De medailletabel

De VS die koploper is in het aantal medailles doet het ook niet beter dan België hé. Relatief aan het aantal inwoners doet België het eigenlijk beter.
Hoe meer inwoners , hoe meer atleten je mogelijk hebt om naar de Spelen te sturen.
In tal van sporten is er een limiet qua atleten per land, je kunt ook maar 1 ploeg sturen, etc… dus een zeer manke vergelijking. Ik zou ook eerder kijken naar GDP ipv capita.

Die vergelijkingen slaan inderdaad vaak op niets.
Enkel in teamsporten zou je nog enigzins een vergelijking kunnen maken al gaat dat ook niet helemaal op. Stel dat je 1 ploeg per 10mio mag opstellen dan zou er 1 Belgische ploeg tussenzitten en 33 van de USA, dan haalt België geen halve finale.

Zeker bij individuele sporten gaat de vergelijking niet op, Gabriella Willems haalt geen Brons als er 12 Japanse Judoka mogen meedoen.

De Duitse bond is niet echt tevreden met een, voor hen, magere prestatie van 33 medailles.
Germany won 33 medals this year – 12 golds, 13 silvers, 8 bronzes – much lower than the 82 its athletes won in Barcelona in 1992. In Athens in 2004 the figure sank to 49, while in Tokyo in 2021 it was 37 (including 10 golds).

De VS die koploper is in het aantal medailles doet het ook niet beter dan België hé. Relatief aan het aantal inwoners doet België het eigenlijk beter.
Hoe meer inwoners , hoe meer atleten je mogelijk hebt om naar de Spelen te sturen.
Neen, want in veel sporten zijn er limieten kwestie deelnemers.

Dus die vergelijkingen met het aantal medailles per inwoners maken is zeer scheef.

Hoeveel mensen hier kunnen uit hun hoofd een Chinese of Japanse gouden-medaille-winnaar opnoemen?
Eens een poging wagen:

Pingpong: Fan Zhendong, omdat ik per toeval talloze filmpjes van die Felix Lebrun te zien kreeg om de een of andere reden.
Judo: Nagase (door zijn winst tegen Casse)
Zwemmen: Pan, Matsushita, Yufei (3x brons bij de vrouwen geloof ik)
Tennis: Zheng Qinwen (Swiatek uitgeschakeld jammer genoeg :angry:)

Probleem is ook dat vooral die Chinese namen moeilijk te onthouden zijn. Ik weet dat er nog een Chinees tweede was na Ceccon op de 100m rugslag en eentje derde in een onderdeel van Marchand, maar die namen ben ik alweer vergeten. Speerwerpen bij de vrouwen werd ook gewonnen door een Japanse, Kitaguchi als ik het mij goed herinner.

Dat zal het zo wat zijn geloof ik, misschien dat ik er nog een of andere over het hoofd zie. Veel Chinezen blinken ook uit in sporten die ik totaal niet volg zoals synchroonspringen of zo :unsure: Pingpong vind ik op zich tof, maar die sport wordt op alle vlakken gedomineerd door China...

Laatst bewerkt:
Misschien klopt dat, maar willen we echt hier in België die nare hysterische verzengende altijd en eeuwig competititeve Hollandse mentaliteit? Nooit gelukkig en tevreden zijn,, maar altijd op zoek naar beter beter beter....

Of willen we hier gewoon relaxed ons bier blijven drinken en naar de fiets en de voetbal kijken. Klagen over politici; Lukaku en migranten; maar wel onze hypotheek snel aflossen.

Het leven is her goed
. In het medailleklassement doen we het best aardig (25e vd wereld). Waarom zou dat meer moeten zijn?

De meesten van ons prefereren onze levensstijl en welvaart boven de Hollandse hysterie. Ik beken schuldig.

We hebben uitstekend gepresteerd ondanks desinteresse van de media en politici. Ik ben daar tevreden over.

Nieuw Zeeland zeer sterk. Maar zijn die daar gelukkiger dan ons?

Wat voor waanzinnig belachelijke zever slaagt gij eigenlijk uit uw botten man? :laugh:

Alle Belgen even reduceren tot een cliche, dat gewoon van toepassing is op iedere bevolkingsgroep.
"relaxed bier drinken en naar fiets/voetbal kijken" AHJA, NEDERLANDERS DOEN DAT NIET.
"klagen over politici" AHJA, NEDERLANDERS DOEN DAT NIET.
"[gekleurde topvoetballer] en migranten" AHJA, NEDERLANDERS DOEN DAT NIET.
"onze hypotheek snel aflossen" AHJA, NEDERLANDERS DOEN DAT NIET.

"het leven is hier goed" AHJA, HET LEVEN IN NEDERLAND/NIEUW ZEELAND IS NIET GOED.
"we prefereren onze welvaart" AHJA IN NEDERLAND EN NIEUW ZEELAND IS ER GEEN WELVAART.

En dan als kers op de taart:
"zijn nieuw zeelanders gelukkiger dan ons?"

Zowel Nederland als Nieuw Zeeland staan beduidend boven ons op de World Happiness Ranking. Dus ja, ze zijn daar een pak gelukkiger dan ons.

Ik denk dat alle dagen of toch heel regelmatig bier zuipen en voetbal kijken ook niet gelukkig maakt. Eens een uitsmijter kan gebeuren maar het blijft best binnen de perken.

Het feit dat we minder goed presteren ligt ook gewoon voor een stuk aan de mentaliteit en hoe we sporters ondersteunen binnen België.
Hier heerst nog altijd het stigma dat je met sport, buiten voetbal, niet rijk kan worden. Kinderen krijgen te weinig kansen om zich te focussen op een sport en hun talent te ontplooien. En kinderen die toch de kansen krijgen en zich ontplooien worden dan door de Vlaamse/ Belgische bonden gewoon nog te weinig ondersteund.
Een contract bij topsport Vlaanderen daar kan je amper deftig van leven, presteer je even niet dan loop je een groot risico om uw contract kwijt te spelen. Neem jij uw sport heel serieus dan is de kans groot dat uw bond u niet serieus neemt.

Het is voor een groot stuk ook oogsten wat je zaait.

Terug
Bovenaan