De nieuwe releases thread

Sinds dit jaar probeer ik wekelijks in het oog te houden wat er elke week uitkomt en probeer ik zo ook wekelijks iets nieuw te luisteren. Dat leek mij nog iets boeiend om over te schrijven dus, hierbij mijn concept:

Schrijf hier over een plaat of single die recent is uitgekomen. Met recent bedoel ik een week oud, daarna kan het volgens mij eerder naar de "naar welke muziek luister je nu?" thread. Eens hier gepost kan er natuurlijk zolang jullie willen over gediscussieerd worden.

En zo val ik bij het volgende toernooi hopelijk ook niet uit de lucht wanneer jullie met sommige nominaties afkomen ;)

Maar in ieder geval: have fun en hopelijk ontdekken jullie zo nog iets.

Als Gen Z-er die enkel Whatsapp heeft omdat zijn ouders anders niet gerust zijn wanneer em op congé gaat is deze single wel welkom. Goeie riffs, vocals (grunts zijn wel nieuw voor die mannen) en een tekst die in tijden waarin Marc en Elon denken de wereld te kunnen controleren en aan hun te binden een meer dan juiste boodschap.

Op zich een leuk idee Jules, maar ik zie gelijk niet de meerwaarde tov de bestaande genre-threads hier waar het merendeel van de posts over nieuwe releases gaan?

Wat ik wel kan proberen doen is hier 'mini-reviews' en impressies posten van recent geluisterde zaken. Beetje tekst nodigt imo altijd meer uit tot discussie ipv gewoon droog een Spotify link droppen.

Op zich een leuk idee Jules, maar ik zie gelijk niet de meerwaarde tov de bestaande genre-threads hier waar het merendeel van de posts over nieuwe releases gaan?

Wat ik wel kan proberen doen is hier 'mini-reviews' en impressies posten van recent geluisterde zaken. Beetje tekst nodigt imo altijd meer uit tot discussie ipv gewoon droog een Spotify link droppen.
Ik snap u punt maar als ik iets in de metalthread of "naar welke muziek luister je nu?" drop zie ik niet zo vaak reactie dus dacht ik "als we het nu eens afsplitsen". Maar goed we zien wel, bloedt het dood dan is het zo, kan maar proberen.

Daarnaast kom ik ook in sommige genre threads niet wegens geen interesse maar ge weet nooit of ik mijn aha erlebenis hier kan hebben met betrekking tot sommige genres.

Also: u idee van mini reviews is exact wat ik bedoel.

Laatst bewerkt:

Net naar dit aan het luisteren. Pas gereleased. Instrumentale heavy psychedelic. Klinkt goed! EDIT: heel goed zelfs!

Laatst bewerkt:
Bon, laten we een poging ondernemen om hier iets relevants te zetten :

July Reidy met haar laatste worp Ghost/Spirit. Album vd week van de opperhipsters bij TheQuietus.

Het helpt om het hier te zetten, gezien dit weer zo'n album is waarvan categorisatie moeilijk wordt en het dus niet simpel is om het in één van de andere threads onder te brengen. Is het een soort moderne variant van folk? Een vorm van Post-Rock/ Post-Whatever? Glitchy Electronics? Ambient/Drone?
Ik hoor er van ver flarden Lankum, Kashiwa Daisuke (there's a blast from the past!), en zelfs BIG|BRAVE (maar kalmer) in..

Een verzameling aan zwaar geprocessete gitaargeluiden en een breekbare stem.

Toppertje!

July Reidy met haar laatste worp Ghost/Spirit. Album vd week van de opperhipsters bij TheQuietus.

Het helpt om het hier te zetten, gezien dit weer zo'n album is waarvan categorisatie moeilijk wordt en het dus niet simpel is om het in één van de andere threads onder te brengen. Is het een soort moderne variant van folk? Een vorm van Post-Rock/ Post-Whatever? Glitchy Electronics? Ambient/Drone?
Ik hoor er van ver flarden Lankum, Kashiwa Daisuke (there's a blast from the past!), en zelfs BIG|BRAVE (maar kalmer) in..

Toppertje!
Amai, heerlijk koptelefoonalbum. Zalige trip met al die verschillende instrumenten/geluidsbronnen die wel heel erg goed onderscheiden zijn van elkaar. Uitstekende productie ook gewoon.

Vandaag wel wat nieuws gehoord:

- De nieuwe Fontaines DC single: niet slecht maar ik snap ook wel waarom dit Romance niet haalde. Het is allemaal iets te dromerig al merk je wel het vakmanschap nog altijd.

- People Watching van Sam Fender: misschien wel zen beste plaat tot nu toe. Muzikaal zit het allemaal best strak: zacht in de strofes iets krachtiger in de refreinen en altijd met een goeie stem. Ik snapte lang niet waarom hij nu al Werchter mag headlinen maar nu ben ik mee

- Blindness van The Murder Capital: ik heb mijn postpunk precies liever Iers. Dit was gewoon zeer straf. De zang is echt geweldig maar vooral muzikaal zit dit echt zeer sterk ineen: geweldige riffs, geweldig drumwerk en tegelijk ook een goeie variatie tussen de nummers. Ja dit is een potentiele plaat van het jaar voor mij.

Laatst bewerkt:

Toppertje!
Interested, nu nog de tijd vinden om hier deftig naar te kunnen luisteren.

Maximaal week oud,ik hoop dan dat deze nog meetelt.
Release was 14 februari

Persoonlijk keek ik al tijdje uit naar deze en heeft me niet ontgoocheld.
Beetje terug de old school Lacuna Coil zoals in de tijd van Dark Adrenaline & Broken Crown Halo in een hedendaags jasje gestoken.
Ik vind de terugkerende gothic influences die ze beetje hadden ingeruild voor metalcore terug een pluspunt.
Een schot in de roos wat mij betreft want ik vond de xx heruitgave van Comalies niet echt goed.
Ik had zoiets van hoe kun je je eigen nummers om zeep helpen.

Dit album is dus vrij toegankelijk niet extreem hard en de fantastische stem van Christina blijft in uw hoofd rondspoken.
Randy Blythe van Lamb Of God en Ash Costello van New Years Day komen ook langs.
Titeltrack Sleepless Empire is het minste nummer imo

Toptracks
I Wish You Were Dead
Never Dawn
Scarecrow

Al tijdje geleden dat ze nog op GMM te aanschouwen waren, ik hoop dat daar snel verandering in komt.
Voor aankomende editie verwacht ik ze niet meer dan maar hopen op die van volgend jaar.

Edit: meestal brengen ze ook een cover van een legendarisch nummer, dit is op dit album afwezig.

Derde en volgens Maruja laatste EP waarmee ze hun drieluik afsluiten (Knocknarea, Connla's Well en nu Tír na nÓg). Na 3 EP's en een verschroeiend optreden vorig jaar één van mijn favoriete bands van het moment. Ik heb veel te hoge verwachtingen voor hun debuutalbum.

Vrij duidelijke Swans invloeden in deze. Hele EP is ook pure improvisatie.

Ik kende dit nog niet en vind het geweldig.

Zien passeren op Musicmeter en de stemmers zijn daar precies wel fan van heel het oeuvre. Benieuwd!

Laatst bewerkt:
Ja, ik zag het ook passeren. Ik was wat teleurgesteld in The Beggar, maar misschien krijgen ze mijn aandacht wel terug met deze single. Ben toch terug in een Swansfase, met vooral dan The Glowing Man die op repeat staat

Ambient die ik wel kan smaken, nieuwe muziek op het Amsterdamse Music From Memory label

Voor de ambient liefhebbers, Charles Bals heeft recent een geniale ambient compilatie gereleased.
Ambient muziek, als tiener begreep ik niet dat mensen ooit naar dit soort non muziek konden luisteren. Hoe smaken kunnen evolueren 🤷‍♂️

En nu ik het toch over Charles Bals heb, hij bracht ook eind 2024 deze psych folk comp uit.
Die man heeft echt een neus voor vergeten parels.

Laatst bewerkt:
Voor de ambient liefhebbers, Charles Bals heeft recent een geniale ambient compilatie gereleased.
Ambient muziek, als tiener begreep ik niet dat mensen ooit naar dit soort non muziek konden luisteren. Hoe smaken kunnen evolueren 🤷‍♂️

En nu ik het toch over Charles Bals heb, hij bracht ook eind 2024 deze psych folk comp uit.
Die man heeft echt een neus voor vergeten parels.

Max een week oud @J.Brown ! :nono:

:unsure:

Terug
Bovenaan