De nieuwbouw-topic!

Betaal je jaarlijks ook niet meer voor 3-fase?
Nee, vermogensrecht is eenmalig. het eerste afgevoerde capaciteitstarief stelde dat wel voor, maar dat was gelukkig for all the right reasons afgevoerd.

Enerzijds heb je aansluitkosten, zoals in de tabel te zien puur linear (+vermogensrecht+evt studiekosten) op vermogen.
Daarnaast heb je je kast, die natuurlijk aangepast zal zijn naargelang je aansluiting (een 4P diff is duurder dan een 2P diff voor eenzelfde stroomsterkte, maar natuurlijk niet vermogen...).
Dan heb je je elektriciteitsfactuur, en die is hetzelfde of je nu monofase 230V, het mottige 3x230V, of 400V 3F+N hebt.

...Of ze hebben mij allemaal (Fluvius, elektricien, technieker) blaasjes wijsgemaakt en nu heb ik straks een hogere rekening aan mijn fles :crazy:.

Please do!
En graag ook dan ineens al uw flexen consequent 30cm te kort maken waardoor je amper tot niet kan aansluiten! Of uw flexen zodanig slecht benoemen dat je er zelf niet meer aan uit kan!
Echt man daar heb ik al op zitten vloeken hoor. Allemaal leuk en wel zo eens het kastje komen hangen en aansluiten, mensen verwachten ook dat het werk. En dat gaat soms nogal moeilijk als hun job ruk is gedaan.
Hehe, onze elektriciteitskast en patchkast hangen allebei in de kelder (hoogte 250cm). De afspraak met de elektricien (die vooral de elektriciteitskast kwam aansluiten) was dat we de preflexen met de kabels in tot ongeveer op de vloer te laten komen (dus nog ongeveer een lengte van 250cm). Ik kreeg van mijn schoonpa en vriendin tegen mijn voeten, want die "veel te lange kabels" waren allemaal "weggegooid geld". Ik heb aan de elektriciteitsman gevraagd dat hij de restjes kabel in een doos wou steken en daar is slechts een schoendoos aan overschotjes uitgekomen... Allemaal stukken van 1,5 en 2,5 carré die vroeg of laat nog wel eens van pas komen. :) Deze week nog zelf een beltransformator geïnstalleerd in de kast en de overschotten van toen kwamen alweer van pas.

En ja, labeling van die kabels is uiteraard belangrijk... We hebben hier 80 "actoren" (kabels) en daar waren er maar 2 verkeerd van aangesloten uiteindelijk, dus viel nog heel goed mee.

Laatst bewerkt:
Beperkt inderdaad om die reden: je zit dan weer met "logica" units van een bepaalde fabrikant, ofwel een zelfbouw computertje die alles moet rechthouden.

Slightly offtopic en behoort waarschijnlijk als basis voor ridicule in het Domotica topic...
Om eerlijk te zijn ben ik nu het volgende aan het denken:
1. puur "analoog" systeem met teleruptors: werkt "altijd", geen software die kan falen.
Ik werk zelf als IT-er (technisch profiel) en zie liever ook zo weinig mogelijk verschillende technologie, want hoe minder dat er dan kapot kan gaan. :) Dus ik kan de redenering zeker volgen van mensen die voor teleruptoren kiezen. Ik heb het systeem bij ons ook zo eenvoudig mogelijk gehouden en voor mij is dat uiteraard ook wel hobby om mij ermee bezig te houden.
Mij boeit al die domotica toestanden echt geen bal zunne. Als ik het licht wil uitdoen zal ik dat wel met een knop uitdoen. Wil ik mijne tv opzetten dan gebruik ik wel de afstandsbediening.

Wil ik mijn rolstore omlaag doen, dan gebruik ik wel de knop die ik daarvoor voorzien heb (en als je te mottig bent om dat te voorzien, dan neem je een afstandsbediening op batterijen of met een geïntegreerde timer. En als mijn rolluik niet smorgens vroeg om 7h opengaat, dan ben ik nog altijd niet te mottig om gewoon het licht aan te steken en op dieje knop te gaan duwen.
Ja akkoord, zo zou het ook gaan, maar persoonlijk zou ik al die verschillende afstandsbedieningen maar irritant vinden en een centraler systeem gemakkelijker vinden. Ik denk ook dat de grootste kracht van "domotica" ook gewoon de flexibiliteit is (je kan bijvoorbeeld functies achter knoppen aanpassen) en automatisering. Als ik bijvoorbeeld lees dat @Bimmer in zijn woning overal screens heeft voorzien als zonnewering: als je uw domotica zo tweakt dat uw woning zichzelf altijd beschermd tegen oververhitting naargelang licht en temperatuur, dat komt uw eigen comfort alleen maar ten goede (zonder dat je er zelf naar moet omzien). En als dat dan betekent dat je ook geen airco hoeft aan te zetten om het binnenklimaat aangenaam te maken, dan spaart dat op de lange termijn ook energie uit.

En als dat dan betekent dat je ook geen airco hoeft aan te zetten om het binnenklimaat aangenaam te maken, dan spaart dat op de lange termijn ook energie uit.

Jammer genoeg is dat niet het geval :P
Die screens helpen immens, maar het is niet zaligmakend. Uw huis gaat spijtig genoeg nog altijd opwarmen en de CV gaat nu pas aangezet moeten worden omdat nu pas de warmte er uit is.

Jammer genoeg is dat niet het geval :p
Die screens helpen immens, maar het is niet zaligmakend. Uw huis gaat spijtig genoeg nog altijd opwarmen en de CV gaat nu pas aangezet moeten worden omdat nu pas de warmte er uit is.
Als alternatief (als je een warmtepomp hebt) kan je ook koelen via de vloerverwarming. Maar daar heb ik heel uiteenlopende dingen over gehoord: de ene is er heel enthousiast over, de andere heeft het over bijkomende problemen zoals bijvoorbeeld condens op de vloer. Wij zijn zelf voor een gasketel met vloerverwarming gegaan, omdat ik niet helemaal overtuigd was.

Ik geloof zelf wel dat veel miserie qua oververhitting al is opgelost als de warmte gewoon wordt buitengehouden door rolluiken of screens. Maar ik heb ook mensen hier op het forum ooit horen zeggen dat ze zelfs met alle rolluiken dicht nog een airco (moeten) opzetten. Zal ook wel van het huis (vorm, ramen) en oriëntatie van perceel afhangen. Een schoolkameraad van vroeger heeft zo een nieuwbouw met screens, vloerwerwarming/koeling via geothermische warmtepomp en zonnewering op bijna alle ramen: dieje beweert dat het tijdens een hittegolf 21 graden Celsius binnen is en blijft. En dat iedereen dat gerust eens mag komen voelen.

Maar je moet bij de bouw van een huis ook beseffen dat de perfecte oplossing ook niet altijd bestaat. Maar stel (puur hypothetisch) dat je met screens alleen bij een hittegolf buiten 35 graden Celcius dat het dan binnen (alleen door de screens) 25 graden Celsius is, dan vind ik dat persoonlijk al "fair enough" (zonder extra "actief" systeem zoals airco of koeling via vloerverwarming).

Maar je moet bij de bouw van een huis ook beseffen dat de perfecte oplossing ook niet altijd bestaat. Maar stel (puur hypothetisch) dat je met screens alleen bij een hittegolf buiten 35 graden Celcius dat het dan binnen (alleen door de screens) 25 graden Celsius is, dan vind ik dat persoonlijk al "fair enough" (zonder extra "actief" systeem zoals airco of koeling via vloerverwarming).
Heb hier nog eens snel gekeken naar mijn grafieken.

Hitte golf van augustus 2020, duurde in totaal 12 dagen. Van 5 augustus tot en met 16 augustus.
5 augustus 2020 was het hier binnen 21,7°C en steeg dit geleidelijk naar 26.1°C op 16 augustus 2020 (is de hoogste temperatuur dat ik hier ooit gemeten heb). Ik heb geen airco of enige vorm van koelen. Als het buiten 35°C is, dan voelt 26°C redelijk cva aan, echt nood voor koeling heb je niet. Maar het mocht zeker niet meer stijgen.
Ik wil wel bij de nieuwe woonst iets van koeling voorzien, voor net dat tikkeltje extra comfort. Ipv 26°C zou 24°C nog iets aangenamer zijn, zeker voor de slaapkamers. Grotendeels is het ook uit gemakzucht, dan moet ik ook niet meer met de ramen spelen. :) Omdat het echt niet veel is dat er gekoeld moet worden, heb ik wel vertrouwen in koelen via de vloer.

De ventilatie unit liet ik ook gewoon opstaan. Ik had daar ook wat "testje" mee gedaan, maar qua opwarming merkte ik daar amper iets op. Ik merkte enkel wel op dat de luchtvochtigheid steeg (wat uiteraard logisch is), als de unit afstond. De ventilatie unit zorgde er dus voor dat de luchtvochtigheid onder controle bleef. Luchtvochtigheid dat ik binnen liet door mijn ramen open te doen (om te koelen) + in de woning te leven, zorgde mijn unit ervoor dat die terug uit de woning ging.

Laatst bewerkt:
Als alternatief (als je een warmtepomp hebt) kan je ook koelen via de vloerverwarming. Maar daar heb ik heel uiteenlopende dingen over gehoord: de ene is er heel enthousiast over, de andere heeft het over bijkomende problemen zoals bijvoorbeeld condens op de vloer. Wij zijn zelf voor een gasketel met vloerverwarming gegaan, omdat ik niet helemaal overtuigd was.

Ik geloof zelf wel dat veel miserie qua oververhitting al is opgelost als de warmte gewoon wordt buitengehouden door rolluiken of screens. Maar ik heb ook mensen hier op het forum ooit horen zeggen dat ze zelfs met alle rolluiken dicht nog een airco (moeten) opzetten. Zal ook wel van het huis (vorm, ramen) en oriëntatie van perceel afhangen. Een schoolkameraad van vroeger heeft zo een nieuwbouw met screens, vloerwerwarming/koeling via geothermische warmtepomp en zonnewering op bijna alle ramen: dieje beweert dat het tijdens een hittegolf 21 graden Celsius binnen is en blijft. En dat iedereen dat gerust eens mag komen voelen.

Condensatie bij koeling is gewoon een foutieve instelling van de installatie.

Mensen moeten beseffen dat er een verschil is tussen koelen in de massa en koelen in de lucht. Er is een wisselwerking maar die is niet van die mate dat je met vloerverwarming actief gaat kunnen koelen. Een huis zonder actieve koeling zal met vloerkoeling gewoon trager opwarmen in de massa. De meeste hittegolven waren vroeger ook niet van die mate dat je twee weken boven 30 graden zat buiten en dus viel dat vroeger minder op. Maar met de huidige weerspatronen kom je soms wel aan die lengtes.

Heb hier nog eens snel gekeken naar mijn grafieken.

Hitte golf van augustus 2020, duurde in totaal 12 dagen. Van 5 augustus tot en met 16 augustus.
5 augustus 2020 was het hier binnen 21,7°C en steeg dit geleidelijk naar 26.1°C op 16 augustus 2020 (is de hoogste temperatuur dat ik hier ooit gemeten heb). Ik heb geen airco of enige vorm van koelen. Als het buiten 35°C is, dan voelt 26°C redelijk cva aan, echt nood voor koeling heb je niet. Maar het mocht zeker niet meer stijgen.
Ik wil wel bij de nieuwe woonst iets van koeling voorzien, voor net dat tikkeltje extra comfort. Ipv 26°C zou 24°C nog iets aangenamer zijn, zeker voor de slaapkamers. Grotendeels is het ook uit gemakzucht, dan moet ik ook niet meer met de ramen spelen. :) Omdat het echt niet veel is dat er gekoeld moet worden, heb ik wel vertrouwen in koelen via de vloer.

De ventilatie unit liet ik ook gewoon opstaan. Ik had daar ook wat "testje" mee gedaan, maar qua opwarming merkte ik daar amper iets op. Ik merkte enkel wel op dat de luchtvochtigheid steeg (wat uiteraard logisch is), als de unit afstond. De ventilatie unit zorgde er dus voor dat de luchtvochtigheid onder controle bleef. Luchtvochtigheid dat ik binnen liet door mijn ramen open te doen + in de woning te leven, zorgde mijn unit ervoor dat die terug uit de woning ging.
Vind ik (zonder actieve koeling) toch al een sterk resultaat hoor. Te veel temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan ook onaangenaam zijn: dan krijg je een "slag" als je naar binnen gaat van warmte buiten naar koude binnen.

En ook nog een belangrijke nuance bij het huis van mijne schoolkameraad: dat was een halfopen huis met dus aan 1 kant ook gewoon geen ramen. Zal ook wel veel bijdragen aan het feit dat hij het binnen 21 graden Celsius krijgt tijdens een hittegolf.

Laatst bewerkt:
Vind ik (zonder actieve koeling) toch al een sterk resultaat hoor. Te veel temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan ook onaangenaam zijn: dan krijg je een "slag" als je naar binnen gaat van warmte buiten naar koude binnen.

En ook nog een belangrijke nuance bij het huis van mijne schoolkameraad: dat was een halfopen huis met dus aan 1 kant ook gewoon geen ramen. Zal ook wel veel bijdragen aan het feit dat hij het binnen 21 graden Celsius krijgt tijdens een hittegolf.
Tegen het oude van die hittegolf onder de 24°C komen vind ik niet aangenaam. Op mijn werk stelde ik toen tussen 13-16 augustus de airco op 25°C, 23,5°C vond ik te koud. Uiteraard ontvochtig die de lucht wel, waardoor gevoelstemperatuur anders is.

In mijn kelder was het toen iets van een 20°C en had daar toen 30minuten in gewerkt. Toen ik direct naar buiten ging (35°C) werd het zwart voor mijn ogen en moest ik even gaan zitten. Zoals je zegt slag.

Ik heb ook al bij een woning geweest die enkel koeling voorzag via vloerverwarming en zijn temperatuur hierdoor stabiel hield op zijn gewenste waarde. Is een zelfstandige verwarming en koeling technieker (heeft een firma die ketels/warmtepompen en airco's plaatst), dus hij had dan ook eens getest hoe ver hoe toen kon gaan met zijn installatie. Tijdens een normale zomerweek heeft hij het toen binnen naar 17°C kunnen brengen.
Was ook een nieuwbouw en had een G/W warmtepomp met passieve koeling. Geen zonwering, maar wel bomen rond zijn huis. Hij maakt ook de koeling box zelf, omdat hij die van de leveranciers te zwak vind.

Het is uiteraard niet zoals een airco, waarbij je op de knop klikt en het binnen een paar uur ineens op temperatuur is.

Eens iets volledig anders dan verwarming/koeling :) Ik ben momenteel aan het overwegen of ik voor een gevelplint in arduinsteen zou gaan of gewoon de gevelsteen zou laten doorlopen. Buiten het esthetisch aspect, heeft zo een arduinsteen ook echt een "technische" meerwaarde? Ik weet dat stenen op die hoogte wel wat 'vuiler' kunnen worden, maar ik bedoel een meerwaarde op vlak van vochtigheid, stabiliteit,...?

Dat is zuiver een mening. Ik vind het eerder gek om te lopen sukkelen met het leggen van lussen voor een verschil van misschien 150 euro in kabel. Voor dat geld jezelf in de toekomst mogelijks een hak zetten omdat je dan net daar een paar aders mist in je lus.

Wij zijn geen doorsnee geval; een gewoon huis heeft geen eigen sensors in elk potje; maar 't lijkt mij toch niet echt een drama om opties open te houden voor de mensen.
Goh ja. Liever geen nest van 20 16x kabels in de kast.
Je moet al een krak zijn om dat proper te kunnen aansluiten en wegwerken.

Goh ja. Liever geen nest van 20 16x kabels in de kast.
Je moet al een krak zijn om dat proper te kunnen aansluiten en wegwerken.

Gebruik KNX, 1 kabel met 4 draadjes en je kan toch volledig loco gaan met ledjes :crazy:

KNX hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn, voor een paar 1000 euro heb je al een uitgebreide basis installatie (incl het plezier om alles uit te zoeken). Extraatjes zoals dimmen en ledcontrollers etc kan je perfect later nog toevoegen.

Gebruik KNX, 1 kabel met 4 draadjes en je kan toch volledig loco gaan met ledjes :crazy:

KNX hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn, voor een paar 1000 euro heb je al een uitgebreide basis installatie (incl het plezier om alles uit te zoeken). Extraatjes zoals dimmen en ledcontrollers etc kan je perfect later nog toevoegen.
Klopt, maar soms wil de klant die meerkost jammer genoeg niet betalen 😛

Tijdens een normale zomerweek heeft hij het toen binnen naar 17°C kunnen brengen.

Uw huis tot 17 graden koelen via de vloer terwijl het zomer is en je geen zonnewering hebt…
Ik denk dat iedereen met recente 1.0 of 0,6 beglazing wel weet dat een sprietje zon op uw ramen wilt zeggen dat de temperatuur onmiddellijk stijgt en je ook moeilijk aan het raam kan zitten.
Je moet u dan voorstellen dat je dus wamde gaat onttrekken uit uw chape, die warmte gaat onttrekken uit uw tegels die daarna warmte gaan onttrekken uit uw lucht. Je moet al bijna ijswater door uw buizen gaan stuwen om wat dT te hebben. U voorstellen dat je constante aanvoer van warmte heb. Uw tegels gaan dus zo koud al de achterwand van uw koelkast moeten zijn.

De reden waarom een airco zo goed werkt is omdat het ten eerste direct warmte onttrekt vanuit de lucht en ineens ook de luchtvochtigheid verlaagt. Ook met een redelijk vermogen.

Allez laat ons zeggen dat mocht je effectief via vloerkoeling tot 17graden zou krijgen je het verdomd moeilijk is zonder zonewering, om maar te zwijgen of het comfortabel is.

Ons "koelwater" in de vloer was begrenst op 19C deze zomer, dus lager kon onze kamertemperatuur dan sowieso al nooit geraken (op warme dagen met warme nachten). Op 18C begon de vloer al licht "plakkerig" aan te voelen, als je koelt op 10-15C kan je continue gaan dweilen vermoed ik :-).

Ons "koelwater" in de vloer was begrenst op 19C deze zomer, dus lager kon onze kamertemperatuur dan sowieso al nooit geraken (op warme dagen met warme nachten). Op 18C begon de vloer al licht "plakkerig" aan te voelen, als je koelt op 10-15C kan je continue gaan dweilen vermoed ik :).
Maar wel tevreden van het koelvermogen?

Uw huis tot 17 graden koelen via de vloer terwijl het zomer is en je geen zonnewering hebt…
Ik denk dat iedereen met recente 1.0 of 0,6 beglazing wel weet dat een sprietje zon op uw ramen wilt zeggen dat de temperatuur onmiddellijk stijgt en je ook moeilijk aan het raam kan zitten.
Je moet u dan voorstellen dat je dus wamde gaat onttrekken uit uw chape, die warmte gaat onttrekken uit uw tegels die daarna warmte gaan onttrekken uit uw lucht. Je moet al bijna ijswater door uw buizen gaan stuwen om wat dT te hebben. U voorstellen dat je constante aanvoer van warmte heb. Uw tegels gaan dus zo koud al de achterwand van uw koelkast moeten zijn.

De reden waarom een airco zo goed werkt is omdat het ten eerste direct warmte onttrekt vanuit de lucht en ineens ook de luchtvochtigheid verlaagt. Ook met een redelijk vermogen.

Allez laat ons zeggen dat mocht je effectief via vloerkoeling tot 17graden zou krijgen je het verdomd moeilijk is zonder zonewering, om maar te zwijgen of het comfortabel is.
Hij heeft geen zonwering in de vorm van screens, maar wel bomen. Dus eigenlijk is het niet correct van mij om te zeggen dat hij geen zonwering heeft, want hij heeft dat eigenlijk wel. Had wel vermeld dat er bomen stonden.

Hij had ook grafieken van zijn temperaturen laten zien, daarmee dat ik het weet.
Dat je ijswater door u vvw moet steken om naar 17°C te gaan is zeker niet waar. Net zoals je ook geen kokend water door u vloerverwarming moet steken om in putteke winter u kamer naar 22°C te brengen. Om die warmte door u chape, door u tegels te laten uitstralen aan de kamer.
Mijn ijskast moet de binnenruimte koelen tot 7°C via zijn achterwand, dus waarom je die vergelijk neemt snap ik niet. Je moet dus helemaal niet zo hard koelen als een ijskast.

In een normale zomerweek kan ik mijn woning (weliswaar met moeite) rond de 20,5°C houden zonder koeling, maar dat vinden wij zelf al niet aangenaam. Ik heb daar ook geen ijskoude wind voor nodig. Als het buiten 18°C is dat al goed om de ramen open te zetten en voldoende te koelen
Meestal probeer ik die max 22°C te houden, bij 20°C zit mijn vriendin in de zomer onder een dekentje voor de tv.
Als ik dan kijk bv in een normale week en pak daar de luchtvochtigheid mee dat er bij mij binnen heerst. Dan zit ik binnen met een dauwpunt van 12,5°C. Bij hem was het dan ook een test en niet iets dat standaard is, zou ook niet weten waarom je tot 17°C wilt koelen in de zomer. Dat is helemaal niet comfortabel.
In vermogen uitgesproken heeft hij een koelvermogen van 12Kw. Warmtepompen waar ik offerte voor heb zitten tussen de 9-10kw.

Maar het is zoals je zegt. Je moet zorgen dat er zeker niet teveel warmte mee binnen kan komen, want anders gaat dat niet echt helpen. Dat een airco meer kan doen moet je mij zeker ook niet van overtuigen. Dat is op een knopje klikken en dat is bij wijze van spreken direct 17°C, ook al staat daar een raam waarop vol zon staat. Koelen via vvw is dan ook hetzelfde als verwarmen, je moet dat al een tijdje van tevoren opzetten en laten staan. Heb je een woning dat niet goed geïsoleerd is ga je u aanvoertemperatuur moeten verhogen en daar wringt het schoentje bij koelen, want daar ben je meer in beperkt. Als u woonst meer energie binnenlaat dan het kan koelen, dan kun je u aanvoertemperatuur niet zomaar verlagen.

Laatst bewerkt:
Maar wel tevreden van het koelvermogen?
Geen klagen over, maar kan ook ni zeggen hoe effectief het nu juist is, ben in alle geval blij dat we overal screens hebben, want dat voel je zeker wel als je dat eens een dag vergeet. Het nooit "te" warm geworden binnen, maar het was al bij al een matige zomer (tov afgelopen 5j) met relatieve koele nachten, dus dat zal ook een rol gespeeld hebben.

Terug
Bovenaan