Prachtig idee! Aangezien ik nog nooit de trein (NMBS, TGV) of wat dan ook genomen heb heb ik het even opgezocht.
Voor 2 person in de standard class (het goedkoopste in ieder geval) voor een willekeurig weekend in april waarbij we zaterdags vertrekken 's morgens en zondags 's avonds terug komen kost dat voor 2 personen 354 euro voor het stukje Brussel-Zuid - Parijs. Wat een koopje.
Maar wacht, Brussel-Zuid? Dan moet ik nog vanuit mijn dorp daar geraken ook. Daar komt nog 2 x 26 euro bij als ik nmbs.be mag geloven. Blijkbaar heeft de NMBS ook zelf al betaalparkings? We spreken dus over dik 400 euro voor 2 mensen, enkel qua vervoer. En dan moet ik nog vanuit het TGV station naar het hotel geraken met de taxi of metro.
Nu is Parijs, afhankelijk waar je woont in Belgie, pakweg 350km van uw deur. Dat is 700km op en af. Reken dus maar een volle tank (of 1 laadbeurt onderweg). 70-80 euro brandstof zal wel realistisch zijn tegenwoordig. In Q-Park Saint-Placide reserveer ik voor 31 euro een parking voor die 2 dagen. Of nog beter: boek ineens een hotel via booking.com met parking. De paar euro péage zal het verschil ook niet maken.
Natuurlijk is dit BG en iedereen buiten mij is multimillionair die bij Bill Gates op de koffie gaat, maar als ik er met de auto ongeveer 300 euro mee uitspaar én sneller daar ben van deur tot deur dan is de keuze wel héél snel gemaakt. En dan spreek ik nog niet over het feit dat ik gewoon niet in openbaar vervoer wil kruipen, puur vanuit financieel standpunt en tijdswinst.
Mijn voorbeeldje gaat ook maar over 2 volwassenen: het wordt nog een pak duurder als je als gezin met kinderen met de TGV zou willen gaan.