De medailletabel

ik vind dat ook maar een simpele uitvlucht.

atletiek wordt idd niet zo veel geïnvesteerd, maar we pakken wel 3 medailles.
Tae-Kwando is ook niet bepaald een sport met lange traditie, ook goed voor een medaille

voetbal daarentegen, sport waar België het meeste geld in pompt: niet eens geplaatst.

het is meer dan gewoon "we investeren er niet in", imo.

het is ook gewoon de keuze van events he. als de Cats morgen brons pakken, zijn ze 2 weken bezig geweest, en telt dat als 1 medaille.
andere atleten pakken meerdere medailles op 1 dag.
dan loopt het voor je land wel sneller op.
Ik denk dat je zo verschieten hoeveel er in atletiek gestoken wordt, alleen al de aflossingen is anderhalf miljoen per jaar

En er is recent nog 15 miljoen (9 van Vlaanderen maar vermoedt dat de rest door lokale besturen betaald is) geïnvesteerd in vernieuwing van 18 pistes

Ik denk dat je zo verschieten hoeveel er in atletiek gestoken wordt, alleen al de aflossingen is anderhalf miljoen per jaar

En er is recent nog 15 miljoen (9 van Vlaanderen maar vermoedt dat de rest door lokale besturen betaald is) geïnvesteerd in vernieuwing van 18 pistes
en hoeveel wordt er in voetbal geinvesteerd?

Portugal, Servië, Griekenland, Bulgarije, Tjechië

Zitten dicht op Roemenië en zelfs Spanje, en laten 50 Europese landen achter ons.
Allemaal landen met een pak minder welvaart den België en in sommige gevallen amper de helft van het aantal inwoners van België.

Als je je daarmee gaat moeten vergelijken 💀

Ik vond Van Tichelt anders wel een revelatie... als commentator. :)

En als je maar 2 voorbeelden kan geven van echte tegenvallers (Red Lions en Casse) dan zijn het prima Spelen geweest van de aanwezige Belgische atleten.
De ruiters vielen ook tegen , hockey geen medaille is een tegenvaller , Casse , De Nina's schoten net te kort. Geen medaile ook in het roeien/kajak.

De outsiders presteren toch niet zo goed. Daarvan hebben de meesten, behalve Abdi, geen medaille behaald. Vidts kan je misschien ook als outsider beschouwen?

Verder ‘logische’ medailles zoals Tiam, wielrennen en de taekwando medaille.

En dan twee absolute verrassingen met judo en baanwielrennen.

En een paar zekerheden die het laten afweten zoals de hockeyploegen (vooral de mannen dan) of Van Tichelt.

Tot gisteren waren het slechte spelen voor de Belgen, sinds gisteren is het wel ok.
En dan bedoel ik niet in vergelijking met de buurlanden ofzo, maar ok in vergelijking met ons potentieel, als je de recente resultaten van onze atleten in internationale competities bekijkt.
Abdi is niet echt een outsider hé, pakte vorige Spelen brons. Toen was hij een outsider maar nu toch niet meer. Willems in het judo was een outsider.

De inzet van politie bij wedstrijden alleen al is een gigantische maatschappelijke kost.
Worden die dan niet betaald door het geld van de ticketverkoop?

Toch wel een beetje decadent als ze zoveel geld hebben in het voetbal dat de politie betalen er niet meer af kan.

De inzet van politie bij wedstrijden alleen al is een gigantische maatschappelijke kost.

Politie is een kost die al gemaakt is. Als ze niet bij een sportwedstrijd staan rijden ze in een autootje rond, kijken naar foutparkeerders of hangen op het bureau.

En als je maar 2 voorbeelden kan geven van echte tegenvallers (Red Lions en Casse) dan zijn het prima Spelen geweest van de aanwezige Belgische atleten.

Tegenvallers bij de ‘quasi-zekerheden’. Bij de outsiders en ook bij diegene die eigenlijk geen kans hebben, zijn er toch ook een aantal tegenvallers geweest.

Langs de andere kant ook een paar die geen kans hebben die toch verrassen, zoals onze twee heren in de 5000 meter finale.

Abdi is niet echt een outsider hé, pakte vorige Spelen brons. Toen was hij een outsider maar nu toch niet meer. Willems in het judo was een outsider.

Ondanks zijn medaille was die echt wel een outsider hoor. Enerzijds omdat hij eigenlijk, puur als je naar tijden kijkt, nét te kort zou komen, maar vooral omdat zijn voorbereiding serieus verstoord was door een stressfactuur.

Ook wat meeval door bijvoorbeeld Ethiopie die Bekele nog meenemen. Die man is een monument maar zijn selectie is een eerbetoon en geen rationele keuze, op je 42 breek je nu eenmaal geen potten meer op de marathon.

Belgen roeien inderdaad met de riemen die ze krijgen.
Federaties die meer geïnteresseerd zijn in machtsspelletjes, regionale versnippering (met Vlaamse atleten die met ‘Waals’ geld betaald worden en omgekeerd…om dan voor toch voor België uit te komen), gebrek aan investeringen en infrastructuur.
Vooral dat laatste stoort me, ik ben er zeker van dat als je investeert in infrastructuur de resultaten wel volgen. En dan spreek ik niet alleen over topsport maar gewoon ook over de algemene fitheid van je bevolking.

Worden die dan niet betaald door het geld van de ticketverkoop?

Toch wel een beetje decadent als ze zoveel geld hebben in het voetbal dat de politie betalen er niet meer af kan.
Nope, dat is de staat die betaald. :D

@famtam tuurlijk, en donuts eten. Soit, die discussie ga ik hier niet aan.

Elke editie doen we het wat beter, stap per stap topsport verder uitbouwen en leren uit de fouten.

Maar dat is niet voor de sport
Wel voor de 'toeschouwers'

Mij niet gelaten als de clubs daarvoor moeten meebetalen maar dan moet je dat ook bij loopwedstrijden, wielerwedstrijden, ...
Mja. Die zijn veel minder frequent, heb je veel minder manschappen voor nodig, en bij voetbal weet je dat de clubs het economisch perfect aankunnen om de kost te dragen.

Mja. Die zijn veel minder frequent, heb je veel minder manschappen voor nodig, en bij voetbal weet je dat de clubs het economisch perfect aankunnen om de kost te dragen.
Ook voor wielerwedstrijden zijn de kosten hoog hoor

En ik denk dat jij de economische toestand van onze voetbalploegen overschat.
Trouwens die supporters brengen wss veelvoud op dan dat het de staat kost

....gebrek aan investeringen en infrastructuur.
Vooral dat laatste stoort me, ik ben er zeker van dat als je investeert in infrastructuur de resultaten wel volgen. En dan spreek ik niet alleen over topsport maar gewoon ook over de algemene fitheid van je bevolking.

Laten nu eens beginnen met het bouwen van een schaatsbaan in Antwerpen.

Alles wat geconsumeerd qua drank/eten/tickets wordt brengt toch op voor de staat?

Highly unlikely dat de 6% BTW op die hamburger de staat 200 miljoen per jaar opbrengt. Trouwens, een euro kan je maar één keer uitgeven. Als mensen het niet uitgeven aan voetbal zouden ze op zaterdagavond waarschijnlijk op een andere locatie geld aan het uitgeven zijn.

En die 200 miljoen zijn fiscale voordelen, dus zonder de kosten voor ordediensten etc.

Terug
Bovenaan