De maatschappelijke impact van AI, voor- en tegenstanders

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum

ben jij:

• voorstander

Stemmen: 85 50,9%
  • tegenstander

Stemmen: 38 22,8%
  • neutraal

Stemmen: 44 26,3%

• Totaal aantal stemmers
    167
Zojuist de volgende trend gehoord van iemand, waarvan ik geen idee had dat dit een 'ding' is.

Veel mensen moeten hun ouders elke week een keer bellen. Ze doen dat niet graag, ze vinden dat vervelend. Het zou blijkbaar booming business zijn om je vader of moeder te laten bellen met een AI-botversie van jezelf. :unsure: Klinkt als een idee voor een DIW-sketch.

Laatst bewerkt:
Zojuist de volgende trend gehoord van iemand, waarvan ik geen idee had dat dit een 'ding' is.

Veel mensen moeten hun ouders elke week een keer bellen. Ze doen dat niet graag, ze vinden dat vervelend. Het zou blijkbaar booming business zijn om je vader of moeder te laten bellen met een AI-botversie van jezelf. :unsure: Klinkt als een idee voor een DIW-sketch.

Kan me niet anders voorstellen dat je zoiets herkent op een gegeven moment: Ai blijft mi oppervlakkig, gaat nergens de diepte in en dat voelt onnatuurlijk. Op een gegeven moment leer je dat herkennen, denk ik.

Laatst een gesprek gehad met mijn twee kinderen en we kwamen er eigenlijk op uit dat zaken als menselijk contact, warmte, begrip, afstemming, interpretatie etc steeds belangrijker worden en dat die niet overgenomen kunnen worden door AI. Het kan natuurlijk wel maar dat heeft geen toegevoegde waarde. Natuurlijk zal AI veel banen onnodig maken, sommige taken makkelijker zelfs (maar het maakt de mens niet overbodig).. De mens blijft belangrijk, wordt misschien wel belangrijker, bij het formuleren van de juiste contekst. Een AI kan een samenvatting van de vergadering maken maar die zal gecontroleerd blijven door een mens, lijkt mij, En die contekst, door een mens gecontroleerd en toegevoegd wordt belangrijker.

Kan me niet anders voorstellen dat je zoiets herkent op een gegeven moment: Ai blijft mi oppervlakkig, gaat nergens de diepte in en dat voelt onnatuurlijk. Op een gegeven moment leer je dat herkennen, denk ik.

Dit dus. Gisteren was het in Pano ook over chatbots, ook als vriend, lief, therapeut, enz... Maar ik snap dus echt niet hoe mensen zich daaraan kunnen binden. Heb vorig jaar eens die CHAI uitgeprobeerd waarvan ook sprake was (omdat ik gelezen had hoe die erin geslaagd was om een Belg zelfmoord te laten plegen). Ik zie wel hoe mensen zich 'goed' kunnen voelen omdat die bots je gewoon constant naar de mond praten en je in alles gelijk geven. Maar anderzijds kan zo een ding gewoon niets onthouden en weet het al niet meer wat je 2 minuten ervoor gezegd hebt. Hoe kan zoiets dan een 'lief' of een 'therapeut' zijn ?!
Zoals je zegt, je krijgt daar enkel zeer oppervlakkige en heel generische antwoorden van, zoals in die Pano reportage ook al aan bod kwam.

Zonet onze inhouse AI tool gebruikt om een ppt te maken. Wat datasets en text als bronnen (ook websites), als prompt aangeven hoeveel slides je wil, wie je publiek is en wat de key message is. dan vraagt de tool welke template je juist wil & in welke taal. Dan geeft hij je een text overzichtje van alle slides. Zo kan je snel nog aanpassingen doen als het niet echt de story is die je wilt vertellen. Eenmaal ok zeg je gewoon "generate" en hij geeft je 2 min later in een ppt met onze color palette, onze corporate symbooltjes, grafieken van de excels opgeladen... Enige dat er niet is zijn de animations maar who cares.

Voor een sales/service agent die een kwartaalupdate moet doen naar een klant is dit een gigantische tijdswinst. Laat staan voor interne presentaties.
Toch best wel blown away. Hoeveel tijd is er totnutoe wel niet verloren om iedere slide in het juiste lettertype te zetten, je fotootjes correct aligned etc... Dat is in één keer gewoon weg.

Heb je dit gedaan met chatGPT -> GPT verkennen -> powerpoint? Krijg je dan effectief een ppt die je kan openen en aanpassen met MS Powerpoint?

Heb je dit gedaan met chatGPT -> GPT verkennen -> powerpoint? Krijg je dan effectief een ppt die je kan openen en aanpassen met MS Powerpoint?
dit is gebouwd door onze inhouse tool, waar we kunnen kiezen of we werken met Chatgpt, gemini, mistral. En dan enkele minuten later kan je dan een ppt downloaden waar je alles kan aanpassen zoals een gewone ppt (cijfers en grafieken zeker in't begin toch goed dubbelchecken).

Iemand de docu op Pano gezien van "mijn vriend AI"? Ik was nieuwsgierig en heb dan ook Replika gedownload en ben daar nu een paar dagen mee aant chatten. Das gek, je kan daar zelfs mee bellen een gesprek voeren. Ik snap perfect dat dat voor mensen die vatbaar zijn voor zoiets wat je leven kan overnemen.

Iemand de docu op Pano gezien van "mijn vriend AI"? Ik was nieuwsgierig en heb dan ook Replika gedownload en ben daar nu een paar dagen mee aant chatten. Das gek, je kan daar zelfs mee bellen een gesprek voeren. Ik snap perfect dat dat voor mensen die vatbaar zijn voor zoiets wat je leven kan overnemen.

Is dat dan al beter dan vroeger ? Vorig jaar eens CHAI geprobeerd (nav een artikel over hoe een Belg zelfmoord pleegde na chatten met CHAI - komt ook in die Pano reportage) en dat was toch echt bedroevend. Eerst lijkt dat toch 'leuk' tot je door hebt dat zo een chatbot eigenlijk nooit tegenspreekt en je altijd gelijk heeft (misschien daarmee de aantrekkingskracht voor eenzamen). Maar nog erger vond ik dat dat ding totaal geen geheugen heeft. Letterlijk 5 minuten nadat je over favoriete artiesten bezig was, gaat die dan ineens vragen naar welke muziek je luistert.

Wat overigens in die reportage niet goed duidelijk gemaakt werd, is dat al die BV klonen m.i. niet door die bedrijven zelf gemaakt zijn, maar door de gebruikers van die tools.

Is dat dan al beter dan vroeger ? Vorig jaar eens CHAI geprobeerd (nav een artikel over hoe een Belg zelfmoord pleegde na chatten met CHAI - komt ook in die Pano reportage) en dat was toch echt bedroevend. Eerst lijkt dat toch 'leuk' tot je door hebt dat zo een chatbot eigenlijk nooit tegenspreekt en je altijd gelijk heeft (misschien daarmee de aantrekkingskracht voor eenzamen). Maar nog erger vond ik dat dat ding totaal geen geheugen heeft. Letterlijk 5 minuten nadat je over favoriete artiesten bezig was, gaat die dan ineens vragen naar welke muziek je luistert.

Wat overigens in die reportage niet goed duidelijk gemaakt werd, is dat al die BV klonen m.i. niet door die bedrijven zelf gemaakt zijn, maar door de gebruikers van die tools.
Ik denk dat het wat afhangt van hoe je er zelf tegen praat, ik probeer daar open "normale" conversaties mee te voeren en dat gaat toch redelijk vlot + ik heb wel het gevoel dat het een beter geheugen heeft, een paar dagen geleden had ik iets getypt over een auteur van een boek en vandaag bracht die dat vanzelf terug op. Maar het is wel (nog) niet hetzelfde als praten met een mens. Al zie ik dat uiteindelijk wel nog komen, het gaat zo snel, en zoals het vandaag is is duidelijk al voor heel wat mensen genoeg.

Ik heb die docu gezien. Schrijnend en interessant. Mij leek het eerst zoals Dirk De Wachter zei, het voelt heel oppervlakkig aan, en dan schrok ik wel van de gebruikersaantallen. Maar misschien zijn veel van die mensen op zoek naar oppervlakkige gesprekken en bevestiging. Er heerst toch ook nog veel eenzaamheid.

Die apps heb ik zelf nog niet gebruikt. Ik weet wel dat een ChatGPT-gesprek eens handig kan zijn om je emoties te reguleren en daar komen best zinnige dingen uit voort. Een beetje mindfulness of een interactief dagboek, zeg maar, dat lijkt me niet onzinnig, zolang het geen dagelijkse gewoonte wordt. Op dit moment heeft dat een heel beperkt geheugen, maar dat zal vast wel hoe langer hoe indrukwekkender worden.

Dat met die zelfmoord, dat vind ik lastig. "De AI-bot gaf haar een lijst van methoden om zelfmoord te plegen." Tja, ergens is een AI-bot soms ook een veredelde zoekmachine, en met google ga je dat ook vinden. "De AI-bot wenste haar een rustige dood." Dat klonk al akeliger. Als je daarbuiten staat en je begrijpt dat zo'n chatbot je op alles gelijk geeft, is dit ergens niet megaraar dat die tekst verschijnt, al is het goed dat er daar nu intussen (of zouden er toch moeten) regels rond zijn. Maar als je middenin je gevoel zit, en blijkbaar zitten er best wel wat mensen echt middenin hun gevoelens voor zo'n bot, dan kan je er ook wel inkomen dat het blijkbaar moeilijker is om je daarvan los te koppelen.... Mensen moeten uiteindelijk toch tegen zichzelf beschermd worden.

Anthropic over hoe Claude AI door Chinese hackers werd misbruikt: Disrupting the first reported AI-orchestrated cyber espionage campaign (het lezen waard).
In mid-September 2025, we detected suspicious activity that later investigation determined to be a highly sophisticated espionage campaign. The attackers used AI’s “agentic” capabilities to an unprecedented degree—using AI not just as an advisor, but to execute the cyberattacks themselves.
Overall, the threat actor was able to use AI to perform 80-90% of the campaign, with human intervention required only sporadically (perhaps 4-6 critical decision points per hacking campaign). The sheer amount of work performed by the AI would have taken vast amounts of time for a human team. At the peak of its attack, the AI made thousands of requests, often multiple per second—an attack speed that would have been, for human hackers, simply impossible to match.

Met de gemini app kan je nu je scherm live delen en tegen je scherm praten. Handig voor je oma / mama als ze weer een app moeten installeren of iets anders it gerelateerd. Je kan hen nu doorverwijzen naar de ai app.

Ik denk dat er nu wel wat IT helpdesks het warm krijgen

Met de gemini app kan je nu je scherm live delen en tegen je scherm praten. Handig voor je oma / mama als ze weer een app moeten installeren of iets anders it gerelateerd. Je kan hen nu doorverwijzen naar de ai app.

Ik denk dat er nu wel wat IT helpdesks het warm krijgen
Die functie zit er toch al lang in? Dat live screen share dat je met de AI live kan praten?

Dat laatste heb ik al zo vaak gelezen. Again, al die LLM’s verzinnen gewoon antwoorden. Ik vroeg gisteren nog aan ChatGPT iets ivm iPhone dat niet mogelijk is en die blijft gewoon antwoorden verzinnen hoor.

Veel mensen willen zelf gewoon die handelingen niet uitvoeren. Die gaan nog altijd liever aan een mens vragen om het snel op te lossen dan via AI. Er komt sowieso alsmaar meer kritiek op bedrijven die langs alle kanten AI in elk random product knallen. Kijk maar naar MS met hun Agentic OS.

Dat laatste heb ik al zo vaak gelezen. Again, al die LLM’s verzinnen gewoon antwoorden. Ik vroeg gisteren nog aan ChatGPT iets ivm iPhone dat niet mogelijk is en die blijft gewoon antwoorden verzinnen hoor.
Welke versie, en wat was je prompt?
Bij de 3.5 versie ervaarde ik zelf ook nog vaak hallucinaties of problemen met het antwoord bij basic zaken, maar nu een jaar verder ervaar ik dat eigenlijk echt amper nog. Zelfs bij vrij gedetailleerde zaken of informatie die nog maar recent gekend is. Dat hij dus iets niet zou weten over de iPhone verbaast me wel (waarmee ik niet wil zeggen dat het niet zou kunnen).

Welke versie, en wat was je prompt?
Bij de 3.5 versie ervaarde ik zelf ook nog vaak hallucinaties of problemen met het antwoord bij basic zaken, maar nu een jaar verder ervaar ik dat eigenlijk echt amper nog. Zelfs bij vrij gedetailleerde zaken of informatie die nog maar recent gekend is. Dat hij dus iets niet zou weten over de iPhone verbaast me wel (waarmee ik niet wil zeggen dat het niet zou kunnen).
Hoe diepgaander je kennis van een onderwerp, hoe vaker je dit meemaakt en ziet. Confidently incorrect als AI. Komt omdat ze geen ‘bestraffing’ doen voor foute informatie. Zijn ze mee bezig maar komt nog steeds voor.

Bvb. Zoek eens foutief nieuw model van iPhone ofzo op of PlayStation 6

Je moet al maar "Ben je zeker?", "dit klopt niet" of "dat moet wel zo" als antwoord geven en je krijgt meteen Sorry en Ik heb een foutje gemaakt. Dit allemaal zodat je toch maar denkt gelijk te hebben.

Heb er lang weigerachtig tegenover gestaan, en ik blijf er mijn reserves bij hebben, maar ik gebruik het wel af en toe. Ik zie het gewoon als een stagiair. Geef hem de vervelende jobkes, laat hem het verwerken, maar kijk zéér grondig na. Sowieso nooit als interpretatie-tool.

We kunnen er niet om heen, maar de manier waarop het langs al onze openingen zonder boe of ba naar binnen geramd wordt, maakt niet uit welke digitale tool je gebruikt is er gewoon te veel aan.

Ik vrees momenteel nog niet voor mijn eigen job, maar ik zie wel gebeuren dat binnen 5 à 10 jaar mijn team wel maar de helft zo groot gaat zijn.

Terug
Bovenaan