De nieuwbouw-topic!

In zijn totaliteit (incl de duurdere keuzes die wij gemaakt hebben) gaan we +-200-250k duurder uitkomen.
Alle kasten op maat, vloer in Dekton, parket in visgraad, douchekraan van +3000€, geintegreerde ledlijnen in het plafond, veel meer spots dan oorspronkelijk voorzien,...
Mag ik vragen waar je dan uit bent gekomen qua (bruto) m2 prijs (ex btw)?

Mag ik vragen waar je dan uit bent gekomen qua (bruto) m2 prijs (ex btw)?
+-2300€/m2 excl. Incl keuken, maar excl meubel in living, toilet, badkamer en dressing.
Als je die erbij telt: 2650€/m2 excl.
Tuin niet inbegrepen en NIET geschilderd.
Wel high-end materialen: dekton tegels, echte parket in visgraad, high-end keuken van 53k incl, gigantisch grote raampartijen van 2,7x12m, high-end kraanwerk.

En ja, het kon nog meer high-end xD

T’is hier nu wel BG, maar 180K extra bijleggen, dan heeft zatte ritta uw raming toch opgesteld!
(Zelfs ondanks de coronastijgingen.)

De meeste jonge koppels die bouwen naar een bepaald niet rekbaar budget, en indien dit schromelijk overdreven word zullen er gewoon dingen geschrapt moeten worden.
(Letterlijk erin trekken zonder een trap naar boven het eerste jaar en zo’n dingen.)

Hier vrij pissig, ik heb 90K geleend en mijn bank is erin geslaagd om mij 3.9K notariskosten in mijn nek te duwen om de lening te registreren ,hyphotheek ipv mandaat.
Dat is dus de laatste lening dat ik in mijn leven afsluit, dit was niet zo afgesproken, maar last minute heeft het hoofdkantoor dit toch beslist.
Hypothecair mandaat of inschrijving, qua notariskosten scheelt dat nu ook niet gigantisch veel... Had je dan niet op papier dat een hypothecaire volmacht volstond?

Hier ondertussen ook weer wat stapjes gezet. Ramen staan erin, PUR en vloerverwarming gelegd, nu dinsdag chape.

Heel veel zelf gedaan, maar 't begint tijd te worden dat het af is... :D. Sport/vrije tijd stonden op een laag pitje de afgelopen 2 jaar.
Gelukkig moet ik nu niet zo veel meer zelf doen, chape en bepleistering laat ik over aan de experts. Vloeren doen we nog wel zelf. Dus daarna wat meer tijd terug :).

Vorige week ook voor binnendeuren gaan kijken, wel verschoten wat dat kost tegenwoordig voor een beetje strakke, moderne binnendeur.

Ik heb een bouwgrond gezien, waar gezien vanaf de perceelsgrens de eerste 4 meter een bomenrij staat (eiken). Volgens de gemeente dient de woning minimaal op 3 meter van die bomenrij te komen in verband met de wortels.

Nu vroeg ik me af, als er gegraven wordt voor een fundering/kelder neemt dat ook nog extra meters in beslag? Of zouden de buitenmuren op 7 meter (4+3) van de perceelsgrens kunnen komen?

Eentje voor de dierenliefhebbers.

Is het mogelijk om een kattenluik te installeren zonder meteen de energie-efficiëntie van een nieuwbouwwoning te ondergraven?

Het huidig plan is om het luik in de achterdeur te plaatsen die toegang geeft tot de wasplaats. Zou het procentueel veel uitmaken om daar een extra gat te hebben als er onder de deur toch al een spleet is?

Als het energieverlies binnen de perken blijft, zouden we dit nog kunnen catalogeren onder: in een huis moet nog geleefd worden ook.

Is het mogelijk om een kattenluik te installeren zonder meteen de energie-efficiëntie van een nieuwbouwwoning te ondergraven?

Het huidig plan is om het luik in de achterdeur te plaatsen die toegang geeft tot de wasplaats. Zou het procentueel veel uitmaken om daar een extra gat te hebben als er onder de deur toch al een spleet is?

Als het energieverlies binnen de perken blijft, zouden we dit nog kunnen catalogeren onder: in een huis moet nog geleefd worden ook.

Onder een buitendeur is toch geen spleet? Als je die dicht doet dan valt er een borstel/rubber naar beneden om het af te sluiten.
Een kattenluik is zo groot niet, denk dat het verlies wel meevalt.

Ongetwijfeld zullen er wel degelijke kattenluiken bestaan op de markt. Deze kun je er dan plaatsen.

Hier hebben wij een inpandige garage met een garagepoort van 3,75m breed. Wij hebben deze normaal degelijk afgewerkt.
Als je het internet moet geloven is dat een doodsteek voor de luchtdichtheid en stook je voor de vogels.

In de praktijk komen wij met onze blowerdoor test in aanmerking voor een passieve woning door de lage score. En bij het aflopen van de poort val dat allemaal reuze mee, met de meter. Dus zo erg is dat allemaal niet.
Zelfde met "verlies" van warmte. Ja je hebt verlies, maar wederom in de praktijk is dat peanuts.

Dus dat klein kattenluikje ga je in de praktijk niet veel van merken.
Persoonlijk vind ik dat er serieus veel wordt opgeblazen.

Laatst bewerkt:
Onder een buitendeur is toch geen spleet? Als je die dicht doet dan valt er een borstel/rubber naar beneden om het af te sluiten.
Een kattenluik is zo groot niet, denk dat het verlies wel meevalt.
Kijk, dat wist ik dus niet. (y) Wij hebben op dit moment klassieke deuren inclusief spleet.

voor onze moderne nieuwbouwwoning ga ik binnenkort beginnen met de schilderwerken, wat is de nu meest gebruikte RAL kleur onder de medeforumgangers die recent hebben gebouwd ? RAL 9010 of RAL 9016 ? thx

voor onze moderne nieuwbouwwoning ga ik binnenkort beginnen met de schilderwerken, wat is de nu meest gebruikte RAL kleur onder de medeforumgangers die recent hebben gebouwd ? RAL 9010 of RAL 9016 ? thx
+1 voor RAL9016 (signaalwit)
Oogt mooi fris.
Misschien te laat maar als je keukenkastfronten in wit hebt, probeer de RAL kleur te matchen.

Hier twee weken geleden begonnen met de nieuwbouw in primer te zetten, ook RAL 9016 gekozen. We hebben liggen twijfelen maar dan zag ik dat onze Xinix deur in dat wit besteld was dus daar voor gegaan. Geen spijt van, ziet er mooi uit.
Vergeet geen deftige verf te kopen.

Ik zou ook 9016 pakken. We hebben nu 9010 op slaapkamers en dat heeft gele ondertoon.

Uit nieuwsgierigheid: mensen die voor wit kiezen in hun nieuwbouw, is dat met de bedoeling ooit nog een andere kleur te gebruiken?
Zo alles volledig wit voelt heel koud aan vind ik.

Het is zeker fris en beter dan slechte keuzes maken qua kleuren, maar op de duur zou het mij beginnen storen denk ik.

Uit nieuwsgierigheid: mensen die voor wit kiezen in hun nieuwbouw, is dat met de bedoeling ooit nog een andere kleur te gebruiken?
Zo alles volledig wit voelt heel koud aan vind ik.

Het is zeker fris en beter dan slechte keuzes maken qua kleuren, maar op de duur zou het mij beginnen storen denk ik.
Wij hebben hier gekozen voor alles wit te schilderen en dan later te bekijken of we nog kleur missen. Je moet u woning ook nog wat inkleden.
Mijn vriendin haar woning had 9016, maar dat vonden wel wel zeer wit, 9010 vonden we iets zachter. Daarmee bij ons de keuze.
Ze had ook 9016 achter haar tv en als de zon laag stond vond ik dat zelf storend aan de ogen, dat is echt spierwit.

Voor de rest brengen we kleur en "warmte" (naar onze mening) met ons parket, meubels, decoratie, gordijnen,... . In onze meubels vind je veel walnoot terug.
We wonen hier nu een jaar en momenteel missen we geen kleur tegen de muur. Maar wij houden beide wel van lichte tinten, maar dat is persoonlijke smaak.

Hier ook RAL 9010 icm aardtinten.
1 kinderkamer heeft een muur met veelhoeken in 4 kleuren. Mijn zoon is daat zot van, maar dat was wel wat werk 😅

Euhm, signaalwit is 9003, en dat is zo wit dat iedereen het ons afraadde, maar we zijn er mega content van. Er zit een heel klein (onzichtbaar, obviously) tikkeltje blauw in om witter te zijn dan de anderen. Ze zeiden dat het te fel zou zijn, of te kil. Geen van beiden is waar omdat alles wat in je huis staat, zijn kleur afstraalt op dit mooie canvas :). Anyhoo, wij wilden echt witwitwit hebben, en da's RAL 9003.

Terug
Bovenaan