De Mol 2025 - Aflevering 8

Ik vind dat de mol het wel goed heeft aangepakt. En ook blij met de winnaar. Alexy heeft weinig (geen?) persoonlijke voordelen gehad doorheen het spel, dus de prijzenpot is hem wel het meest gegund. Michèle begon me toch meer en meer te irriteren met haar sabotages. Inderdaad opvallend hoe zij plots helemaal anders speelde tijdens de laatste aflevering.
Kan ook voor een groot deel editing zijn.

Al bij al een relatief zwak seizoen vond ik. Sarah als mol was imo te snel duidelijk.
De mol moest hoe dan ook in de helikopter zitten voor de molkoffer, en dat viel veel onmiddellijk af.
Als dit niet was geweest, had de productie te fel moeten ingrijpen om die koffer toch in het spel te krijgen, ongeacht het hele seizoen gebaseerd was.
Hoe hadden ze anders die finale proef überhaupt kunnen spelen?

Zwakke finale, waarom molt Sarah daar bijv. niet bij het duiken? Makkelijker mollen gaat niet en ze doet niets. Opnieuw ingrijpen van de productie veronderstel dat ik €16K wil maar heel magertjes zijn als eindprijs.

Het format heeft voor mij veel van zijn charme verloren. Misschien tijd om eens te herbronnen en een paar jaartjes te broeden op nieuwe proeven, ik denk dat het programma wel goed zou doen.
Superzwak seizoen, zwakke mol, matige kandidaten.

De mol is meer een kandidaat dan de kandidaten zelf en de kandidaten zijn meer mol dan de mol zelf.

Het programma heeft niets meer te zien met het originele concept. Afvoeren die handel.

Laatst bewerkt:
Superzwak seizoen, zwakke mol, matige kandidaten.

De mol is meer een kandidaat dan de kandidaten zelf en de kandidaten zijn meer mol dan de mol zelf.

Het programma heeft niets meer te zien met het originele concept. Afvoeren die handel.
slechte verliezer jij...

Als je kijkt naar de kijkcijfers + alle berichten op allerhande fora dan is dit programma allesbehalve dood -> heel veel mensen kijken uit naar zondagavond en er wordt behoorlijk veel live ook gekeken.

dus zwak seizoen? matige kandidaten? ... the numbers prove you wrong. Moest het zo zwak zijn zouden de kijkers toch afhaken?

Of mss net wel een sterke mol als ik hier lees dat sommige rotsvast van overtuigd waren dat het mol X is en alsnog Sarah blijkt te zijn.

Want dat is toch net het concept? Iemand verdenken die de mol niet blijkt te zijn en verontwaardigd reageren als het iemand anders is.

I
slechte verliezer jij...
Is dat voor sommige mensen echt zò'n competitie om de mol te vinden?
't is maar entertainment he, de mol vinden is leuk, maar het is ook niet meer dan dat.

Bij dat duiken vond ik Sarah juist wel mollen. Haar communicaties (in beide spellen, trouwens) was super onduidelijk, en op een bepaald moment is ze daar gewoon balletjes aan't verschieten zonder te mikken

IIs dat voor sommige mensen echt zò'n competitie om de mol te vinden?
't is maar entertainment he, de mol vinden is leuk, maar het is ook niet meer dan dat.

Bij dat duiken vond ik Sarah juist wel mollen. Haar communicaties (in beide spellen, trouwens) was super onduidelijk, en op een bepaald moment is ze daar gewoon balletjes aan't verschieten zonder te mikken
Uiteindelijk slaagt die proef daar vooral door Alexy die redelijk snel die tips vindt, en 1 tip een paar sec voor de deadline, had dus best anders kunnen uitdraaien.

Er zullen vast wel meerdere scenario's worden uitgeschreven op voorhand...

Wat me iets meer verontrust was het reflexmatig samenkrampen van mijn maag toen Hilde 1 sec in beeld kwam in de preview voor volgende week. Ongelofelijk eigenlijk hoe die dat kan.
Als het enkel voorkwam bij de preview maar niet bij de filmpjes van de afvallers op die iPad, dan zal het wel meevallen voor u!

Ik vond het toch ook een wat zwakker seizoen, normaal kijk ik idd uit naar zondag om de mol live te zien, en nu totaal niet. Heb me zelf ook veel betrapt op gsm checken tijdens t programma nu.

Weet niet goed waarom, want de molkoffer vond ik wel interessant en er zaten weer leuke psychologische spellen in. De pasvragen en voordelen waren wel wat teveel. De groep was ook wat minder, vind een groep die er volledig voor gaat en de mol buitenspel probeert te zetten leuker dan 8 mollen en alleen spelen vr hun eigen. Maar de aard van het spel beloont idd eigen gewin dus geen idee hoe dat op te lossen.

Vond het een goed seizoen (maar niet bij de beste) met een sterke mol. Had de indruk dat er in de eerste seizoenen na de herstart meer mindfuck proeven inzaten dan nu, maar verder is het gewoon nog steeds by far het beste tv-programma dat er is.

Denk voor het eerst dat ik de mol vanaf afl. 1 (mede) in het vizier had met een gestaag groeiend percentage nadien.

Mol na afl. 1: Els (75%), Sarah (15%), Pedro (5%), Michèle (5%)
Mol na afl. 2: Pedro (50%), Els (30%), Sarah (20%)
Mol na afl. 3: Michèle (50%), Sarah (30%), Pedro (20%)
Mol na afl. 4/5 (samen gekeken na elkaar): Michèle (55%), Sarah (45%)
Mol na afl. 6: Sarah (100%)
Mol na afl. 7: Sarah (200%)
Mol na afl. 8 (voor de reveal): Sarah (300%)

Michèle leek ook aardig te mollen vanaf afl. 3 vooral (ik ga er nog steeds vanuit dat dit met opzet was) en ze was mid-season nog meer mijn mol dan Sarah, maar de these blijkt toch weer te kloppen dat te opvallend mollen niet door de echte mol gedaan wordt. Bij Sarah klopte het plaatje, quasi overal bij de strategische proeven betrokken. Gisteren werd tijdens de aflevering zelf ook erg duidelijk dat Michèle en Alexy voor het geld gingen en daarbij Sarah's input probeerden te negeren (opvallende switch in voorkomen en spirit van Michèle ook die nu niet meer zelf probeerde te mollen). De reveal van de mol was dan nog louter de bevestiging van een quasi-zekerheid voor mij. Sterke mol dus, lijkt me, maar volgende week gaan we meer zien (benieuwd naar enkele keuzes).

Alexy een zeer verdiende winnaar. Zeer sterke speler. Opvallend dat hij steeds voor het geld ging in tijden waarin iedereen het vanzelfsprekend vindt om steeds voor persoonlijke voordelen te gaan.

Voor mij is het vooral de locatie die erg is tegengevallen. De Mol is vaak een half reisprogramma, waarbij je zit te trappelen om zelf eens naar die locaties te gaan. In Thailand of all places viel dat dan op een paar uitzonderingen na eigenlijk echt tegen. Ik had dat met het seizoen in de VS ook al een beetje, maar hier was het nog erger. Zelfs het seizoen in Duitsland was beter op dat vlak. Je zat hier ook nog eens met het feit dat dit het eerste seizoen was waar ze zelf niet met de auto reden, wat ook wat minder leuke groepsmomenten veroorzaakte.

Het begint natuurlijk ook moeilijk te worden om na 13 seizoenen nog altijd verfrissend te zijn, er zaten echt wel een paar flauwe proeven tussen die tegelijk ook als herhaling voelden, maar vorig seizoen vond ik wel weer een echt hoogtepunt.

Sarah toch gewoon een goeie mol, alleen in die laatste opdracht echt wel gegokt en verloren. Ik ben door de discussies hier nog beginnen twijfelen tussen haar en Michèle, maar in deze aflevering was het toch wel duidelijk Sarah. Toont ook aan dat de theorie 'waar wil de mol zijn' nog altijd een van de beste theorieën is om te volgen, en dat kijken naar gelaatsuitdrukkingen e.d. je eerder op het verkeerde spoor zet. Hoeveel waren er hier niet die Michèle een slechte mol vonden omdat ze zo slecht kon acteren, haar emoties zo gespeeld en geforceerd waren, ... :lol:

Het is ook gewoon de kracht van het programma dat veel mensen er naast zitten, en dat je nooit met 100% zekerheid kan zeggen wie de mol is. Als mensen massaal en snel de mol ontmaskeren, dan is er iets mis.

Zware productionele fout door iemand die geen pikant eten lust als mol mee te nemen naar Thailand. Dit kom ik nooit meer te boven.

Voor mij is het vooral de locatie die erg is tegengevallen. De Mol is vaak een half reisprogramma, waarbij je zit te trappelen om zelf eens naar die locaties te gaan. In Thailand of all places viel dat dan op een paar uitzonderingen na eigenlijk echt tegen. Ik had dat met het seizoen in de VS ook al een beetje, maar hier was het nog erger. Zelfs het seizoen in Duitsland was beter op dat vlak. Je zat hier ook nog eens met het feit dat dit het eerste seizoen was waar ze zelf niet met de auto reden, wat ook wat minder leuke groepsmomenten veroorzaakte.

Het begint natuurlijk ook moeilijk te worden om na 13 seizoenen nog altijd verfrissend te zijn, er zaten echt wel een paar flauwe proeven tussen die tegelijk ook als herhaling voelden, maar vorig seizoen vond ik wel weer een echt hoogtepunt.

Sarah toch gewoon een goeie mol, alleen in die laatste opdracht echt wel gegokt en verloren. Ik ben door de discussies hier nog beginnen twijfelen tussen haar en Michèle, maar in deze aflevering was het toch wel duidelijk Sarah. Toont ook aan dat de theorie 'waar wil de mol zijn' nog altijd een van de beste theorieën is om te volgen, en dat kijken naar gelaatsuitdrukkingen e.d. je eerder op het verkeerde spoor zet. Hoeveel waren er hier niet die Michèle een slechte mol vonden omdat ze zo slecht kon acteren, haar emoties zo gespeeld en geforceerd waren, ... :laugh:

Het is ook gewoon de kracht van het programma dat veel mensen er naast zitten, en dat je nooit met 100% zekerheid kan zeggen wie de mol is. Als mensen massaal en snel de mol ontmaskeren, dan is er iets mis.
Ik vond dat ook. Meestal heb ik mega veel goesting om naar de plek te reizen waar De Mol zich afspeelt maar de kwam dit keer echt niet goed tot zijn recht. Ik vond het hele seizoen eigenlijk niet zo leuk deze keer. Ben blij dat Alexy gewonnen heeft, maar voor de rest kwam het nooit tot vuurwerk in de psychologische proeven, wat ik het grootste gemis vond, los van het feit dat ik veel van de proeven gewoonweg niet zo spannend vond om naar te kijken.

Er waren ook weinig kandidaten die ik echt tof vond om te volgen, op Alexy en Pedro na misschien. Ik denk dat met Pas en Jan twee kandidaten vrij vroeg zijn afgevallen die ik nog 'plezant' had gevonden om langer in de reeks te houden. Bij de vrouwelijke kandidaten zat er eigenlijk niemand tussen die ik echt graag bezig zag, behalve Sarah dan.

slechte verliezer jij...

Als je kijkt naar de kijkcijfers + alle berichten op allerhande fora dan is dit programma allesbehalve dood -> heel veel mensen kijken uit naar zondagavond en er wordt behoorlijk veel live ook gekeken.

dus zwak seizoen? matige kandidaten? ... the numbers prove you wrong. Moest het zo zwak zijn zouden de kijkers toch afhaken?
Als ik naar mijn eigen en mijn omgeving kijk is de hype al jaren voorbij. Vroeger werd daar altijd over gepraat en keek iedereen uit naar zondag. Nu kijkt iedereen naar de mol gewoon omdat er voor de rest niks op tv is.
Ik zit nu in de middagpauze en na 30min is er nog steeds niks gezegd geweest over de mol. Dat was vroeger toch anders.

Het aantal reacties op BG, de mol forums die verdwijnen etc bewijzen toch gewoon die trend?

Maar zolang de kijkcijfers goed blijven zullen ze bij vier er niet al te veel van wakker liggen.

Dan toch niet Michèle dus... al van aflevering 4 was ik van het gedacht "die lijkt zo opzichtig de mol te zijn dat ze het bijna niet kan zijn, omdat de regie er dan wel een stokje voor steekt".
Misschien dat ze deels opzettelijk dingen fout gedaan heeft, maar ik vermoed dat er toch ook heel veel toevalligheden bij waren, waarbij het leek alsof ze iets deed dat een mol zou doen, maar waarbij het dus toeval was. Veel geld heeft die toch ook niet in het laatje gebracht.

Blij voor Alexy, een mooie winnaar die gewoon consistent zijn ding gedaan heeft daar in Thailand. En ik vind het ook altijd tof dat de winnaar nog jong is, want zo'n bedrag betekent (meestal) veel meer voor iemand van 23 dan voor iemand van 35.

Het concept van de molkoffer was voor mij niet geslaagd, want zo wordt het nog moeilijker om als kijker de mol te ontmaskeren. Sabotages via de molkoffer gebeurden namelijk altijd achter de schermen. Als kijker zoek je naar cruciale posities, of naar uitspraken of gedragingen die potentieel wijzen op voorkennis - maar zo zaten er weinig tot geen momenten in dit seizoen, omdat het mollen vaak via de molkoffer gebeurde. Vandaar dat ik de kritiek op mol Sarah ergens wel begrijp, maar ja, zij is ook niet met het concept van de molkoffer op de proppen gekomen.

Het format heeft voor mij veel van zijn charme verloren. Misschien tijd om eens te herbronnen en een paar jaartjes te broeden op nieuwe proeven, ik denk dat dat het programma wel goed zou doen.

Akkoord, het is echt niet meer wat het geweest is. Het laatste seizoen dat ik me nog voor de geest kan halen, was seizoen 8 in Griekenland. Al de rest daarna is voor mij 1 pot nat, en dus weinig memorabel.
Ik wou vroeger ook zelf doodgraag eens deelnemen aan De Mol, maar de laatste jaren heb ik dat dus echt niet meer.

Ik vermoed echter dat ze doorgaan zolang de kijkcijfers goed zijn. En laat ons eerlijk zijn: ik kijk volgend jaar ook gewoon weer. Maar dat komt ook omdat er niks beters op tv is, en niet zozeer omdat het nog steeds geniale tv is :unsure:

Volgend seizoen graag inzet belonen met bijvoorbeeld pasvragen. Breng het "wij tegen de mol" gevoel eens terug. Ik zie liever sterke teamplayers in het spel blijven. Laat de zwakke kandidaten of nep-mollen maar zo snel mogelijk afvallen.

De hype is gaan liggen, maar de kijkcijfers dalen niet of amper, dus is er sprake van een vaste waarde. Tenzij ze met een nieuw superprogramma op de proppen kunnen komen waarbij een sponsor als BMW prominent in beeld kan komen, is er weinig reden om het af te voeren.

Hier stond trouwens voor het tweede jaar op rij de mol bovenaan m'n verdachtenlijst vanaf aflevering 2. Na enkele mindere jaren (Lennert had ik -tot op heden als enige mol ooit als we Philippe het jaar erna even negeren- niet door, Comfort pas toen ze nog met 4 waren), heb ik het spelletje weer helemaal door. :coolbrows:

Volgend seizoen graag inzet belonen met bijvoorbeeld pasvragen. Breng het "wij tegen de mol" gevoel eens terug. Ik zie liever sterke teamplayers in het spel blijven. Laat de zwakke kandidaten of nep-mollen maar zo snel mogelijk afvallen.
Jep, dat heb ik ook al geopperd. Nu ben je dubbel bevoordeeld met een persoonlijk voordeel. Je bent meer verdacht omdat je niet voor het geld gegaan bent én je hebt een pasvraag of meer. Dat evenwicht klopt niet. Persoonlijke voordelen mogen voor mijn part regelmatig verdiend worden door wie zichzelf compleet onverdacht maakt door voor de pot te strijden en het zo zichzelf moeilijker maakt.

Er zijn er hier een aantal precies wat stilletjes? of misschien zitten ze nog steeds vast in hun Michèle-tunnel en vinden ze de uitgang niet :biglaugh:
Ha, Michèle wil gewoon dat iedereen denkt dat Sarah de mol is. Sarah is daar dus ook van overtuigd, dat zegt veel over de mol-kwaliteiten van Michèle!

Probleem is dan dat iemand die voor pasvragen/vrijstelling én geld gaat, zichzelf quasi uitsluit als mol in de ogen van de anderen (en de kijker, maar dat laatste doet er minder toe, al is ook dat niet ideaal voor de makers; deel van de appeal is toch dat de kijkers niet snel massaal doorhebben wie de mol is...). Past helaas niet zo in een concept waar je hoopt dat anderen de mol minder snel vinden dan jijzelf en/of moet hopen dat anderen de verkeerde mol hebben (bv. jijzelf als kandidaat).

Probleem is dan dat iemand die voor pasvragen/vrijstelling én geld gaat, zichzelf quasi uitsluit als mol in de ogen van de anderen (en de kijker, maar dat laatste doet er minder toe, al is ook dat niet ideaal voor de makers; deel van de appeal is toch dat de kijkers niet snel massaal doorhebben wie de mol is...). Past helaas niet zo in een concept waar je hoopt dat anderen de mol minder snel vinden dan jijzelf en/of moet hopen dat anderen de verkeerde mol hebben (bv. jijzelf als kandidaat).
En wat dan met iemand die voor geld gaat en daardoor pasvragen laat liggen? Dat gaat een mol toch ook niet doen? Het zorgt er enkel voor dat de mol vaak niet eens hoeft te mollen, wat het concept van dit programma ondermijnt.

Terug
Bovenaan