Ik ben een echte leek, ik dacht dat nieuwbouw altijd door een firma gebeurde en wanneer je zelf bouwt dit niet onder nieuwbouw valt.
Waar ik een beetje op doel: ik heb zelf 0,0 ervaring met bouwen, verbouwen, ...
Nu willen we graag een huis kopen. Aangezien we zelf geen ervaring hebben lijkt een sleutel op de deur woning de juiste keuze maar ik wil toch even zoveel mogelijk info over de verschillen met zelf bouwen of verbouwen.
Met het gedacht dat ik niets zelf kan wil ik even kijken of het niet haalbaar is om bv. een ouder huis te kopen, een architect te nemen, aannemer, ... en alle werken door professionals te laten gebeuren. Mijn vraag is eigenlijk of dit veel goedkoper uitkomt of dat ik mij ga laten vangen door mijn eigen onkundigheid en ze me langs alle kanten gaan kunnen liggen hebben met bv. foute werken, prijzen, ...
Het beste dat je kan doen is je wapenen tegen zo'n dingen: veel offertes opvragen, veel inlezen over alles, met mensen praten, naar bouwbeurzen gaan (en beseffen dat ze daar commerciële praat staan te verkopen).
Een goeie architect kan veel betekenen voor iemand zoals u; die weet in principe heel veel van die dingen, en kan je in de keuzes begeleiden.
Dit moet je wel duidelijk communiceren en aanvoelen dat dit effectief goed gaat lukken (niet elke architect gaat evengoed zijn hierin).
Alternatief is inderdaad het allemaal uit handen geven en een bouwfirma die je 100% vertrouwt alles laten uitvoeren. Kans is dan groot dat je in de zoveelste in de rij soort woning terecht gaat komen. Da's niet voor iedereen een probleem

.
Max 10% van de grond mag verhard worden...en in de gemeente zijn kiezels = verharding.. dus onze tuin zal waarschijnlijk geen klinkers/kiezels hebben (hangt van de verharding van onze oprit af)
max 10% of 80m²? Want vanaf 800m² grondoppervlakte is 10% al beter dan de standaardregel in Vlaanderen

. Natuurlijk is dit zonder bouwvergunning, mét zou je op de meeste plaatsen waarschijnlijk meer klaar krijgen. Als jij dan echt vast zit aan max 10% kan dat tegenvallen (behalve als je 2000m² hebt ofzo, dan geeft dat 200m² verharding, wat toch wel al veel is).
Maar als je aan de energie-eisen moet voldoen kan je tegenwoordig (zeker qua structuur langs buiten) nu ook niet zoveel meer tegenwoordig
Daar ben ik dus niet mee akkoord. Je moet dan gewoon beter isoleren (i.e. dikkere muren of veel duurdere isolatie).
En ja, een volledig glazen gevel gaat moeilijk zijn; maar dat noem ik nu niet per se "speciaal" of "gewenst" om eerlijk te zijn.
Wij hebben een oversteek van een dikke 12m², van bovenaf gezien 9 hoeken in onze buitengevel verspreid over de verdiepingen, en een stuk schuin dak. In totaal 75m² (driedubbel) glas (beneden meestal van vloer tot plafond) op een 270m² bruto oppervlak (zoals in het EPB dossier) en een totaal verliesoppervlak van een kleine 700m². Onze vormefficiëntie (0,62) is dus niet echt goed te noemen, maar we komen toch snel aan een S-peil rond de 28. En nee, er is geen volledige onderkeldering die de verhoudingen scheeftrekt. In tegendeel. De kleine kelder en zijn trapgat liggen buiten het geïsoleerd volume.
Omdat we de "ecologische" toer zijn opgegaan zijn onze buitenmuren in hun totaliteit net geen halve meter dik (10cm gevelsteen, 3cm luchtspouw, kleine 28cm houtskelet (houtvezelplaat+skelet met cellulose+dikke OSB), 6cm geisoleerde leidingspouw, 2,5 cm OSB+gyproc). Moest je dit met bvb beton of smalle snelbouw (of isolerende silicaatsteen) en PUR of zelfs resolplaten doen ga je daar wel snel 10cm af kunnen krijgen voor gelijke isolatiewaarden.
En dit is een BEN woning op gas. Naast systeem D en een aardige hoeveelheid zonnepanelen geen dure technieken.
Natuurlijk kan je nu geen nieuwe gasaansluiting meer krijgen, maar dan geraak je gewoon nog gemakkelijker (maar duurder) aan je E20.
En met de huidige sloop en heropbouw regeling ga je nog veel (her)nieuwbouw zien optrekken op gas de komende jaren (of niet, als de prijzen onevenredig de pan uitswingen).