De SUV en de ruimtelijke ordening

Als je dan toch 18euro per uur moet betalen voor te parkeren. Dan koop je nog wat meer online en laat je het leveren.

Of als je er toch een dagje van maakt, dan is het waarschijnlijk interessanter om het OV te gebruiken.

Vraag mij ook af of de verhuurders van parkeergarages meer huur kunnen en moeten vragen, omdat zij ook mer belast worden wanneer ze hun garage ter beschikking stellen van een suv toerist.

18 × 8h of via airbnb dat is 50 euro aub voor een dagje de garage te gebruiken.... 20×50 en dat is dan een mooi supplement aan het inkomen van de parijzenaar of de investeerder indien er geen extra heffingen zijn....

BMW 330E: 1900 kg leeg. Dus dan kom je volledig elektrisch Parijs ingereden (want een slimme plug-in hybride switcht automatisch naar elektrisch zodra je een LEZ binnen rijdt) maar mag je wel meer betalen dan de vervuilende diesel naast u? Parijs laat diesels vanaf euronorm 4 toe. Dat zijn diesels die ondertussen bijna 20 jaar oud zijn. Wat een farce. Mensen die nu naar Parijs gaan zullen bewust de meer vervuilende auto (diesel of benzine ipv hybride of EV) nemen die lichter is van gewicht.

Mijn vriendin haar volledig elektrische auto weegt meer dan 2 ton. En neen dat is geen SUV of iets SUV-achtig.

Ik voorspel nu al de krantenartikel over 2 jaar: "Parijs ziet toename van fijnstof in stadscentrum".

Je zou bijna denken dat dit gewoon een verkapte toerismebelasting is. :)
Of je gaat naar Parijs met de TGV :sarcastic:

Als je dan toch 18euro per uur moet betalen voor te parkeren. Dan koop je nog wat meer online en laat je het leveren.

Of als je er toch een dagje van maakt, dan is het waarschijnlijk interessanter om het OV te gebruiken.
Dat lijkt me net de bedoeling :)
18 × 8h of via airbnb dat is 50 euro aub voor een dagje de garage te gebruiken.... 20×50 en dat is dan een mooi supplement aan het inkomen van de parijzenaar of de investeerder indien er geen extra heffingen zijn....
Ook wel eerlijk vergelijken, parkeren was niet gratis.

Misschien eens leren lezen? Parijzenaars zijn alleen vrijgesteld in hun eigen arrondissement, dus deze maatregel treft ook hen.
Er is trouwens niets belachelijk aan deze maatregel, het is gewoon ridicuul dat we in een stad zoveel plaats geven aan wagens, en dan zeker parkeerplaatsen.
Het is vooral belachelijk dat een mens van 75 kg zich verplaatst in een voertuig van 2 ton dat 5m lang en 2m breed is.

Dat blijft toch het zelfde? De Parijzenaar mag zich met hun gevaarlijke SUV door de straten bewegen en parkeren voor hun eigen deur. Iemand buiten Parijs moet maar drie dubbel betalen wegens "veiligheid"?
Een regel invoeren voor veiligheid maar jezelf daarna uit te sluiten is van de pot gerukt.

Vanochtend op de radio, het criterium is : vanaf 1600kg is het een SUV.

Dus ik maak even een lijstje van SUV's:

Toyota Prius : 1620kg

1707117527018.jpeg

MG5: 1636kg
1707117593497.jpeg

Oude Opel Insignia: 1782kg

Citroen e-Berlingo : 1638kg

Toyota ProAce Verso (een wagen met effectief 8 a 9 zitplaatsen) 1920kg

Eigenlijk alle elektrische auto's buiten de abnormaal kleine formaten.

GEEN SUV:

Seat Arona
Volkswagen Tiguan
Skoda Kodiac
Mitsubishi Outlander 2.2D

Mooi initiatief. SHIT uitwerking en benaming. Noem het dan zoals het is hé zeg. Met wiens voeten willen ze eigenlijk rammelen?

edit: op de radio had ik niet gehoord dat de limiet voor EV's op 2000kg ligt. Dan valt de tesla, de kleine Stellantis EV's en de MG5 ook nog binnen het "niet-suv" gedeelte. Maar sowieso is de naam ongelooflijke onzin.

Laatst bewerkt:
Dat blijft toch het zelfde? De Parijzenaar mag zich met hun gevaarlijke SUV door de straten bewegen en parkeren voor hun eigen deur. Iemand buiten Parijs moet maar drie dubbel betalen wegens "veiligheid"?
Een regel invoeren voor veiligheid maar jezelf daarna uit te sluiten is van de pot gerukt.

Parijzenaars mogen enkel in hun thuisomgeving parkeren. Dus effe wat km verder naar de winkel of naar een museum en hij mag niet meer parkeren.

"gevaarlijke SUV" (wat een domme benaming, de chauffeur is gevaarlijk die auto niet) dat kan in dit geval dus een Volvo V60 of Toyota Prius zijn.

Of je gaat naar Parijs met de TGV :sarcastic:

Prachtig idee! Aangezien ik nog nooit de trein (NMBS, TGV) of wat dan ook genomen heb heb ik het even opgezocht.

Voor 2 person in de standard class (het goedkoopste in ieder geval) voor een willekeurig weekend in april waarbij we zaterdags vertrekken 's morgens en zondags 's avonds terug komen kost dat voor 2 personen 354 euro voor het stukje Brussel-Zuid - Parijs. Wat een koopje.
Maar wacht, Brussel-Zuid? Dan moet ik nog vanuit mijn dorp daar geraken ook. Daar komt nog 2 x 26 euro bij als ik nmbs.be mag geloven. Blijkbaar heeft de NMBS ook zelf al betaalparkings? We spreken dus over dik 400 euro voor 2 mensen, enkel qua vervoer. En dan moet ik nog vanuit het TGV station naar het hotel geraken met de taxi of metro.

Nu is Parijs, afhankelijk waar je woont in Belgie, pakweg 350km van uw deur. Dat is 700km op en af. Reken dus maar een volle tank (of 1 laadbeurt onderweg). 70-80 euro brandstof zal wel realistisch zijn tegenwoordig. In Q-Park Saint-Placide reserveer ik voor 31 euro een parking voor die 2 dagen. Of nog beter: boek ineens een hotel via booking.com met parking. De paar euro péage zal het verschil ook niet maken.

Natuurlijk is dit BG en iedereen buiten mij is multimillionair die bij Bill Gates op de koffie gaat, maar als ik er met de auto ongeveer 300 euro mee uitspaar én sneller daar ben van deur tot deur dan is de keuze wel héél snel gemaakt. En dan spreek ik nog niet over het feit dat ik gewoon niet in openbaar vervoer wil kruipen, puur vanuit financieel standpunt en tijdswinst.

Mijn voorbeeldje gaat ook maar over 2 volwassenen: het wordt nog een pak duurder als je als gezin met kinderen met de TGV zou willen gaan.

Laatst bewerkt:
Parijzenaars mogen enkel in hun thuisomgeving parkeren. Dus effe wat km verder naar de winkel of naar een museum en hij mag niet meer parkeren.

"gevaarlijke SUV" (wat een domme benaming, de chauffeur is gevaarlijk die auto niet) dat kan in dit geval dus een Volvo V60 of Toyota Prius zijn.
Je kan toch niet beweren dat je een regel invoert voor veiligheid en leefbaarheid om jezelf daarna uit te sluiten?
Welke wagens dat er juist onder hun SUV regels vallen is idd ook belachelijk.

Kan in principe heel gemakkelijk opgelost worden: “uw voertuig moet langs alle vier de zijden in het parkeervak passen, zonder overschrijding”. Da’s het grote probleem hier in Bxl, dat die brede wagens (ook Tesla) gewoon voor 30/40cm op de rijweg staan, of op het voetpad, omdat ze te breed zijn voor de parkeervakken in de straat.

Dat lijkt me net de bedoeling :)

Ook wel eerlijk vergelijken, parkeren was niet gratis.

1) ja, kan iets voor gezegd worden. Al zorgt dat wel dat het budgettaire voordeel of nut wagen kleiner wordt. Realiteit is dat mensen niet naar Parijs gaan gaan en 1 van de regio's kiezen waar ze dit niet moeten. Is een keuze.

2) tuurlijk, maar prijzen zijn ×3 gegaan tov vroeger. Dus extra marge. Met zulke prijsstijgingen maak je het aantrekkelijk voor mensen die dit vroeger niet deden.

Kan in principe heel gemakkelijk opgelost worden: “uw voertuig moet langs alle vier de zijden in het parkeervak passen, zonder overschrijding”. Da’s het grote probleem hier in Bxl, dat die brede wagens (ook Tesla) gewoon voor 30/40cm op de rijweg staan, of op het voetpad, omdat ze te breed zijn voor de parkeervakken in de straat.
Je ziet dan ook vaak negatieve commentaren van mensen die van mening zijn dat de parkeervakken in stadsgarages te klein zijn. De auto's zijn gewoon te groot geworden. Ik kan me niet inbeelden dat ik met een X7 of een Ranger Rover SE voor mijn plezier naar een stad zou willen rijden.

Prachtig idee! Aangezien ik nog nooit de trein (NMBS, TGV) of wat dan ook genomen heb heb ik het even opgezocht.

Voor 2 person in de standard class (het goedkoopste in ieder geval) voor een willekeurig weekend in april waarbij we zaterdags vertrekken 's morgens en zondags 's avonds terug komen kost dat voor 2 personen 354 euro voor het stukje Brussel-Zuid - Parijs. Wat een koopje.
Maar wacht, Brussel-Zuid? Dan moet ik nog vanuit mijn dorp daar geraken ook. Daar komt nog 2 x 26 euro bij als ik nmbs.be mag geloven. We spreken dus over dik 400 euro voor 2 mensen, enkel qua vervoer. En dan moet ik nog vanuit het TGV station naar het hotel geraken met de taxi of metro.

Nu is Parijs, afhankelijk waar je woont in Belgie, pakweg 350km van uw deur. Dat is 700km op en af. Reken dus maar een volle tank (of 1 laadbeurt onderweg). 70-80 euro brandstof zal wel realistisch zijn tegenwoordig. In Q-Park Saint-Placide reserveer ik voor 31 euro een parking voor die 2 dagen. Of nog beter: boek ineens een hotel via booking.com met parking.

Natuurlijk is dit BG en iedereen buiten mij is multimillionair die met Bill Gates op de koffie gaat, maar als ik er met de auto ongeveer 300 euro mee uitspaar én sneller daar ben van deur tot deur dan is de keuze wel héél snel gemaakt. En dan spreek ik nog niet over het feit dat ik gewoon niet in openbaar vervoer wil kruipen, puur vanuit financieel standpunt en tijdswinst.

Mijn voorbeeldje gaat ook maar over 2 volwassenen: het wordt nog een pak duurder als je als gezin met kinderen met de TGV zou willen gaan.
Je bekijkt het nu wel heel pessimistisch. Net zoals de vlieger zijn er verschillende prijzen.
Afgelopen september ben ik met de TGV naar Parijs retour gegaan voor 26euro. (de prijs van de péage met de auto)
Zaterdag vertrekken en zondag terug komen zal idd wel duurder zijn.
De TGV zet je in 1u30 af in hartje Parijs waar je met de metro overal geraakt in korte tijd.

Je kan op veel dingen haten maar de Eurostar is geweldig.

Laatst bewerkt:
Wat heeft een "SUV" hier nu mee te maken. Een zakelijke sedan heeft dezelfde voetprint als een SUV, en weegt bijna evenveel. In de regels zetten ze er dan wel gewichten bij, maar in de headline is het gewoon SUV om even met een term te kunnen gooien waar iedereen collectief boos op kan zijn.
Je ziet dan ook vaak negatieve commentaren van mensen die van mening zijn dat de parkeervakken in stadsgarages te klein zijn. De auto's zijn gewoon te groot geworden. Ik kan me niet inbeelden dat ik met een X7 of een Ranger Rover SE voor mijn plezier naar een stad zou willen rijden.
Een Mercedes C-Klasse van 1990 was L4765, B1740, H1425
Een nieuwe C-Klasse is L4686, B1810 en H1442. Een centimeter korter, een centimeter breder (edit: Correctie 7cm breder) en ongeveer even hoog dus. Auto's zijn niet groter geworden, mensen kiezen gewoon grotere auto's want ze voelen zich "veiliger in een jeep".
Misschien eens leren lezen? Parijzenaars zijn alleen vrijgesteld in hun eigen arrondissement, dus deze maatregel treft ook hen.
Er is trouwens niets belachelijk aan deze maatregel, het is gewoon ridicuul dat we in een stad zoveel plaats geven aan wagens, en dan zeker parkeerplaatsen.
Het is vooral belachelijk dat een mens van 75 kg zich verplaatst in een voertuig van 2 ton dat 5m lang en 2m breed is.
Met wat rij je zelf als ik mag vragen? We kunnen natuurlijk a-la-Thailand allemaal met de scooter gaan. Maar dit zie je ook niet zitten denk ik?

Laatst bewerkt:
De TGV zet je in 1u30 af in hartje Parijs waar je met de metro overal geraakt in korte tijd.

Je kan op veel dingen haten maar de Eurostar is geweldig.
Idd, de kilometerkost van een auto is ook pakken hoger dan enkel tanken/laden. Reken maar snel op minstens 30 cent / km wanneer je alles meerekent (aankoop, verzekering, onderhoud, tanken/laden, pechverhelping, Péage, ...)
Met -indien mogelijk- een beetje flexibel zijn qua data en op tijd boeken kan je koopjes doen. TGV, Thalys en Eurostar zijn absoluut niet te vergelijken met een NMBS boemeltreintje in de spits en het OV in Parijs zelf is goed uitgebouwd. Hier vanuit West-Vlaanderen neem ik trouwens de TGV vanuit Rijsel, meer aanbod en goedkoper.

Amai, nog niemand een opmerking gemaakt over hoe het de fietsers zijn in de stad die het allergevaarlijkst zijn? (sorry om uit te dagen :p)

Probleem met SUV's in de stad is natuurlijk meervoudig; je kunt geen argument tegen de regelgeving opbouwen door het over één aspect te hebben.
Het gaat over de grootte (in nauwe straten moet je als fietser tegenwoordig de facto tussen de geparkeerde wagens kruipen om een SUV tegenligger te laten passeren), het gaat anders letterlijk gewoon niet.
Het gaat ook over het gewicht en de uitstoot, die het wegdek meer belasten en meer luchtvervuiling veroorzaken
Het gaat over de veiligheid: Zwaardere auto's hebben aan dezelfde snelheid meer energie die ze overbrengen bij een botsing

SUVs en pickups specifiek hebben vaak een hogere voorkant waardoor voetgangers en fietsers niet meer over de motorkap rollen, maar gewoon rechttoe rechtaan botsen met een veel grotere energiepverbreng, en dat zit niet goed vervat in een richtlijn die enkel gaat over gewicht, maar dat op zich is dus niet het enige veiligheidsnadeel.
Toen ik enkele jaren geleden een bedrijfswagen moest kiezen was de SUV oververtegenwoordigd en was dat eigenlijk ook de enige echt praktische keuze gezien de gezinsuitbreiding. Naar ruimte toe is het wel praktisch als we tripjes doen naar Ikea of op reis willen gaan. In de Toyota Yaris van mijn vrouw had ik het niet zien zitten om met valliezen en een buggy en wat nog allemaal naar Zuid-Frankrijk te gaan. ... en toch deden onze ouders dat in het verleden wel toen de auto's gemiddeld veel kleiner waren.

We zijn verwend.
Vroeger deden mensen dat met stationwagons. Tegenwoordig heb je nog altijd een zeer praktische optie in de 'ludospace' (de gezins'bestelwagentjes als de Renault Kangoo en de VW Caddy). Onze Kangoo weegt leeg net meer dan een ton, en er kan wsl een pak meer bagage in dan veel zwaardere SUVs.
In die zin vraag ik me af of ludospaces effectief wel een optie vormen bij het kiezen van een bedrijfswagen? Is dat tout cours mogelijk in de meeste gevallen?

Laatst bewerkt:
Een Mercedes C-Klasse van 1990 was L4765, B1740, H1425
Een nieuwe C-Klasse is L4686, B1810 en H1442. Een centimeter korter, een centimeter breder en ongeveer even hoog dus. Auto's zijn niet groter geworden, mensen kiezen gewoon grotere auto's want ze voelen zich "veiliger in een jeep".
Een tijd terug was er anders een reeks artikels hierover. Overigens bewijs je niet dat een trend niet klopt door één tegenvoorbeeld te vinden hé, misschien was de C-klasse al vrij groot voor zijn tijd, misschien is die anders gepositioneerd in de markt vandaag. Als je al gewoon kijkt naar een VW Polo is die vandaag de dag ongeveer de grootte van een Golf I of II.

Probleem met SUV's in de stad is natuurlijk meervoudig; je kunt geen argument tegen de regelgeving opbouwen door het over één aspect te hebben.
Het gaat over de grootte (in nauwe straten moet je als fietser tegenwoordig de facto tussen de geparkeerde wagens kruipen om een SUV tegenligger te laten passeren), het gaat anders letterlijk gewoon niet.
Het gaat ook over het gewicht en de uitstoot, die het wegdek meer belasten en meer luchtvervuiling veroorzaken
Het gaat over de veiligheid: Zwaardere auto's hebben aan dezelfde snelheid meer energie die ze overbrengen bij een botsing

SUVs en pickups specifiek hebben vaak een hogere voorkant waardoor voetgangers en fietsers niet meer over de motorkap rollen, maar gewoon rechttoe rechtaan botsen met een veel grotere energiepverbreng, en dat zit niet goed vervat in een richtlijn die enkel gaat over gewicht, maar dat op zich is dus niet het enige veiligheidsnadeel.
Dit dus, de uitwerking is een beetje scheef, en heel de communicatie rond "SUV" is IMO ook vooral omdat daar een zekere perceptie rondhangt, maar het principe is nu wel zo gek niet.

Ik vind dat hier nogal veel mensen reageren als een gebeten hond :unsure:

Wat mij meer stoort is dat er maar een kleine fractie van de bevolking is gaan stemmen in dit referendum, er dan 55% pro zijn, en het bestuur gaat dit dan invoeren. Ik denk dat er wel wat mensen spijt hebben nu dat ze hun democratische rechten niet hebben laten gelden.

Een tijd terug was er anders een reeks artikels hierover. Overigens bewijs je niet dat een trend niet klopt door één tegenvoorbeeld te vinden hé, misschien was de C-klasse al vrij groot voor zijn tijd, misschien is die anders gepositioneerd in de markt vandaag. Als je al gewoon kijkt naar een VW Polo is die vandaag de dag ongeveer de grootte van een Golf I of II.
De C-klasse was de eerste wagen die ik opzocht. Leek me gewoon een standaard middenklasser. Dus zeker niet gedaan om een tegenvoorbeeld te vinden. Ik zal als ik tijd heb de artikels eens opzoeken.

Het voorbeeld van de polo etc (mini-cooper gooi ik hier bv ook bij) lijkt me wel irrelevant. Het feit dat die wagens groter zijn heeft te maken met veiligheidsvoorschriften, niet met "mensen willen meer".

De C-klasse was de eerste wagen die ik opzocht. Leek me gewoon een standaard middenklasser. Dus zeker niet gedaan om een tegenvoorbeeld te vinden. Ik zal als ik tijd heb de artikels eens opzoeken.

Het voorbeeld van de polo etc (mini-cooper gooi ik hier bv ook bij) lijkt me wel irrelevant. Het feit dat die wagens groter zijn heeft te maken met veiligheidsvoorschriften, niet met "mensen willen meer".

Ging kennelijk over breedte. Er was hier ook een discussie, maar ik kan met niet meer herinneren in welke thread en of het afgesplitst was. Dat een wagen van de jaren '90 pakweg smaller was kan je op veiligheid steken, maar of dit nog zo'n invloed zou moeten hebben de laatste 10 jaar weet ik niet.

€18 per uur is te weinig om echt een verandering te forceren dus veel mensen gaan dat gewoon betalen.

€18 per uur is wel genoeg om een nieuwe stroom belastingsgeld te creëren.
Dusja... een nieuwe slecht uitgewerkte belasting onder het mom van verkeersveiligheid.

Terug
Bovenaan