De nieuwbouw-topic!

Via mijn vriendin haar ouders hebben wij een stuk grond gekregen.
Momenteel staat daar nog een oude woning op, dus via sloop-heropbouw hopen wij van de 6% btw regel gebruik te kunnen maken.
Nu bezit mijn vriendin momenteel al 50% van de ouderlijke woning.
Heeft dat invloed op het al dan niet aanspraak te maken op die 6% btw regel?
In de voorwaarden vind ik nl. terug "Het moet gaan om woningen die gedurende 5 jaar de enige en eigen woning van de bouwheer zijn."

Ik zou eens luisteren bij een Notaris. (Advies is altijd gratis)
Ik denk dat er mogelijks een verschil is in blote of volle eigendom.

Mijn broer en Ik hebben ook 50% van het ouderlijke huis in blote eigendom en hadden recht op verminderde registratie bij aankoop van ons eigen woning.

Laatst bewerkt:
Via mijn vriendin haar ouders hebben wij een stuk grond gekregen.
Momenteel staat daar nog een oude woning op, dus via sloop-heropbouw hopen wij van de 6% btw regel gebruik te kunnen maken.
Nu bezit mijn vriendin momenteel al 50% van de ouderlijke woning.
Heeft dat invloed op het al dan niet aanspraak te maken op die 6% btw regel?
In de voorwaarden vind ik nl. terug "Het moet gaan om woningen die gedurende 5 jaar de enige en eigen woning van de bouwheer zijn."

Enkel wanneer deze woning zou zijn geërfd vormt ze geen belemmering voor de 6%. Wanneer zij ooit is geschonken geweest, ook al betreft het een woning in onverdeeldheid, vruchtgebruik, blote eigendom,... heb je geen recht meer op de 6% maatregel.

Voor gehuwde of wettelijk samenwonende partners betekent dit dat de gehele nieuwe woning niet aan 6% kan worden gebouwd. Voor feitelijk samenwonenden wordt het wel afzonderlijk beoordeeld en zou jij, indien je voor 50% eigenaar van de nieuwe woning wordt, de helft van de facturen dus wel aan 6% kunnen laten factureren.

Ik zou eens luisteren bij een Notaris. (Advies is altijd gratis)
Ik denk dat er mogelijks een verschil is in blote of volle eigendom.

Mijn broer en Ik hebben ook 50% van het ouderlijke huis in blote eigendom en hadden recht op verminderde registratie bij aankoop van ons eigen woning.
registratie =/= BTW, hetgeen stungunner zegt is correct. Er kan niet aan 6% gebouwd worden in dit geval.

Enkel wanneer deze woning zou zijn geërfd vormt ze geen belemmering voor de 6%. Wanneer zij ooit is geschonken geweest, ook al betreft het een woning in onverdeeldheid, vruchtgebruik, blote eigendom,... heb je geen recht meer op de 6% maatregel.

Voor gehuwde of wettelijk samenwonende partners betekent dit dat de gehele nieuwe woning niet aan 6% kan worden gebouwd. Voor feitelijk samenwonenden wordt het wel afzonderlijk beoordeeld en zou jij, indien je voor 50% eigenaar van de nieuwe woning wordt, de helft van de facturen dus wel aan 6% kunnen laten factureren.
Die 50% van haar ouderlijk huis is inderdaad geërfd door het overlijden van haar vader. Als ik het goed begrijp kunnen we dus beroep doen op de 6% maatregel zonder verdere restricties?

Mensen met een ventilatie C+ die last hebben van koude lucht door de roostertjes?
Wij hebben enkele nieuwbouw woningen op 't oog en deze zijn allemaal C+. Momenteel in de huurwoning hebben we D.
Ik hoor van de schoonzus dat dat echt een no-go is want dat dat echt koud is...?

Mensen met een ventilatie C+ die last hebben van koude lucht door de roostertjes?
Wij hebben enkele nieuwbouw woningen op 't oog en deze zijn allemaal C+. Momenteel in de huurwoning hebben we D.
Ik hoor van de schoonzus dat dat echt een no-go is want dat dat echt koud is...?

Op de plaats waar de roosters zitten is dat idd wat kouder. Zolang je er niet onderstaat valt dat wel mee hoor.

Ik zou er natuurlijk geen zetel onder plaatsen want dat ga je wel voelen. Gordijnen kunnen die koude 's avonds wel goed opvangen.

Bij zeer winderige en ijskoude dagen stoort dat. Ze laten ook een pak meer lawaai door. Is een van de zaken waar ik me aan erger.

Hier staan ze op de slaapkamers en wasplaats na voortdurend dicht eigenlijk. Vind het echt waardeloos.

Die 50% van haar ouderlijk huis is inderdaad geërfd door het overlijden van haar vader. Als ik het goed begrijp kunnen we dus beroep doen op de 6% maatregel zonder verdere restricties?
Klopt, verkregen door erfenis is geen verhinderend bezit

Iemand ervaringen met Team Construct? Mijn vrouw lijkt er op het eerste zicht wel positief over te zijn, maar ik weet het zo niet. Lijkt mij niet zó gekend.

Ons nieuw perceel is kletsnat, ik wil dus graag een bodemanalyse laten uitvoeren om de samenstelling van de grond te weten de eerste meters. Dus echt waarbij ze met een koker een volledig staal naar boven trekken en ge alles ziet zitten, dit om eventueel drainering te kunnen steken als blijkt dat het gewoon een kleilaag is die alles tegenhoudt.

Alleen slaag ik er niet in om de juiste google-term te vinden om hiervoor een bedrijf te zoeken :p iemand suggesties?
Of aanraders qua bedrijf, regio Gent

@horste Zoek je zoiets?
Andere termen voor geotechnisch onderzoek zijn grondonderzoek of stabiliteitsonderzoek.

@horste Zoek je zoiets?

Nee, had duidelijker moeten zijn excuses. De sondering hebben we, maar dat geeft dus enkel een beeld van de draagkracht. Ik heb echt een peilname nodig waarbij ze gaan boren en de grond tot op +- 2m in één stuk naar boven trekken zodat je de lagen kan zien zitten.

Toch bedankt!

Nee, had duidelijker moeten zijn excuses. De sondering hebben we, maar dat geeft dus enkel een beeld van de draagkracht. Ik heb echt een peilname nodig waarbij ze gaan boren en de grond tot op +- 2m in één stuk naar boven trekken zodat je de lagen kan zien zitten.

Toch bedankt!
Bij ons vind je dat terug in het sondering rapport. Tot 15m diep heb ik een zicht van de lagen.

Na een lek in het dak dat nog steeds niet hersteld is en waar men zelf nog niet naar komen kijken is (aannemer maakt afspraak maar stuurt dan zijn kat), knalt het dak nu ook. Het is alsof er iemand een deur toeslaat. Kan dat nog met een nieuwbouw? Ik zal morgen nog maar eens een mail sturen dat we verwachten dat ze iemand het dak laten nakijken 🙄.

Wat bedoel je met knallen? Heb je eventueel foto's?

Bij nieuwbouw heb je normaal 10j garantie bij ernstige gebreken. Dat zijn zaken dat ik ook bij voorlopige oplevering zou vermelden.

Persoonlijk heb ik ook al gemerkt dat die garantie vaak niets voorsteld. Zelf de handen uit de mouwen steken en de andere zijn zever oplossen is vaak de beste oplossing.

In gebreke stellen is meestal van nog langere adem met alle destructieve gevolgen van dien. Zeker bij lekkende daken.

Wij hebben hier ook een lekkende doorvoer gehad aan een plat dak. Iedereen wees naar iedereen en wimpelde de verantwoordelijkheid vakkundig af. Gelukkig kon ik rekenen op een bekwaam dakwerker die het weliswaar niet gratis opgelost heeft.

Laatst bewerkt:
Na de verhuis afgelopen augustus gisteren aangetekend schrijven ontvangen met voorstel KI, niet geïndexeerd komt dat op €605, daar ga ik niet mee in discussie gaan :D

Halfopen bebouwing, regio Meetjesland, 203m² bewoonbaar oppervlak (incl zolder met vaste trap), 3 slaapkamers, geen garage, 305m² grond.

Terug
Bovenaan