De nieuwbouw-topic!

Het is omdat ik gezien heb dat ze op die manier een aircoleiding op het verdiep zo in de muur geplaatst hebben…

In een opiniestuk in de standaard las ik dit:
‘De woonkamervloer in het huis dat ik nu zelf bouw, ziet eruit als gepolierde beton, maar is gemaakt van silicaat, kalk en natuurlijke hars. Zo konden we cement vermijden: de productie daarvan is de grootste CO2-uitstoter in Europa en bij het gieten ervan komen schadelijke gassen vrij. Toch is het resultaat even esthetisch.’
Heeft iemand een idee over welk product het hier gaat? Als ik google op vloeren van silicaat kom ik slechts op één firma uit:; Nogal een nicheproduct dan?

Productie van cement is de grootste CO² uitstoter. dat is vrij logisch aangezien het ook het meest geproduceerd product in de bouw is.

Gewoon "co2 neutraal" bouwen en allemaal in houten huizen gaan wonen. Na de 1000 jarige storm wel alles opnieuw opbouwen...
Vooroordelen zo groot als een... huis. De houtskeletbouw woningen bij ons zijn maar weinig te vergelijken met die in bv Amerika, vanwaar die beelden uiteraard komen van vernielde woningen na één of andere orkaan.

Allé ja, dit is de doorsnee houtskelet woning in Amerika:

Gebouwd op een houten kruipruimte met palen in de grond. En langs de buitenzijde afgewerkt met planken.

Dat moet je dan eens vergelijken met onze HSB woningen, verankerd in een betonnen fundering met een gevelsteen voor.

Ik krijg die vraag ook eens om de zoveel tijd, "ja maar mijnheer, bij de 3 biggetjes is het toch het stenen huis dat blijft staan, en het houten huis dat omver wordt geblazen". Dan vraag ik altijd of de mensen werkelijk gaan beslissen hoe ze gaan bouwen en honderdduizenden euro's gaan uitgeven op basis van een sprookje. :sarcastic:

Laatst bewerkt:
Vooroordelen zo groot als een... huis. De houtskeletbouw woningen bij ons zijn maar weinig te vergelijken met die in bv Amerika, vanwaar die beelden uiteraard komen van vernielde woningen na één of andere orkaan.

Allé ja, dit is de doorsnee houtskelet woning in Amerika:

Gebouwd op een houten kruipruimte met palen in de grond. En langs de buitenzijde afgewerkt met planken.

Dat moet je dan eens vergelijken met onze HSB woningen, verankerd in een betonnen fundering met een gevelsteen voor.

Ik krijg die vraag ook eens om de zoveel tijd, "ja maar mijnheer, bij de 3 biggetjes is het toch het stenen huis dat blijft staan, en het houten huis dat omver wordt geblazen". Dan vraag ik altijd of de mensen werkelijk gaan beslissen hoe ze gaan bouwen en honderdduizenden euro's gaan uitgeven op basis van een sprookje. :sarcastic:
Ik geloof best wel dat het stevig kan, maar de storm die ik omschrijf overtreft dan ook wel alle stormen die we gehad hebben...

Ter info: ik stel mij die vraag ook bij traditionele huizen. Hoeveel kan een huis aan?

Terug
Bovenaan