Wat ben je van plan? Hier PFC200's van Wago. Makkelijk en goedkoop tweedehandsmodules voor te krijgen op de Duitse eBay
Dus alles komt binnen op klemmen.
Lichtpunten, schakelaar, sensoren allemaal in ster.
Daarna sluit ik alles aan op teleruptoren van eltako. Maar ik pak telkens de versie met een extra uitgang zoals die dat ik getoond had (of dimmer met 0-10v uitgang)
In het het begin gaat er dus gewoon een alles uit zijn en enkele indirecte verlichting die gaat gestuurd worden via aanewigheidsmelders.
Daarna als alles rond is ga ik eens deftig kijken welke plc. Maar ben nu vooral geïnteresseerd geraakt in de nieuwe logo van Siemens. Heb 4 webinars erover gevolgd en de programmatie was echt makkelijk en er was veel info over te vinden online ook.
Wat voor mij belangrijk is, je moet altijd fysiek moeten kunnen werken met een knop. Want elke leeftijdscategorie dat bij je thuis komt moet simpelweg de lichten/screens/verwarming/... moeten kunnen bedienen zonder handleiding.
Maar eigenlijk is dat een regel voor alles van domotica.
Dus eigenlijk gaat de PLC volledig parallel staan naast de fysieke drukknoppen. De status van alles kan ik dan volgen met de dubbele uitgang.
Als ik hierin dan volledig mijn zin gemaakt heb naar automatisatie toe kan ik deze koppelen via bv een arduino naar home-assistant, openhab, ...
Deze zou dan acties triggeren op de PLC.
Hopelijk is dit duidelijk
Home Assistant -> Arduino -> PLC -> Licht <- Teleruptor <- drukknoppen
Als kast is er nu voorzien dat er een prisma kast komt van Schneider in 1.5 uitvoering Dus in die halve kast komen alle kabels binnen op een grote klemmenstrook. Daar achter vertrekken er dan flexibels met adereindhulzen naar alle modules.
Alle kabels worden gelabeld (Heb een brady printer)
De schema's gaan waarschijnlijk getekend worden in Q electro tech (heb me hier is een zondag met youtube mee bezig gehouden en werkte wel goed) Ofwel moet ik het in eplan maken na de uren op bureau. Maar teken er nooit in dus wordt wat lange dagen op bureau
De basis gaat dus zijn alles in ster aanleggen, genoeg extra voorzien voor sensoren te plaatsen (temperatuur, licht, aanwezigheid, vocht, co2, ....) Daarna breiden we stelselmatig uit.
@Renegadexxripxx Domotica moet dan ook vertrekken van het principe keep it simple. Het feit dat jij op die toets moet gaan drukken om de screen naar beneden te doen wil je oplossen met domotica. Dat je nooit de noodzaak meer hebt om die screen te bedienen.
Die moet door info van temperatuur, aanwezigheid, voorkeuren, .... automatisch aangestuurd worden.
Dat je een app nodig hebt van somfy voor de screens, een van siemens voor de afwasmachine, een van hue voor u lampen in de living, ... Daar zit er een fout in de basis.
Mijn moeder heeft ooit is in het donker 30 min gezeten bij mijn broer omdat die touchscreens van de niko home control niet gemakkelijk werkten. Dat is niet de fout van de gebruiker, maar designmatig fout. Want de kinderen (die 4 en 6 zijn) kunnen ook niet werken met die touchscreen.
Domotica moet u leven gemakkelijker en dus comfortabeler maken. Als je er daarnaast ook nog eens geld mee kan winnen op de langere termijn is dit goed meegenomen.
Zoals vandaag, in veel nieuwbouwen zal het wel warm geweest zijn omdat er veel zonnewinsten waren. Maar je wil je screens niet naar beneden, als dan je ventilatie samen met een automatische bypass ervoor kan zorgen dat het altijd de gewenste temperatuur is binnen is dit aangenaam.
Ipv dit allemaal manueel te moeten beginnen regelen. Dat kost maar enkele minuutjes, maar die minuutjes worden uren en dagen na lange tijd.