De nieuwbouw-topic!

Eerste ontwerp van de badkamer binnengekregen:
Ik zit toch te denken om dat bad in het verlengde van de douche te zetten (heb het rap aangepast in paint :) en elektrische handdoekradiator rechts van het raam: https://ibb.co/jkjCFw7

Ik zou de douche volledig op een andere plaats zetten.

In de nis waar het bad oorspronkelijk stond zou ik een inloopdouche voorzien, met doorging rechts (midden ruimte dus)
En het bad eventueel op de douche nu, of gewoon tot tegen de douche in de nis?

Nu heb ik problemen dat je direct op de douche kijkt wanneer je de ruimte binnen komt, wat de ruimte kleine zal tonen dan wat ze is.

(de badkamer lijkt wat op de onze qua vorm, en wij hebben het dus gedaan zoals ik nu zeg).
En een douche van 1m80-2m is nu echt geen overkill. Je kan de kraan mooi in de ingang plaatsen, zodat je het water kan aanleggen zonder zelf nat te worden. Ook staat in onze douche nog zo'n babybadje. Zo kunnen we met 2 douchen en de baby in bad, en dit allemaal in de douche zonder problemen :biglaugh:

Ik zou de douche volledig op een andere plaats zetten.

In de nis waar het bad oorspronkelijk stond zou ik een inloopdouche voorzien, met doorging rechts (midden ruimte dus)
En het bad eventueel op de douche nu, of gewoon tot tegen de douche in de nis?

Nu heb ik problemen dat je direct op de douche kijkt wanneer je de ruimte binnen komt, wat de ruimte kleine zal tonen dan wat ze is.

(de badkamer lijkt wat op de onze qua vorm, en wij hebben het dus gedaan zoals ik nu zeg).
En een douche van 1m80-2m is nu echt geen overkill. Je kan de kraan mooi in de ingang plaatsen, zodat je het water kan aanleggen zonder zelf nat te worden. Ook staat in onze douche nog zo'n babybadje. Zo kunnen we met 2 douchen en de baby in bad, en dit allemaal in de douche zonder problemen :biglaugh:
En het raam dan? Ga je dagelijks douchen voor het raam?
Ik vermoed dat gezien het een sleutel op de deurwoning is dat de vergunning al is toegekend en je dus niet meer zomaar een raam kunt wijzigen…

En het raam dan? Ga je dagelijks douchen voor het raam?
Ik vermoed dat gezien het een sleutel op de deurwoning is dat de vergunning al is toegekend en je dus niet meer zomaar een raam kunt wijzigen…
Douchen voor een raam is zalig
Nee, ik had het raam niet gezien. :wallbash:
Maar toch zou ik die douche elders trachten te zetten

Douchen voor een raam is zalig
Nee, ik had het raam niet gezien. :wallbash:
Maar toch zou ik die douche elders trachten te zetten
Bedankt voor de feedback, maar raam kan nu niet meer aangepast worden, wordt in week 48 geplaatst dus alles ligt al vast.
Dus douche ga ik laten waar ze is, maar ik ben aan het kijken voor 160cm diep of inderdaad zelfs 180cm diep te nemen. Bad zal dan wel toch onder raam komen omdat er anders nogal weinig plaats is tussen bad en douche.
En kraan komt inderdaad aan instapkant 😉

Bedankt voor de feedback, maar raam kan nu niet meer aangepast worden, wordt in week 48 geplaatst dus alles ligt al vast.
Dus douche ga ik laten waar ze is, maar ik ben aan het kijken voor 160cm diep of inderdaad zelfs 180cm diep te nemen. Bad zal dan wel toch onder raam komen omdat er anders nogal weinig plaats is tussen bad en douche.
En kraan komt inderdaad aan instapkant 😉
Wij hebben pas onze badkamer verbouwd.
De douche is 160 diep en je hebt die diepte wel nodig voor de spetters water (min 140 volgens onze plaatser).
Onze douche zit in een nis en doordat een voorzetmuur wat dikker is geworden dan verwacht is de doorgang 'maar' 55cm en eigenlijk stoort dat totaal niet!
Ons bad staat ook onder het raam met de kraan net onder het tablet, eigenlijk wel handig dat je extra ruimte hebt naast het bad om iets droog weg te leggen.

Wij hebben vorig jaar enkele nieuwbouwhuizen gedaan en daar ook het bad onder het raam geplaatst. Doorgaans gebruik je een bad niet zo veel. Ik vind een ingemaakt bad in deze setting toch de beste optie. Hiermee bedoel ik dat het bad de nis vult.

De ruimte om in de douche te lopen kan handig zijn. Eventueel kan je daar nog een kapstop hangen om je handdoek aan te hangen...

Inderdaad, is anders toch maar verloren ruimte waar alleen maar stof en vuil zal belanden.

Ik vind een vrijstaand bad eigenlijk alleen passen in een monumentale setting, in het midden van een gigantische badkamer bijvoorbeeld. Een vrijstaand bad naast een muur vind ik zowat "willen maar niet kunnen". Ik weet dat het mode is, maar toch. Praktisch gemak > trends.

Zo heb ik zelf ook de fout gemaakt om ons bad en lavabo's niet glanzend te nemen maar mat. Ok, het is misschien 10% mooier, maar het vuil spoelt veel moeilijker weg.

Dat is heel fijn stof ja.
Van dat een paar keer in te ademenen zal je niet sterven.

Maar de plakkers die dag in dag uit zonder mondmasker werken. Denk dat die statistisch gezien de gemiddelde leeftijd niet halen.

We wonen nu al enkele maanden in ons grondig gerenoveerd huis (met quasi overal nieuw pleisterwerk), maar dat is dus niet gezond? We zullen wel niet de enigen zijn aangezien ze inderdaad aanraden om minstens een half jaar tot een jaar te wachten om te schilderen.

We wonen nu al enkele maanden in ons grondig gerenoveerd huis (met quasi overal nieuw pleisterwerk), maar dat is dus niet gezond? We zullen wel niet de enigen zijn aangezien ze inderdaad aanraden om minstens een half jaar tot een jaar te wachten om te schilderen.
Als uw muren zijn geschuurd en is afgewassen komt daar nog maar weinig stof van af.

En zeker nadat ze geschilderd zijn.

Ik zou me er nu geen zorgen over maken. Moest je nu na het schilderen het huis verkopen en nog een beginnen verbouwen omdat je een leuke hobby gevonden hebt zou je toch beter met stofmaskers beginnen werken voor de gevolgen op langere termijn.

Een aanbouw/ veranda vraagje
Ik heb geen enkel idee hoeveel zoiets kost, op google staat er +/- 1500 € / m² klopt dit of is dit te weinig.
zouden graag iets in de trend van het volgende zijn: voorbeeld

De douche is 160 diep en je hebt die diepte wel nodig voor de spetters water (min 140 volgens onze plaatser).
Onze douche zit in een nis en doordat een voorzetmuur wat dikker is geworden dan verwacht is de doorgang 'maar' 55cm en eigenlijk stoort dat totaal niet!
Ons bad staat ook onder het raam met de kraan net onder het tablet, eigenlijk wel handig dat je extra ruimte hebt naast het bad om iets droog weg te leggen.
Heb of kan je daar een schets van tonen ? Kan het mij moeilijk voorstellen.

Wij hebben ook 160 en toch spettert het nog op de vloer, als je dat echt wil vermijden zou ik zelfs voor 180 gaan, maar zelfs daar ga je soms mss eens mogen vegen. Nu, geen probleem met die paar spetters op de vloer, die veeg je toch gewoon op. Je douchebak en wand veeg je toch ook droog na het douchen normaal.

Wij hebben ook 160 en toch spettert het nog op de vloer, als je dat echt wil vermijden zou ik zelfs voor 180 gaan, maar zelfs daar ga je soms mss eens mogen vegen. Nu, geen probleem met die paar spetters op de vloer, die veeg je toch gewoon op. Je douchebak en wand veeg je toch ook droog na het douchen normaal.

Ik heb speciaal van die glaswanden vermeden in onze douche om te vermijden dat ik achter elke douchebeurt een trekker moest bovenhalen om die glaswanden volledig droog te vegen. Zo word je een slaaf van uw materiaal en ik heb wel wat beters te doen.

Maar jij veegt dus altijd gans uw douche schoon of wat? Dat droogt toch ook gewoon zo?

Ik heb speciaal van die glaswanden vermeden in onze douche om te vermijden dat ik achter elke douchebeurt een trekker moest bovenhalen om die glaswanden volledig droog te vegen. Zo word je een slaaf van uw materiaal en ik heb wel wat beters te doen.

Maar jij veegt dus altijd gans uw douche schoon of wat? Dat droogt toch ook gewoon zo?
Ik doe dat eigenlijk ook. :p
Zelfs de tegels in de douche doe ik zo. Dat droogt inderdaad vanzelf, maar als je water matig tot veel kalk bevat, heb je nadien veel meer moeite om het terug proper te krijgen. Dat duurt misschien een kleine minuut om alles efkes af te vegen en klaar. Plus ook al weer water die het putje ingaat ipv te moeten verdampen in huis. Ik heb een heilige schrik voor een vochtig huis. :unsure:

Wij hebben hier zo een brede aftrekker (met handvat, geen steel uiteraard) naast de douche hangen, de laatste die zich doucht gaat even over de glazen wanden daarmee. Duurt welgeteld 20 seconden. Voel me niet echt een slaaf ofzo :unsure:

Ik "vergeet" het wel eens uit luiigheid maar dan heb k de madam achter mij :D
Laat idd kalkdruppels achter (ook al zitten wij hier in een regio met heel weinig kalk -> 2.8 Duitse hardheid) en die zijn achteraf moeilijk te verwijderen.

hard-water-gemeente.jpg

Wij zitten in het licht groene gebied.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan