomsten nodig om hun huidige huisvesting te kunnen bekostigen.
Wie écht afhankelijk is van de huuropbrengsten om aan de eigen woonbehoefte te voldoen, heeft vooral een slechte risicoanalyse gemaakt. Je investeringen spreiden, dat gaat niet als het gros van je vermogen in 1 verhuurd pand zit.

De huurwet wordt niet op maat van vermogenden die onverantwoorde financiële risico's nemen geschreven, zou ik zeggen.

Wie een tweede woning verkoopt, zal daar na zijn lening wel degelijk nog altijd veel overhouden. Je leent namelijk niet 100% van je woning.

Pas op, mijn familie verhuur(de) zelf ook en heeft de nodige slechte betalers gehad. Maar wie verhuurt, investeert. Het is alsof je gaat werken en er mag vanuitgaan dat je nooit een ontslag zal krijgen of dat er iets met je werkgever (faillissement, ...) gebeurt. Net daarom betaal je sociale zekerheid, iets dat verhuurders niet betalen.
Sorry @JPV, maar heb je het voorbeeld gelezen?
Is om te beginnen geen tweede woning, maar was hun enige eigen woning die ze na enige tijd verhuurden en zelf groter gingen wonen in een huurwoning.
Ze hebben ook nog extra kosten gemaakt voor de renovatie.

Wie écht afhankelijk is van de huuropbrengsten om aan de eigen woonbehoefte te voldoen, heeft vooral een slechte risicoanalyse gemaakt. Je investeringen spreiden, dat gaat niet als het gros van je vermogen in 1 verhuurd pand zit.
Maar het is geen investering. Het was de enige, eigen woning waar ze ook naar terug willen keren.

Dus, wederom veralgemening en niet eens de moeite doen om de situatie te lezen.

Het is niet omdat ge alleenstaand ouder zijt dat ge de boel moet afbreken, drugs gebruiken, overlast veroorzaken...

Ik zie dat de meeste verhuurders met penibele financiële situaties wél rekening houden maar het is het gebrek aan respect voor andermans eigendom en de buren dat vaak het probleem is.
Dat zeg ik ook nergens hé, zelf thuis genoeg gezien wat voor absolute eikels en marginalen er komen huren en wat die zich denken te kunnen permitteren omdat het niet van hen is. Het zal ook wel daarom zijn dat een SVK het appartement terug herstelt naar de oorspronkelijke staat.

Maar zo'n zaken moet je nu eenmaal via het gerecht regelen als je ze uit je eigendom wil. Deze thread ging origineel over dat huurder te veel rechten hebben in die situatie, dat weet ik zo niet, aangezien die rechten ook de brave huurders beschermen die mooi hun huur betalen maar die de eigenaar misschien buiten wil voor eigen redenen.

Voorbeeld: een vriendin van mijn vrouw is een 20-jarige vluchtelinge. Huurt een omgebouwd kapperssalon dat als woonst veel te wensen overlaat (amper geïsoleerd, klein, ...) waar het deze winter 16 °C was. Maar ze betaalt €450 ofzo dus ze is tevreden. Gebouw wordt overgekocht en ze kreeg gewoon een brief in de bus dat ze 3 maand had om iets anders te zoeken, wat met haar budget en profiel niet eenvoudig is. Op dat moment is de wetgeving er om haar te beschermen (ze heeft eigenlijk 6 maand o.a.).

Maar het is geen investering. Het was de enige, eigen woning waar ze ook naar terug willen keren.
Dat verandert niets aan het feit dat het een investering is. Zodra je je geld in een (financieel) actief steekt en daar een inkomstenstroom uit haalt (en bijhorende waardefluctuaties) zit je met een investering.
Als ik morgen mijn huis verkoop om aandelen van Apple te kopen en dan bij mijn ouders ga wonen om geld te besparen, blijft die aandelenaankoop nog altijd een investering (ongeacht wat mijn oogmerk ook is).

Als ik morgen mijn huis verkoop om aandelen van Apple te kopen en dan bij mijn ouders ga wonen om geld te besparen, blijft die aandelenaankoop nog altijd een investering (ongeacht wat mijn oogmerk ook is).
Ik zie de vergelijking niet in met uw enige eigen woonst aankopen, er geld insteken om het op te waarderen voor uw eigen en het vervolgens tijdelijk te verhuren en er later zelf terug in te trekken.
Natuurlijk is het dat wél. Er zit een groot deel van hun vermogen in, en ze verwachten er opbrengst van. Volgens welke definitie is dat géén investering?
Dat verandert niets aan het feit dat het een investering is. Zodra je je geld in een (financieel) actief steekt en daar een inkomstenstroom uit haalt (en bijhorende waardefluctuaties) zit je met een investering.
Bijna elke definitie van investering dicteert dat dit al bij de aanschaf bepaald wordt. In dit geval is het aangekocht om zelf in te wonen.

Zal van je definitie van investering afhangen, maar voor mij is het pas een investering als het specifiek met dat doel aangekocht wordt (zoals de aandelen van apple in @Straddle hierboven).

Dat zeg ik ook nergens hé, zelf thuis genoeg gezien wat voor absolute eikels en marginalen er komen huren en wat die zich denken te kunnen permitteren omdat het niet van hen is. Het zal ook wel daarom zijn dat een SVK het appartement terug herstelt naar de oorspronkelijke staat.

Maar zo'n zaken moet je nu eenmaal via het gerecht regelen als je ze uit je eigendom wil. Deze thread ging origineel over dat huurder te veel rechten hebben in die situatie, dat weet ik zo niet, aangezien die rechten ook de brave huurders beschermen die mooi hun huur betalen maar die de eigenaar misschien buiten wil voor eigen redenen.

Voorbeeld: een vriendin van mijn vrouw is een 20-jarige vluchtelinge. Huurt een omgebouwd kapperssalon dat als woonst veel te wensen overlaat (amper geïsoleerd, klein, ...) waar het deze winter 16 °C was. Maar ze betaalt €450 ofzo dus ze is tevreden. Gebouw wordt overgekocht en ze kreeg gewoon een brief in de bus dat ze 3 maand had om iets anders te zoeken, wat met haar budget en profiel niet eenvoudig is. Op dat moment is de wetgeving er om haar te beschermen (ze heeft eigenlijk 6 maand o.a.).

Akkoord dat die wetgeving er moet zijn om die mensen te beschermen.
Maar op dit moment is het gewoon zo dat krapuul dat de boel afbreekt dat veel te lang en te makkelijk kan blijven waarvan de verhuurder de dupe is.

Akkoord dat die wetgeving er moet zijn om die mensen te beschermen.
Maar op dit moment is het gewoon zo dat krapuul dat de boel afbreekt dat veel te lang en te makkelijk kan blijven waarvan de verhuurder de dupe is.
Ligt dat volgens jouw ervaring als syndicus dan aan de wetten die huurders te hard beschermen of het vredegerecht dat traag is?

Ligt dat volgens jouw ervaring als syndicus dan aan de wetten die huurders te hard beschermen of het vredegerecht dat traag is?

Goh, daar durf ik geen lijn in te trekken.
Dat is ook moeilijk, ik heb de indruk dat ze bij wanbetaling makkelijker kunnen optreden dan bij toebrengen van schade. En vaak is het zo dat erna de vogel al vliegen is (bijv afloop huurcontract) en ge naar uw centen kunt fluiten.

Overlast vind ik dat het gerecht wel echt veel te laks is. Ge moet al heel veel pv's hebben voor ze die klachten serieus nemen en dan komen ze er meestal wel met een tikje op de vingers van af om dan terug in hetzelfde gedrag te hervallen.

Trouwens een mooi voorbeeld hoe die wetgeving scheef kan zitten:
Het huis van mijn grootmoeder werd na haar dood verhuurd. Die huurder is met de noorderzon verdwenen, geen huur meer ontvangen, alle verwarming etc uitgezet, en interieur gesloopt ... Maar, geen huurcontract opgezegd, dus dan zit je vast he. Er is dan uiteindelijk een rechtzaak moeten komen waarbij geen tegenpartij te vinden is, dat duurt een tijdje voor dat zover is.
Zo'n woning die een winter moet doorgaan zonder enige verwarming, ja, dat is rot vanbinnen he...

En dat komt uiteindelijk puur door het feit dat de wetgeving zegt dat je een huurcontract niet onmiddelijk mag verbreken bij wanbetaling.

edit: en daarmee wil ik dus niet zeggen dat die wetgeving moet veranderen, maar wel dat er een véél snellere procedure moet komen om het aan te kaarten.

Bijna elke definitie van investering dicteert dat dit al bij de aanschaf bepaald wordt. In dit geval is het aangekocht om zelf in te wonen.
Zal van je definitie van investering afhangen, maar voor mij is het pas een investering als het specifiek met dat doel aangekocht wordt (zoals de aandelen van apple in @Straddle hierboven).
Of je een appartement nu koopt en verhuurt met het oogmerk om (1) er later zelf in te gaan wonen of (2) het te verkopen met een meerwaarde, blijft gelijk. Het blijft een investering.
Stel dat ik aandelen van Apple koop, puur omdat ik een fan ben van Apple en ze een goed bedrijf vindt (zonder echt winstoogmerk), dan blijft het evenzeer een aandeleninvestering.

Het huis van mijn grootmoeder werd na haar dood verhuurd. Die huurder is met de noorderzon verdwenen, geen huur meer ontvangen, alle verwarming etc uitgezet, en interieur gesloopt ... Maar, geen huurcontract opgezegd, dus dan zit je vast he. Er is dan uiteindelijk een rechtzaak moeten komen waarbij geen tegenpartij te vinden is, dat duurt een tijdje voor dat zover is.
Zo'n woning die een winter moet doorgaan zonder enige verwarming, ja, dat is rot vanbinnen he...

En dat komt uiteindelijk puur door het feit dat de wetgeving zegt dat je een huurcontract niet onmiddelijk mag verbreken bij wanbetaling.
Caveat Emptor, zeker voor mensen die hun eigendom gaan verhuren. Naar mijn mening heb je hier als verhuurder een plicht om je huiswerk te doen vooraleer je het aan iemand verhuurt en moet je deze risico's erbij nemen. Als ik aandelen koop van een firma, moet ik goed opletten waar ik mijn geld en investering aan toevertrouw.

Of je een appartement nu koopt en verhuurt met het oogmerk om (1) er later zelf in te gaan wonen of (2) het te verkopen met een meerwaarde, blijft gelijk. Het blijft een investering.
Stel dat ik aandelen van Apple koop, puur omdat ik een fan ben van Apple en ze een goed bedrijf vindt (zonder echt winstoogmerk), dan blijft het evenzeer een aandeleninvestering.
Maar ze hebben het gekocht om zelf in te wonen en nooit met het oogmerk om te verhuren. Wat ze ook gedaan hebben. Om dan tijdelijk uit te wijken naar een grotere huurwoning wegens gezinsuitbreiding en ondertussen te verhuren.
Dus zelfs met uw definitie is het geen investering :unsure:

Maar ze hebben het gekocht om zelf in te wonen en nooit met het oogmerk om te verhuren. Wat ze ook gedaan hebben. Om dan tijdelijk uit te wijken naar een grotere huurwoning wegens gezinsuitbreiding en ondertussen te verhuren.
Dus zelfs met uw definitie is het geen investering :unsure:
Dat is wel degelijk een investering. Ze hebben een pand gekocht, verhuren het en ontvangen de huurgelden en blijven eigenaar van het pand. Of ze nu het oogmerk hebben om daar later in te gaan wonen of het eeuwig te blijven verhuren verandert daar geen zier aan.

Als ik aandelen koop, maak een ik een aandeleninvestering.
Als ik een pand koop en het verhuur is dat eveneens een investering.

Je oogmerk bij de aankoop bepaalt niet of het al dan niet een investering is.

Caveat Emptor, zeker voor mensen die hun eigendom gaan verhuren. Naar mijn mening heb je hier als verhuurder een plicht om je huiswerk te doen vooraleer je het aan iemand verhuurt en moet je deze risico's erbij nemen. Als ik aandelen koop van een firma, moet ik goed opletten waar ik mijn geld en investering aan toevertrouw.
Wat jij zegt is dat het bvb als werkgever ook uw fout is als een personeelslid heel uw magazijn leeg pikt...

Dat is wel degelijk een investering. Ze hebben een pand gekocht, verhuren het en ontvangen de huurgelden en blijven eigenaar van het pand. Of ze nu het oogmerk hebben om daar later in te gaan wonen of het eeuwig te blijven verhuren verandert daar geen zier aan.

Als ik aandelen koop, maak een ik een aandeleninvestering.
Als ik een pand koop en het verhuur is dat eveneens een investering.

Je oogmerk bij de aankoop bepaalt niet of het al dan niet een investering is.
(vandale heeft geen nuttige defintie voor dit geval, gaat specifiek over belegging van gelden of geïnvesteerd geld. En ik ga die niet aanhalen terwijl het huidige geval daar niet onder valt, al zou ik kunnen zeggen dat het dan dus ook geen investering is :p )

As said, bijna elke definitie heeft het over de aanschaf of verbetering met dan als doel er een meerwaarde uit te halen.

Maar zoals ik ook al zei, zal allemaal afhangen van uw definitie. Dus laten we stoppen met in cirkeltjes te lopen. Ik aanzie mijn eigen huis ook niet als een investering want ik wil hier gewoon wonen en er geen winst uit halen. Dat verandert ook niet als ik (zoals hiervoor al gezegd) in een situatie kom waar ik er tijdelijk niet meer in woon en het tijdelijk verhuur.

Maar zoals ik ook al zei, zal allemaal afhangen van uw definitie. Dus laten we stoppen met in cirkeltjes te lopen. Ik aanzie mijn eigen huis ook niet als een investering want ik wil hier gewoon wonen en er geen winst uit halen. Dat verandert ook niet als ik (zoals hiervoor al gezegd) in een situatie kom waar ik er tijdelijk niet meer in woon en het tijdelijk verhuur.
Kijk gewoon naar de acties, niet naar de intenties. Economisch gezien besteed je je geld ofwel aan consumptie ofwel aan een investering.

Je koopt een huis/appartement en je gaat erin wonen -> Je consumeert dus je aankoop. Dat is consumptie en geen investering.
Zodra je eruit gaat en het verhuurt en je eigen woonst niet meer consumeert zit je in een investeringssituatie. Dat kan terug veranderen als je er zelf in gaat wonen en je woonst zelf terug gebruikt, maar je intenties/oogmerk spelen daarin geen rol.

Het trieste is natuurlijk dat door een verregaande bescherming van huurders, men eigenlijk een recht op wonen tracht te garanderen ten koste van het recht op en bescherming van de eigendom van anderen.

Huur je met een uitkering? Dan zie ik niet in waarom de uitkeringsinstelling niet rechtstreeks aan je verhuurder zou betalen.
Huur je met een (laag) loon? Tja, bij wanbetaling dan maar loonbeslag. Maar ook: belastingkorting tot op het punt dat je netto-inkomsten gelijk zijn aan die van huurders van een sociale woning. Een soort van huurpremie dus.
Kost dit te veel? Prima, investeer in meer sociale woningen MAAR verkoop die achteraf niet aan een habbekrats door en vraag daar wél een deftige huur voor, die onder de marktprijs mag liggen maar ook weer niet belachelijk laag...

Een tijdje terug gehoord hoeveel (nu ja, hoe weinig) een eveneens alleenstaande mannelijke collega van mijn moeder betaalde voor de huur van zijn sociale woning, ... dat is dus nauwelijks de helft van wat ik als alleenstaande afbetaal als hypotheek en dan heeft de overheid ook nog eens de woonbonus nog eens afgeschaft voor mensen die nu nog iets kopen (zou mijn leven alweer € 900 duurder gemaakt hebben per jaar).

Voor de écht gortige gevallen: genre mensen die hele huurwoningen hebben gesloopt in het verleden, etc. een zwarte lijst en op kosten van de overheid dan maar een bed en douche ergens in een oude legerkazerne. Dan kunnen ze daartussen kiezen of dakloos worden. We zijn als samenleving op dat vlak te soft, en het gerecht kiest in deze dan ook nog eens doorgaans de kant van de huurders, want een kei kan je stropen.

Aan de andere kant van het debat, mogen huurinkomsten, zeker van mensen die meerdere eigendommen verhuren, fiscaal ook eens herbekeken worden. Dit is een zoveelste voorbeeld van hoe je in dit land vermogen vooral opbouwt door erven, of enkele decennia geleden de juiste (veel goedkopere) investeringen te doen. Dit terwijl jongere kopers weggeduwd worden uit de woningmarkt door "investeerders".
Wie kan leven op huurinkomsten alleen zonder arbeid, mag op die huurinkomsten belast worden als ware het arbeid of op z'n minst bedrijfswinsten, en niet een fictief peulschilletje van een KI.

edit: en daarmee wil ik dus niet zeggen dat die wetgeving moet veranderen, maar wel dat er een véél snellere procedure moet komen om het aan te kaarten.
Niet mee eens.

Code:
Artikel 28. Gebruik van het goed als goed huisvader
§1. De huurder is gehouden het gehuurde goed te gebruiken als een goed huisvader en volgens de
bestemming die bij de huurovereenkomst daaraan gegeven is, of volgens de bestemming die, bij
gebrek aan overeenkomst daarover, naargelang van de omstandigheden vermoed wordt.
Als de huurder het goed niet gebruikt conform de bestemming, vermeld in het eerste lid, of het een
bestemming geeft die nadelig is voor de verhuurder, kan de verhuurder, naargelang van de omstandigheden, de huur doen ontbinden.
§2. De huurder is ertoe gehouden de verhuurder op de hoogte te brengen van de herstellingen die
nodig zijn en ten laste van de verhuurder vallen.

De wet bevat wel degelijk de mogelijkheid om hier tegen op te treden, zélfs om de huur te ontbinden zelfs als er geen wanbetaling is. Bij niet gebruik als goede huisvader kan je aan de vrederechter vragen om de woonst te betreden voor een dringende interventie. Met de winter in aantocht is dat normaal gezien geen probleem. En nee, een zaak voor de vrederechter duurt niet lang.

Terug
Bovenaan