De SUV en de ruimtelijke ordening

Van wat ik hoor van zowel winkeliers als horeca uitbaters, bestaat het volk nu enerzijds veel meer uit toeristen (die dan wel eten en drinken maar een pak minder winkelen) en anderzijds veel mensen die in of vlakbij de stad zelf wonen waaronder uiteraard ook veel studenten, die een pak minder uitgeven in vnl horeca. Met daarbij ook een duidelijke shift naar meer buitenlanders uit landen die men vroeger minder tegen kwam (vnl veel Bulgaren maar ook veel Afghanen), waarbij die laatste groepen heel weinig uitgeven bij lokale handelaars en horeca.

Ze merken echt heel hard dat hun clienteel van buiten Gent, dat net veel geld kwam uitgeven, veel minder komt dan vroeger.

Ja, de rijke +50'er die uit Drongen, De Pinte,... en die absoluut geen OV/fiets wil gebruiken, komt niet af en dat dat zijn effect heeft op de mix van horeca en kledijzaken. Dat kan ik geloven. Maar ik denk wel dat die transformatie wel verteerd is. Vaak door kleine restaurantketens, "japanse restaurants" (echt een stormvloed aan Japanse restaurants.), Taiwanese bubble thee, al die nieuwe hipster-koffiebars waar ik altijd opnieuw verbaasd ben dat ze vol zitten ookal is het bijna 4euro voor een koffie (ik ga dat nooit snappen.)...

En om eerlijk te zijn, het is ook veel aangenamer. De tegenstanders van het circulatieplan is qua aantal sterk gereduceerd.

Maar er is wel een gigantische influx van Belgische/buitenlandse toeristen bijgekomen. Vooral erg geworden nadat Gent herhaaldelijk op CNN/BBC websites is geraakt, lijkt mij.

De Bulgaren en Afghanen zijn nu niet afgekomen met dank aan een circulatieplan :p. De Bulgaren zijn vooral afgekomen door de vergroting van de EU en de toen al reeds aanwezige Bulgaarse kolonie in Gent. Juist zoals de Roemeense invasie van Brussel.

Ik heb wel de indruk dat er ook veel meer toeristen/nieuwe Gentenaren uit Spanje en Nederland komen. Maar echt opvallend veel meer.

Van SUV's, ik zou liever hebben in België dat ze eindelijk eens de "lichte vracht" bestrijden. Daar is er teveel onnodig extra gewicht dat fiscaal te voordelig is. :p

Hmm, geen Golf dan misschien, maar je gaat me toch niet zeggen dat je daarvoor dus een wagen nodig hebt die onder deze "SUV wet" zou vallen?

Ik rij met een Skoda Kamiq, op papier de kleinste SUV van het merk, in de praktijk een Scala die verwaarloosbaar hoger is. Lomp isofix kinderzitje achteraan, achterstevoren. Vrouw vooraan, al is die nu ook niet zo groot.

Ik heb met de Hyundai Kona ook geen enkel probleem gehad om vrouw voorin en kind erachter in de isofix kinderzitje te placeren.

Niet als je nog wilt plaatsnemen van voor.
Een kinderzitje met isofix die achterstevoren zit, pakt gigantisch veel ruimte in.
2 kinderzitjes achterstevoren in een focus werkt perfect, dus veel groter dan dat hoeft niet behalve als je natuurlijk buiten de norm lang bent of zoiets.

Wij gaan een auto kopen die voorzien is voor 4 kinderen, waarvan 3 'achterwaartse' kinderzitjes op achterbank (0-2-4 jaar).
Van die grote zitjes omdat we toch willen dat de oudste ook comfortabel kan liggen als we meerdere keren per jaar 12-14uur ritten doen.

En die keuze kwa auto is toch wel vrij limited. Peugeot 5008 lijkt de beste optie.
Of een volkswagen touran 7p.
Vroeger had je nog alle monovolumes die vrij hard afgebouwd zijn nu.

Maar oke, van mij mag Parijs/Brussel die perfect weren om op straat te parkeren :p Zolang ik de ondergrondse garages nog binnen mag.

2 kinderzitjes achterstevoren in een focus werkt perfect, dus veel groter dan dat hoeft niet behalve als je natuurlijk buiten de norm lang bent of zoiets.
Hangt van de passagier af he. In mijn focus pastte dat absoluut niet.

Nu, in de X3 staat het stoeltje ook tegen de voorstoel...

Wij gaan een auto kopen die voorzien is voor 4 kinderen, waarvan 3 'achterwaartse' kinderzitjes op achterbank (0-2-4 jaar).
Van die grote zitjes omdat we toch willen dat de oudste ook comfortabel kan liggen als we meerdere keren per jaar 12-14uur ritten doen.

Ik wist niet dat dat kon tot 4 jaar? Waar moet zo'n vierjarige dan terecht met zijn/haar benen? Als ik naar mijn dochter kijk van 3 jaar, denk ik niet dat ze heel tevreden zou zijn. :oink:

De lange versie van de focus dan? Ik heb het gehad in een golf en de bijrijdersstoel mocht echt helemaal naar voor om het te doen passen.
Of heb je het over kinderzitjes zonder isofix?

Je moet je ook afvragen of dat nu zo onterecht is.

En dan denk ik in België allereerst aan Brussel eigenlijk.
En dan verschieten dat niemand nog komt winkelen. Als ik wij gaan winkelen voor de solden wil ik niet met 9 winkeltassen eerst nog een half uur op een overvolle tram zitten voor we aan onze auto geraken. ik bestel het wel online dan.

Idem voor alle winkels die dingen verkopen die groter zijn dan wat past in een rugzak. hoe zou het nu komen dat alle electro winkels uit het centrum verdwijnen....

Er kunnen maar zoveel starbucksen en cafe's in een winkelstraat zijn hé. dat ze geen ikea moeten neerploefen in een drukke winkelstraat tot daar toe, dat begrijp ik. Maar waar ik vroeger een paar boekenplank speakers kon halen en 3 minuten moest wandelen naar mijn auto mag je dat in veel steden binnenkort vervangen door een tramrit van 30 minuten. plezant om zo 30kg mee te sleuren :p

De lange versie van de focus dan? Ik heb het gehad in een golf en de bijrijdersstoel mocht echt helemaal naar voor om het te doen passen.
Of heb je het over kinderzitjes zonder isofix?

Gewone focus, isofix base, bestuurder en de vroegere default passagier ongeveer 1m80

Ik wist niet dat dat kon tot 4 jaar? Waar moet zo'n vierjarige dan terecht met zijn/haar benen? Als ik naar mijn dochter kijk van 3 jaar, denk ik niet dat ze heel tevreden zou zijn. :oink:

Gaat zeker. Is populairder in Polen/scandinavie. Belgie niet echt.
Deze zijn wel niet meer met isofix (aangezien te 'zwaar' voor isofix rating en altijd via gordels).
Ik heb een tot 25kg

En deze is tot 32kg bv:

Installatie duurt wel 20 min, want dat is met van die banden waarmee je het zitje aan de vloer aanspant. En het is ballen groot :p.
Kind is zowat in halve lig stand en voeten zijn wel comfortabel. Voor lange rit kan je het nog meer in ligstand zetten (als je 80-100cm plek hebt in diepte).

Ah ja en kost 600+ euro.

Maar ik rij daar dus 8pm-8am aan 1 stuk mee 6x per jaar waarbij hij gewoon de volledige rit slaapt. En geen last of niks na de rit.

Je hebt er wel wat (de onze ook), die van 3 maand tot 4 jaar geschikt zijn en zowel vooruit als achteruit kunnen gericht worden. Als ik me niet vergis wordt er ook aangeraden zo lang mogelijk achterstevoren te zitten wegens veiliger. Natuurlijk, hoe lang dat werkelijk allemaal lukt hangt af van hoe groot je kind is.
En dan verschieten dat niemand nog komt winkelen. Als ik wij gaan winkelen voor de solden wil ik niet met 9 winkeltassen eerst nog een half uur op een overvolle tram zitten voor we aan onze auto geraken. ik bestel het wel online dan.

Idem voor alle winkels die dingen verkopen die groter zijn dan wat past in een rugzak. hoe zou het nu komen dat alle electro winkels uit het centrum verdwijnen....

Er kunnen maar zoveel starbucksen en cafe's in een winkelstraat zijn hé. dat ze geen ikea moeten neerploefen in een drukke winkelstraat tot daar toe, dat begrijp ik. Maar waar ik vroeger een paar boekenplank speakers kon halen en 3 minuten moest wandelen naar mijn auto mag je dat in veel steden binnenkort vervangen door een tramrit van 30 minuten. plezant om zo 30kg mee te sleuren :p
Ik weet niet waar je vroeger voor de winkel parkeerde in de Nieuwstraat, maar dat lijkt me allemaal al lang achterhaald met parkings in de buurt en allerhande thuisleveringsformules. Ik denk dat het online gegeven meer kwaad zal doen dan de wijziging aan de mobiliteit.

Hmm, geen Golf dan misschien, maar je gaat me toch niet zeggen dat je daarvoor dus een wagen nodig hebt die onder deze "SUV wet" zou vallen?

Ik rij met een Skoda Kamiq, op papier de kleinste SUV van het merk, in de praktijk een Scala die verwaarloosbaar hoger is. Lomp isofix kinderzitje achteraan, achterstevoren. Vrouw vooraan, al is die nu ook niet zo groot.
In mijn Golf 7 ging dat perfect. Madam en ik en baby achter mijn madam.

Ik weet niet waar je vroeger voor de winkel parkeerde in de Nieuwstraat, maar dat lijkt me allemaal al lang achterhaald met parkings in de buurt en allerhande thuisleveringsformules. Ik denk dat het online gegeven meer kwaad zal doen dan de wijziging aan de mobiliteit.
vroeger ging dat bijvoorbeeld in Aalst en gent met gemak. in Gent is dat gedaan en in Aalst is het ook zo goed als van dat met die klucht van het circlulatieplan.

Laatst bewerkt:
vroeger ging dat bijvoorbeeld in Aalst en gent met gemak. in Gent is dat gedaan en in Aalst is het ook van dat.
Ik heb hierbij nogal een "et alors?"-gevoel hoor. Zoals iemand hier al zei parkeerden we vroeger op de Grote Markt. Ik weet niet of we het ons zo hard moeten aantrekken dat een paar winkels geen grote items meer gaan verkopen in een stadscentrum, zogezegd omdat mensen niet meer voor de winkel kunnen parkeren.

Ik heb echt moeite om dit te geloven.
Ik heb de indruk dat mensen die noodzaak nogal snel overdrijven, zie @zarathustra en @Chelark007 voor tegenvoorbeelden. Als ik sommige mensen hier hoor, maar ook vrienden, heb je een minibus nodig vanaf er een kind is. Ik zou ook graag meer kunnen meepakken als mijn dochter en haar buggy in de wagen zitten, maar ik ga daarvoor geen grotere wagen kopen.

Ik heb hierbij nogal een "et alors?"-gevoel hoor. Zoals iemand hier al zei parkeerden we vroeger op de Grote Markt. Ik weet niet of we het ons zo hard moeten aantrekken dat een paar winkels geen grote items meer gaan verkopen in een stadscentrum, zogezegd omdat mensen niet meer voor de winkel kunnen parkeren.
er is een verschil met een straat verder te kunnen parkeren en 15 tot 30 min te moeten pendelen hé. Ondergrondse garages bij winkelstraten zijn top. En wat is groot... een ps5 ofzo kopen en meesleuren is ook al omslachtig.

Ik kom uit een famillie van kleine zelfstandigen in de verkoop. Het online gegeven speelt parten, maar het is voor de klantenservice en advies dat mensen nog fysieke winkels bezoeken. Wat ook vaak voorvalt nu is dat mensen advies komen vragen en dan inderdaad achteraf in de webshop bestellen. Dat is oké maar dan zijn er ook een hele hoop die gaan beginnen prijsvergelijken en het op amazon bestellen want ze hebben toch geen advies meer nodig.

voorbeeld tv van 1500 euro bij lokale handelaar. als ik weet dat ik die 30 minuten nadien thuis in gang kan steken kan mij dat niet schelen dat die 50 euro duurder was dan op één of andere webshop. maar als ik toch moet bestellen en ze leveren toch allemaal de dag nadien, ga ik uiteraard de goedkoopste nemen.

impulsaankopen etc vallen ook voor een groot deel weg. Je lacht daar mee maar mede daardoor hebben ze hier vroeger dan voorzien op pensioen gegaan.

Ik heb de indruk dat mensen die noodzaak nogal snel overdrijven, zie @zarathustra en @Chelark007 voor tegenvoorbeelden. Als ik sommige mensen hier hoor, maar ook vrienden, heb je een minibus nodig vanaf er een kind is. Ik zou ook graag meer kunnen meepakken als mijn dochter en haar buggy in de wagen zitten, maar ik ga daarvoor geen grotere wagen kopen.
Ik deel je mening dat mensen nogal rap overdrijven. Ik rij nu zonder problemen rond in een berline met 2 kindjes in de maxi Cosi.
Maar ik heb gemerkt dat het fysiek echt heel ongemakkelijk wordt als je auto op de achterbank niet ruim genoeg is om een maxi Cosi met isofix base achterstevoren te zetten. Ik kon alleszins niet meer achter het stuur zitten in een golf. En de passagiersstoel moest echt ver naar voor om het te doen passen.
En een focus is nu echt niet ruimer.

er is een verschil met een straat verder te kunnen parkeren en 15 tot 30 min te moeten pendelen hé. En wat is groot...

Ik kom uit een famillie van kleine zelfstandigen in de verkoop. Het online gegeven speelt parten, maar het is voor de klantenservice en advies dat mensen nog fysieke winkels bezoeken. Wat ook vaak voorvalt nu is dat mensen advies komen vragen en dan inderdaad achteraf in de webshop bestellen. Dat is oké maar dan zijn er ook een hele hoop die gaan beginnen prijsvergelijken en het op amazon bestellen want ze hebben toch geen advies meer nodig.

voorbeeld tv van 1500 euro bij lokale handelaar. als ik weet dat ik die 30 minuten nadien thuis in gang kan steken kan mij dat niet schelen dat die 50 euro duurder was dan op één of andere webshop. maar als ik toch moet bestellen en ze leveren toch allemaal de dag nadien, ga ik uiteraard de goedkoopste nemen.

impulsaankopen etc vallen ook voor een groot deel weg. Je lacht daar mee maar mede daardoor hebben ze hier vroeger dan voorzien op pensioen gegaan.
Er zijn natuurlijk nog gewoon (betaal)parkings ook hé, dan moet je geen 15-30 min pendelen. Ik weet niet ja, de wereld verandert zeker.

Ik deel je mening dat mensen nogal rap overdrijven. Ik rij nu zonder problemen rond in een berline met 2 kindjes in de maxi Cosi.
Maar ik heb gemerkt dat het fysiek echt heel ongemakkelijk wordt als je auto op de achterbank niet ruim genoeg is om een maxi Cosi met isofix base achterstevoren te zetten. Ik kon alleszins niet meer achter het stuur zitten in een golf. En de passagiersstoel moest echt ver naar voor om het te doen passen.
En een focus is nu echt niet ruimer.
Ik vermoed dat rijhouding en lichaamsverhoudingen ook wel een rol zullen spelen, alsook hoe de wagen is ingedeeld.

Terug
Bovenaan