DogFacedGod
Well-known member
Van wat ik hoor van zowel winkeliers als horeca uitbaters, bestaat het volk nu enerzijds veel meer uit toeristen (die dan wel eten en drinken maar een pak minder winkelen) en anderzijds veel mensen die in of vlakbij de stad zelf wonen waaronder uiteraard ook veel studenten, die een pak minder uitgeven in vnl horeca. Met daarbij ook een duidelijke shift naar meer buitenlanders uit landen die men vroeger minder tegen kwam (vnl veel Bulgaren maar ook veel Afghanen), waarbij die laatste groepen heel weinig uitgeven bij lokale handelaars en horeca.
Ze merken echt heel hard dat hun clienteel van buiten Gent, dat net veel geld kwam uitgeven, veel minder komt dan vroeger.
Ja, de rijke +50'er die uit Drongen, De Pinte,... en die absoluut geen OV/fiets wil gebruiken, komt niet af en dat dat zijn effect heeft op de mix van horeca en kledijzaken. Dat kan ik geloven. Maar ik denk wel dat die transformatie wel verteerd is. Vaak door kleine restaurantketens, "japanse restaurants" (echt een stormvloed aan Japanse restaurants.), Taiwanese bubble thee, al die nieuwe hipster-koffiebars waar ik altijd opnieuw verbaasd ben dat ze vol zitten ookal is het bijna 4euro voor een koffie (ik ga dat nooit snappen.)...
En om eerlijk te zijn, het is ook veel aangenamer. De tegenstanders van het circulatieplan is qua aantal sterk gereduceerd.
Maar er is wel een gigantische influx van Belgische/buitenlandse toeristen bijgekomen. Vooral erg geworden nadat Gent herhaaldelijk op CNN/BBC websites is geraakt, lijkt mij.
De Bulgaren en Afghanen zijn nu niet afgekomen met dank aan een circulatieplan
. De Bulgaren zijn vooral afgekomen door de vergroting van de EU en de toen al reeds aanwezige Bulgaarse kolonie in Gent. Juist zoals de Roemeense invasie van Brussel.Ik heb wel de indruk dat er ook veel meer toeristen/nieuwe Gentenaren uit Spanje en Nederland komen. Maar echt opvallend veel meer.
Van SUV's, ik zou liever hebben in België dat ze eindelijk eens de "lichte vracht" bestrijden. Daar is er teveel onnodig extra gewicht dat fiscaal te voordelig is.