De maatschappelijke impact van AI, voor- en tegenstanders

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum

ben jij:

• voorstander

Stemmen: 85 50,9%
  • tegenstander

Stemmen: 38 22,8%
  • neutraal

Stemmen: 44 26,3%

• Totaal aantal stemmers
    167
Goeie podcast die wel diep gaat. Een schamele 5 uur lang.
Gaat over geopolitieke keuzes, energie, hoe het allemaal werkt. Schaalvoordelen, flops, weights en bending the curve.

Deze is waarschijnlijk nog vrij onschuldig gezien de gasten en het onderwerp maar kijkers toch ook even meegeven dat Fridman niet geheel onbesproken is. Af en toe nodigt hij progressieven uit maar hij heeft een vrij uitgesproken rechtse tilt in zowel zijn gasten als publiek. Zijn meest populaire videos zijn interviews met rechtse boegbeelden zoals Musk, Trump, Tucker Carlson, Shapiro, Jordan Peterson, Joe Rogan, ... Beetje gelijk Joe Rogan is het een softballer die soms meegaat in misinformatie en zijn gasten niet vaak zal tegenspreken of factchecken. Maw, beetje oppassen en kritisch blijven als je doorklikt en in het politieke youtube klikhol terecht komt.

Deze is waarschijnlijk nog vrij onschuldig gezien de gasten en het onderwerp maar kijkers toch ook even meegeven dat Fridman niet geheel onbesproken is. Af en toe nodigt hij progressieven uit maar hij heeft een vrij uitgesproken rechtse tilt in zowel zijn gasten als publiek. Zijn meest populaire videos zijn interviews met rechtse boegbeelden zoals Musk, Trump, Tucker Carlson, Shapiro, Jordan Peterson, Joe Rogan, ... Beetje gelijk Joe Rogan is het een softballer die soms meegaat in misinformatie en zijn gasten niet vaak zal tegenspreken of factchecken. Maw, beetje oppassen en kritisch blijven als je doorklikt en in het politieke youtube klikhol terecht komt.

En zelensky, noam chomsky, richard wolff enzoverder. Dit is gewoon een enorm interessante podcast over AI. Je hoeft niet altijd op de boodschapper te schieten.

Dat hij niet onbesproken is zoals je kan afleiden uit de wiki link mag geweten worden. Zijn videos zijn op youtube door het algoritme ook gelinkt aan het rechts politieke klikhol en daar mogen mensen toch voor gewaarschuwd worden. Het is niet alsof er een gebrek is aan AI podcasts dus persoonlijk zou ik voor een neutralere kiezen zonder die politieke insteek; Latent Space, In Machines We Trust, AI & I, Eye on AI, The AI Podcast by Nvidia, Me Myself & AI, ... Natuurlijk google centric maar ben wel fan van de voormalige BBC docu presentator en wiskundige Hannah Fry haar podcast voor Deepmind. Die heeft al gigantische namen over de vloer gehad.

Dat hij niet onbesproken is zoals je kan afleiden uit de wiki link mag geweten worden. Zijn videos zijn op youtube door het algoritme ook gelinkt aan het rechts politieke klikhol en daar mogen mensen toch voor gewaarschuwd worden. Het is niet alsof er een gebrek is aan AI podcasts dus persoonlijk zou ik voor een neutralere kiezen zonder die politieke insteek; Latent Space, In Machines We Trust, AI & I, Eye on AI, The AI Podcast by Nvidia, Me Myself & AI, ... Natuurlijk google centric maar ben wel fan van de voormalige BBC docu presentator en wiskundige Hannah Fry haar podcast voor Deepmind. Die heeft al gigantische namen over de vloer gehad.
Ah ik luister daar naar op spotify. Die heeft vaak toch wel heel interessante gasten van elk politiek spectrum en eerlijk heeft niet zo een uitgesproken mening. Die stelt korte vragen en duwt zijn eigen mening weinig door. Die met bernie sanders was ook nog goed maar wel kort.

Als je ziet wat er allemaal gebeurd is voor en na de bekerfinale, mag AI daar dringend eens wat oplossingen voor maken.

🙏🙏🙏

Zonet een goed (en voor Jan modaal behapbaar) stukje televisie gezien over 1 van de mogelijke toekomstscenario's van AI voor onze maatschappij.

Absoluut de moeite om eens te bekijken. Zeker voor al wie AI als een "ver van m'n bed show" beschouwt.

---

Een dikke 2,5 jaar na de lancering van ChatGPT blijf ik mij verbazen over hoe weinig mensen goed en wel beseffen wat er op ons afkomt.
Ik volg het ook allemaal niet in nanodetail op hoor, daarvoor volgen de ontwikkelingen zich te snel op. Maar big picture is het wel duidelijker en duidelijker waar we naartoe gaan.
Zelfs de gemiddelde hoogeschoolde Vlaming met een mooie baan lacht het nog te vaak weg met "ja maar mijn job kan je bijlange nog niet vervangen door AI hoor" of "geen zorgen, mensen zullen altijd nodig zijn om de boel te beheren en te controleren" of de klassieker "ach, de mens heeft zich altijd weten aan te passen, van de industriele revolutie tot het ontstaan van het internet, de jobmarkt zal ook nu evolueren hoor".

Kop in het zand...

Er wordt ook bijzonder weinig over gepraat in de mass media (in vergelijking met de waanzinnige impact dat het zal hebben).
Maar ergens begrijp ik het wel. What's the point, de bevolking schrik aanjagen voor iets dat niet meer te stoppen valt? (want intussen zo goed als te laat om een AI moratorium in te roepen - en in de praktijk moeilijk vast te leggen op globaal niveau wegens concurrerende belangen van landen/bedrijven/individuen)

De wereld wordt binnen een handvol jaar onherkenbaar. En wat met het menszijn zelf?

En zeggen dat bovenstaande video eigenlijk een optimistische kijk deelt...
De kans is (jammer genoeg) veel groter dat we in een dystopisch scenario terechtkomen, met als resultaat mogelijk zelfs de uitroeiing van de mensheid zelf.

Dus vrienden, geniet met volle teugen van het (normale) leven nu het nog kan! The window is rapidly shrinking :(

Graag wat onderbouwing wanneer je het ergens niet mee eens bent,
Zonet een goed (en voor Jan modaal behapbaar) stukje televisie gezien over 1 van de mogelijke toekomstscenario's van AI voor onze maatschappij.

Absoluut de moeite om eens te bekijken. Zeker voor al wie AI als een "ver van m'n bed show" beschouwt.

---

Een dikke 2,5 jaar na de lancering van ChatGPT blijf ik mij verbazen over hoe weinig mensen goed en wel beseffen wat er op ons afkomt.
Ik volg het ook allemaal niet in nanodetail op hoor, daarvoor volgen de ontwikkelingen zich te snel op. Maar big picture is het wel duidelijker en duidelijker waar we naartoe gaan.
Zelfs de gemiddelde hoogeschoolde Vlaming met een mooie baan lacht het nog te vaak weg met "ja maar mijn job kan je bijlange nog niet vervangen door AI hoor" of "geen zorgen, mensen zullen altijd nodig zijn om de boel te beheren en te controleren" of de klassieker "ach, de mens heeft zich altijd weten aan te passen, van de industriele revolutie tot het ontstaan van het internet, de jobmarkt zal ook nu evolueren hoor".

Kop in het zand...

Er wordt ook bijzonder weinig over gepraat in de mass media (in vergelijking met de waanzinnige impact dat het zal hebben).
Maar ergens begrijp ik het wel. What's the point, de bevolking schrik aanjagen voor iets dat niet meer te stoppen valt? (want intussen zo goed als te laat om een AI moratorium in te roepen - en in de praktijk moeilijk vast te leggen op globaal niveau wegens concurrerende belangen van landen/bedrijven/individuen)

De wereld wordt binnen een handvol jaar onherkenbaar. En wat met het menszijn zelf?

De kans is (jammer genoeg) veel groter dat we in een dystopisch scenario terechtkomen, met als resultaat mogelijk zelfs de uitroeiing van de mensheid zelf.

Dus vrienden, geniet met volle teugen van het (normale) leven nu het nog kan! The window is rapidly shrinking :(
Lulkoek

Waardevolle reply...

Welk stuk van de video en/of tekst trek je precies in twijfel?

Het idee:
Dat AI onze maatschappij onherkenbaar zal veranderen in de komende jaren?
Dat de meeste kennisjobs in die periode zullen verdwijnen, of alleszins bijna volledig optioneel zullen worden?
Dat zaken zoals basisinkomen (UBI) er vrij snel zullen (moeten) komen?
Dat er mogelijks grootschalige sociale onrust op ons afkomt als rechtstreeks gevolg van dit alles?

Of heeft je "lulkoek" reply het enkel op de nog meer dystopische scenario's die ik op het einde naar voren breng. Zoals bvb. een existentieel conflict tussen AI <-> mens. Van het volledig irrelevant worden van de mens (zoals een mier dat voor ons is) in een best case scenario tot een mogelijke uitroeiing van de volledige mensheid (bewust of onbewust) in een worst case scenario?

---

Kop in het zand...

Ik dacht nochtans direct dat mijn job op de helling kwam te staan. In mijn werkgebied waar veel normen/wetgevingen dienen gerespecteerd te worden en in een omgeving waar het 'product' van A tot Z digitaal blijft gaat AGI een 'field day' hebben.
Nu dystopisch zie ik het allemaal wel nog niet in. Wel dat AGI er gaat komen om de winsten van bedrijven te verhogen ten koste van de inkomsten die mensen gaan kunnen vergaren. Ik zie het in dat geval eerder nog botsen tussen overheden en bedrijven die de AGI faciliteren.

Akkoord

(...)

Het is allemaal toch wat genuanceerder dan het vaak voorgesteld wordt.
Ja, de jobmarkt zal onvermijdelijk sterk veranderen, en ja, AI heeft het potentieel om een groot aantal taken (en uiteindelijk ook functies) over te nemen. Maar de snelheid en impact waarmee dat gebeurt, worden vaak overschat.
Vandaag zitten we nog vooral in een fase waarin AI — en zeker generatieve of agentic AI — hoofdzakelijk repetitieve of voorspelbare taken automatiseert, die sowieso al weinig menselijke creativiteit of contextbewustzijn vereisten. In veel organisaties zal AI vooral een ondersteuningstool zijn, niet meteen een volwaardige vervanger van een personeelslid. Denk aan het verlichten van administratieve taken, het voorbereiden van rapporten, of het structureren van communicatie. Dat is waardevol, maar nog géén revolutie.

Bovendien mogen we de complexiteit van adoptie niet onderschatten. Veel bedrijven slagen er vandaag al amper in om een stabiel machine learning-model in productie te brengen, laat staan om hun volledige datastructuur toegankelijk te maken voor een AI-agent. Het idee dat ze plots al hun processen, documenten en beslissingslogica naadloos in AI-werkstromen gieten, is vaak technisch en organisatorisch niet realistisch. Zelfs met off-the-shelf-oplossingen binnen Microsoft- of Google-ecosystemen blijven er architecturale, budgettaire en privacybezwaren bestaan.

Daarnaast blijven deze modellen probabilistisch van aard. Je hebt dus nood aan menselijke monitoring, kwaliteitscontrole en evaluatie - net zoals dat vandaag bestaat voor de menselijke taken in organisaties. Zeker in domeinen met juridische of maatschappelijke gevoeligheid (denk aan overheidsdiensten, bijslagen, zorg, onderwijs, financiele instellingen...) is het onverantwoord om die verantwoordelijkheid volledig aan een LLM over te laten. Daar spelen ook ethiek en wetgeving een remmende maar noodzakelijke rol. Het blijft in hoofde een trade-off tussen automatisering, risico en aansprakelijkheid.

En dan is er nog het menselijk aspect. AI is nog lang niet goed in empathie, nuance, moreel oordelen, of het opbouwen van vertrouwen. In klantendienst, begeleiding, verkoop of bemiddeling blijft de mens voorlopig onvervangbaar. Veel AI-oplossingen zullen net ondersteunend worden ingezet, zodat de mens zich kan focussen op waar hij of zij écht een verschil maakt.
Bovendien verloopt maatschappelijke en technologische verandering zelden als een ‘big bang’, maar eerder in golven. AI zal zeker veel doen verschuiven, maar altijd binnen een ecosysteem van technische beperkingen, menselijke weerstand, wetgeving, foutmarges en kostenafwegingen. En zelfs als volledige automatisering van bepaalde functies mogelijk wordt, blijven er controle- en beheertaken nodig- al was het maar om de risico’s van blinde automatisering te vermijden.
Tot slot: niet iedereen zal er even goed mee wegkomen. De grote ongelijkheid zit hem niet in “wie wordt vervangen”, maar in “wie blijft mee kunnen”. AI zal de kloof tussen mensen, sectoren en organisaties eerder vergroten dan verkleinen. De uitdaging ligt dus niet alleen in technologie, maar ook in sociaal beleid, educatie en organisatiecultuur.

AI zal veel veranderen, maar de echte revolutie zit hem niet in de snelheid waarmee het kan, wel in de traagheid waarmee we het als samenleving zullen (en kunnen) absorberen. De oplossingen van vandaag zijn zo goed als ze zijn vandaag, maar zullen over tijd enkel verbeteren. De inhoud van mijn post kan achterhaald zijn over vijf jaar, maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo zal zijn.

Akkoord

Het is allemaal toch wat genuanceerder dan het vaak voorgesteld wordt.
Ja, de jobmarkt zal onvermijdelijk sterk veranderen, en ja, AI heeft het potentieel om een groot aantal taken (en uiteindelijk ook functies) over te nemen. Maar de snelheid en impact waarmee dat gebeurt, worden vaak overschat.
Vandaag zitten we nog vooral in een fase waarin AI — en zeker generatieve of agentic AI — hoofdzakelijk repetitieve of voorspelbare taken automatiseert, die sowieso al weinig menselijke creativiteit of contextbewustzijn vereisten. In veel organisaties zal AI vooral een ondersteuningstool zijn, niet meteen een volwaardige vervanger van een personeelslid. Denk aan het verlichten van administratieve taken, het voorbereiden van rapporten, of het structureren van communicatie. Dat is waardevol, maar nog géén revolutie.

Bovendien mogen we de complexiteit van adoptie niet onderschatten. Veel bedrijven slagen er vandaag al amper in om een stabiel machine learning-model in productie te brengen, laat staan om hun volledige datastructuur toegankelijk te maken voor een AI-agent. Het idee dat ze plots al hun processen, documenten en beslissingslogica naadloos in AI-werkstromen gieten, is vaak technisch en organisatorisch niet realistisch. Zelfs met off-the-shelf-oplossingen binnen Microsoft- of Google-ecosystemen blijven er architecturale, budgettaire en privacybezwaren bestaan.

Daarnaast blijven deze modellen probabilistisch van aard. Je hebt dus nood aan menselijke monitoring, kwaliteitscontrole en evaluatie - net zoals dat vandaag bestaat voor de menselijke taken in organisaties. Zeker in domeinen met juridische of maatschappelijke gevoeligheid (denk aan overheidsdiensten, bijslagen, zorg, onderwijs, financiele instellingen...) is het onverantwoord om die verantwoordelijkheid volledig aan een LLM over te laten. Daar spelen ook ethiek en wetgeving een remmende maar noodzakelijke rol. Het blijft in hoofde een trade-off tussen automatisering, risico en aansprakelijkheid.

En dan is er nog het menselijk aspect. AI is nog lang niet goed in empathie, nuance, moreel oordelen, of het opbouwen van vertrouwen. In klantendienst, begeleiding, verkoop of bemiddeling blijft de mens voorlopig onvervangbaar. Veel AI-oplossingen zullen net ondersteunend worden ingezet, zodat de mens zich kan focussen op waar hij of zij écht een verschil maakt.
Bovendien verloopt maatschappelijke en technologische verandering zelden als een ‘big bang’, maar eerder in golven. AI zal zeker veel doen verschuiven, maar altijd binnen een ecosysteem van technische beperkingen, menselijke weerstand, wetgeving, foutmarges en kostenafwegingen. En zelfs als volledige automatisering van bepaalde functies mogelijk wordt, blijven er controle- en beheertaken nodig- al was het maar om de risico’s van blinde automatisering te vermijden.
Tot slot: niet iedereen zal er even goed mee wegkomen. De grote ongelijkheid zit hem niet in “wie wordt vervangen”, maar in “wie blijft mee kunnen”. AI zal de kloof tussen mensen, sectoren en organisaties eerder vergroten dan verkleinen. De uitdaging ligt dus niet alleen in technologie, maar ook in sociaal beleid, educatie en organisatiecultuur.

AI zal veel veranderen, maar de echte revolutie zit hem niet in de snelheid waarmee het kan, wel in de traagheid waarmee we het als samenleving zullen (en kunnen) absorberen. De oplossingen van vandaag zijn zo goed als ze zijn vandaag, maar zullen over tijd enkel verbeteren. De inhoud van mijn post kan achterhaald zijn over vijf jaar, maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo zal zijn.
Dit dus.
Gecombineerd met het feit dat AGI een vaag gedefinieerd concept is, en dat het helemaal niet zeker is dat LLMs hiertoe zullen leiden.
En dat LLMs geen geheugen bevatten, geen social skills, geen verantwoordelijkheid dragen etc...
Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat alle ' white collar ' jobs zullen worden gedaan door AI in 5 of zelfs 10 jaar. ( misschien kan AI het wel, maar daarom gaat AI het nog niet op 1,2,3 doen).
Janus zei het ook al, volgens mij heeft er iemand aan de paddo's gezeten :laugh:
Bovendien is er vooralsnog geen enkel bedrijf dat met LLMs een winstgevend businessmodel heeft. Volgens mij zullen het vooral de big tech zijn die het kunnen implementeren dat er van zullen profiteren, niet de bedrijven ala openAI of Anthropic. En die hypen hun modellen allebei wel heel hard, terwijl Google met de kroon gaat lopen.

Leuk filmpje. Ik onthou dat ik een basisinkomen zal krijgen en vooral dat iedereen de keuze zal krijgen tussen willen werken of niet meer werken. Ik zal alleszins blijven werken. Ik kom gek zonder werk. Werken geeft me een voldaan gevoel. Een hele dag op gitaar spelen in een park niet.

Er zal ook altijd werk blijven bestaan, het filmpje toont de zorgsector (oude mensen willen verzorgd worden door een mens, niet door een robot) dus dan ga ik daar maar gaan werken :music:

Ik wist niet goed waar te posten maar zijn er nog mensen die Reddit echt waardeloos vinden sinds een paar maanden? Enorm veel berichten en (re-)posts die echt lijken maar gewoon AI-generated zijn.

Interessant stukje over AI in de medische wereld. Bijna tien jaar geleden waren er mensen zoals Geoffrey Hinton die hun twijfels hadden over de toekomst van radiologen en of het nog zin had om die opleiding te volgen, maar tot nu toe heeft AI nog geen enkele radioloog weggewerkt.

Op het eerste zicht lijkt het een tak van de medische wereld waar AI redelijk snel mensen kan vervangen, gezien de AI die we de laatste tien jaar kennen goede resultaten haalt op het vlak van beeldherkenning. Maar in de praktijk blijkt dat toch niet het geval te zijn. Niet alleen door problemen met de modellen, maar ook door het wettelijk kader, problemen met verzekeringen, en het feit dat beeldherkenning maar een derde van de job is.

Wat interessante stukjes over nauwkeurigheid. Terwijl de AI modellen mensen verslaan in benchmarks is dat niet het geval in het echte werkveld, zelfs in de ziekenhuizen waar de modellen getraind werden:
First, while models beat humans on benchmarks, the standardized tests designed to measure AI performance, they struggle to replicate this performance in hospital conditions. Most tools can only diagnose abnormalities that are common in training data, and models often don’t work as well outside of their test conditions.
Men merkt ook dat modellen opeens een pak slechter scoren eens ze gebruikt worden op data die afkomstig is van ziekenhuizen die geen onderdeel waren van de training sample:
The performance of a tool can drop as much as 20 percentage points when it is tested out of sample, on data from other hospitals. In one study, a pneumonia detection model trained on chest X-rays from a single hospital performed substantially worse when tested at a different hospital. Some of these challenges stemmed from avoidable experimental issues like overfitting, but others are indicative of deeper problems like differences in how hospitals record and generate data, such as using slightly different imaging equipment. This means that individual hospitals or departments would need to retrain or revalidate today’s crop of tools before adopting them, even if they have been proven elsewhere.
Het artikel haalt ook de limitaties van de training data aan. Slechte scores op de echte moeilijke gevallen wegens de selectiecriteria voor de training data. En dat die vaak bijvoorbeeld weinig kinderen en naar verhouding weinig vrouwen bevatten, waardoor goede scores vooral op een beperkte set behaald worden.

Ik wist niet goed waar te posten maar zijn er nog mensen die Reddit echt waardeloos vinden sinds een paar maanden? Enorm veel berichten en (re-)posts die echt lijken maar gewoon AI-generated zijn.
facebook en youtube ook.

tinfoil hat: de bedrijven creeeren hun eigen users en interactie op die manier om meer advertisers te lokken en daarmee meer inkomsten binnen te brengen.

Best een grote naam in amerikaanse politiek die helder de mogelijke vooruitzichten deelt en enkele oplossingen voorstelt. Nu ja oplossingen voor fase 1 toch, lange termijn gaat er structureel nog veel meer moeten veranderen maar ik denk zelfs dat deze quick fix pleisters serieus tegengewerkt gaan worden. Er gaat vrees ik zodanig gelobbied worden om het status quo te bewaren dat we enkel aan de transitie zullen beginnen wanneer het letterlijk niet meer houdbaar zal zijn. Silicon Valley zit diep verankerd in deze administratie dus een robot tax kan je vrees ik sowieso al op je buik schrijven.

En dan heb je deze speech. Van een General Partner van A16Z (Andreessen Horowitz). Misschien kennen mensen de quote "Software eats the world". Dat komt van deze VC. Die kerel hier praat in deze film tegen een publiek van investeerders. Groot kapitaal dus.

Het gaat hem me niet per se over de details in dit filmpje. Maar gewoon het feit dat ze nu letterlijk "Labor" als een TAM (Total Adressable Market) beschouwen die ze moeten disrupten is een beetje scary. (11:40)

Het meest recente Kurzgesagt filmpje vond ik toch best ontluisterend:

AI dat zelf dingen verzint of feiten aandikt/sappiger maakt... mensen hadden 5 jaar geleden al problemen met echt van fake news te onderscheiden. Dat gaat niet beteren als je dit allemaal weeral ziet.

Ik onthou dat ik een basisinkomen zal krijgen en vooral dat iedereen de keuze zal krijgen tussen willen werken of niet meer werken.
Het maakt niet uit hoeveel je verdient, het maakt uit hoeveel je relatief verdient ten opzichte van anderen. Als iedereen vanaf volgend jaar een basis inkomen zou krijgen maakt u dat niet rijker maar armer. De te verdelen assets blijven namelijk gelijk, er komt gewoon meer geld in omloop waardoor alles duurder gaat worden.

Alleen in een scenario waar een significant deel van de bevolking stopt met werken jij wél verder werkt ga je erop vooruit gaan. Maar omdat er meer geld in omloop komt en de prijs van alles mee zal stijgen zal dat er ook voor zorgen dat mensen evengoed zullen moeten gaan werken. "Gratis geld" uitdelen werkt niet... dat geld komt uiteindelijk (lees: zéér snel) bij de rijken terecht waardoor de kloof tussen arm & rijk alleen maar nóg sneller nóg dieper wordt. Dat is wat er gebeurd is met een groot deel van wat er is uitgedeeld tijdens de covid lockdowns en dat is wat er opnieuw zal gebeuren als men opnieuw geld gaat printen.

Terug
Bovenaan