De nieuwbouw-topic!

Tomski ?

Neen echt, zoals altijd de persoon met spaargeld, een boostertje van de ouders/grootouders (eventueel nog zwart geld) en met een goede job.

Ik kan dat niet meer betalen hoor :lol:

Daarmee dat ik een mini-huisje aan het zetten ben op reeds afbetaalde grond, en ik vrees dat dat binnen 20 jaar wel es permanente bewoning zou kunnen krijgen.

vlotheid van verkopen... ik weet het zo niet.
Goh mijn broer zoekt achter een huis. Hier in de buurt is het nog altijd gaan kijken 30 min. Dan binnen de 48h beslissen of ge de zotte vraagprijs biedt om dan te horen dat er meerdere zijn en het is gesloten omslag :crazy:

Uiteindelijk als jij je huis nu verkoopt is het gewoon aan de kassa passeren en dan ineens wordt dat huis van 700K mogelijk met de lage rentes.

Prijzen stijgen, akkoord.
vlotheid van verkopen... ik weet het zo niet.

de prijsstijgingen komen vooral omdat china alles aan het opkopen is.
Ik kan je bevestigen dat de verkopen enorm vlot verlopen, ondanks de prijsstijging. Ik denk dat iedereen nog het laatste graantje van de lage rente wil meepikken.

De vaag is: hoeveel zijn er zo?

Rond onze woning zijn laatste 5 jaar 4 woningen verkocht aan+500K (en eentje +700K) - bewoners zijn allen dertigers, behalve dat van 700K - die zijn 21 jaar :thinking:

Ondertussen zijn we goed bevriend met een aantal van de buren, de meeste hebben forse steun van ouders gekregen - dus ik vermoed dat dit toch geen zeldzaamheid meer is, zeker met het afnemend aantal kinderen waarbij de erfenis onder minder moet verdeeld worden).

Das een bouw waar ze 2j geleden 400k btw in voor vroegen. Geen luxevilla hoor. Daar de grondprijs bij, de 25% meerprijs in materialen en de notariskosten en je zit er aan hoor.
Er is wel een groot gat tussen een simpele nieuwbouw en een luxevilla ;)

Simpele nieuwbouw is 150m2 en gewoon basis materialen

Heb vooral schrik dat de huidige prijzen gewoon het nieuwe normaal gaan worden.

Ik zie de materialen niet opeens 40% goedkoper worden omdat de crisis voorbij is. Fabrikanten gaan zeggen: de mensen kopen het toch, we zullen de huidige prijssetting maar houden.
Dat gaat het nieuwe normaal worden. Waarom zou je uw prijzen in het negatief aanpassen?

Al heb ik ook het gevoel dat men maar wat aan het doen is.
Offerte van de keuken begin oktober: 31.049 EUR.
We hadden nog niet finaal getekend. Nu aanpassing van de prijzen, zelfde keuken: 34.636 EUR.
Je gaat dan met die mensen eens gaan praten om de keuken af te werken, krijg je hier en daar nog een korting erbij, vanmorgen finale prijs ontvangen (die we nu zo mogelijk gaan tekenen): 28.959 EUR.

Terwijl we ons eiland vergroot hebben en accessoires hebben toegevoegd. Dan denk ik, ze zijn maar wat aan het doen :).
Die mannen gaan ook nog een TV-haardmeubel leveren, vermoedelijk schuiven die wat met de marges over hun totaal project.

Ik kom op een 2.260 EUR excl BTW.

Eerder normaal afgewerkt. Wij hebben hier en daar foliekes, maar evenzeer standaardkeuzes.
Een keuken van 30k en een haardmeubel is al niet meer normaal :unsure:

Kleinere opp gaat iets duurder zijn qua prijs/m2 natuurlijk. Wat meer vloer en muur drukt de prijs/m2 van de dingen die je altijd nodig hebt

Terug
Bovenaan