De Rode Duivels - het Tedesco tijdperk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat die opmerking van Lukebakio over de vergelijking met de "gouden generatie" betreft, ik heb toch de indruk dat de spelers daar zelf meer mee bezig zijn en zich daar negatief door laten beïnvloeden dan supporters en pers.

Quasi iedereen zegt toch dat we niet die resultaten zomaar meer mogen verwachten? Dat we niet meer de wedstrijden gaan domineren zoals we gedaan hebben met een ploeg met daarin Courtois/Kompany/Vertonghen/Alderweireld/Vermaelen/Fellaini/KDB/Hazard/Lukaku? Tuurlijk was dat een wereldploeg met veel meer talent dan nu. Met spelers die op dat moment in hun prime zaten en grotendeels bij de Europese (sub)top speelden.

Niemand verwacht denk ik dat we zomaar even hetzelfde doen als die ploeg. Maar ik denk dat iedereen er toch wel van overtuigd is dat we nog steeds voldoende kwaliteit hebben om een rol van betekenis te spelen bij de top 10 - 15 van de wereld. Al de ploegen in de top 15 van de FIFA ranglijst kunnen, mits een goed systeem, een goede motivatie, de juiste spelers op de juiste posities,... ver geraken op een groot tornooi. Wij dus ook. Of gaan we echt gaan beweren dat we met deze lichting terug gaan naar de jaren 95 tot pakweg 2012, toen we barrages moesten spelen en ergens tussen plaats 20 en 70 (!!!) schipperden op de ranglijst?

Maar het begint wel met een coach die de juiste spelers oproept en die ploeg ook aan het voetballen krijgt. Marc Degryse heeft groot gelijk wanneer hij zegt dat de Rode Duivels niet dienen of in elk geval de tijd niet hebben om tig experimenten met spelers uit te voeren en spelers te testen, om "eens te kijken hoe ver ze staan". Nee, bij de nationale ploeg roep je de spelers op die op dat moment het verdienen en het best spelen bij hun club. Spelers die u op dat moment, en dus niet binnen 2 jaar of 3 jaar, een resultaat kunnen geven.

Tedesco pakt het op dat gebied (naast alle andere zaken die hij fout doet) gewoon compleet verkeerd aan. Hij is precies aan een soort ellenlange seizoensvoorbereiding bezig met een club, om dan eindelijk binnen x-aantal jaar te gaan "oogsten"? Nee beste Tedesco, zo werkt het dus echt niet. Je hebt bij de nationale ploeg geen tijd om de tactische richtlijnen en automatismen zoals bij een club erin te krijgen, tenzij heel uitzonderlijk een ploeg die echt quasi onveranderd jaren samen speelt of waarbij quasi uw ganse as bij 2 of 3 clubs spelen, zoals Spanje heeft gehad.

Bij een nationale ploeg krijg je ook te maken met spelers die geblesseerd zijn, uit vorm, net veranderd zijn van club, een andere positie binnen hun club krijgen,... allemaal zaken waar je imo als bondscoach rekening mee moet houden. Dus kijk je naar de spelers die het op dat moment goed doen bij hun club, op de positie die jij nodig hebt binnen jouw systeem in de nationale ploeg. Maar nee, Tedesco zet steeds dezelfde mannetjes op dezelfde posities, ongeacht of ze daar spelen bij hun club, net gedegradeerd zijn, niet van de bank geraken of nog geen pepernoot geraakt of bewezen hebben. Want ja, "ik wou hen eens aan het werk zien". Omdat ze of bij hun club niet spelen of nooit op die positie spelen, best Tedesco? Wel, dan hoef je die speler niet op te roepen, klaar. Er zijn er vast andere en betere die wel spelen, op de juiste positie.

Soit, zet daarnaast de brainfarts die hij telkens heeft (Theate nog steeds als linksback zien, nu Al-Dakhil op de rechtsback, Doku als linksback, Faes nog steeds als leider in de defensie zien, Kaminski inbrengen in de 82ste minuut, Onana plots als centrale verdediger zetten...), zijn veel te defensieve en behoudende opstelling (niet zelden met 7 of 8 man achter de bal met een middenveld dat bestaat uit minstens 2 defensieve middenvelders), zijn vaak vreemde wissels die tactisch ook niets bijbrengen of veranderen aan een wedstrijd, zijn reactie na die 0-0 tegen Oekraïne, de commentaren die nu vanuit de spelersgroep komen (Trossard nu maar evengoed KDB zijn vorige interview, dat was een steek naar medespelers én de tactiek van de coach), zijn vaak heel vreemde uitleg na een nonmatch, waarbij hij blijkbaar toch serieus andere dingen ziet dan de rest van België, zijn vete met de beste Belgische keeper ooit,...

Nee, Tedesco is voor mij één van de slechtste coaches van de laatste 20 jaar bij de RD's, ik heb zelfs heimwee naar Martinez en zelfs Wilmots, stel u voor...

Laatst bewerkt:
Zo, blijkbaar hebben jullie genoten van de topmatch gisteren :unsure:

Ik heb de eerste helft op de achtergrond opgezet. Lijkt me weer een nieuw dieptepunt - op een mistige avond in Hongarije lusteloos verliezen van Israël.

Ok, het zijn steeds individuele foutjes die ons uiteindelijk nekken, maar dat neemt niet weg dat we zelf nauwelijks een kans bij elkaar gevoetbald krijgen terwijl de tegenstanders dat wel doen.

Het is helaas wel een pijnlijk punt dat hij hier aanhaalt: plots is de kwalificatie voor het WK niet eens zo evident meer. Klopt. En dat is ook weeral meer dan 10 jaar geleden.

Het zijn groepen van 4 of 5 landen. Enkel de groepswinnaar plaatst zich. De beste 2des spelen nog barrages.
Op zich niet veel anders dan bij voorgaande WK kwalificaties. Enkel de groepen zijn nu kleiner.

Er zal toch minstens één lastige tegenstander zitten in de groep, dus het zal toch bibberen worden.

Met iedereen fit is kwalificatie nog steeds evident hoor. Dat vind ik nog niet zorgwekkend. Er moet wel dringend een Lukaku 2.0 opstaan want die evidentie van die goals... Dat onderschatten we enorm, zoals we de troef van Fellaini ook zwaar onderschat hebben.

Met iedereen fit is kwalificatie nog steeds evident hoor. Dat vind ik nog niet zorgwekkend. Er moet wel dringend een Lukaku 2.0 opstaan want die evidentie van die goals... Dat onderschatten we enorm, zoals we de troef van Fellaini ook zwaar onderschat hebben.
Als iedereen fit is ... daar zeg je het.

Als we de laatste 2 jaar bekijken, hebben we een Lukaku die niet altijd fit was, of gewoon niet in vorm.
De Bruyne heeft de laatste 2 jaar waarschijnlijk ook meer wedstrijden gemist, dan dat hij meegespeeld heeft.

Met Lukaku én De Bruyne in degelijke vorm, zou het geen probleem mogen zijn inderdaad.

Ik ben toch benieuwd. Ook eerst de loting nog maar eens afwachten.

Als iedereen fit is ... daar zeg je het.

Als we de laatste 2 jaar bekijken, hebben we een Lukaku die niet altijd fit was, of gewoon niet in vorm.
De Bruyne heeft de laatste 2 jaar waarschijnlijk ook meer wedstrijden gemist, dan dat hij meegespeeld heeft.

Met Lukaku én De Bruyne in degelijke vorm, zou het geen probleem mogen zijn inderdaad.

Ik ben toch benieuwd. Ook eerst de loting nog maar eens afwachten.
Wanneer is die loting bekend?

Denk dat de meeste echte voetballiefhebbers al langer beseffen hoe ongelofelijk belangrijk Lukaku geweest is de voorbije jaren.
Onvervangbaar.

We zitten met Openda die voorlopig helemaal niet rendeert bij de nationale ploeg. En naast Openda is er al helemaal geen andere optie meer voor in de spits. CDK is ook geen spits pur sang.

Op 14j tijd met die generatie enkel een 3e plaats op een WK kan je toch niet meer of minder dan een mislukking noemen?

Ok, 3e plaats was zeker resultaat waar je fier kan op zijn, maar er zat zeker over heel die tijdspanne een pak meer in.
Er zat zeker meer in. Maar om dan te gaan opperen dat de generatie volledig verloren is gegaan, of een niet meer dan een mislukking vind ik onzin.

Die 3de plaats, en zeker de manier waarop was indrukwekkend, en met wat meer geluk kan je daar wereldkampioen worden. Dat was een groot succes, waardoor je echt niet van een verloren generatie kan spreken,

En het is niet dat we op al die toernooien op papier de beste ploeg hadden hè. Dat EK erna sturen we een op papier sterk Portugal naar huis, vind ik ook zeker geen mislukking. Daarna is zoals gezegd Martinez te lang aangebleven. Maar ook veel kwaliteit verloren stap voor stap.

Maar ik denk toch dat velen de moeilijkheid om een kampioenschap te winnen nog steeds onderschatten. Geluk is een gigantische factor in een sudden death systeem.

En ja, Frankrijk heeft een wereldtitel. Proficiat hoor Didier. Alleen heeft de man wel al 10 jaar zowat de kwalitatiefste en breedste kern van toch al zeker Europa, en nog ligt hij er vaak ook op knullige wijze uit. Had deze zomer zelfs nog gewoon door Tedesco eruit kunnen liggen hè. ;) Laten we dus a.u.b. niet jaloers zijn op de Franse bond.

Denk dat de meeste echte voetballiefhebbers al langer beseffen hoe ongelofelijk belangrijk Lukaku geweest is de voorbije jaren.
Onvervangbaar.

We zitten met Openda die voorlopig helemaal niet rendeert bij de nationale ploeg. En naast Openda is er al helemaal geen andere optie meer voor in de spits. CDK is ook geen spits pur sang.
In de MLS alleen al lopen er drie alternatieven voor Openda. Oké, qua intrinsieke kwaliteit misschien een niveau lager, maar zo lang ze goals maken, who cares.

Heb maar 1 helft gezien maar was spannend! Spijtig net op de valreep dan toch een tegen doelpunt. We hadden zoveel kansen! Het was écht bijna!!

In de MLS alleen al lopen er drie alternatieven voor Openda. Oké, qua intrinsieke kwaliteit misschien een niveau lager, maar zo lang ze goals maken, who cares.

Ik weet echt niet wie je bedoelt :unsure:

Benteke? (zou inderdaad wel meer goals maken in deze ploeg dan Openda)
Maar wie dan nog?

Stop is met die negativiteit. Als we hier winnen, spreken we helemaal anders.

Dixit Lukebakio.
Hij heeft gvd gelijk! Als we het EK hadden gewonnen hadden we ook wel anders gepiept!!

In elk geval lijkt me de positie van Tedesco toch stillaan onhoudbaar. Los vh feit dat onze bond zichzelf in deze nesten heeft gewerkt door, weeral, de coach een nieuw contract te geven voor het toernooi moeten ze daar toch inzien dat het met deze bondscoach nooit zal lukken? Op zich zou ik van zo'n clubje idiote, volgevreten bobo's niet verschieten dat ze pas vlak voor de kwalificatiematchen de knoop doorhakken maar ik heb toch de hoop dat een Mannaert professioneel en koelbloedig genoeg is om de stap te zetten. En liever gisteren dan vandaag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan