De medailletabel

Misschien een discussie voor na de spelen of we kunnen ze nu al beginnen, maar het ziet er toch naar uit dat het vrij slechte spelen worden voor België. Ik zie enkel nog Kopecky/Panthers & Thiam (misschien Vidts) een medaille halen, wat dus neer komt op max 6/7 medailles waarvan 4 in het wielrennen. Best weinig niet?
7 is zelfde als Tokio he
En sinds 1924 hebben we er nooit meer gehad

Misschien een discussie voor na de spelen of we kunnen ze nu al beginnen, maar het ziet er toch naar uit dat het vrij slechte spelen worden voor België. Ik zie enkel nog Kopecky/Panthers & Thiam (misschien Vidts) een medaille halen, wat dus neer komt op max 6/7 medailles waarvan 4 in het wielrennen. Best weinig niet?
Bashir Abdi op de marathon eventueel

Goh ja slecht of niet, het is vooral enorm opvallend hoe hard we worden gedragen door het wielrennen, aangezien dat niet altijd zo zal zijn. Een Evenepoel die komt er niet elke 10 jaar natuurlijk, en we zullen niet elke OS bij de vrouwen een topfavoriet hebben. Het is dus vooral dat je niet op die medailles kan rekenen in de toekomst, of toch niet op de manier waarop we dat nu doen. 4 medailles uit weg en tijdritten, dat is ongezien en heel moeilijk te evenaren.

Aan de andere kant, er stellen een paar (bijna) garanties ook wel wat teleur. "Falen" de hockeymannen en Casse (ok, judo altijd onvoorspelbaar) niet heb je waarschijnlijk een totaal ander gevoel.

Werd er niet gezegd dat ze voor 12 medailles gingen? Dan is het gewoon slecht tot nu toe op het wielrennen na.
België doet het niet slecht (tov het verleden, we zijn geen topsportland he). Alleen was die welbepaalde voorspelling wel héél optimistisch. ;)
Je gaat altijd een paar 'failures' hebben en we zijn gewoon zo'n klein landje dat als we die 'failures' hebben dan ..

Nu goed, de OS zijn nog niet gedaan.

Laatst bewerkt:
Tgoh, is natuurlijk ook wel omdat topsport hier te lang niet echt gemotiveerd werd. Als je dan vergelijkt met Nederland dat toch een redelijk gelijkaardige demografie heeft doen zij het echt gigantisch veel beter, net omdat topsport daar een traditie is. Aan topsport in België denken we nog te vaak in zatte toestand op de cyclocross random aanmoedigende zever naar de renners roepen. Die tanker is sinds een aantal jaar een beetje beginnen keren door een betere financiële ondersteuning van topsporters en betere infrastructuur, en daar beginnen we toch stilaan de vruchten van te plukken.

Uiteindelijk meet je het succes van een land/volk ook af aan hoe goed ze zijn in topsport.
Lol zegt helemaal niks,

is gewoon een politieke en financiële beslissing.. in Vlaanderen heeft men het topsportbeleid nu gericht op oa baanwielrennen, omdat er veel disciplines zijn en disproportioneel veel medailles zijn te winnen.. er valt wat over te zeggen, aan de andere kant is dan toch focus op kwantiteit

Met Chaari, Thiam, Panthers, Cats, Kopecky en Plasschaert hebben we toch nog wat kansen op medailles. Daar kunnen er zeker nog 3 vallen waar we gewoon beter doen dan onze 7 in Tokio (en dan kunnen er altijd nog verrassingen zijn zoals Vidts, Doom, estafette…)

Lol zegt helemaal niks,

is gewoon een politieke en financiële beslissing.. in Vlaanderen heeft men het topsportbeleid nu gericht op oa baanwielrennen, omdat er veel disciplines zijn en disproportioneel veel medailles zijn te winnen.. er valt wat over te zeggen, aan de andere kant is dan toch focus op kwantiteit
Hoeveel medailles zijn er mss in baanwielrennen?
Bij judo zijn er ook heel wat en slechts 1 deelnemer per land, zwemmen zijn er gigantisch veel denk ik altijd maar dan weer 2? deelnemers per land en bij atletiek zelfs 3, waar we als Europees land eigenlijk meeste kans op medailles hebben in kampnummers maar daar amper deelnemers hebben (we steken dan weer anderhalf miljoen per jaar in de aflossing)

Hoeveel medailles zijn er mss in baanwielrennen?
Bij judo zijn er ook heel wat en slechts 1 deelnemer per land, zwemmen zijn er gigantisch veel denk ik altijd maar dan weer 2? deelnemers per land en bij atletiek zelfs 3, waar we als Europees land eigenlijk meeste kans op medailles hebben in kampnummers maar daar amper deelnemers hebben (we steken dan weer anderhalf miljoen per jaar in de aflossing)
als ik me het nog goed herinner 36 in het baanwielrennen.

als ik me het nog goed herinner 36 in het baanwielrennen.
Is toch niet zoveel?
Baanwielrennen kan natuurlijk wel goedkoop zijn omdat ze bij commerciële (weg)teams komen als ze goed genoeg zijn (niet voor alle disciplines weliswaar)
Anderzijds die fiets ontwikkelen kost wel wat

Hoe zit het qua investeringen in zwemmen en atletiek? Zwemmen wel een matige vertegenwoordiging.
En in de atletiek valt het ook wel op dat er veel disciplines zonder Belgen zijn. Geen belg in de tienkamp bijvoorbeeld, vroeger had je nog een Van Alphen bijvoorbeeld.

Geen idee hoe het zit met investeringen in zwemmen maar als ik centraal in België woon en slechts drie zwembaden heb in een straal van een half uur rijden met de auto, en het dichtste op 20 minuten, dan is dat een teken aan de wand.

Aantal medailles zegt inderdaad niet alles omdat je je kan focussen op de sporten waar er veel te verdienen zijn (geen verrassing dat de atleten met de meeste medailles allemaal zwemmen of aan gymnastiek doen). Ik zie liever wat minder medailles maar in meer disciplines. En net daar is het deze spelen echt wel niet goed tot nu toe. Wielrennen en judo, twee sporten en allebei sporten waar België ‘traditioneel’ wel actief in is.

Frankrijk heeft echt wel al veel medailles en in veel disciplines. Hebben die massaal zitten investeren met het oog op deze spelen?

Geen idee hoe het zit met investeringen in zwemmen maar als ik centraal in België woon en slechts drie zwembaden heb in een straal van een half uur rijden met de auto, en het dichtste op 20 minuten, dan is dat een teken aan de wand.
Er komt een olympisch zwembad in Hofstade. Gaat wel nog vijf jaar duren...

Terug
Bovenaan