De nieuwbouw-topic!

Hij heeft geen zonwering in de vorm van screens, maar wel bomen. Dus eigenlijk is het niet correct van mij om te zeggen dat hij geen zonwering heeft, want hij heeft dat eigenlijk wel. Had wel vermeld dat er bomen stonden.

Hij had ook grafieken van zijn temperaturen laten zien, daarmee dat ik het weet.
Dat je ijswater door u vvw moet steken om naar 17°C te gaan is zeker niet waar. Net zoals je ook geen kokend water door u vloerverwarming moet steken om in putteke winter u kamer naar 22°C te brengen. Om die warmte door u chape, door u tegels te laten uitstralen aan de kamer.
Mijn ijskast moet de binnenruimte koelen tot 7°C via zijn achterwand, dus waarom je die vergelijk neemt snap ik niet. Je moet dus helemaal niet zo hard koelen als een ijskast.

In een normale zomerweek kan ik mijn woning (weliswaar met moeite) rond de 20,5°C houden zonder koeling, maar dat vinden wij zelf al niet aangenaam. Ik heb daar ook geen ijskoude wind voor nodig. Als het buiten 18°C is dat al goed om de ramen open te zetten en voldoende te koelen
Meestal probeer ik die max 22°C te houden, bij 20°C zit mijn vriendin in de zomer onder een dekentje voor de tv.
Als ik dan kijk bv in een normale week en pak daar de luchtvochtigheid mee dat er bij mij binnen heerst. Dan zit ik binnen met een dauwpunt van 12,5°C. Bij hem was het dan ook een test en niet iets dat standaard is, zou ook niet weten waarom je tot 17°C wilt koelen in de zomer. Dat is helemaal niet comfortabel.
In vermogen uitgesproken heeft hij een koelvermogen van 12Kw. Warmtepompen waar ik offerte voor heb zitten tussen de 9-10kw.

Maar het is zoals je zegt. Je moet zorgen dat er zeker niet teveel warmte mee binnen kan komen, want anders gaat dat niet echt helpen. Dat een airco meer kan doen moet je mij zeker ook niet van overtuigen. Dat is op een knopje klikken en dat is bij wijze van spreken direct 17°C, ook al staat daar een raam waarop vol zon staat. Koelen via vvw is dan ook hetzelfde als verwarmen, je moet dat al een tijdje van tevoren opzetten en laten staan. Heb je een woning dat niet goed geïsoleerd is ga je u aanvoertemperatuur moeten verhogen en daar wringt het schoentje bij koelen, want daar ben je meer in beperkt. Als u woonst meer energie binnenlaat dan het kan koelen, dan kun je u aanvoertemperatuur niet zomaar verlagen.

De grote denkfout is vooral dat koelen hetzelfde werkt als verwarmen. Uw huis is in feite zo gemaakt om maximaal warmte vast te houden en snel op te warmen.
Dus in de winter of als het koud is is het de bedoeling dat uw woning weinig energie verliest en dus weinig afkoelt. Het klopt dus dat een verwarming op lage temperatuur zeer effectief is, en je ook relatief weinig moet bijstoken om het constant te houden.
Maar koelen is het andere spectrum van het verhaal, je wilt dus net hetgeen doen wat uw huis niet wilt en dat is warmte verliezen.
Het probleem is dat in de zomer uw woning opwarmt door de gladpartijen en de opwarming van de massa. Je moet met andere woorden sneller koelen of meer warmte onttrekken dan dat er toevoer is.

Openzetten van uw ramen zorgt ervoor dat je lucht binnenkrijgt die kouder is ja. Je gaat daar tijdelijk de temperatuur mee laten dalen. Maar die warmte in uw massa die krijg je daar niet mee weg. Dus je doet uw ramen dicht en de temperatuur zal gestaag terug stijgen. Één spriet zon op dat raam, warmtetoevoer en bam uw temperatuur gaat terug omhoog.
Daarom is koelen via airco ook maar iets is wat je bijkomstig moet doen, zon buitenzijden en tegengaan van opwarming is altijd de eerste stap.

Om als voorbeeld deze zondag te nemen, 14 graden met zon, in ons huis is de temperatuur van 22 naar 23,5 graden gestegen puur door de screens niet te sluiten.

De grote denkfout is vooral dat koelen hetzelfde werkt als verwarmen. Uw huis is in feite zo gemaakt om maximaal warmte vast te houden en snel op te warmen.
Dus in de winter of als het koud is is het de bedoeling dat uw woning weinig energie verliest en dus weinig afkoelt. Het klopt dus dat een verwarming op lage temperatuur zeer effectief is, en je ook relatief weinig moet bijstoken om het constant te houden.
Maar koelen is het andere spectrum van het verhaal, je wilt dus net hetgeen doen wat uw huis niet wilt en dat is warmte verliezen.
Het probleem is dat in de zomer uw woning opwarmt door de gladpartijen en de opwarming van de massa. Je moet met andere woorden sneller koelen of meer warmte onttrekken dan dat er toevoer is.

Openzetten van uw ramen zorgt ervoor dat je lucht binnenkrijgt die kouder is ja. Je gaat daar tijdelijk de temperatuur mee laten dalen. Maar die warmte in uw massa die krijg je daar niet mee weg. Dus je doet uw ramen dicht en de temperatuur zal gestaag terug stijgen. Één spriet zon op dat raam, warmtetoevoer en bam uw temperatuur gaat terug omhoog.
Daarom is koelen via airco ook maar iets is wat je bijkomstig moet doen, zon buitenzijden en tegengaan van opwarming is altijd de eerste stap.

Om als voorbeeld deze zondag te nemen, 14 graden met zon, in ons huis is de temperatuur van 22 naar 23,5 graden gestegen puur door de screens niet te sluiten.
Koelen en verwarmen is hetzelfde hé, uiteindelijk blijft dat warmtetransport. De energie gaat altijd van warm naar koud.

De isolatie zorgt ervoor dat er weinig warmtetransport is. Wilt dus ook zeggen dat het buiten warmer is als binnen je u binnenruimte niet snel mee gaat opwarmen.
Als je iets wilt koelen wil je ook net dat het geïsoleerd is, zodat u koelte langer blijft. Is ook de reden waarom dat alles dat wordt gekoeld geïsoleerd is. Je wilt ook niet dat je een ruimte koelt, waardoor u massa mee afkoelt maar terug opwarmt omdat het langs buiten niet is geïsoleerd.
U uitleg klinkt echt wel verkeerd. U isolatie zit pas in de weg wanneer het buiten kouder is als u binnenmuur, want dan zou de warmte van de binnenmuur naar de buitenlucht gaan. Maar in de zomer is mijn binnenmuur grotendeels van de tijd kouder dan buiten, zeker als ik dan nog eens zou koelen.

Maar het is zoals je zegt (en ik trouwens ook al een paar keer :D ). je bent beperkt in u koel capaciteit door u delta T. Zoals ik ook het aangehaald in voorgaande post, bij verwarmen kun je je u aanvoertemperatuur verhogen zonder dat daar echt een limiet op zit (uiteraard niet te warm voor u vloer). Hoe kleiner dat uw warmteverlies is hoe lager uw aanvoertemperatuur kunt instellen. Zelfde geld bij koelen (want dat is dezelfde warmtetransport), maar dan andersom. Hoe minder warmte dat je binnen laat bv door goed te isoleren en zorgen voor zonwering hoe lager dat u delta T moet zijn om te koelen. Laat je meer warmte binnen dan moet je u aanvoertemperatuur verlagen en daar wring het schoentje, je kunt niet meer veel lager. Als je dan grote glaspartijen hebt zonder zonwering dan hang je er al aan, want dat is best veel energie dat je binnen laat (zoals je zelf aantoont).
Ik gebruikte dit voorbeeld vooral om aan te tonen dat bij een lage delta T er ook warmtetransport is, meestal staan de mensen daar niet bij stil.

Met mijn ramen open te zetten hou ik hier al 2 jaar mijn woning stabiel. Je laat de wind in de avond of ochtend binnen, de warme lucht binnen gaat eruit en koudere komt binnen. De massa kan zijn warmte afgeven aan die koudere lucht. Ik zorg er dan ook voor dat mijn woning overdag niet teveel opwarmt. Ik kan dus meestal zorgen dat ik met de avond of ochtend koelte voldoende kan koelen, wat er overdag in de woning is gekropen. Daarvoor moet de buitentemperatuur niet echt koud zijn. Als het buiten bv in de avond 14°C is dan kan ik makkelijk mijn woning binnen verder doen afkoelen zodat de volgende dag de max temperatuur niet hoger is als de max van devoorgaande dag.
Bij een hitte golf slaag ik er helaas niet in om dat te doen, omdat het pas vrij laat frisser is buiten dan binnen, alsook in de avond warmer is. En dat is heel mijn punt dat ik hier wil zeggen. Als je zorgt dat u woning niet teveel overhit, dan heb je echt niet veel koeling nodig en ga je met een gigantisch massa (vloer) die je maar een paar graden koelt mee kunnen koelen. Zeker wanneer je dit 24/24 7/7 kunt doen, want dat is nu vooral het probleem bij mij.

De doeltreffendheid van screens moet je mij niet zeggen dat merk ik elke dag al. :)

Laatst bewerkt:
Ik heb in augustus een offerte voor ramen goedgekeurd en akkoord gegeven, voor plaatsing in februari (ze konden zelf niet vroeger)

In hoeverre is die prijs fix met de stijgende prijzen?

Ik heb in augustus een offerte voor ramen goedgekeurd en akkoord gegeven, voor plaatsing in februari (ze konden zelf niet vroeger)

In hoeverre is die prijs fix met de stijgende prijzen?
Staat er iets in de verkoopsvoorwaarde van de offerte?

Staat er iets in de verkoopsvoorwaarde van de offerte?

Ben es gaan loeren in de pdf

De opgegeven prijzen zijn opgesteld aan de hand van de lopende prijzen, bij eventuele grote prijswijzigingen buiten onze wil om (vb. glas of alu-prijzen), zullen deze worden doorgerekend. Na ondertekening van de orderbevestiging blijven de prijzen vast.

Ben es gaan loeren in de pdf

De opgegeven prijzen zijn opgesteld aan de hand van de lopende prijzen, bij eventuele grote prijswijzigingen buiten onze wil om (vb. glas of alu-prijzen), zullen deze worden doorgerekend. Na ondertekening van de orderbevestiging blijven de prijzen vast.
Heb je ondertussen een orderbevestiging getekend? Want als dat nog niet iets, dan hang je eraan vermoed ik.

Nee, enkel onze overeenkomst bevestigd via mail, en ze hebben bevestigd. Hoe rechtsgeldig is dit?
Moeilijk te zeggen omdat de definitie van ‘orderbevestiging’ niet geheel duidelijk is. Meestal teken je een offerte (of bevestig je die via mail bv) en worden dan gewoon de werken uitgevoerd met een factuur als gevolg. Daar tussen nog een document tekenen heb ik persoonlijk nog niet gezien.

Moeilijk te zeggen omdat de definitie van ‘orderbevestiging’ niet geheel duidelijk is. Meestal teken je een offerte (of bevestig je die via mail bv) en worden dan gewoon de werken uitgevoerd met een factuur als gevolg. Daar tussen nog een document tekenen heb ik persoonlijk nog niet gezien.

Hebben reeds samengewerkt met deze aannemer, in de tijd ook gewoon via mail bevestigd, nooit wat moeten tekenen. Week voor aanvang van de werken een voorschotfactuur gekregen toen ze profielen en glas kwamen afzetten op de werf, en eindafrekening als alles geplaatst was.

Hebben reeds samengewerkt met deze aannemer, in de tijd ook gewoon via mail bevestigd, nooit wat moeten tekenen. Week voor aanvang van de werken een voorschotfactuur gekregen toen ze profielen en glas kwamen afzetten op de werf, en eindafrekening als alles geplaatst was.
Het zou me vreemd lijken dat de manier van werken dan aangepast zou zijn. Chance!
Heb de plannen enkele pagina’s terug gezien van jouw project. Ziet er mij echt bewonderingswaardig uit. Als het af is ga je fier mogen zijn.

Lap ... ik heb het al wéér vlaggen .. precies of de centjes hangen aan de bomen .. :tongue:

Mijn moeder begin dit jaar : Zou je eens géén rolluiken steken? Buiten uw slaapkamers heb je er géén
Ik: Ja maar dat kost wel wat geld hé, ik ga daar nog mee wachten ..
Moeder: Ik schiet je 5000€ voor, de rest betaal je zelf
Ik: OK, ik zal ze dan bestellen

... 11 juni bestel ik aldus rolluiken (definitieve offerte/contract)
Moeder: Je hebt nu toch al wat extra geld gespaard dit jaar? Bonuske gehad? Dan heb je toch zeker 1000€ opzij gezet! Ik leen je dan nog maar 4000€.
Ik: OK

... ondertussen september en nog géén rolluiken gezien
Moeder: De schoondochter zei dat jullie een extra spaarpotje hebben?
Ik: Ja maar dat is voor noodgevallen hé.
Moeder: Ze zei dat er ruim 3k insteekt, dus je kan daaruit zeker 1000€ extra uit de pot nemen bovenop hetgeen je ondertss al gespaard hebt dit jaar. Ik leen dan nog maar 3000€ hé!
Ik: OK

.. ondertussen eind oktober ...
Moeder: Ah dat is niet erg hé dat ze nog niet geleverd hebben dan kan je nog extra sparen hé! Straks eindejaarspremie en opnieuw ne bonus? Dan leen ik je nog 0€ hé! Ondertussen kan je die 5k extra wel volledig missen!

Ik: ... Ik heb er niet op gereageerd en sure ik kan dat zeker allemaal betalen, maar mmm eerst zagen dat ik géén rolluiken heb steken, dan zeggen dat ze ons 5k ging voorschieten en nog geen half jaar later, is dat voorschieten nog welgeteld 0€. :tongue:

Laatst bewerkt:
Mja, of je ze nu zelf moet betalen of je moet ze betalen met het geld dat uw ouders lenen.

Je gaat ze nog altijd moeten leggen.
Gewoon volgende keer zeggen, van neen ik heb dat niet nodig, of jij moet ze financieren en voorschieten : dit is mijn rekeningnummer.

Mja, of je ze nu zelf moet betalen of je moet ze betalen met het geld dat uw ouders lenen.

Je gaat ze nog altijd moeten leggen.
Gewoon volgende keer zeggen, van neen ik heb dat niet nodig, of jij moet ze financieren en voorschieten : dit is mijn rekeningnummer.
True maar t'was zo wél gemakkelijker natuurlijk. Dan kon ik nog wat in bitcoins beleggen of zo :tongue: Nu is dat iets minder ..
Maar goed, so be it. :)

Hoor hier in mijn omgeving waaien verdubbeling prijs van mdf-platen.

Kan dit zo doorgaan ? Wie gaat dat op den duur nog betalen?
Erg hé ... natuurlijk wisten we wel dat we de Coronacrisis moesten betalen. Maar als men te hard gaat overdrijven en 20% van de middenstand is straks bankroet, dan gaan al die prijsverhogingen toch averechts werken? Of vergis ik mij nu? TE is TE hé.

En ja ik hoop dat straks mijn rolluiken niet prijs x2 is en ik kan dus wettelijk blijkbaar niet onder het contract onderuit.
MAAR als dat het geval is, gaat ons moeder toch wat moeten bijleggen, want anders zit ik wel in de shit lol .. :baard:

Ik heb wel wat 'money' maar voor alles is er wél een grens sé.

Laatst bewerkt:
Ik heb naar aanleiding van één van de tips in dit topic eens gevraagd aan fluvius of het mogelijk zou zijn om een 400v netwerk in onze straat te laten aanleggen. Blijkbaar vergt dat een lange planning (meer dan een jaar) en moet de kostprijs van het aanleggen van het volledige nieuwe net dan door ons betaald worden (kreeg er wel geen bedrag op geplakt). Dus het zal maar 230v blijven. :(

Ik heb naar aanleiding van één van de tips in dit topic eens gevraagd aan fluvius of het mogelijk zou zijn om een 400v netwerk in onze straat te laten aanleggen. Blijkbaar vergt dat een lange planning (meer dan een jaar) en moet de kostprijs van het aanleggen van het volledige nieuwe net dan door ons betaald worden (kreeg er wel geen bedrag op geplakt). Dus het zal maar 230v blijven. :(
Ik heb hetzelfde gevraagd. De doorlooptijd (na gratis onderzoek langs hun kant en goedkeuring offerte) was 90 dagen. De kostprijs voor de werken op het publieke domain zijn exact €433,11 excl. BTW. Deze leiden er dan ook toe dat iedereen in uw straat deze kost niet meer heeft moesten ze ooit hun aansluiting willen aanpassen. Je betaalt als het ware het gemeenschappelijk deel zelf.
Staat in de tabel van tarieven als "Ter beschikking stellen 400V op aanvraag": https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2020-12/aansluittarieven-elektriciteit-fluvius.pdf.

Stomme is dat we nu dubbel onze aansluitkosten moeten betalen (hebben al een 3x230V werfaansluiting met definitieve kabel) omdat ze de kabel opnieuw moeten lassen aan de straatpaal na het trekken van de 400V. Dus uiteindelijk kost het ons een 1000-tal euro omdat we het niet van in het begin hebben aangevraagd. Nu ik vraag me af of ze niet gewoon de N hebben aangesloten in de straatkast... Dan is die €433,11 wel goed verdiend...

Als je dit dan vergelijkt met de prijs van een 3F met gescheiden N transformator die je zou nodig hebben voor bvb een 3F laadpunt voor een elektrische auto heb je het er wel snel uit natuurlijk... Veel/alle 3F laadpunten weigeren 3-fasig te laden indien ze geen echte N hebben. En niet overal is de aarde gelijk aan de N (op andere plaatsen worden die twee bij alle eindgebruikers nog eens met elkaar verbonden).
Ook mijn fornuis en oven gaan aan de 3-fase. De aansluitschema's van deze toestellen zijn altijd minder optimaal ingeval van 3x230 en dus het ontbreken van de echte N.
Een toekomstige warmtepomp kan dan ook 3-fasig aangesloten worden zonder zever.

Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde gevraagd. De doorlooptijd (na onderzoek) was 90 dagen. De kostprijs voor de publieke werken exact €433,11 excl. BTW.
Staat in de tabel van tarieven als "Ter beschikking stellen 400V op aanvraag": https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2020-12/aansluittarieven-elektriciteit-fluvius.pdf.

Stomme is dat we nu dubbel onze aansluitkosten moeten betalen (hebben al een 3x230V werfaansluiting met definitieve kabel) omdat ze de kabel opnieuw moeten lassen aan de straatpaal na het trekken van de 400V. Dus uiteindelijk kost het ons een 1000-tal euro omdat we het niet van in het begin hebben aangevraagd. Nu ik vraag me af of ze niet gewoon de N hebben aangesloten in de straatkast... Dan is die €433,11 wel goed verdiend...

Als je dit dan vergelijkt met de prijs van een 3F met gescheiden N transformator die je zou nodig hebben voor bvb een 3F laadpunt voor een elektrische auto heb je het er wel snel uit natuurlijk... Veel/alle 3F laadpunten weigeren 3-fasig te laden indien ze geen echte N hebben. En niet overal is de aarde gelijk aan de N (op andere plaatsen worden die twee bij alle eindgebruikers nog eens met elkaar verbonden).
Ook mijn fornuis en oven gaan aan de 3-fase. De aansluitschema's van deze toestellen zijn altijd minder optimaal ingeval van 3x230 en dus het ontbreken van de echte N.
Een toekomstige warmtepomp kan dan ook 3-fasig aangesloten worden zonder zever.
Dan snap ik niet waarom ze er bij ons zo moeilijk over deden (Aarschot). Wij zouden wel binnen enkele maanden al moeten aansluiten (houtskelet dus de bouw zal snel gaan). Dit is wat fluvius zei tegen ons:
"Ons net is 230V. Dus is een aansluiting op 400V niet mogelijk.
Indien u dat toch zou wensen zijn de kosten voor aanleg van een nieuw net ten uwen laste.
Zulke aanleg vergt een lange planning, en is zeker niet voor het eerste jaar"

Terug
Bovenaan