De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

"Ik denk dat ik gewoon mijn hart ga volgen en voor het land ga spelen waar ik mij het best bij voel"
Dat vind ik altijd zo'n vreemde uitleg als je al heel je leven in België woont, voetbalt en de nationale jeugdreeksen hebt doorlopen.

Dat vind ik altijd zo'n vreemde uitleg als je al heel je leven in België woont, voetbalt en de nationale jeugdreeksen hebt doorlopen.
Ik ook wel, maar misschien verwacht hij meer speelkansen bij Griekenland en is dit gewoon een leuke uitspraak voor de Grieken.

Toch echt wel een problematische trend hé. De jeugdopleidingen van Belgische ploegen zitten echt vol met jongens met een dubbele nationaliteit. Er wordt moeite en geld gestoken in die jongens en ze worden vaak boven jongens verkozen die zich wel Belg voelen en later voor de nationale ploeg zouden willen spelen. Op deze manier worden "echte Belgen" (tja ik was aan het nadenken over deze woordkeuze, maar als je uiteindelijk voor een ander land kiest, kan ik je moeilijk een echte Belg noemen) niet meer opgeleid.

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp die keuzes heus wel. Maar het is wel een probleem aan het worden. El Khannous, Karetsas, Talbi zal wel volgen...

Toch echt wel een problematische trend hé. De jeugdopleidingen van Belgische ploegen zitten echt vol met jongens met een dubbele nationaliteit. Er wordt moeite en geld gestoken in die jongens en ze worden vaak boven jongens verkozen die zich wel Belg voelen en later voor de nationale ploeg zouden willen spelen. Op deze manier worden "echte Belgen" (tja ik was aan het nadenken over deze woordkeuze, maar als je uiteindelijk voor een ander land kiest, kan ik je moeilijk een echte Belg noemen) niet meer opgeleid.

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp die keuzes heus wel. Maar het is wel een probleem aan het worden. El Khannous, Karetsas, Talbi zal wel volgen...
Die investeringen worden voornamelijk gedaan door de clubs en de Pro League met oog op het ontwikkelen van goede spelers voor de eigen ploeg en verkoop. De enige geinteresseerde stakeholder om goede "Belgen" te hebben is de KBVB en afaik investeert die niet bepaald grote bedragen in de jeugdopleiding. Dus het is imo niet zo problematisch zoals je het hier schetst.

De passie (of het gebrek er aan vooral) voor/in ons land zal er ook wel voor zorgen dat dergelijke spelers eerder voor de trotsheid van hun andere nationaliteit kiezen denk ik?
Als je ziet hoe de sfeer en intensiteit, samenhorigheid, ... is bij landen als Griekenland & Marokko, dan zou ik het ook wel weten.

Mensen vergeten ook dikwijls dat die in een Griekse gemeenschap opgroeit en garantie elke zomer in Griekenland zit. Die hebben echt veel meer band met dat land dan mensen denken... En de Griekse gemeenschap in Genk is heel groot en ook heel hecht.

Echt zonde.

En dan wel voor de jeugdteams spelen hier. Wringt toch een beetje (al snap ik dat ze pas op bepaalde leeftijd kunnen kiezen).

Qua mogelijkheden op ek/wk spelen lijkt het me de eerste jaren alvast een verkeerde keuze als dat zijn ambitie was. Al doet Griekenland het terug beter recent, maar qua talent toch duidelijk minder.

Mensen vergeten ook dikwijls dat die in een Griekse gemeenschap opgroeit en garantie elke zomer in Griekenland zit. Die hebben echt veel meer band met dat land dan mensen denken... En de Griekse gemeenschap in Genk is heel groot en ook heel hecht.
Souvlakis gaan eten op zomernamiddagen in hun ontmoetingsplaats vlakbij fc zwartberg krc genk ladies, waar is de tijd

Die investeringen worden voornamelijk gedaan door de clubs en de Pro League met oog op het ontwikkelen van goede spelers voor de eigen ploeg en verkoop. De enige geinteresseerde stakeholder om goede "Belgen" te hebben is de KBVB en afaik investeert die niet bepaald grote bedragen in de jeugdopleiding. Dus het is imo niet zo problematisch zoals je het hier schetst.

Dat weet ik, maar dat betekent niet dat geen slechte trend is voor ons land, alé onze nationale ploeg dan toch. En er zijn wel degelijk voordelen die clubs krijgen voor het opleiden van talent. Vele van die jongens spelen ook voor nationale jeugdploegen, etc.

Dit dus. Ik ben getrouwd met een Zuid-Afrikaanse, mijn dochter heeft 2 jaar in Kaapstad gewoond als kleuter. Verder altijd in België. Maar zij zou altijd voor Zuid-Afrika kiezen. Dat is het land van haar favoriete neefjes en nichtjes, de vakanties, etc. Je moet dat eigenlijk meemaken om dat te begrijpen.

En als je in België woont ga je natuurlijk de jeugdreeksen niet in Griekenland doorlopen he, dat is praktisch onmogelijk.

Wel super jammer.

Dat weet ik, maar dat betekent niet dat geen slechte trend is voor ons land, alé onze nationale ploeg dan toch. En er zijn wel degelijk voordelen die clubs krijgen voor het opleiden van talent. Vele van die jongens spelen ook voor nationale jeugdploegen, etc.
Het is zeker jammer voor onze nationale ploeg dat de talenten die voortkomen uit de jeugdopleiding van onze clubs niet voor onze nationale ploeg kiezen. Maar wat kan je daar aan doen? Zeker in Vlaanderen zijn de jeugspelers best divers, al helemaal bij de beste jeugdopleidingen die al in Genk en Neerpede liggen, steden/regio's met toch een sterk diverse demografie.
Je kan de spelers proberen te "dwingen" of ze financieel zwaar te verleiden om voor België te kiezen, maar hoe vaak heb ik al gelezen dat de rode duivels met te weinig trots en overtuiging spelen? Dan gaan die verleidingen van goede spelers niet helpen.

Beste wat je kan doen is het opportunisme voeden door stevast aan de grote toernooien mee te doen en verder te geraken, maar daar heb je die spelers voor nodig, dus 't is wel een beetje een vicieuze cirkel. Zeker met de laatste hervormingen van de grote toernooien is het makkelijker op om het toernooi te geraken als kleiner land zijnde.

Zoooooooo goed daar.
Schuin tegenover ligt overigens de wijk waar ik 26 jaar gewoond heb.
Dan hebben we maar van een dikke steenworp van elkaar gewoond want ik ben van 3H (enkel OG's kennen deze afkorting)

Je kan de spelers proberen te "dwingen" of ze financieel zwaar te verleiden om voor België te kiezen, maar hoe vaak heb ik al gelezen dat de rode duivels met te weinig trots en overtuiging spelen? Dan gaan die verleidingen van goede spelers niet helpen.

Dwingen of financieel tegemoet komen vind ik not done, maar er mag wel iets meer moeite gedaan worden. Ik vind de houding van "ja, maar laat ze maar met rust en rustig kiezen, wij bemoeien ons er niet mee" (Sonck herhaalt dat bijvoorbeeld vaak) soms wel een beetje meeh. Dwingen of pushen mag je niet doen, maar je merkt toch hier in het geval van Karetsas bijvoorbeeld dat Griekenland gewoon al langer moeite doet. Dat zijn fouten. Ze zitten in je eigen jeugdploegen (zowel op club als nationaal niveau), dan heb je het beste zicht op het talent. Bij die grote talenten moet er van jongs af aan gewoon meer moeite gedaan worden. Voor El Khannous is er bijvoorbeeld nooit moeite gedaan (ook al denk ik dat die zijn keuze wel makkelijker was).

Zeker met de laatste hervormingen van de grote toernooien is het makkelijker op om het toernooi te geraken als kleiner land zijnde.

Dat is inderdaad een probleem. Ik zie veel mensen op sociale media zeggen dat Karetsas nooit een toernooi gaat halen, maar dat is met de hervormingen ook voor Griekenland opeens veel realistischer geworden natuurlijk.

Maar de clubs (ook andere sporten) krijgen heel veel sociale en fiscale voordelen waarmee ze deze kosten dekken. 75% (vroeger zelfs 80%) van bedrijfsvoorheffing op de lonen van de spelers mogen ze bv bijhouden om (55% van dat bedrag verplicht) in jeugd te investeren

Dus kost hun eigenlijk niets

Dwingen of financieel tegemoet komen vind ik not done, maar er mag wel iets meer moeite gedaan worden. Ik vind de houding van "ja, maar laat ze maar met rust en rustig kiezen, wij bemoeien ons er niet mee" (Sonck herhaalt dat bijvoorbeeld vaak) soms wel een beetje meeh. Dwingen of pushen mag je niet doen, maar je merkt toch hier in het geval van Karetsas bijvoorbeeld dat Griekenland gewoon al langer moeite doet. Dat zijn fouten. Ze zitten in je eigen jeugdploegen (zowel op club als nationaal niveau), dan heb je het beste zicht op het talent. Bij die grote talenten moet er van jongs af aan gewoon meer moeite gedaan worden. Voor El Khannous is er bijvoorbeeld nooit moeite gedaan (ook al denk ik dat die zijn keuze wel makkelijker was).
100% akkoord

Maar de clubs krijgen heel veel sociale en fiscale voordelen waarmee ze deze kosten dekken. 75% (vroeger zelfs 80%) van bedrijfsvoorheffing op de lonen van de spelers mogen ze bv bijhouden om (55% van dat bedrag verplicht) in jeugd te investeren
En krijgen die dat met als doel "Rode Duivels" op te leiden? Lijkt mij van niet want anders zouden ze niet zoveel buitenlanders mogen aantrekken met dat geld.

Terug
Bovenaan