De nieuwbouw-topic!

Het bedrag (5%) wordt bepaald na het eerste voorontwerp via zijn gemiddelde prijs/m² dus bij dure materiaalkeuzes blijft de prijs wel hetzelfde :)
Zeker niet bij elke architect.
Paar afgegaan hier en sommige werken effectief met een restfactuur na 'oplevering' huis zodat ze op de totaalprijs van alles via hen hun % hebben.

Ondertussen een aantal offertes opgevraagd voor de verschillende technieken (elektriciteit, zonnepanelen, ventilatie, geothermische warmtepomp).
Dat het stukken van mensen ging kosten, wisten we al… :oink: .

Ik zal de offertes hiervan even in het warmtepomp-topic plaatsen, gezien er misschien iemand ervaring heeft met de verschillende merken.

Op één van de offertes staat een waterverzachter van Vercalo bij. Iemand die dat ook heeft? Is het überhaupt nodig??

Op één van de offertes staat een waterverzachter van Vercalo bij. Iemand die dat ook heeft? Is het überhaupt nodig??
Wij hebben dat in onze renovatie niet gedaan en nu wel spijt van. Het water is hier enorm hard en je merkt gewoon op 5 jaar tijd dat er al leidingen aan het toekalken zijn, wat zonde is. In onze nieuwbouw gaan we het dus wel voorzien. Maar het hangt enorm af van de lokale waterhardheid.

Ik zal de offertes hiervan even in het warmtepomp-topic plaatsen, gezien er misschien iemand ervaring heeft met de verschillende merken.

Ga de waterhardheid van het water daar eens na

Wij hebben dat in onze renovatie niet gedaan en nu wel spijt van. Het water is hier enorm hard en je merkt gewoon op 5 jaar tijd dat er al leidingen aan het toekalken zijn, wat zonde is. In onze nieuwbouw gaan we het dus wel voorzien. Maar het hangt enorm af van de lokale waterhardheid.

Ga de waterhardheid van het water daar eens na
Quick google search geeft mij het volgende resultaat:

German degrees:​

9,8

French degrees:​

17,5

mmol/l:​

1,75

9,8

17,5

1,75
Dat valt enorm mee en dan heb je imo geen ontharder nodig. Bij ons is het 32 franse graden bv :) daar zit gigantisch veel kalk in.
Waar we naartoe gaan zelfs 39 :p

9,8

17,5

1,75

Dat valt enorm mee en dan heb je imo geen ontharder nodig. Bij ons is het 32 franse graden bv :) daar zit gigantisch veel kalk in.
Waar we naartoe gaan zelfs 39 :p

In hoeverre kan je daar op vertrouwen? In mijn vorige woning gaf De Watergroep obv recente metingen 10-20 franse graden aan, op papier perfect ok dus. Dat zat vol kalk… continu hadden we problemen met kalk.

In mijn huidige woning hetzelfde, 10-20 maar toch hardnekkig kalk. Ik heb een waterverzachter en ik zou nooit meer anders willen.

Ik zou die getallen dus wel met een korreltje zout nemen :hurrr:

Die druppel test kan ik ook aanraden, de strip tests zijn nutteloos. Wij hadden volgens de site van de watergroep 36 tot 42 graden, in realiteit was het 45. Na de waterverzachter is het nu 4.

In hoeverre kan je daar op vertrouwen? In mijn vorige woning gaf De Watergroep obv recente metingen 10-20 franse graden aan, op papier perfect ok dus. Dat zat vol kalk… continu hadden we problemen met kalk.

In mijn huidige woning hetzelfde, 10-20 maar toch hardnekkig kalk.
En wat voor problemen zijn dat dan precies?

Wij hebben dit ook overwogen maar als ik lees dat het enerzijds het kraantjeswater minder gezond maakt en anderzijds serieus wat centen kost voor aankoop, installatie, waterverbruik maar vooral onderhoud dan laat ik het liever zo.

Ik heb het zelf nog niet gemeten maar volgens de laatste meting afgelopen september is de hardheid hier 15-18 Franse graden.

Wij hebben 2 maand water zonder ontkalker, dus water met hardheid 45, gebruikt en overal waar warm water gebruikt werd begonnen de kranen/ douchekop al wit te zien. Ik kan me inbeelden dat in machines waar het meer als 60° C wordt het ook niet proper zal zijn. Tegenwoordig toch wel een paar: Quooker, vaatwas, koffiezet, stoomkoker, warmtepomp,....

Die druppel test kan ik ook aanraden, de strip tests zijn nutteloos. Wij hadden volgens de site van de watergroep 36 tot 42 graden, in realiteit was het 45. Na de waterverzachter is het nu 4.
4 is heel laag, als je kraantjeswater drinkt zou ik aanraden om het hoger te zetten.

Wij hebben dit ook overwogen maar als ik lees dat het enerzijds het kraantjeswater minder gezond maakt en anderzijds serieus wat centen kost voor aankoop, installatie, waterverbruik maar vooral onderhoud dan laat ik het liever zo.

Ik heb het zelf nog niet gemeten maar volgens de laatste meting afgelopen september is de hardheid hier 15-18 Franse graden.
Kranen die kalkplekken vertonen en kraankoppen/douchekop die verkalken en minder goed werken. Douchewand die moeilijker te onderhouden is. Water dat beduidend harder aanvoelt, vooral merkbaar als je bv je haar wast.
Dat zijn dan de zichtbare problemen waarvan je kan discussiëren hoe erg die zijn. Minder zichtbaar heb je echter ook problemen die langzaamaan ontstaan en die wel schade aanrichten.

Wij wonen momenteel 4 jaar in onze nieuwbouw met kruipruimte.
Ik ben nog nooit in de kruipruimte geweest omdat dit niet nodig is, maar afgelopen week zijn ze hier een laadpaal komen installeren en moesten ze hiervoor ook in de kruipruimte zijn.

Blijkt er toch wel wat water in te staan (gemakkelijk 40cm), dit omwille van grote grondwaterstand. Dat hadden we nu wel verwacht omdat de grond hier inderdaad redelijk vochtig is.

Nu mijn vraag: hoe problematisch is dit? Heb nog niet gecheckt dus of dit in de zomer ook het geval is :unsure:
In de woning merken we er iig niets van.

Er ook 4 grote buizen aangesloten op de kruipruimte die bovengronds komen met een "champignonnenkop" ter ventilatie, en uiteraard is er ook overal waterkering om opstijgend vocht tegen te gaan.

Googlen helpt niet, want elke firma met een oplossing hiervoor beweert natuurlijk dat je woning op instorten staat.
Daarom kom ik ff mijn licht hier op steken.

4 is heel laag, als je kraantjeswater drinkt zou ik aanraden om het hoger te zetten.
Ah wel interessant. Op zich heb ik daar ook een aparte kraan, niet op de ontkalker, probleem is dat de Quooker dan wat meer gaat afzien. Die gebruiken wij idd om te drinken (gekoeld en spuitwater) maar mss dat die filter dat eruit haalt. Ontkalker staat zo laag ingesteld om het kalk terug op te lossen op de kranen, mss toch een hoger zetten.

Ik ben nog nooit in de kruipruimte geweest omdat dit niet nodig is, maar afgelopen week zijn ze hier een laadpaal komen installeren en moesten ze hiervoor ook in de kruipruimte zijn.

Blijkt er toch wel wat water in te staan (gemakkelijk 40cm), dit omwille van grote grondwaterstand. Dat hadden we nu wel verwacht omdat de grond hier inderdaad redelijk vochtig is.

Nu mijn vraag: hoe problematisch is dit? Heb nog niet gecheckt dus of dit in de zomer ook het geval is :unsure:

Er ook 4 grote buizen aangesloten op de kruipruimte die bovengronds komen met een "champignonnenkop" ter ventilatie, en uiteraard is er ook overal waterkering om opstijgend vocht tegen te gaan.

Googlen helpt niet, want elke firma met een oplossing hiervoor beweert natuurlijk dat je woning op instorten staat.
Uw huis gaat zeker instorten zo!

:unsure:

Kan je dat niet gewoon af en toe eens leegtrekken met een dompelpomp?

Je hebt gelijk, ik ga het morgen proberen wegpompen en dan eens zien hoe snel het terug stijgt. Wie weet is het goed bij te houden.
Op zich hoeft dat niet noodzakelijk een probleem te zijn voor fundering/structureel al zou ik het in ieder geval ook wegpompen. De nieuwbouwen hier langs ons hebben alle 8 al jaren hetzelfde probleem (2020 bj) dus je bent niet alleen. Goed is het natuurlijk niet en de bedeoling al helemaal niet. Wat zegt u bouwheer?

Hier iemand ervaring met Aliplast (Star 75) aluminium profielen versus Reynaers (MasterLine 8)?

Plaatser van Reynaers is €6000 duurder. We krijgen er wel nog 7 vliegenramen bij en gratis isolatieupgrade (novemberactie van Reynaers).
De vraag is of extra kwaliteit van Reynaers de meerprijs verantwoord.

In de prijs zit ook garagepoort (Vabo versus Trudoor) en stuk muur die bekleed zal worden met aluminiumprofielen.

We zitten er echt al een paar maand over na te denken. €6000 is niet niks, maar ramen vervangen doe je ook niet direct…. :help:

Wij hebben ook water in onze kruipkelder (geen grondwater) en dat was ‘normaal’ volgens onze aannemer en architect.
Dikke miserie om dan leidingen bij te leggen en zolang er geen terrassen liggen (betere afwatering) ga ik hem sowieso niet meer leegzuigen.

Terug
Bovenaan