De SUV en de ruimtelijke ordening

Soit, wat mij betreft mochten ze gerust een grens gezet hebben op gewicht én op "oppervlakte" dat een auto inneemt. Die combinatievan de 2 ging correcter zijn imho.
Was dat niet vroeger het Nederlandse belastingstelsel?
Nu is het kennelijk:
Het tarief van de motorrijtuigenbelasting hangt af van:
  • de brandstof;
  • de emissie (uitstoot CO2 en fijnstof);
  • het gewicht van het voertuig.

Hebben ze dat niet recent opnieuw aangepast? Het idee erachter begrijp ik wel, want ik heb zelf jarenlang in het centrum van Antwerpen gewoond.
Is inderdaad aangepast.

Het idee begrijp ik helemaal. Als ik naar Antwerpen ga dan parkeer ik standaard in een ondergrondse parking of aan de rand (om dan de tram te nemen). Maar ik rijd met een personenwagen en heb voor professionele verplaatsingen niet meer als een laptop te dragen. Een technicus die ergens iets moet gaan herstellen heeft doorgaans meer materiaal mee te sleuren.

Verpleegkundigen, artsen en kinesisten mochten er nog parkeren voor huisbezoeken. Die groep hebben ze nu uitgebreid naar beroepen zoals loodgieters, elektriciens, glazenmakers, herstellers van elektrische toestellen,...

Een bedrijf dat instaat voor het onderhoud van liften heeft daar zwaar lobbywerk verricht. Die hebben letterlijk gezegd dat het voor hun technici niet haalbaar was om eerste een ondergrondse parking te zoeken terwijl er iemand geblokkeerd zou zitten in een lift.

Daarom dat men voor EV's ook een grotere grens oplegt.

En het gaat niet om het parkeren, het gaat om het rijden naar de binnenstad wat gemakkelijk vermijdbaar is, terwijl SOMMIGE Parijzenaars wél kunenn aantonen dat ze een auto nodig hebben omdat ze ook buiten parijs rijden, waar geen metro/RER/... is.

Soit, wat mij betreft mochten ze gerust een grens gezet hebben op gewicht én op "oppervlakte" dat een auto inneemt. Die combinatievan de 2 ging correcter zijn imho.

Een zware auto die compact is, levert meestal minder hinder op in het algemeen. Zowel tijdens het rijden (meer plaats voor fietsers en andere weggebruikers) als voor parkeerplaats. En dan zou vooral het reduceren van breedte vlugger een invloed hebben en dus mss interessant worden voor auto-ontwerpers, terwijl er nu nog een té grote marge is.
Moest het op formaat van auto zijn, kan ik mij er in vinden, omdat je daar effectief zit met het feit dat ze meer plek innemen. Puur gewicht is imo absurd. De lichtste versie van een ID4 zit bvb maar nét onder die 2 ton, dat is geen grote luxeslee he.
Maar heel dat veiligheidsaspect erbij betrekken is bullshit, want de veiligheid door extra systemen is véél harder gestegen dan de onveiligheid door het extra gewicht.

Grappig weetje:
Lamborghini Aventador => 1575kg, dus onder de grens. 2.25m breed, 4.8m lang en een CO2 uitstoot van 400gr/km.
BMW iX1 => 2010kg, dus boven de grens, 1.85m breed, 4.5m lang en geen CO2 uitstoot.

Mijn gevoel (!), is dat de 911 vooral veel breder is geworden.
Vroeger (tot en met de 996 generatie) leek de "gewone" 911 vrij rank, enkel de Turbo was uitgebouwd.
Nu lijkt het alsof iedere 911 zeer breed is.
Dat lijkt dan op een zwaardere auto te wijzen, maar niet helemaal zo, zoals je aangeeft.
Klopt, hij ziet er vooral veel zwaarder uit, maar eigenlijk valt dat nogal mee. Maar we gaan off-topic :p

Belachelijk :

Tesla 3 vs de SUV tesla Y : DIe paar kilo en paar cm maken echt geen verschil in iets.
lengte 4.720 mm4.751 mm
breedte 1.849 mm1.921 mm
hoogte 1.441 mm1.624 mm
wielbasis 2.875 mm2.890 mm
spoorbreedte voor 1.584 mm1.636 mm
spoorbreedte achter 1.584 mm1.636 mm
bodemvrijheid 138 mm167 mm
massa leeg 1.828 kg1.956 kg

Belachelijk :

Tesla 3 vs de SUV tesla Y : DIe paar kilo en paar cm maken echt geen verschil in iets.
lengte 4.720 mm4.751 mm
breedte 1.849 mm1.921 mm
hoogte 1.441 mm1.624 mm
Die 7cm extra breedte kan nochtans wel extreem irritant zijn in parkeergarages. Zeker omdat mensen allemaal zo fantastisch zijn in mooi tussen de lijnen parkeren...

On topic, als de parijzenaars die meer willen doen betalen is dat hun goed recht zeker? Ofwel niet naar daar rijden, ofwel meer betalen. en uiteindelijk, voor de meesten die de auto's kopen die hier door geraakt worden zal die 18 euro per uur wel niet gevoeld worden.

Belachelijk :

lengte 4.720 mm4.751 mm
breedte 1.849 mm1.921 mm
hoogte 1.441 mm1.624 mm

Zowel de model 3 als Y vallen dus onder de 2000kg voor EV?

On topic, als de parijzenaars die meer willen doen betalen is dat hun goed recht zeker? Ofwel niet naar daar rijden, ofwel meer betalen. en uiteindelijk, voor de meesten die de auto's kopen die hier door geraakt worden zal die 18 euro per uur wel niet gevoeld worden.

De long Range model Y niet.

De regel geldt niet voor de Parijzenaars in hun eigen district. Dus ze hebben er zelf geen last van en laten iemand anders opdraaien.

Hij geeft 2 getallen, dat er andere wagens zijn die wel boven de 2ton wegen staat niet ter discussie lijkt me.

en weerom koop de long range dan niet als je naar parijs wil rijden zeker? Zo ver is dat niet.
360km. Toevallig net een afstand waar die Long Range wel het verschil kan maken :).
Maar dat is het net he, die 2 auto's zijn niet substantieel verschillend, alleen zou de ene 3x zoveel moeten betalen door een volledig arbitraire regel. Ik vraag me uberhaupt af hoe ze gaan checken hoeveel uw auto weegt, aangezien dat heel vaak af hangt van de exacte uitvoering.

Dat is leeg, dus neen die zullen er waarschijnlijk beide boven zitten als je ermee rijd.

Er zijn genoeg parkings buiten Parijs. Je kan perfect daar parkeren goedkoop en dan trein/metro in Parijs doen.

Zal goedkoper zijn dan 18/h en al zeker goedoper dan trein/tgv vanuit Belgie

Prachtig idee! Aangezien ik nog nooit de trein (NMBS, TGV) of wat dan ook genomen heb heb ik het even opgezocht.

Voor 2 person in de standard class (het goedkoopste in ieder geval) voor een willekeurig weekend in april waarbij we zaterdags vertrekken 's morgens en zondags 's avonds terug komen kost dat voor 2 personen 354 euro voor het stukje Brussel-Zuid - Parijs. Wat een koopje.
Maar wacht, Brussel-Zuid? Dan moet ik nog vanuit mijn dorp daar geraken ook. Daar komt nog 2 x 26 euro bij als ik nmbs.be mag geloven. Blijkbaar heeft de NMBS ook zelf al betaalparkings? We spreken dus over dik 400 euro voor 2 mensen, enkel qua vervoer. En dan moet ik nog vanuit het TGV station naar het hotel geraken met de taxi of metro.

Nu is Parijs, afhankelijk waar je woont in Belgie, pakweg 350km van uw deur. Dat is 700km op en af. Reken dus maar een volle tank (of 1 laadbeurt onderweg). 70-80 euro brandstof zal wel realistisch zijn tegenwoordig. In Q-Park Saint-Placide reserveer ik voor 31 euro een parking voor die 2 dagen. Of nog beter: boek ineens een hotel via booking.com met parking. De paar euro péage zal het verschil ook niet maken.

Natuurlijk is dit BG en iedereen buiten mij is multimillionair die bij Bill Gates op de koffie gaat, maar als ik er met de auto ongeveer 300 euro mee uitspaar én sneller daar ben van deur tot deur dan is de keuze wel héél snel gemaakt. En dan spreek ik nog niet over het feit dat ik gewoon niet in openbaar vervoer wil kruipen, puur vanuit financieel standpunt en tijdswinst.

Mijn voorbeeldje gaat ook maar over 2 volwassenen: het wordt nog een pak duurder als je als gezin met kinderen met de TGV zou willen gaan.
Ongelofelijk zeg, de wet is er nog niet of je hebt de code al gekraakt. Dus gewoon naar Parijs gaan met de wagen en zorgen dat je een plek hebt om uw wagen te stallen, ergo geen publieke plaats innemen en niet rondrijden in de stad. Volgens mij zijn de stadsbewoners dan wel redelijk geslaagd in hun opzet.

De regel geldt niet voor de Parijzenaars in hun eigen district. Dus ze hebben er zelf geen last van en laten iemand anders opdraaien.
Ik heb die specificatie over 'eigen district' hier al regelmatig gelezen, maar ik zie dat in geen enkel artikel terugkeren. Vanwaar komt dat?

De tweede zin vind ik eerder een zwak argument. Nu laten bezoekers van de stad met een zware wagen de Parijzenaars opdraaien voor alle ongemakken die zo'n wagens met zich meebrengen. Dat wordt nu omgedraaid. Bovendien dragen de Parijzenaars ook al bij met gemeentebelastingen. Nu, persoonlijk zou ik ook voor eigen inwoners een uitdoofbeleid voorzien. Voor bezoekers meteen de extra kosten, voor inwoners pas over een jaar of 5 ofzo.

Op zich heel goed nieuws, dit. Hopelijk kunnen we die evolutie naar steeds maar grotere wagens zo een halt toe roepen.

Ik heb die specificatie over 'eigen district' hier al regelmatig gelezen, maar ik zie dat in geen enkel artikel terugkeren. Vanwaar komt dat?
Komt oa uit De Standaard:
"Het hogere parkeertarief geldt niet voor Parijzenaars die hun SUV voor de eigen deur parkeren. Maar zij betalen wel meer als ze met hun vehikel naar een ander arrondissement rijden."

De tweede zin vind ik eerder een zwak argument. Nu laten bezoekers van de stad met een zware wagen de Parijzenaars opdraaien voor alle ongemakken die zo'n wagens met zich meebrengen. Dat wordt nu omgedraaid. Bovendien dragen de Parijzenaars ook al bij met gemeentebelastingen. Nu, persoonlijk zou ik ook voor eigen inwoners een uitdoofbeleid voorzien. Voor bezoekers meteen de extra kosten, voor inwoners pas over een jaar of 5 ofzo.

Op zich heel goed nieuws, dit. Hopelijk kunnen we die evolutie naar steeds maar grotere wagens zo een halt toe roepen.
Een inwoner hoeft echt geen privileges te krijgen tov andere mensen op openbaar terrein (bewonerskaarten zijn al een mooie geste). Gemeentebelasting is ook een zwak argument. Ik kan de cijfers niet onmiddellijk vinden voor Parijs maar wanneer we de cijfers van Belgische steden nemen zien we een gigantische subsidiestroom naar steden betaald door iedereen. Die subsidies zijn terecht omdat veel mensen buiten de stad ook faciliteiten van de stad gebruiken. 'tis echt elitair om een inwoner meer privileges dan een pendelaar of bezoeker te geven.

Waarom uitdoven voor de inwoners en niet de pendelaars? De inwoners kiezen om wagens te verbannen en de pendelaar moet maar stante-pede een nieuwe wagen aanschaffen?

Ik lijk nu heel gekant tegen deze maatregel maar dat ben ik niet. In theorie is het een fijne regel om minder verkeer in de stad te krijgen maar de uitvoering is ondermaats.

Het past ook wel bij een dure stad als Parijs - je voelt je meteen bij aankomst al premium vanaf het parkeren.

Het is een probleem, al weet ik nu niet of je iets zal merken van dat mindere verkeer of mindere uitstoot ... ik zou denken dat je daarvoor nog veel ingrijpender moet optreden.

Terug
Bovenaan