De nieuwbouw-topic!

Ze zijn deze week mijn wateraansluiting komen leggen, met een digitale meter, maar ik zie niks op dat scherm. Voor ik weer een uur aan de telefoon hang, is dat normaal?

Iets gans anders, maar hoe lang op voorhand moet je een ruwbouwaannemer vastleggen? We waren wat referenties aan het vragen bij een bevriend architect, maar die sprak van een jaar wachttijd. Klopt dit of is het extreem? We waren wat verrast omdat ze aangaven dat het in de bouw toch wat trager begon te gaan.

We hebben nog niet eens een voorontwerp, maar waren gepland van +- rond september te kunnen starten. Echter als het zolang duurt om een aannemer te vinden kunnen we beter al bij het voorontwerp iemand beginnen zoeken ipv te wachten op het definitieve plan. Of is dit idioot? Uiteindelijk gaat het waarschijnlijk gaan over een raam meer of minder, en een muur die wat verzet wordt, maar geen ingrijpende wijzigingen.

Het zal vooral belangrijk zijn dat we dit jaar aan de werken beginnen ivm de 6% btw voor sloop en heropbouw. Ik ga ervan uit dat het door de waarschijnlijk langdurige regeringsonderhandelingen wel ook nog voor 2025 zal gelden, maar ik wil er ook geen geld op verwedden..

Of is de sloop al beginnen in september voldoende en geeft ons dat recht om de rest ook af te werken aan 6%?
In 2021 was dat bij ons 9maanden.
Je kan inderdaad geen prijs laten maken vooraleer uw architect een meetstaat heeft opgesteld.
En ik vermoed dat niemand u definitief inplant zonder goedgekeurde bouwvergunning.

Ons EPB is eindelijk ook klaar. -21 Epeil en -36kwh/m2 als EPC, dus A+ als resultaat.
Ik had verwacht van onder 0 te gaan, maar niet zoveel onder 0.

Nog mede-forumleden die een MBI GeoStylistix steen gebruikt hebben? Ben op zoek naar wat referenties , dat zegt meer dan wat online foto’s…

Dus uw huis verwarmt zichzelf zonder verwarming .

Nee, ik heb E-peil 2 en 2kWh/m2 en mijn energiebehoefte voor verwarming en SWW lijkt lager dan die van Morgo7h. (Moeilijk te vergelijken aangezien die aan de andere kant van het land woont met andere temperaturen).

Heb echter geen warmtepomp en nog niet half zoveel zonnepanelen. Met eenzelfde installatie zou ik ook ineens onder 0 zakken.

Dus uw huis verwarmt zichzelf zonder verwarming .
Hij wekt op een jaar meer op dan hij verbruikt.

Dat is uiteraard niet hetzelfde als zelfvoorzienend want op de momenten dat je veel verbruikt (winter) wek je niet veel op en vice versa.

Zelf -13. Ook gewoon door heel veel zonnepanelen.

Had de tekst niet gelezen en op zich zie je ramen tot beneden ook vooral op achtergevels. Als je natuurlijk een grote voortuin hebt met veel privacy kan het uiteraard wel gerust. Al kunnen garagepoorten achteraan ook hè. Alleszins een prachtig huis!

Iets gans anders, maar hoe lang op voorhand moet je een ruwbouwaannemer vastleggen? We waren wat referenties aan het vragen bij een bevriend architect, maar die sprak van een jaar wachttijd. Klopt dit of is het extreem? We waren wat verrast omdat ze aangaven dat het in de bouw toch wat trager begon te gaan.

We hebben nog niet eens een voorontwerp, maar waren gepland van +- rond september te kunnen starten. Echter als het zolang duurt om een aannemer te vinden kunnen we beter al bij het voorontwerp iemand beginnen zoeken ipv te wachten op het definitieve plan. Of is dit idioot? Uiteindelijk gaat het waarschijnlijk gaan over een raam meer of minder, en een muur die wat verzet wordt, maar geen ingrijpende wijzigingen.

Het zal vooral belangrijk zijn dat we dit jaar aan de werken beginnen ivm de 6% btw voor sloop en heropbouw. Ik ga ervan uit dat het door de waarschijnlijk langdurige regeringsonderhandelingen wel ook nog voor 2025 zal gelden, maar ik wil er ook geen geld op verwedden..

Of is de sloop al beginnen in september voldoende en geeft ons dat recht om de rest ook af te werken aan 6%?
Ik ben ook aan de zoektocht gestart voor opstart begin 2025, weliswaar renovatie maar goed.
Net eerste aannemer gesproken en die gaf meteen aan al vol te zitten tot na zomer 2025.

Maatwerker gaf deze week ook al aan ten vroegste binnen 2 maanden een afspraak te kunnen inplannen, en dat dat +- gepast zal zijn voor realisatie Q2-Q3 2025.

Vorig jaar lag de markt op zijn gat, ik heb de indruk dat alles zich heel snel aan het hernemen is 😛

Ik ben ook aan de zoektocht gestart voor opstart begin 2025, weliswaar renovatie maar goed.
Net eerste aannemer gesproken en die gaf meteen aan al vol te zitten tot na zomer 2025.

Maatwerker gaf deze week ook al aan ten vroegste binnen 2 maanden een afspraak te kunnen inplannen, en dat dat +- gepast zal zijn voor realisatie Q2-Q3 2025.

Vorig jaar lag de markt op zijn gat, ik heb de indruk dat alles zich heel snel aan het hernemen is 😛
Ja kben echt benieuwd nu, de twee architecten die we kennen zeggen dat het heel erg kalm is momenteel en dat er sowieso nog wel aannemers zijn die dit jaar gaan kunnen beginnen. Soit, voorontwerp krijgen we eerste week maart normaal, hopelijk dan tegen begin mei een definitief plan en dan kunnen we gaan zoeken. We'll see 🤷‍♂️

Ik heb ondertussen voor onze bouw al 4 ruwbouw (en sommige 'totaal' aannemers) gesproken, en minstens allemaal al voor na augustus. Vroegste was in mei omdat er iets tussen uit gevallen was, maar dat zou te vroeg zijn. Degene die het laatste kon beginnen was ergens in november/december. Onze bouw is wel in de kempen, misschien daar iets minder werk voor de mannen(?)

Zijn nu ook bezig met zoeken naar goede raam mannen. Moeten een 80m² glas hebben. Ben benieuwd (en bang) naar de prijs lol.

Ben ondertussen ook wat lastig op de architect, lijkt me dat hij constant dingen vergeet en het allemaal lang laat liggen...

Nee. Het is de facturatiedatum die telt. Dus stel dat het niet verlengd wordt voor 2025 (wat ik niet verwacht, de bedoeling was dat dit een permanente maatregel zou worden) zullen de facturen in 2025 aan 21% BTW zijn.

Nog mede-forumleden die een MBI GeoStylistix steen gebruikt hebben? Ben op zoek naar wat referenties , dat zegt meer dan wat online foto’s…
Ik heb deze je mag me altijd PM sturen.
Heb de shaded grey light.
Leuke steen alleen dilietatievoeg niet vergeten & ook de steen langs de juiste kant leggen.
Groene streep naar achter ;) .
Anders mag je u gevelsteen helemaal afbreken want dan kan hij groen kleuren.

Wij zijn ondertussen aan het kijken om onze stalen deuren te bestellen. Online al veel info gevonden, ik heb eigenlijk wel in gedachten wat ik wil, maar vind niet echt een verkoper in Oost-Vlaanderen met goede reviews. Iemand tips? Het gaat over een dubbele deur en een schuifdeur voor in de woonkamer.

Wij zijn ondertussen aan het kijken om onze stalen deuren te bestellen. Online al veel info gevonden, ik heb eigenlijk wel in gedachten wat ik wil, maar vind niet echt een verkoper in Oost-Vlaanderen met goede reviews. Iemand tips? Het gaat over een dubbele deur en een schuifdeur voor in de woonkamer.
Glaswerken Bultynck uit Zulte zijn wij erg tevreden van.

Nog een old school kleine zelfstandige, no nonsense, zéér sterk prijs/kwaliteit. Enige minpunt is dat de communicatie niet altijd flitsend snel is.

Wij willen onze deur tussen de hal en woonkamer vervangen, de opening is 180x207. Momenteel zit daar een (zelfgemaakte) dubbele stalen deur met glas in. Maar deze staat niet helemaal recht, rechterkant raakt de grond (die kant gebruiken we dus niet_ en ze blijft niet dicht (omdat ze scheefhangt).

Ik heb een offerte gevraagd bij anyway doors voor een pivoterende deur. Iemand ervaringen daarmee? Kunnen die in 2 richtingen pivoteren (zou wel handig zijn).
Andere goede adressen voor een steellook (pivoterende of dubbele) deur?

Woon in Limburg, dus Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant is doenbaar.

Dat de opening kleiner wordt met een pivoterende deur (naar 120cm) zijn we ons bewust. Maar we hebben voor grote meubelstukken nog altijd het schuifraam van 3m dat we kunnen gebruiken.

Terug
Bovenaan